Betere E-Klasse goedkoper Verhoudingen in balans1 KE 40101 vrijdag 27 november 2009 KLASSIEKER Reinier Simons en zijn Land Rover Truck Cab rondje in de auto. In de buurt van mijn woning lag een terrein met drassige klei. 'Stuur 'm er eens doorheen, dat kan makkelijk', zei mijn zwager. Na vijf meter zaten we al muurvast. Uiteindelijk zijn we door een Land Rover uit de buurt losgetrokken. Toen kwamen we er achter dat de voorwiel aandrijving het niet deed." De reden daarvoor heeft alles te maken met het werkverleden van de Land Rover. Hij heeft jarenlang dienst gedaan op een camping. De LaRo had voorop een trekhaak, waarmee stacaravans op hun plek werden geduwd. Dat is 'm uitein delijk duur komen te staan. Het maakt Simons niet veel uit. Hij be leeft genoeg plezier aan het op knappen van zijn Series III Truck Reinier Simons: „Volgend jaar moet hij klaar zijn." foto Peter Nicolai door Lucas Boot Zijn collega's plakten een krantenartikel over de slooppremie op het raam van zijn auto. Als geintje. De Land Rover Truck Cab van Reinier Simons uit Terneuzen ver keert dan (nog) niet in concours- staat; klaar voor de sloophamer is1 de verweerde Brit uit '82 aller minst. Simons gaat 'm helemaal oplappen. „In het voorjaar wil ik 'm klaar hebben. Dan hoop ik mee te kunnen doen aan offroad-evene- menten." Dat is nu nog geen doen, want de voorwielaandrij ving is kapot. Daar kwam Simons achter op een voor u als lezer - en achteraf ook voor hemzelf - verma kelijke wijze. „Ik reed met mijn zwager op Sinterklaasavond een Cab 88". Dat cijfer staat voor de wielbasis in inches. Dit model kom je zelden tegen. „Je hebt ook een uitvoering met een langere wielbasis: de 109. Mijn model vind ik het mooiste. De verhoudingen zijn in balans." De Terneuzenaar zag de Truck Cab tien jaar geleden voor het eerst tijdens een vakantie in Vlieland. De kriebels die hij toen kreeg, zijn nooit meer wegge gaan. Vorig jaar kocht Simons zijn eerste exemplaar. Zijn vrouw vond het aanvankelijk geen goed plan. „Ze is tot op de dag van vandaag nog nooit ingestapt, maar ze wordt langzaamaan steeds enthou siaster." Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van deze krant. PREMIERE Mercedes-Benz zet Estate neer met veel laadruimte en vol comfort door Robbert Keegel Een zee van (laad) ruimte en volop comfort. De nieuwe E-klasse Estate laat zien waar Mercedes-Benz van oudsher goed in is. De bagageruim te van de nieuwe E-klasse Estate heeft werkelijk fenomenale afme tingen. Onder het afdekzeil is er al 695 liter aan laadvolume en als je de achterbank neerklapt - je hoeft maar aan een hendel te trekken en een voorgespannen veer legt het zaakje plat - is er liefst 1950 liter. De laadlengte volstaat zelfs om er een deur in te schuiven. Als optie heeft Mercedes bovendien een extra tegen de rijrichting in ge plaatst kinderzitbankje, want ook daarvoor is het royaal genoeg ach terin. De 4,90 meter lange Estate-versie van de E-klasse, die zijn wielbasis van 2,87 meter deelt met de E se dan, maakt niet alleen indruk door zijn vorstelijke interieurma- ten, ook het comfort is voortreffe lijk. Dat is mede te danken aan de standaard niveauregeling met luchtvering op de achteras, die bijna alle oneffenheden in de weg glad strijkt. De E-klasse bewijst trouwens ook dat een soepele ve ring een prettig stuurkarakter be paald niet in de weg hoeft te zit ten. In de E-klasse voeren de 'gedown- sizede' viercilinder-motoren de bo ventoon. In de E 200 CGI en de E 250 CGI zorgen direct ingespo ten 1,8-liter benzinemotoren met turbo en 184 of 204 pk voor de aandrijving. Bij de E CDI-versies is een 2,2-liter turbodiesel met 136,170 of 204 pk aan het werk. Al deze viercilinders krijgen overigens de toevoeging BlueEffïciency vanwege hun zui nigheid. Zescilinders zijn er ook. In de E 350 CDI zit een drieliter V6 turbo diesel met 231 pk en de E 350 CGI beschikt over een 3,5-liter V6 ben zinemotor met 292 pk. Wie een V8 wil, kan terecht bij de E 500 met een 388 pk sterke 5,5-li- ter. De overtreffende trap is de E 63 AMG met een 6,2-liter met 525 pk. In het laatste geval is er trou- Mercedes-Benz op z'n best: de nieuwe E-Klasse Estate voldoet ruim aan alle verwachtingen. wens sprake van een pure sportau to vermomd als stationwagen. Maar ook de gewonere versies van de E-klasse Estate rijden verdien stelijk en allerlei (vaak optionele) elektronica neemt je graag wat werk uit handen. Attention Assist houdt in de gaten of je niet ver moeid raakt, de Grootlicht Assis tent regelt de verlichting (afhanke lijk van de snelheid en eventuele tegenliggers) en Distronic houdt met ingeschakelde cruise control automatisch afstand tot de voor ganger, om er maar een paar te noemen. Prettig voor de potentiële koper is dat de E-klasse Estate dankzij zui nigere motoren rond de vijf mille goedkoper is geworden. De prijzen beginnen bij 49.900 euro voor de E 200 CGI, dieselen (E 200 CDI) kan vanaf 50.899 euro. Het interieur is weer écht Mercedes: slim, fraai en comfortabel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 79