auto 17
'Koud hebben we het nooit
reden tot paniek
'fit,
kV,
fier.
'e
Wat kost een
camper?
vrijdag 27 november 2009
We vonden het antwoord bij
MobileDröme Partners in
Roosendaal. Een nieuwe camper
met een koelkast, kachel en een
boiler gaat van de hand voor onge
veer 45.000. Voor dat geld heeft
u een standaard camper, zonder
toeters en bellen. Een aangeklede
middenklasser met extra's als een
schotelantenne en navigatiesys
teem kost al gauw 70.000. De
meeste campers die bij
MobileDröme Partners worden
verkocht, zitten rond de €100.000.
Campers in het topsegment kun
nen oplopen tot zo'n 250.000.
Het kan ook een stuk goedkoper.
Prijzen van een tweedehands be
ginnen rond de €10.000. Een ge
bruikte camper met zes maanden
Bovag-garantie op onderstel en op
bouw kost minimaal €12.500.
Theo en Wilma van de Veire „Als je 's morgens wakker wordt en naar buiten kijkt, zie je een prachtig sneeuwlandschap."
De meeste wintersporters
verblijven tijdens hun va
kantie in een hotelletje
of appartement. Maar er
zijn er bij die tijdens ijzige vorst
op een camping gaan.staan. Theo
(56) en Wilma (54) van de Veire
uit Aardenburg zijn twee fervente
winterkampeerders. Twintig jaar
lang al.
„Vroeger gingen wij vaak winter
sporten in Oostenrijk. We zaten
dan in een hotel. Dat beviel me op
den duur niet meer. Je moest er al
tijd tiptop uitzien, en daar had ik
tijdens mijn vakantie geen zin in",
vertelt Wilma. Toen hoorden ze
van een klant - Theo en Wilma
runnen een kapsalon - over win
tercampings. Dat leek ze wel wat.
In het begin togen ze met de cara
van naar winterse oorden. Theo:
„Dat was wel even wennen. Het
kan 's nachts ruim twintig graden
vriezen." De laatste zeven jaar ne
men de Zeeuws-Vlamingen de
camper. Naar Frankrijk, Le Grand
Bornand.
„Het is een zalig gevoel", vindt
Wilma, „Als je 's morgens wakker
wordt en door het raam naar bui
ten kijkt, zie je een prachtig
sneeuwlandschap. Dat is zo vredig.
Het kan niet mooier." Wilma is
naar eigen zeggen een echt buiten
mens. Maar vanwege het werk in
de kapsalon staat ze hele dagen
binnen. „Daarom vind ik het heer
lijk om met de camper buiten in
de sneeuw te kamperen."
Koud? „Dat hebben we het nooit.
Veel mensen denken dat het wel,
hartstikke koud is. We nemen een
'Fransen staan 's avonds te
barbecueën in de sneeuw'
luchtkacheltje mee voor als het
écht koud wordt. Een camper is
echter zo goed geïsoleerd dat het
warm genoeg blijft. We dragen
binnen pantoffels en fleecetruien.
Heerlijk warm dus."
De camper van Wilma en Theo be
schikt echter niet over een
douche. Daarvoor zijn ze aangewe
zen op de voorzieningen van de
camping. Gehuld in een kamerjas
en met sneeuwlaarzen aan de voe
ten lopen ze naar de douches. Ge
lukkig staat daar de verwarming
lekker hoog.
Het leven op de wintercamping is
een stuk anders dan in het ski
dorp. ]e hebt er geen luide
après-ski - 'we drinken wel een
borreltje'- en iedereen kruipt
vroeg onder de wol. Betekent niet
dat zo'n camping saai is. Integen
deel. „Het mooiste is als een plek
tussen de Fransen hebt", vindt
Theo, „die staan 's avonds te barbe
cueën in de sneeuw. We hebben
ook wel eens een ijsbar gebouwd
met een aantal buren. Borreltje er
bij. Prima. En ook voor kinderen
is het fantastisch. Toen onze zoon
nog meeging, bouwde hij altijd ig
lo's." Klinkt allemaal goed. Wel .is
het volgens Theo zo dat je winter
kamperen moet leren. „Er zijn na
tuurlijk praktische dingen die we
zenlijk verschillen met kamperen
in de zomer. Je moet er bijvoor
beeld voor zorgen dat de water
tank niet bevriest en dat je op tijd
sneeuw ruimt. Anders kun je niet
wegkomen. Als je de kneepjes een
maal onder de knie hebt, is er
niets" fijners dat kamperen in de
sneeuw."
nen alles binnen kwijt. Bovendien
is het voor klanten ook interessan
ter om te komen als je meerdere
types van hetzelfde model kunt la
ten zien. Je hebt bijvoorbeeld niet
één gebruikte V70, maar vijf"
Bij Toyota De Jonge hebben ze aan
ruimte geen tekort. Het dealer-
pand in Goes is een van de grotere
is geen reden tot paniek. Modellen
als de Prius, Yaris en vooral de Ay-
go doen h'et nog steeds goed. De
Aygo is de verkooptopper." Je ziet
volgens de Zeeuwse dealer duide
lijk dat mensen juist nu kiezen
voor kleinere en zuinigere auto's.
„Een paar jaar geleden mocht alles
nog groot zijn en kocht men een
auto voor het grootste deel uit
'Toyota krijgt veel positieve aandacht in de media. Met
name de Prius. We worden van buitenaf geholpen'
gebouwen op de Zeeuwse auto
boulevard. Volgens Anröchte ver
liep 2009 voor De Jonge ondanks
de crisis heel aardig. „De kentering
begon begin dit jaar. We zijn qua
verkoop tussen de 5 tot 10 procent
achteruit gegaan ten opzichte van
2008. En dat was een goed jaar. Er
emotie en niet uit ratio. Nu is die
verhouding andersom. Ook zie je
dat mensen besluiten om langer
door te rijden met hun huidige au
to."
Die tendens merkt Knijpers ook.
„Leasecontracten worden vaker
een jaar doorgezet. Maar goed, die
klanten komen een keer terug
voor een nieuwe auto. Modellen
als de C30, S40 en V50 met zuini
ge motoren en 20 procent bijtel
ling doen het bij ons op dit mo
ment het beste." Zorgen maken
doet de Bergse dealer zich niet.
„Het onderhoud draait nog steeds
goed door. Alleen de verkoop is af
getopt. Ik schat dat wij ongeveer
een procent of 10 minder auto's
verkocht hebben dan in 2008. Dat
was overigens het beste jaar tot nu
toe. Gelukkig hoeven we niet te sa
neren in ons personeelsbestand.
Sterker nog, we zijn op zoek naar
extra monteurs." Bij Toyota De
Jonge is wel een arbeidsplaats ko
men te vervallen.
Tegen het einde van het jaar komt
het voor dat dealers modellen van
de merkimporteur krijgen toege
wezen om ze tegen sterk geredu
ceerd tarief te verkopen. Een truc
om het marktaandeel van een au
Autoverkoop
in cijfers
tofabrikant op het laatste moment
wat op te vijzelen, zeggen verschil
lende bronnen binnen autoland.
Daarvan is bij Toyota volgens
Anröchte geen sprake. „Natuurlijk
krijgen we wel eens een paar au
to's van de importeur. Meestal na
een facelift van een model. Er is
dan nog wat voorraad van de ty
pes vóór de faceliftronde over.
Veel zijn dat er niet." Bij Bluekens
doen ze ook niet aan afbraakprij-
zen. „Daar is Volvo het merk niet
voor. Wij zijn geen stuntmerk,
geen schreeuwers. Het komt wel
eens voor dat je van de importeur
een auto krijgt toegewezen. Niet
in grote aantallen, zoals dat bij an
dere merken het geval kan zijn."
Volgens de Volvo-dealer is er in de
ze periode een lichte opleving in
de verkoop merkbaar. Kuijpers:
„De laatste weken gaat het wat be
ter. Het wordt ook drukker in de
showroom. Een constante stroom
Aantal verkochte auto's in de perio
de 2005 - 2009:
2005: 465.151
2006: 483.999
2007: 505.538
2008: 499.980
2009: 352.134 (t/m oktober)
Bron: Bovag
mensen die binnenkomt, is belang
rijk." Bij Bluekens en De longe
hebben zé echter geen stunts uitge
haald om meer klanten de
showroom binnen te krijgen.
Anröchte: „Dat was bij ons niet no
dig. Het merk krijgt al veel positie
ve aandacht in de media. Met na
me de Prius. We worden van bui
tenaf geholpen."
CH&USSÓjj