8| I JP De straatkrant moet het zelfver trouwen van de ver koper opkrikken. En het werkt, nu al vijftien jaar. De Rot terdamse hoofdre dacteur kreeg er een onderscheiding voor. dinsdag 1 december 2009 Van The Big Issue tot Het Daklozenwoord In 1991 verscheen de eerste daklo zenkrant: The Big Issue in Londen. Vanwege het succes waaide het idee ook over naar Nederland, waar in 1994 in Utrecht de eerste Straat nieuws van de pers rolde. In Amsterdam volgde Z Magazine, in Den Haag een eigen editie van Straatnieuws, De Rotterdamse Straat krant (in 1998 opgevolgd door Straatmagazine dat inmiddels ook in onder meer Dordrecht, Leiden, Nij megen en de provincie Zeeland ver schijnt), De Bossche Zelfkrant, het Straatjournaal in Haarlem, Impuls in Arnhem, Apeldoorn en Nijmegen (door geldproblemen verdwenen en opgevolgd door Straatnieuwsen De Riepe voor Groningen, Friesland en Drenthe. De kranten verschijnen allemaal in hun eigen gebied en beconcurreren elkaar niet. De gezamenlijke oplage is dit jaar bijna 1,5 miljoen; ruim 120.000 per maand. Doel van de kranten is het verschaf fen van een inkomen en zelfrespect aan daklozen. Met de winst die ze met de verkoop maken, kunnen ze deels in hun bestaan voorzien en te gelijk nieuwe kranten kopen. Redac tioneel besteden de kranten veel aandacht aan de problematiek van daklozen, om die bij een breder pu bliek onder de aandacht te brengen. Een vreemde eend in de bijt is Het Daklozenwoord. Die wordt vooral ver kocht door zigeuners. De krant is omstreden: ze zou volgens critici worden beheerd door een interna tionaal opererende Roemeense ben de die verkopers alle opbrengsten af laat staan. Straatkrant De Riepe schreef in december 2005 al over Het Daklozenwoord dat die gerund zou worden door een illegale Roe meen 'die zich bezig zou houden met het smokkelen van Roemenen naar België en Nederland, waar schijnlijk tegen betaling'. De Roe meen is vervolgd, maar nooit ver oordeeld. De zaak die tegen hem liep is geseponeerd. Het nieuws Big business zal het nooit worden. Voor de meeste verkopers is het uitventen van de straatkrant een vorm van dagbesteding, die bijdraagt aan een gevoel van eigenwaarde, zegt Sander de Kramer. De hoofdredacteur van het Rotterdamse Straatmagazine kreeg vorige week de Lau- renspenning voor zijn inzet voor daklo zen. „Het is natuurlijk een manier om geld te verdienen. Maar je houdt ze ook uit de criminaliteit." De verkopers verdienen, na aftrek van de inkoopprijs, zon vijf tot vijftien euro per dag. Uit onderzoek is gebleken dat ze dat geld minder snel aan verkeerde dingen uitgeven. „Drugsverslaafden gaan er minder door gebruiken en bij de introductie van de straatkrant is ook het aantal autoradio diefstallen gedaald", zegt De Kramer. Natuurlijk zal ook een verslaafde zich daar beter bij voelen. Maar de vraag is of de daklozenkrant werkelijk in een be hoefte voorziet. Velen zullen de krant ko pen uit medelijden en het blad verdwijnt vaak ongelezen bij het oud papier. Veelal betalen kopers wel de anderhalve euro, maar nemen de krant niet mee. Goed bedoeld, maar ondermijnt het niet het idee dat de dakloze zelfvertrouwen put uit zijn verkoopactiviteit? De lijn tus sen verkoop en bedelen wordt immers wel heel dun. Theo Schuyt, hoogleraar fi lantropie aan de Vrije Universiteit in Am sterdam, vindt de daklozenkrant geens zins een verkapte vorm van bedelen. „De verkoper laat immers zien, dat hij bereid is er iets voor te doen om aan zijn geld te komen. Dat is het grote verschil met be delen." Sander de Kramer stelt dat veel daklozen door Joost Bosman en Dewi Gigengack niet eens willen bedelen. „Want dan word je echt naar behandeld. Ik heb het zelf een maand gedaan voor mijn boek en ik werd regelmatig uitgescholden." Schuyt denkt dan ook niet dat het verko pen van de daklozenkrant stigmatise rend werkt. Integendeel. Het ei- gen-schuld-dikke-bult-gevoel dat men sen wellicht bij zwervers en daklozen zul len hebben, wordt volgens hem teniet ge daan doordat de krantenverkopers iets in de aanbieding hebben. „Ze werken aan positieve beeldvorming. Veel mensen zul len het dapper vinden wat de verkopers doen. En dat is goed voor hun zelfbeeld" De Kramer: „Door het verkopen van de straatkrant staat de dakloze niet aan de zijlijn, maar is hij onderdeel van de sa menleving." Niettemin zullen sceptici beweren dat de verslavingsproblematiek in stand wordt gehouden: net als een bedelaar zet een daklozenkrantverkoper zijn geld immers direct om in drugs of alcohol, zo is vaak de redenering. Professor Schuyt vindt dat onzin: „Hun verdiensten zijn niet zo danig dat ze daar drugs voor kunnen ko pen. Door die paar euro's op zak te hou den, los je echt niets op. Beter is het te kijken naar de achterliggende oorza ken van de verslavingsproblematiek. Maar helpt het verkopen van de straatkrant daklozen ook echt naar een beter bestaan? Want het is de bedoeling van de straatkrant dat de verkoper uiteindelijk weer 'echt' werk vindt. „Ja", zegt De Kramer. „Honderden straatkrant verkopers zijn in de afgelopen vijftien jaar goed terechtgeko men. Werkgevers zien iemand twee jaar lang elke dag de straat krant verkopen en vragen: wil je niet bij mij -komen werken?" Net als de dagbladen heeft de straatkrant te maken met dalen de oplages. De straatkrant lijkt slachtoffer gewor den van zijn eigen succes: de daklozen- problematiek is op de politieke agenda gezet, en dat heeft geleid tot meer projec ten voor de doelgroep. „Minder mensen hebben de straatkrant nu nodig, omdat de voorzieningen beter zijn", zegt De Kramer. De dalende oplage is alleen maar een ze gen, stelt hij. „De straatkrant was in principe een tijdelijk fenomeen. Het doel is jezelf uiteindelijk op te heffen. Want wat je wilt bereiken, is dat men sen hun leven op de rails krijgen en niet meer afhankelijk zijn van de straatkrant. Maar voorlopig is het nog een blijvertje." Een zestigjarige straatkrantverkoper uit Enschede. Hij wil liever niet met zijn naam in de krant. foto Torna Tudor Maria Ciriblan uit Roemenië verkoopt de Zelfkrant bij de ingang van de Sint Janskerk in Den Bosch. foto Gérard Damoiseaux Gerard Hendriks (51) uit Nijmegen is al tien jaar straatkrantverkoper. foto Birgitta Hermans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 8