VW Polo fiscale knaller auto 113 Wim 'Uitlaatgas wordt gemeten en omgezet' vrijdag 27 november 2009 KORT Meer hatchbacks, minder suv's en mpv's De hatchback wordt almaar po pulairder. Dat is niet zo op merkelijk, want de drie- en vijf- deurs auto is het meest praktisch van alle koetswerken. Het is een auto met twee of vier deuren én een grote achterklep, ook wel derde of vijfde deur ge noemd. Met zo'n hatchback kun je het meest. De auto kan worden in gericht naar functie, voor het ver voer van personen of spullen of een combinatie. Ook kleine auto's zijn zo nog behoorlijk praktisch en multifunctioneel. Daarom is dit type auto al jaren po pulair en bouwt het zijn marktaan deel nog immer uit. Ruim de helft van de Nederlanders kiest voor een hatchback. En nog eens 20 pro cent neemt een stationwagon, in feite een wat langere hatchback. Cijfers tot en met oktober van Bovag/RAI en RDC laten verder zien dat de ruimtewagen op zijn retour is, net als de suv annex ter reinwagen. Ook de klassieke sedan (vier deu ren en een aparte kofferbak) is op zijn retour, zij het vrij bescheiden. Coupés en cabriolets vormen slechts een klein deel van de markt: respectievelijk 1,1 en 1,3 pro cent van de nieuw verkochte au to's. Volvo meldt dat de S60 klaar is Volvo heeft laten weten dat de nieuwe S6o klaar is. Hoewel hij er uitermate prettig uit lijkt te zien, niet metéén naar de Volvo- dealer hollen, want de nieuweling zal voor het eerst aan het grote pu bliek worden getoond tijdens de Autosalon van Genève in maart volgend jaar. De productie begint volgend jaar zomer in Volvo's fa briek te Gent. De S6o is de eerste luxewagen die standaard voorzien is van City Safety, het automati sche remsysteem dat we kennen uit de Volvo XC60. De nieuwe S6o kan worden voor zien van Pedestrian Detection, dat voetgangers bespeurt, de bestuur der waarschuwt en zonodig de au to volledig afremt als de bestuur der niet reageert. BELASTING Geen BPM en wegenbelasting dankzij lage koolstofdioxide-uitstoot v r'j Dieselen is uit fiscaal oog punt oninteressant voor de Nederlandse particulier. Maar dat gaat veranderen, want voor de nieuwe Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion die in januari op de markt komt is geen BPM of wegenbelasting verschuldigd. door Robbert Keegel gram per kilometer wordt de VW Polo met 14 procent fiscale bijtelling re kening te houden. De Nederlandse VW-importeur weet nog geen exacte prijs voor het spaarwonder, maar hij denkt rond de 17 mille uit te komen. Dan heb je aan de Polo BlueMotion een net geen vier meter lange auto - wielbasis 2,47 meter - met vol wassen rijeigenschappen. De Polo van nu is immers net zo groot als een Golf van pakweg vijf tien jaar geleden en qua afwerking is hij zelfs een klasse beter. Een veer moet je wel laten bij de aandrijving, want daarvoor heeft Volkswagen een krap bemeten 1,2 liter driecilinder turbodieseltje ont wikkeld. Op zichzelf is dat met 75 pk en 180 Nm sterk genoeg - de honderdsprint duurt 13,6 secon den en de topsnelheid bedraagt 173 kilometer per uur - maar de handgeschakelde vijfversnellings bak is met erg lange overbrengin gen helemaal afgestemd op zuinig heid. Wie zich aan de schakelindi BlueMotion fiscaal hoogst aantrekke- foto CPD catie in het instrumentarium houdt, rijdt meestal futloos rond met nog geen 2000 toeren. Dan doen de smalle (155/70) band jes met extra lage rolweerstand en de aërodynamische ingrepen aan het koetswerk - dichte grille, extra spoilers en een vlakke bodemplaat - hun werk het beste. In stadsver keer kun je nog gebruikmaken van een stop/start-systeem en de dyna mo probeert remenergie terug te winnen door alleen tijdens afrem men de accu op te laden. De officiële verbruikscijfers van de fabriek zullen wel niet makkelijk te halen zijn, maar 1 op 25 zit er toch wel in als je niet te veel haast hebt. Dat komt bij een gemiddeld Nederlands kilometrage neer op één keer in de maand tanken, waardoor een brandstofbudget van nog geen 700 euro per jaar vol staat. Geen wonder dat de impor teur denkt dat 70 procent van de verkochte Polo's in 2010 wel eens zo'n BlueMotion zou kunnen zijn. De nieuwe Polo BlueMo tion is de eerste diesel in het B-segment die een C02-uitstoot heeft van minder dan 95 gram per kilometer - om precies te zijn 87 gram per ki lometer, hetgeen gelijk staat aan een verbruik van 3,3 liter per 100 kilometer. En daarmee profiteert de auto van allerlei fiscale voorde len. BPM is niet van toepassing voor de Polo BlueMotion en de daarbij behorende bestraffing van een die selauto (1654 euro meer aanschaf- belasting dan een benzineauto) Met zijn C02-uitstoot van onder de 95 lijk. dus ook niet. Bovendien is voor zo'n zuinige auto volgend jaar geen wegenbelasting verschuldigd en hoeft de zakelijke rijder slechts Dat er geen MRB en BPM voor de Polo BlueMotion betaald hoeft te worden doet aan het echte VW-interieur niets af. foto CPD Elektrische Citroën komt eind volgend jaar Pionier Citroën brengt in het laatste kwartaal van 2010 de Citroën C-Zero, Co dus, op de markt. Citroën heeft met bijna zes duizend verkochte elektrische au to's al aardig wat ervaring met het genre opgedaan en gaat de C-Zero naast de Berlingo First Electrique voeren. De C-Zero heeft een actie radius van 130 kilometer en is in zes uur volledig op te laden aan het lichtnet, maar ook in een half uur voor 80 procent aan een spe ciaal laadstation. Antonov versnellingsbak voor elektrische auto Antonov, producent van ver snellingsbakken, ontwikkelt samen met de Britse luxeautopro ducent Jaguar en het bedrijf Mira een versnellingsbak voor elektri sche auto's. De Britse overheid kende de drie bedrijven dit project toe. Het doel is om de versnellings bak werkend te krijgen in een de monstratievoertuig. VRAAG VAN DE WEEK Hoe werken de katalysator en lambdasonde? Agnes van der Vleuten uit Prinsen beek mailde ons: Mijn vriend moest laatst naar de garage omdat hij pro blemen had met de katalysator en de lambdasonde. Wat zijn dat precies en hoe werken ze? Hamed Jaffari van Autobe drijf Akkermans uit Goes legt uit. door Lucas Boot Hamed Jaffari: „Om de uit stoot van schadelijke emis sies, zoals koolmonoxide, stikstofoxide en koolwa terstoffen te verminderen, wordt een katalysator gebruikt. Dit ge beurt door die emissies zo veel mo gelijk in andere, niet schadelijke stoffen om te zetten. De giftige stoffen worden in de katalysator in het uitlaatsysteem langs een che mische stof gevoerd. Door de che mische reactie die hierbij ontstaat, worden de schadelijke emissies omgezet. Voor een goede werking van de katalysator is de verhou ding tussen de hoeveelheid lucht en benzine van belang." Dan de werking van de lambdas onde. „Dat zit als volgt in elkaar: de lambdasonde, die voor de kata lysator in het uitlaatsysteem is ge plaatst, meet behulp van elektror den hoeveel restzuurstof zich in de gassen uit de motor bevindt. Die waarden stuurt hij door naar het motormanagement, dat het sig naal verwerkt en met behulp van de zogeheten mengselvormer het optimale brandstof-luchtmengsel instelt. Als alles goed is afgeregeld - bij een lambdawaarde van 1, daar boven of daaronder is de verhou ding lucht-benzine niet optimaal- Om de uitstoot van schadelijke emissies te verminderen, wordt een kataly sator gebruikt. foto Lex van Lieshout/ANP wordt het grootste deel van de schadelijke stoffen uit de uitlaatgas- Hebt u ook een vraag? Mail dan sen verwijderd." naar de redactie van deze krant?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 81