vit- Yeti stapt dapper treurmarkt in auto j 9 Pieter Melse, Skoda Auto Rijk, Vlissingen vrijdag 27 november 2009 TIEN AUTOVRAGEN AAN: Sinterklaas, wie kent 'm niet. Onlangs kwam hij aan in ons land. Wij belden de goedheiligman op de pakjesboot. Wat voor auto rijdt u? Een Seat Alhambra met schuifdak. Wat voor auto zou u nog wel eens willen rijden? Een Ferrari, die heeft veel paarden krachten. Wat vindt u een lelijke auto? Ik reed vroeger in een Daf 33, die was wat krap. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Aan grote mensen die in 30-kilo- meterzones, waar vaak kinderen wonen, onverantwoord hard rij den. Voor die automobilisten lig gen er op mijn boot een paar lege zakken klaar. Wat is uw onhebbelijkheid in het verkeer? Als mijn chauffeur-Piet achter het stuur zit, ben ik een meerijder. Daar wordt Piet niet vrolijk van. Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? Ik ben achter het stuur een heilig boontje. Wanneer heeft u voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor was dat? Vorig jaar, toen ik met mijn auto op een ruiterpad reed. De macht der gewoonte. Wanneer heeft u voor het laatst te hard gereden? Dat was vorig jaar december. De Kerstman probeerde mij in te ha len. Toen trok ik de teugels stevig aan. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? Sint zou in de nacht van 5 op 6 de cember de maximum snelheid ver hogen, zodat mijn Pieten nog snel ler cadeautjes kunnen rondbren gen. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? Het rijden gaat mij van nature 1 aft In één keer. AUTOTEST Skoda introduceert monter nieuweling in geteisterd segment van midi-SUV's Hoewel het marktsegment van de SUV's een enorme optater heeft gekregen, waagt Skoda er zich - voor het eerst - toch in. Met de Yeti. door Robbert Keegel Het zijn weliswaar vooral de fullsize SUV's waar het koperspubliek zich van af wendt, maar ook de klei nere exemplaren verliezen krach tig aan populariteit. Een vluchtige blik op de verkoopstatistieken leert dat de voormalige bestsellers harde klappên te verduren krijgen. Zo stortte marktleider Hyundai Tucson van 2126 in naar 919 stuks (verkopen in 2009 tot en met okto ber), maar opvolger 1x35 maakt het misschien nog een beetje goed. Tweelingbroer Kia Sportage ver schrompelde van 2024 exemplaren tot 909 stuks. De Daihatsu Terios halveerde zowat zijn verkopen van 610 tot 320 en de wat kleinere Su zuki SX4 sloeg een nog wat slech ter figuur door van 3096 verkopen in te storten tot 1362. Dan deed de Toyota RAV4 het ei genlijk relatief nog aardig, door te dalen van 1216 naar 880 exempla ren. Maar altijd nog slechter dan wat de markt gemiddeld deed: mi nus 24 procent. Niettemin introduceert Skoda monter een nieuweling in dit ge teisterde segment. Warempel een tje die'daar naar mijn idee nog goe de kansen heeft ook, want hij ziet er niet alleen leuker uit dan het merendeel van de gevestigde con currentie, hij heeft ook nog eens de prijs/kwaliteitsverhouding waar de Tsjechische dochter van het immense Volkswagenconcern zijn bestaansrecht aan ontleent. Hij is er immers al vanaf 18.990 eu ro en dat doet de concurrentie ach ter het oor krabben. Wie hoort dat Skoda een midi- SUV (met veel MPV-trekjes, maar vandaag de dag is zowat iédere nieuwe auto een 'crossover') op de markt zet, zal allicht denken dat het om een vermomming gaat van wat moeder VW op dit gebied te bieden heeft, de Tiguan (gedaald van 2603 naar 1846). Maar Skoda heeft dat duurdere en grotere voor beeld links laten liggen en de tech niek van de eigen Octavia (ja, na tuurlijk óók een Golf-derivaat) om armd. Zo staat de Yeti op die zo ruim ver breide wielbasis van 2,58 meter en kan daarop dankzij de wat vierkan te bouw een riante binnenruimte aanbieden. Voorin is het echt ruim, achterin lang niet mis en wie de bank daar neerklapt, het geen uiterst makkelijk gaat, ver groot zijn bagageruimte van 405 naar 1760 liter. De achterbank kan ook vrij soepeitjes geheel worden „De Yeti is met €19.000 zeer scherp geprijsd in zijn segmentAndere sterke punten zijn de bouwkwaDiteit en zijn kloeke, robuuste uiterlijk. De Yeti is leverbaar met moderne en zuinige TSI-motoren en vierwielaandrijving, waardoor hij ook in het terrein prima uit de voeten kan." Het Yeti-interieur is aardig op weg naar Volkswagen-kwaliteit. foto's GPD gedemonteerd en onder de laad vloer is nog een keldertje, dat be ter benut kan worden als je afziet van een reservewiel en vertrouwt op zo'n reparatiesetje. Voor wie de Yeti niet of nauwe lijks het terrein in wil jagen, kan dat wiel ook best missen en te recht biedt Skoda deze 'Verschrik kelijke Sneeuwman' ook aan met alleen voorwielaandrijving. Bij de benzineversie is de 1,2-liter van 105 pk altijd een tweewielaandrij- ver. De 1,8-liter van 160 pk is altijd een vierwielaandrijver (4x4), die allerlei elektronische hulpjes als 'hill descent' aanbiedt om dat voor heen zo lastige terreinrijden zo makkelijk mogelijk te maken. Dieselkopers hebben bij de tweeli ter meer keuzemogelijkheden. Die van 110 pk is er met beide aandrijf systemen, de versie met 140 of 170 pk alleen als 4x4. Dat lijkt me een verstandige wijze om de Yeti aan te bieden. Uiteraard is er een rui me keuze aan uitrustingspakket ten en accessoires, tot en met leer; Alcantarabekleding a 2290 euro. Die zat op onze 1,8-liter en dat dreef met nog wat leuke spullen de basisprijs van 25.790 op naar 39.233 euro. Dieselen begint bij 25.690 euro. Dat past wel in de prijspolitiek van het concern, want Porsche en vooral Audi we ten er ook wat van: basismodellen met de kaalheid van een zoutvlak- te in Utah, met daarop-elementai re voorzieningen voor woekerprij zen. En toch kunnen ze juist de Audi's niet aanslépen, waarbij er echt niet één kaal de dealerpoort uitrijdt. Maar je kunt de Yeti natuurlijk heel bescheiden houden en dan nog is het een lekker ding. Terrein- rijden gaat hem goed af, maar vooral gewoon op straat rijdt hij uitmuntend. Het comfort staat op een aangenaam peil en de afwer king bij Skoda wordt door moeder bedrijf VW ook steeds op een ho ger niveau gebracht. In de Yeti is in ieder geval niets meer te mer ken van de grauwsluier die voor heen de interieurs bij Skoda af moest laten wijken van de produc ten vah de luxere VW-dochters. Een echte aanwinst in dit segment dus, de Skoda Yeti. Leuk en goed geprijsd - en een plezier om mee te rijden. Concurrenten van de Skoda Yeti zijn de Daihatsu Terios, de Kia Sportage en de Toyota RAV4.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 77