VW Polo fiscale knaller
auto 113
Wim
'Uitlaatgas wordt gemeten en omgezet'
vrijdag 27 november 2009
KORT
Meer hatchbacks,
minder suv's en mpv's
De hatchback wordt almaar po
pulairder. Dat is niet zo op
merkelijk, want de drie- en vijf-
deurs auto is het meest praktisch
van alle koetswerken.
Het is een auto met twee of vier
deuren én een grote achterklep,
ook wel derde of vijfde deur ge
noemd. Met zo'n hatchback kun je
het meest. De auto kan worden in
gericht naar functie, voor het ver
voer van personen of spullen of
een combinatie. Ook kleine auto's
zijn zo nog behoorlijk praktisch
en multifunctioneel.
Daarom is dit type auto al jaren po
pulair en bouwt het zijn marktaan
deel nog immer uit. Ruim de helft
van de Nederlanders kiest voor
een hatchback. En nog eens 20 pro
cent neemt een stationwagon, in
feite een wat langere hatchback.
Cijfers tot en met oktober van
Bovag/RAI en RDC laten verder
zien dat de ruimtewagen op zijn
retour is, net als de suv annex ter
reinwagen.
Ook de klassieke sedan (vier deu
ren en een aparte kofferbak) is op
zijn retour, zij het vrij bescheiden.
Coupés en cabriolets vormen
slechts een klein deel van de
markt: respectievelijk 1,1 en 1,3 pro
cent van de nieuw verkochte au
to's.
Volvo meldt dat
de S60 klaar is
Volvo heeft laten weten dat de
nieuwe S6o klaar is. Hoewel
hij er uitermate prettig uit lijkt te
zien, niet metéén naar de Volvo-
dealer hollen, want de nieuweling
zal voor het eerst aan het grote pu
bliek worden getoond tijdens de
Autosalon van Genève in maart
volgend jaar. De productie begint
volgend jaar zomer in Volvo's fa
briek te Gent. De S6o is de eerste
luxewagen die standaard voorzien
is van City Safety, het automati
sche remsysteem dat we kennen
uit de Volvo XC60.
De nieuwe S6o kan worden voor
zien van Pedestrian Detection, dat
voetgangers bespeurt, de bestuur
der waarschuwt en zonodig de au
to volledig afremt als de bestuur
der niet reageert.
BELASTING Geen BPM en wegenbelasting dankzij lage koolstofdioxide-uitstoot v r'j
Dieselen is uit fiscaal oog
punt oninteressant voor de
Nederlandse particulier.
Maar dat gaat veranderen,
want voor de nieuwe
Volkswagen Polo 1.2 TDI
BlueMotion die in januari
op de markt komt is geen
BPM of wegenbelasting
verschuldigd.
door Robbert Keegel
gram per kilometer wordt de VW Polo
met 14 procent fiscale bijtelling re
kening te houden.
De Nederlandse VW-importeur
weet nog geen exacte prijs voor
het spaarwonder, maar hij denkt
rond de 17 mille uit te komen. Dan
heb je aan de Polo BlueMotion
een net geen vier meter lange auto
- wielbasis 2,47 meter - met vol
wassen rijeigenschappen.
De Polo van nu is immers net zo
groot als een Golf van pakweg vijf
tien jaar geleden en qua afwerking
is hij zelfs een klasse beter.
Een veer moet je wel laten bij de
aandrijving, want daarvoor heeft
Volkswagen een krap bemeten 1,2
liter driecilinder turbodieseltje ont
wikkeld. Op zichzelf is dat met 75
pk en 180 Nm sterk genoeg - de
honderdsprint duurt 13,6 secon
den en de topsnelheid bedraagt
173 kilometer per uur - maar de
handgeschakelde vijfversnellings
bak is met erg lange overbrengin
gen helemaal afgestemd op zuinig
heid. Wie zich aan de schakelindi
BlueMotion fiscaal hoogst aantrekke-
foto CPD
catie in het instrumentarium
houdt, rijdt meestal futloos rond
met nog geen 2000 toeren.
Dan doen de smalle (155/70) band
jes met extra lage rolweerstand en
de aërodynamische ingrepen aan
het koetswerk - dichte grille, extra
spoilers en een vlakke bodemplaat
- hun werk het beste. In stadsver
keer kun je nog gebruikmaken van
een stop/start-systeem en de dyna
mo probeert remenergie terug te
winnen door alleen tijdens afrem
men de accu op te laden.
De officiële verbruikscijfers van de
fabriek zullen wel niet makkelijk
te halen zijn, maar 1 op 25 zit er
toch wel in als je niet te veel haast
hebt. Dat komt bij een gemiddeld
Nederlands kilometrage neer op
één keer in de maand tanken,
waardoor een brandstofbudget
van nog geen 700 euro per jaar vol
staat. Geen wonder dat de impor
teur denkt dat 70 procent van de
verkochte Polo's in 2010 wel eens
zo'n BlueMotion zou kunnen zijn.
De nieuwe Polo BlueMo
tion is de eerste diesel in
het B-segment die een
C02-uitstoot heeft van
minder dan 95 gram per kilometer
- om precies te zijn 87 gram per ki
lometer, hetgeen gelijk staat aan
een verbruik van 3,3 liter per 100
kilometer. En daarmee profiteert
de auto van allerlei fiscale voorde
len.
BPM is niet van toepassing voor
de Polo BlueMotion en de daarbij
behorende bestraffing van een die
selauto (1654 euro meer aanschaf-
belasting dan een benzineauto)
Met zijn C02-uitstoot van onder de 95
lijk.
dus ook niet. Bovendien is voor
zo'n zuinige auto volgend jaar
geen wegenbelasting verschuldigd
en hoeft de zakelijke rijder slechts
Dat er geen MRB en BPM voor de Polo BlueMotion betaald hoeft te worden
doet aan het echte VW-interieur niets af. foto CPD
Elektrische Citroën
komt eind volgend jaar
Pionier Citroën brengt in het
laatste kwartaal van 2010 de
Citroën C-Zero, Co dus, op de
markt. Citroën heeft met bijna zes
duizend verkochte elektrische au
to's al aardig wat ervaring met het
genre opgedaan en gaat de C-Zero
naast de Berlingo First Electrique
voeren. De C-Zero heeft een actie
radius van 130 kilometer en is in
zes uur volledig op te laden aan
het lichtnet, maar ook in een half
uur voor 80 procent aan een spe
ciaal laadstation.
Antonov versnellingsbak
voor elektrische auto
Antonov, producent van ver
snellingsbakken, ontwikkelt
samen met de Britse luxeautopro
ducent Jaguar en het bedrijf Mira
een versnellingsbak voor elektri
sche auto's. De Britse overheid
kende de drie bedrijven dit project
toe. Het doel is om de versnellings
bak werkend te krijgen in een de
monstratievoertuig.
VRAAG VAN DE WEEK Hoe werken de katalysator en lambdasonde?
Agnes van der Vleuten uit Prinsen
beek mailde ons: Mijn vriend moest
laatst naar de garage omdat hij pro
blemen had met de katalysator en de
lambdasonde. Wat zijn dat precies
en hoe werken ze?
Hamed Jaffari van Autobe
drijf Akkermans uit Goes
legt uit.
door Lucas Boot
Hamed Jaffari: „Om de uit
stoot van schadelijke emis
sies, zoals koolmonoxide,
stikstofoxide en koolwa
terstoffen te verminderen, wordt
een katalysator gebruikt. Dit ge
beurt door die emissies zo veel mo
gelijk in andere, niet schadelijke
stoffen om te zetten. De giftige
stoffen worden in de katalysator in
het uitlaatsysteem langs een che
mische stof gevoerd. Door de che
mische reactie die hierbij ontstaat,
worden de schadelijke emissies
omgezet. Voor een goede werking
van de katalysator is de verhou
ding tussen de hoeveelheid lucht
en benzine van belang."
Dan de werking van de lambdas
onde. „Dat zit als volgt in elkaar:
de lambdasonde, die voor de kata
lysator in het uitlaatsysteem is ge
plaatst, meet behulp van elektror
den hoeveel restzuurstof zich in
de gassen uit de motor bevindt.
Die waarden stuurt hij door naar
het motormanagement, dat het sig
naal verwerkt en met behulp van
de zogeheten mengselvormer het
optimale brandstof-luchtmengsel
instelt. Als alles goed is afgeregeld
- bij een lambdawaarde van 1, daar
boven of daaronder is de verhou
ding lucht-benzine niet optimaal-
Om de uitstoot van schadelijke emissies te verminderen, wordt een kataly
sator gebruikt. foto Lex van Lieshout/ANP
wordt het grootste deel van de
schadelijke stoffen uit de uitlaatgas- Hebt u ook een vraag? Mail dan
sen verwijderd." naar de redactie van deze krant?