and 129 De strijd gestreden: eerste schip in Antwerpen 'Zeeland niet vergeten' ri 1 'A :oi>] J UIT De Slag om de Schelde KRIMP Van Waveren vraagt geld voor Zeeuws-Vlaanderen GIMBRERE MODE BOBBE MODE Loodsen herdenken loodsen Mystery Jackpot Share the Bubbles Christmas Dinner zaterdag 28 november 2009 Het is 65 jaar geleden dat de bevrij ding van Zeeland werd ingezet met de Slag om de Schelde. De krant heeft de afgelopen maanden terugge blikt op de periode vanaf Dolle Dins dag (5 september 1944) tot het mo ment waarop het doel van de strijd was bereikt: de bevoorrading van de geallieerde legers via de haven van Antwerpen: Vandaag de laatste afle vering. door Ben Jansen Twaalf weken lang heeft het geallieerde opperbevel zich moeten verbijten. Op maan dag 4 september 1944 valt de ha ven van Antwerpen nagenoeg on geschonden in Britse handen. Het bezit ervan kan in één klap de be voorradingsproblemen van de snel door Noord-Frankrijk en België De Fort Cataraqui lost in Antwerpen materieel voor de geallieerde legers. opgerukte geallieerde troepen op lossen. Er is maar één probleem: de Duitsers hebben sterke posities aan de weerszijden van de Wester- scheldemonding en zijn allerminst van plan die prijs te geven. Na veel strijd heeft het Eerste Ca nadese Leger (met naast Canadese ook Britse, Poolse en Franse eenhe den) de Duitsers verdreven. Pas daarna kan een begin worden ge maakt met het opruimen van de Duitse mijnen die het bevaren van de route naar Antwerpen nog al tijd hachelijk maken. Een vloot mijnenvegers, onder anderen be mand door bij de marine ingelijf de Nederlandse loodsen, gaat aan de slag. Tegen het eind van de maand is de vaarweg vrij en veilig. Bij de veegoperatie zijn 229 grond- mijnen en 38 verankerde mijnen onschadelijk gemaakt. Dinsdag 28 november wordt einde foto Imperial War Museum, Londen lijk het resultaat van alle inspan ningen en opofferingen zichtbaar. Negentien Liberty-schepen varen met allerlei materieel voor de geal lieerde troepen naar Antwerpen. Een van de schepen in het kon vooi, de in Canada gebouwde Fort Cataraqui, wordt officieel aange merkt als het eerste schip dat Ant werpen bereikt. Een eerbetoon aan de Canadezen en de tot hun Eerste Leger behorende andere ge allieerde eenheden die zich in de heftige herfst van 1944 moeizaam een weg hebben gebaand door on der water gezette en zwaar verde digde gebieden. Over de tol die de Slag om de Schelde heeft geëist lopen de cij fers sterk uiteen. Gijs van der Ham meldt in zijn tweede deel van Zee land 1940-1945 dat het Eerste Ca nadese Leger aan doden, gewon den, vermisten en krijgsgevange nen 12.873 man heeft verloren, van wie de helft Canadees was en de overigen vooral van Britse, Poolse en Franse afkomst. Britse cijfers ko men tot verliezen die 27.600 man belopen. Hoeveel Duitsers bij de Slag om de Schelde zijn omgeko men of gewond zijn geraakt is on bekend. Wel is vastgesteld dat 41.043 Duitse militairen krijgsge vangen zijn gemaakt. Ook bestaat geen duidelijkheid over de slachtof fers die onder de burgerbevolking zijn gevallen bij de vrijmaking van de Scheldemonding. De gevechten en vooral de eraan vooraf gaande bombardementen en beschietin gen hebben honderden Zeeuwse burgers hét leven gekost. In Zeeuws-Vlaanderen werd 35 pro cent van de gebouwen verwoest. Op Walcheren 13 procent. Boven dien kwam daar 44 procent van de huizen in het water te staan. De verhalen over de Slag om de Schel de worden in een speciale, geïllustreer de uitgave gebundeld. Het boek ligt 12 december in de Zeeuwse boekhandels. door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - „Gemeenten moeten af van het idee dat als ze blijven bouwen de mensen wel komen. Die gedachte leidt op termijn tot leegstand. Regio's om ons heen bouwen ook minder." Gedeputeerde Harry van Waveren (CDA, Ruimtelijke Ordening) vindt dat Zeeuwse gemeenten nog onvoldoende beseffen welke pro blemen een krimpende bevolking met zich meebrengen. „Doordat gemeenten zoveel plan nen hebben, ontstaat vertraging in projecten die echt gerealiseerd moeten worden. Dat kan nooit de bedoeling zijn." Het is niet zo dat er helemaal geen nieuwe woning meer mag worden gebouwd. „Tholen is geen Sluis. Tholen heeft te maken met men sen die in de Randstad werken en op Tholen willen wonen. Dat geldt niet voor Sluis." Wat er wel en niet gepland en uit eindelijk gebouwd kan worden ver- MIDDELBURG V L I S S I N G E N schilt dus per gemeente, stelt Van Waveren. „Er zijn gemeenten zo als Goes en Middelburg die men sen blijven aantrekken vanwege de voorzieningen. Dat wil niet zeg gen dat beide steden ongebreideld kunnen bouwen. Bij elkaar staan er wel veel wijken op stapel." Daarentegen zijn er gemeenten die mensen nodig hebben. „Ter- neuzen is daarvan een voorbeeld. We moeten de buitenwereld vertel len dat er mensen nodig zijn van wege de werkgelegenheid." Ook nieuwbouwwijk Scheldekwar- tier in Vlissingen staat niet ter dis cussie als het aan Van Waveren ligt. „Gemeenten moeten wel slim mer kijken naar al die plannen. Ik neem Vlissingen als voorbeeld. Als de gemeente het Scheldekwartier bouwt moet ze kritisch kijken naar andere bouwplannen zoals de Spuikom en de (studenten)wo- ningen op de Kenniswerf. Het ligt voor de hand plannen te integre ren in het Scheldekwartier." Minister Van der Laan stelde eer der 31 miljoen euro beschikbaar voor Parkstad Limburg en Noord- oost-Groningen. Niet voor Zeeuws-Vlaanderen. „Het Rijk vergeet Zeeuws-Vlaande ren niet. De problemen in Sluis zijn niet vergelijkbaar met die in Groningen en Limburg. In Park stad moeten 1000 woningen wor den gesloopt. In Delfzijl is de krimp al tien jaar aan de gang en daar moeten ze nog een slag ma ken. De situatie in Sluis is gelukkig nog niet zo erg. Dat neemt niet weg dat ik de minister heb ge vraagd om geld voor Zeeuws- Vlaanderen uit te trekken. Het pro bleem is dat Sluis dunbevolkt is en dus gaat het draagvlak voor voor zieningen sneller onderuit dan in andere krimpgebieden." De reden dat Van der Laan nog geen geld heeft gereserveerd komt doordat het Rijk de gevolgen van krimp op de woningbouw anders berekent. Van Waveren: „De minis ter komt er de komende weken in gesprekken met mij op terug." VLISSINGEN - De loodsen die in de Tweede Wereldoorlog om het le ven kwamen, zijn gisteren in Vlis singen herdacht. Dat gebeurde precies 65 jaar nadat de Westerschelde toegankelijk is gemaakt. Nederlandse en Bel gische loodsen hebben een grote rol gespeeld bij het mijnenvrij ma ken van de vaarweg naar Antwer pen en de begeleiding van bevoor radingskonvooien. Daarbij zijn loodsen omgekomen. Volgens voorzitter Guido van Rooij van de Loodsenregio Schel- demonden werkten Nederlandse en Belgische loodsen toen samen op een manier waaraan vandaag de dag een voorbeeld kan worden genomen. Op speelautomaten 4000x kans op extra geldprijzen van €200 Fles champagne en exclusieve hapjes voor €49,50 Reserveer nu voor Eerste of Tweede kerstdag vanaf €39,50 Kijk voor meer informatie en onze voor.vaartfen op hoüanccasino.rH Voor reserverinqen bel 0900 - 77? 5 77? of kijk ob onze website. -Holland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 69