auto 17 'Koud hebben we het nooit reden tot paniek 'fit, kV, fier. 'e Wat kost een camper? vrijdag 27 november 2009 We vonden het antwoord bij MobileDröme Partners in Roosendaal. Een nieuwe camper met een koelkast, kachel en een boiler gaat van de hand voor onge veer 45.000. Voor dat geld heeft u een standaard camper, zonder toeters en bellen. Een aangeklede middenklasser met extra's als een schotelantenne en navigatiesys teem kost al gauw 70.000. De meeste campers die bij MobileDröme Partners worden verkocht, zitten rond de €100.000. Campers in het topsegment kun nen oplopen tot zo'n 250.000. Het kan ook een stuk goedkoper. Prijzen van een tweedehands be ginnen rond de €10.000. Een ge bruikte camper met zes maanden Bovag-garantie op onderstel en op bouw kost minimaal €12.500. Theo en Wilma van de Veire „Als je 's morgens wakker wordt en naar buiten kijkt, zie je een prachtig sneeuwlandschap." De meeste wintersporters verblijven tijdens hun va kantie in een hotelletje of appartement. Maar er zijn er bij die tijdens ijzige vorst op een camping gaan.staan. Theo (56) en Wilma (54) van de Veire uit Aardenburg zijn twee fervente winterkampeerders. Twintig jaar lang al. „Vroeger gingen wij vaak winter sporten in Oostenrijk. We zaten dan in een hotel. Dat beviel me op den duur niet meer. Je moest er al tijd tiptop uitzien, en daar had ik tijdens mijn vakantie geen zin in", vertelt Wilma. Toen hoorden ze van een klant - Theo en Wilma runnen een kapsalon - over win tercampings. Dat leek ze wel wat. In het begin togen ze met de cara van naar winterse oorden. Theo: „Dat was wel even wennen. Het kan 's nachts ruim twintig graden vriezen." De laatste zeven jaar ne men de Zeeuws-Vlamingen de camper. Naar Frankrijk, Le Grand Bornand. „Het is een zalig gevoel", vindt Wilma, „Als je 's morgens wakker wordt en door het raam naar bui ten kijkt, zie je een prachtig sneeuwlandschap. Dat is zo vredig. Het kan niet mooier." Wilma is naar eigen zeggen een echt buiten mens. Maar vanwege het werk in de kapsalon staat ze hele dagen binnen. „Daarom vind ik het heer lijk om met de camper buiten in de sneeuw te kamperen." Koud? „Dat hebben we het nooit. Veel mensen denken dat het wel, hartstikke koud is. We nemen een 'Fransen staan 's avonds te barbecueën in de sneeuw' luchtkacheltje mee voor als het écht koud wordt. Een camper is echter zo goed geïsoleerd dat het warm genoeg blijft. We dragen binnen pantoffels en fleecetruien. Heerlijk warm dus." De camper van Wilma en Theo be schikt echter niet over een douche. Daarvoor zijn ze aangewe zen op de voorzieningen van de camping. Gehuld in een kamerjas en met sneeuwlaarzen aan de voe ten lopen ze naar de douches. Ge lukkig staat daar de verwarming lekker hoog. Het leven op de wintercamping is een stuk anders dan in het ski dorp. ]e hebt er geen luide après-ski - 'we drinken wel een borreltje'- en iedereen kruipt vroeg onder de wol. Betekent niet dat zo'n camping saai is. Integen deel. „Het mooiste is als een plek tussen de Fransen hebt", vindt Theo, „die staan 's avonds te barbe cueën in de sneeuw. We hebben ook wel eens een ijsbar gebouwd met een aantal buren. Borreltje er bij. Prima. En ook voor kinderen is het fantastisch. Toen onze zoon nog meeging, bouwde hij altijd ig lo's." Klinkt allemaal goed. Wel .is het volgens Theo zo dat je winter kamperen moet leren. „Er zijn na tuurlijk praktische dingen die we zenlijk verschillen met kamperen in de zomer. Je moet er bijvoor beeld voor zorgen dat de water tank niet bevriest en dat je op tijd sneeuw ruimt. Anders kun je niet wegkomen. Als je de kneepjes een maal onder de knie hebt, is er niets" fijners dat kamperen in de sneeuw." nen alles binnen kwijt. Bovendien is het voor klanten ook interessan ter om te komen als je meerdere types van hetzelfde model kunt la ten zien. Je hebt bijvoorbeeld niet één gebruikte V70, maar vijf" Bij Toyota De Jonge hebben ze aan ruimte geen tekort. Het dealer- pand in Goes is een van de grotere is geen reden tot paniek. Modellen als de Prius, Yaris en vooral de Ay- go doen h'et nog steeds goed. De Aygo is de verkooptopper." Je ziet volgens de Zeeuwse dealer duide lijk dat mensen juist nu kiezen voor kleinere en zuinigere auto's. „Een paar jaar geleden mocht alles nog groot zijn en kocht men een auto voor het grootste deel uit 'Toyota krijgt veel positieve aandacht in de media. Met name de Prius. We worden van buitenaf geholpen' gebouwen op de Zeeuwse auto boulevard. Volgens Anröchte ver liep 2009 voor De Jonge ondanks de crisis heel aardig. „De kentering begon begin dit jaar. We zijn qua verkoop tussen de 5 tot 10 procent achteruit gegaan ten opzichte van 2008. En dat was een goed jaar. Er emotie en niet uit ratio. Nu is die verhouding andersom. Ook zie je dat mensen besluiten om langer door te rijden met hun huidige au to." Die tendens merkt Knijpers ook. „Leasecontracten worden vaker een jaar doorgezet. Maar goed, die klanten komen een keer terug voor een nieuwe auto. Modellen als de C30, S40 en V50 met zuini ge motoren en 20 procent bijtel ling doen het bij ons op dit mo ment het beste." Zorgen maken doet de Bergse dealer zich niet. „Het onderhoud draait nog steeds goed door. Alleen de verkoop is af getopt. Ik schat dat wij ongeveer een procent of 10 minder auto's verkocht hebben dan in 2008. Dat was overigens het beste jaar tot nu toe. Gelukkig hoeven we niet te sa neren in ons personeelsbestand. Sterker nog, we zijn op zoek naar extra monteurs." Bij Toyota De Jonge is wel een arbeidsplaats ko men te vervallen. Tegen het einde van het jaar komt het voor dat dealers modellen van de merkimporteur krijgen toege wezen om ze tegen sterk geredu ceerd tarief te verkopen. Een truc om het marktaandeel van een au Autoverkoop in cijfers tofabrikant op het laatste moment wat op te vijzelen, zeggen verschil lende bronnen binnen autoland. Daarvan is bij Toyota volgens Anröchte geen sprake. „Natuurlijk krijgen we wel eens een paar au to's van de importeur. Meestal na een facelift van een model. Er is dan nog wat voorraad van de ty pes vóór de faceliftronde over. Veel zijn dat er niet." Bij Bluekens doen ze ook niet aan afbraakprij- zen. „Daar is Volvo het merk niet voor. Wij zijn geen stuntmerk, geen schreeuwers. Het komt wel eens voor dat je van de importeur een auto krijgt toegewezen. Niet in grote aantallen, zoals dat bij an dere merken het geval kan zijn." Volgens de Volvo-dealer is er in de ze periode een lichte opleving in de verkoop merkbaar. Kuijpers: „De laatste weken gaat het wat be ter. Het wordt ook drukker in de showroom. Een constante stroom Aantal verkochte auto's in de perio de 2005 - 2009: 2005: 465.151 2006: 483.999 2007: 505.538 2008: 499.980 2009: 352.134 (t/m oktober) Bron: Bovag mensen die binnenkomt, is belang rijk." Bij Bluekens en De longe hebben zé echter geen stunts uitge haald om meer klanten de showroom binnen te krijgen. Anröchte: „Dat was bij ons niet no dig. Het merk krijgt al veel positie ve aandacht in de media. Met na me de Prius. We worden van bui tenaf geholpen." CH&USSÓjj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 75