Je sluit er veel risico's mee uit' Strooizout bijt zich vast in de lak top1*-r- vrijdag 27 november 2009 VIJF VRAGEN OVER DE WINTERCHECK Wat wordt er tijdens een wintercheck allemaal gecon troleerd? En is zo'n check ei genlijk echt nodig? Wout Bel leter, directeur van Renault- garage de Markies uit Ber gen op Zoom, vertelt. door Lucas Boot Waar ligt de nadruk op bij een wintercheck? „Bij de wintercheck besteden we extra aandacht aan de remmen, schok-" brekers en het zicht. We kijken bij voorbeeld naar de staat van de rui- tenwisserrubbers. Zijn die aan ver vanging toe? Zit er wel antivries in het reservoir? Dat soort dingen. Daarnaast gaat er extra aandacht uit naar de staat van de banden en de profieldiepte. Het draait uiteindelijk om veilig heid. Daarom vertellen we klanten ook over winterhanden. Die kosten wel een paar centen, maar je hebt er zelfs op een nat wegdek al voor deel van." Wat zijn typisch voorkomende pro blemen in de winter? „Bevriezende rubbers rond de por tieren en het kofferdeksel. We be handelen ze tijdens de winter check met een siliconenspray zo dat je deuren niet vastvriezen. Maar wat zie je in de regel? Het moet drie, vier keer gevroren heb ben en dan pas laten mensen hun rubbers inspuiten. Bij een winter check wordt dat vóór de winter al gedaan." Je kunt die rubbers toch ook zelf in spuiten? „Je kunt in principe alles thuis doen. Ik vind het echter wel zo'n veilig gevoel als een monteur tij dens een check even onder je auto doorloopt. Er kan iets mis zijn wat je zeifin eerste instantie niet ziet. Een inrijding in een band bijvoor beeld als je een stoeprand hebt ge raakt. Dat zie je thuis niet, maar een monteur weet precies waar hij naar moet kijken." Zijn accu's nog steeds heikele punten in de winter? „Nee, niet meer. We checken de ac cu natuurlijk wel. De winter is bo vendien de beste tijd om de accu te controleren. Wanneer het koud is, wordt de weerstand in de accu groter. Daardoor neemt de capaci teit af. Je hebt de meeste kans dat je er storingen uithaalt of kunt Harrie Tonis, medewerker van de ANWB draait 'overuren' tijdens koude da gen. Hij treft veelal auto's met startproblemen (defecte accu's) en bevroren ruitenwissers. foto Lars Smook zien dat-ie al wat minder wordt als het koud is. Je kunt echter niets ga randeren; alleen op het moment van testen kunnen we er iets uit opmaken. Dat is het vervelende met moderne accu's. Vroeger had je nog loodhoudende accu's. Als die kuren vertoonden, kon je dat makkelijk vaststellen doordat de auto bijvoorbeeld amper op gang kwam. Tegenwoordig kan het zo zijn dat je de auto 's morgens zon der problemen start, je gaat even boodschappen doen, en pats, weg Is een wintercheck voor moderne au to's echt noodzakelijk? „Wat je ziet is een verschuiving in de onderhoudsinterval. Dertig jaar WAT DOET PEKEL MET JE AUTO Pekel is een mengsel van water en strooi zout. Het heeft een lager vriespunt dan water en vriest dus minder snel aan. Het gevaar van pekel is volgens Arjan Maat van Autoclean Zeeland in Vlissingen dat het zich invreet in de carrosserie en de lak. „Met name de onderkant van de portieren en de binnenkant van de wielkasten zijn gevoelige punten", legt Maat uit. „Als de lak poreus is, krijgt pekel de kans om zich naar binnen te vre ten, waardoor de lak uiteindelijk loslaat. Het is belangrijk 0111 de poriën van de lak te dichten. Dat kan heel eenvoudig door de auto goed in de was te zetten. Vuil en pekel maken dan geen kans om zich vast te bijten." Ook de bodemplaat krijgt het in de winter maanden te verduren. „Bodemplaten van mo derne auto's zijn gegalvaniseerd en dus veel minder gevoelig voor pekel dan toen ze nog ge- tectyleerd werden. Maar er zitten toch alumini um onderdelen op waar pekel wél vat op heeft. En dan kunnen er corrosieplekken ontstaan. geleden kwamen de mensen bij voorbeeld nog om de vijfduizend kilometer naar de garage. Nu zie je een auto één of twee keer per jaar komen. Daarom vind ik zo'n win tercheck steeds voornamer wor den. Kijk, een auto komt de win ter wel door, maar neem de por tierrubbers: die vriezen nog steeds net zo hard vast als twintig jaar ge leden. Als iemand in de zomer zijn auto voor een beurt weg brengt, worden die rubbers echt niet ingespoten. De auto wordt tij dens de check goed doorgelicht op punten die specifiek voor de win ter belangrijk zijn. Je sluit er dus zo veel mogelijk risico's mee uit. Je kunt ze niet allemaal tackelen, het blijft een momentopname." Bloemkolen heten dat in vaktermen." De oplos sing om ellende te voorkomen is volgens Maat heel simpel: spuit de auto regelmatig schoon. „Gebruik met name voor de wielkasten een ho ge drukreiniger. De borstels van de wasstraat komen meestal niet ver genoeg." Een laatste tip van de specialist: „Spuit de auto altijd schoon met koud water. Warm water is funest. Je krijgt de pekel weliswaar sneller van je auto af, maar er treed een reactie op waardoor de pe kel zich vastbijt in de lak." De borstels van de wasstraat komen meestal niet ver genoeg om het vuil uit de wielkasten te verwijderen. Een strooiwagen is bezig met gladheidsbestrijding. De pekel heeft echter als nadeel dat het de carrosserie en de lak van auto's kan aantasten. foto Robin Utrecht/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 73