81 medische foute: Artsen die fouten hebben gemaakt, zwijgen daar liever over. Uit schaamte, uit angst voor claims of beschadiging van de naam van het ziekenhuis. Die zwijgcultuur wordt nu doorbroken in het boekje 'Dit nooit meer' dat gisteren is verschenen. vrijdag 27 november 2009 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl De dokter sorr door Monique Prins en Tanja Kits illustratie Chantal van Wessel Iedereen maakt fouten. Ook artsen. Maar praten over me dische missers is nog altijd een groot taboe. Toch gaat de deksel voorzichtig van de doofpot. Ian Leistikow, staflid van de raad van het bestuur van het Universiteit Medisch Centrum Utrecht nam samen met Harry Mo lendijk, neonatoloog in de Isala Kli nieken in Zwolle, het initiatief voor een boekje waarin twaalf art sen openhartig vertellen over de medische fout die hun altijd is bij gebleven. Leistikow gelooft in de kracht van openheid. „Het voelt tegennatuur lijk om tegen een patiënt te zeggen dat je een fout hebt gemaakt, dat je feilbaar bent. Maar het is wel wat de meeste patiënten willen." Veel zorgverleners hebben angst om afgerekend te worden op hun openheid. Maar dat blijkt niet zo te Gemelde fouten per afdeling i I Spoedeisende Hulp Chirurgie Interne Geneeskunde Samenwerking tussen afdelingen Materialen en apparatuur Samenwerking met artsen cq. medisch specialisten Diagnose en behandeling Verwisseling en onjuiste gegevens Medicatie Protocollen en afspraken Anders 33,0% 41,9% zijn. Hoe opener je bent, hoe min der klachten en claims worden in gediend, zo blijkt uit onderzoek. Jaarlijks vallen in ziekenhuizen 1.735 vermijdbare doden. Nog eens ruim 30.000 mensen lopen elk jaar vermijdbare schade op, van licht tot ernstig. Nog altijd is de neiging groot om fouten onder het tapijt te vegen. De laatste jaren is volgens de initiatiefnemers van het boekje 'Dit nooit meer' heel veel aandacht voor onbedoelde schade. „Niemand praat graag over zaken die hij of zij verkeerd heeft gedaan. Ook artsen niet", zegt Leistikow. „Het wordt extra moeilijk als je zelf het slechte nieuws bent. Als jij de oorzaak bent van de fout. Maar zwijgen is een miskenning van het 0% 10% 20% 30% 40% infographic. CRW bron: Nivel 2008 leed van de patiënt. Je hebt ie mand al verwond en dan ga je hem ook nog eens beledigen door hem niet serieus te nemen. Dat vinden mensen vaak erger dan de lichamelijke schade die ze hebben opgelopen." „In ons ziekenhuis werd een fout gemaakt bij de behandeling van een kind. Dat gebeurde op een vrij dag. Op maandag werd het de ouders verteld. Die waren furieus. Ze hadden begrip voor het feit dat we een fout hadden gemaakt, maar dat we dit pas maandag ver telden, was onvergeeflijk." Een simpel sorry neemt niet met een al het leed weg, erkent Leisti kow. Maar het helpt wel. „Patiën ten waarderen het enorm als een arts zijn oprechte excuses maakt na een fout. Openheid is de enige manier om vertrouwen met de pa tiënt te herstellen. Bovendien helpt het zorgverleners zeifin het reine te komen met gevoelens van schuld en schaamte. Openheid be tekent ook dat je kunt leren van je fouten en dat je mensen in het ver volg beter kunt opvangen." Maar die openheid is in de medi sche wereld vaak ver te zoeken, is de ervaring van Sophie Hankes, op richtster en woordvoerster van het platform SIN-NL dat opkomt voor slachtoffers van medische fouten. Zij bekijkt het boekje met argus ogen. „Artsen geven hun eigen leed aan. Maar ze gaan voorbij aan het leed van de slachtoffers en aan de professionele procedures waar ze zich aan hebben te houden. Art sen zijn verplicht hun fouten te melden, maar dat gebeurt nog nau welijks. Laten ze daar maar eens mee beginnen. Als je weet dat de helft van de medische fouten her- halingsfouten zijn, dan is het vol strekt duidelijk dat artsen niet openstaan voor verbeteringen." Patiënten zouden zitting moeten krijgen in het ziekenhuisbestuur, vindt Johan Lange, een van de art sen die in het boek aan het woord komen. Sophie Hankes vindt het een goed idee: „Maar dan moet het wel een academisch geschoolde pa tiënt zijn. Iemand die op kan tegen al die medici in een bestuur. Het je wordt permanent voorgelogen, maar daar kom je pas later achter' moet beslist geen marionet wor den." Zeifis Hankes ook slachtoffer van een medische misser: na een mis lukte operatie is ze blijvend invali de geraakt. „Ik hou niet van het woord misser. Het is gewoon een fóut. En dat brengt heel veel woe de en verdriet met zich mee. Voor al het erkend krijgen van de fout. Omdat ik jurist ben, ben ik vast houdend en weet ik de wegen te vinden. Maar je komt in een kaf kaësk tafereel terecht. Iedereen dekt elkaar. Ie wordt permanent voorgelogen. Maar daar kom je pas

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 8