vit-
Yeti stapt dapper treurmarkt in
auto j 9
Pieter Melse, Skoda Auto Rijk, Vlissingen
vrijdag 27 november 2009
TIEN AUTOVRAGEN AAN:
Sinterklaas, wie kent 'm niet. Onlangs kwam hij aan
in ons land. Wij belden de goedheiligman op de
pakjesboot.
Wat voor auto rijdt u?
Een Seat Alhambra met schuifdak.
Wat voor auto zou u nog wel
eens willen rijden?
Een Ferrari, die heeft veel paarden
krachten.
Wat vindt u een lelijke auto?
Ik reed vroeger in een Daf 33, die
was wat krap.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Aan grote mensen die in 30-kilo-
meterzones, waar vaak kinderen
wonen, onverantwoord hard rij
den. Voor die automobilisten lig
gen er op mijn boot een paar lege
zakken klaar.
Wat is uw onhebbelijkheid in
het verkeer?
Als mijn chauffeur-Piet achter het
stuur zit, ben ik een meerijder.
Daar wordt Piet niet vrolijk van.
Hoe zou u zich als autorijder
willen omschrijven?
Ik ben achter het stuur een heilig
boontje.
Wanneer heeft u voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor was dat?
Vorig jaar, toen ik met mijn auto
op een ruiterpad reed. De macht
der gewoonte.
Wanneer heeft u voor het laatst
te hard gereden?
Dat was vorig jaar december. De
Kerstman probeerde mij in te ha
len. Toen trok ik de teugels stevig
aan.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
Sint zou in de nacht van 5 op 6 de
cember de maximum snelheid ver
hogen, zodat mijn Pieten nog snel
ler cadeautjes kunnen rondbren
gen.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
Het rijden gaat mij van nature
1 aft In één keer.
AUTOTEST Skoda introduceert monter nieuweling in geteisterd segment van midi-SUV's
Hoewel het marktsegment van de SUV's een
enorme optater heeft gekregen, waagt Skoda
er zich - voor het eerst - toch in. Met de Yeti.
door Robbert Keegel
Het zijn weliswaar vooral
de fullsize SUV's waar het
koperspubliek zich van af
wendt, maar ook de klei
nere exemplaren verliezen krach
tig aan populariteit. Een vluchtige
blik op de verkoopstatistieken
leert dat de voormalige bestsellers
harde klappên te verduren krijgen.
Zo stortte marktleider Hyundai
Tucson van 2126 in naar 919 stuks
(verkopen in 2009 tot en met okto
ber), maar opvolger 1x35 maakt het
misschien nog een beetje goed.
Tweelingbroer Kia Sportage ver
schrompelde van 2024 exemplaren
tot 909 stuks. De Daihatsu Terios
halveerde zowat zijn verkopen van
610 tot 320 en de wat kleinere Su
zuki SX4 sloeg een nog wat slech
ter figuur door van 3096 verkopen
in te storten tot 1362.
Dan deed de Toyota RAV4 het ei
genlijk relatief nog aardig, door te
dalen van 1216 naar 880 exempla
ren. Maar altijd nog slechter dan
wat de markt gemiddeld deed: mi
nus 24 procent.
Niettemin introduceert Skoda
monter een nieuweling in dit ge
teisterde segment. Warempel een
tje die'daar naar mijn idee nog goe
de kansen heeft ook, want hij ziet
er niet alleen leuker uit dan het
merendeel van de gevestigde con
currentie, hij heeft ook nog eens
de prijs/kwaliteitsverhouding
waar de Tsjechische dochter van
het immense Volkswagenconcern
zijn bestaansrecht aan ontleent.
Hij is er immers al vanaf 18.990 eu
ro en dat doet de concurrentie ach
ter het oor krabben.
Wie hoort dat Skoda een midi-
SUV (met veel MPV-trekjes, maar
vandaag de dag is zowat iédere
nieuwe auto een 'crossover') op de
markt zet, zal allicht denken dat
het om een vermomming gaat van
wat moeder VW op dit gebied te
bieden heeft, de Tiguan (gedaald
van 2603 naar 1846). Maar Skoda
heeft dat duurdere en grotere voor
beeld links laten liggen en de tech
niek van de eigen Octavia (ja, na
tuurlijk óók een Golf-derivaat) om
armd.
Zo staat de Yeti op die zo ruim ver
breide wielbasis van 2,58 meter en
kan daarop dankzij de wat vierkan
te bouw een riante binnenruimte
aanbieden. Voorin is het echt
ruim, achterin lang niet mis en
wie de bank daar neerklapt, het
geen uiterst makkelijk gaat, ver
groot zijn bagageruimte van 405
naar 1760 liter. De achterbank kan
ook vrij soepeitjes geheel worden
„De Yeti is met €19.000 zeer scherp geprijsd in
zijn segmentAndere sterke punten zijn de
bouwkwaDiteit en zijn kloeke, robuuste uiterlijk.
De Yeti is leverbaar met moderne en zuinige
TSI-motoren en vierwielaandrijving, waardoor hij
ook in het terrein prima uit de voeten kan."
Het Yeti-interieur is aardig op weg naar Volkswagen-kwaliteit.
foto's GPD
gedemonteerd en onder de laad
vloer is nog een keldertje, dat be
ter benut kan worden als je afziet
van een reservewiel en vertrouwt
op zo'n reparatiesetje.
Voor wie de Yeti niet of nauwe
lijks het terrein in wil jagen, kan
dat wiel ook best missen en te
recht biedt Skoda deze 'Verschrik
kelijke Sneeuwman' ook aan met
alleen voorwielaandrijving. Bij de
benzineversie is de 1,2-liter van
105 pk altijd een tweewielaandrij-
ver. De 1,8-liter van 160 pk is altijd
een vierwielaandrijver (4x4), die
allerlei elektronische hulpjes als
'hill descent' aanbiedt om dat voor
heen zo lastige terreinrijden zo
makkelijk mogelijk te maken.
Dieselkopers hebben bij de tweeli
ter meer keuzemogelijkheden. Die
van 110 pk is er met beide aandrijf
systemen, de versie met 140 of 170
pk alleen als 4x4. Dat lijkt me een
verstandige wijze om de Yeti aan
te bieden. Uiteraard is er een rui
me keuze aan uitrustingspakket
ten en accessoires, tot en met leer;
Alcantarabekleding a 2290 euro.
Die zat op onze 1,8-liter en dat
dreef met nog wat leuke spullen
de basisprijs van 25.790 op naar
39.233 euro. Dieselen begint bij
25.690 euro. Dat past wel in de
prijspolitiek van het concern,
want Porsche en vooral Audi we
ten er ook wat van: basismodellen
met de kaalheid van een zoutvlak-
te in Utah, met daarop-elementai
re voorzieningen voor woekerprij
zen. En toch kunnen ze juist de
Audi's niet aanslépen, waarbij er
echt niet één kaal de dealerpoort
uitrijdt.
Maar je kunt de Yeti natuurlijk
heel bescheiden houden en dan
nog is het een lekker ding. Terrein-
rijden gaat hem goed af, maar
vooral gewoon op straat rijdt hij
uitmuntend. Het comfort staat op
een aangenaam peil en de afwer
king bij Skoda wordt door moeder
bedrijf VW ook steeds op een ho
ger niveau gebracht. In de Yeti is
in ieder geval niets meer te mer
ken van de grauwsluier die voor
heen de interieurs bij Skoda af
moest laten wijken van de produc
ten vah de luxere VW-dochters.
Een echte aanwinst in dit segment
dus, de Skoda Yeti. Leuk en goed
geprijsd - en een plezier om mee
te rijden.
Concurrenten van de Skoda Yeti
zijn de Daihatsu Terios, de Kia
Sportage en de Toyota RAV4.