Betere E-Klasse goedkoper
Verhoudingen in balans1
KE 40101
vrijdag 27 november 2009
KLASSIEKER Reinier Simons en zijn Land Rover Truck Cab
rondje in de auto. In de buurt van
mijn woning lag een terrein met
drassige klei. 'Stuur 'm er eens
doorheen, dat kan makkelijk', zei
mijn zwager. Na vijf meter zaten
we al muurvast. Uiteindelijk zijn
we door een Land Rover uit de
buurt losgetrokken. Toen kwamen
we er achter dat de voorwiel
aandrijving het niet deed."
De reden daarvoor heeft alles te
maken met het werkverleden van
de Land Rover. Hij heeft jarenlang
dienst gedaan op een camping. De
LaRo had voorop een trekhaak,
waarmee stacaravans op hun plek
werden geduwd. Dat is 'm uitein
delijk duur komen te staan. Het
maakt Simons niet veel uit. Hij be
leeft genoeg plezier aan het op
knappen van zijn Series III Truck
Reinier Simons: „Volgend jaar moet hij klaar zijn." foto Peter Nicolai
door Lucas Boot
Zijn collega's plakten een
krantenartikel over de
slooppremie op het raam
van zijn auto. Als geintje.
De Land Rover Truck Cab van
Reinier Simons uit Terneuzen ver
keert dan (nog) niet in concours-
staat; klaar voor de sloophamer is1
de verweerde Brit uit '82 aller
minst. Simons gaat 'm helemaal
oplappen. „In het voorjaar wil ik
'm klaar hebben. Dan hoop ik mee
te kunnen doen aan offroad-evene-
menten." Dat is nu nog geen
doen, want de voorwielaandrij
ving is kapot. Daar kwam Simons
achter op een voor u als lezer - en
achteraf ook voor hemzelf - verma
kelijke wijze. „Ik reed met mijn
zwager op Sinterklaasavond een
Cab 88". Dat cijfer staat voor de
wielbasis in inches. Dit model
kom je zelden tegen. „Je hebt ook
een uitvoering met een langere
wielbasis: de 109. Mijn model vind
ik het mooiste. De verhoudingen
zijn in balans." De Terneuzenaar
zag de Truck Cab tien jaar geleden
voor het eerst tijdens een vakantie
in Vlieland. De kriebels die hij
toen kreeg, zijn nooit meer wegge
gaan. Vorig jaar kocht Simons zijn
eerste exemplaar. Zijn vrouw vond
het aanvankelijk geen goed plan.
„Ze is tot op de dag van vandaag
nog nooit ingestapt, maar ze
wordt langzaamaan steeds enthou
siaster."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail dan naar de redactie
van deze krant.
PREMIERE
Mercedes-Benz zet Estate neer met veel laadruimte en vol comfort
door Robbert Keegel
Een zee van (laad) ruimte en
volop comfort. De nieuwe
E-klasse Estate laat zien
waar Mercedes-Benz van
oudsher goed in is. De bagageruim
te van de nieuwe E-klasse Estate
heeft werkelijk fenomenale afme
tingen. Onder het afdekzeil is er al
695 liter aan laadvolume en als je
de achterbank neerklapt - je hoeft
maar aan een hendel te trekken en
een voorgespannen veer legt het
zaakje plat - is er liefst 1950 liter.
De laadlengte volstaat zelfs om er
een deur in te schuiven. Als optie
heeft Mercedes bovendien een
extra tegen de rijrichting in ge
plaatst kinderzitbankje, want ook
daarvoor is het royaal genoeg ach
terin.
De 4,90 meter lange Estate-versie
van de E-klasse, die zijn wielbasis
van 2,87 meter deelt met de E se
dan, maakt niet alleen indruk
door zijn vorstelijke interieurma-
ten, ook het comfort is voortreffe
lijk. Dat is mede te danken aan de
standaard niveauregeling met
luchtvering op de achteras, die
bijna alle oneffenheden in de weg
glad strijkt. De E-klasse bewijst
trouwens ook dat een soepele ve
ring een prettig stuurkarakter be
paald niet in de weg hoeft te zit
ten.
In de E-klasse voeren de 'gedown-
sizede' viercilinder-motoren de bo
ventoon. In de E 200 CGI en de
E 250 CGI zorgen direct ingespo
ten 1,8-liter benzinemotoren met
turbo en 184 of 204 pk voor de
aandrijving.
Bij de E CDI-versies is een 2,2-liter
turbodiesel met 136,170 of 204 pk
aan het werk. Al deze viercilinders
krijgen overigens de toevoeging
BlueEffïciency vanwege hun zui
nigheid.
Zescilinders zijn er ook. In de E
350 CDI zit een drieliter V6 turbo
diesel met 231 pk en de E 350 CGI
beschikt over een 3,5-liter V6 ben
zinemotor met 292 pk.
Wie een V8 wil, kan terecht bij de
E 500 met een 388 pk sterke 5,5-li-
ter. De overtreffende trap is de E
63 AMG met een 6,2-liter met 525
pk. In het laatste geval is er trou-
Mercedes-Benz op z'n best: de nieuwe E-Klasse Estate voldoet ruim aan alle verwachtingen.
wens sprake van een pure sportau
to vermomd als stationwagen.
Maar ook de gewonere versies van
de E-klasse Estate rijden verdien
stelijk en allerlei (vaak optionele)
elektronica neemt je graag wat
werk uit handen. Attention Assist
houdt in de gaten of je niet ver
moeid raakt, de Grootlicht Assis
tent regelt de verlichting (afhanke
lijk van de snelheid en eventuele
tegenliggers) en Distronic houdt
met ingeschakelde cruise control
automatisch afstand tot de voor
ganger, om er maar een paar te
noemen.
Prettig voor de potentiële koper is
dat de E-klasse Estate dankzij zui
nigere motoren rond de vijf mille
goedkoper is geworden. De prijzen
beginnen bij 49.900 euro voor de
E 200 CGI, dieselen (E 200 CDI)
kan vanaf 50.899 euro.
Het interieur is weer écht Mercedes: slim, fraai en comfortabel.