Je sluit er veel
risico's mee uit'
Strooizout bijt zich vast in de lak
top1*-r-
vrijdag 27 november 2009
VIJF VRAGEN OVER DE WINTERCHECK
Wat wordt er tijdens een
wintercheck allemaal gecon
troleerd? En is zo'n check ei
genlijk echt nodig? Wout Bel
leter, directeur van Renault-
garage de Markies uit Ber
gen op Zoom, vertelt.
door Lucas Boot
Waar ligt de nadruk op
bij een wintercheck?
„Bij de wintercheck
besteden we extra
aandacht aan de remmen, schok-"
brekers en het zicht. We kijken bij
voorbeeld naar de staat van de rui-
tenwisserrubbers. Zijn die aan ver
vanging toe? Zit er wel antivries in
het reservoir?
Dat soort dingen. Daarnaast gaat
er extra aandacht uit naar de staat
van de banden en de profieldiepte.
Het draait uiteindelijk om veilig
heid.
Daarom vertellen we klanten ook
over winterhanden. Die kosten
wel een paar centen, maar je hebt
er zelfs op een nat wegdek al voor
deel van."
Wat zijn typisch voorkomende pro
blemen in de winter?
„Bevriezende rubbers rond de por
tieren en het kofferdeksel. We be
handelen ze tijdens de winter
check met een siliconenspray zo
dat je deuren niet vastvriezen.
Maar wat zie je in de regel? Het
moet drie, vier keer gevroren heb
ben en dan pas laten mensen hun
rubbers inspuiten. Bij een winter
check wordt dat vóór de winter al
gedaan."
Je kunt die rubbers toch ook zelf in
spuiten?
„Je kunt in principe alles thuis
doen. Ik vind het echter wel zo'n
veilig gevoel als een monteur tij
dens een check even onder je auto
doorloopt. Er kan iets mis zijn wat
je zeifin eerste instantie niet ziet.
Een inrijding in een band bijvoor
beeld als je een stoeprand hebt ge
raakt. Dat zie je thuis niet, maar
een monteur weet precies waar hij
naar moet kijken."
Zijn accu's nog steeds heikele punten
in de winter?
„Nee, niet meer. We checken de ac
cu natuurlijk wel. De winter is bo
vendien de beste tijd om de accu
te controleren. Wanneer het koud
is, wordt de weerstand in de accu
groter. Daardoor neemt de capaci
teit af. Je hebt de meeste kans dat
je er storingen uithaalt of kunt
Harrie Tonis, medewerker van de ANWB draait 'overuren' tijdens koude da
gen. Hij treft veelal auto's met startproblemen (defecte accu's) en bevroren
ruitenwissers. foto Lars Smook
zien dat-ie al wat minder wordt als
het koud is. Je kunt echter niets ga
randeren; alleen op het moment
van testen kunnen we er iets uit
opmaken. Dat is het vervelende
met moderne accu's. Vroeger had
je nog loodhoudende accu's. Als
die kuren vertoonden, kon je dat
makkelijk vaststellen doordat de
auto bijvoorbeeld amper op gang
kwam. Tegenwoordig kan het zo
zijn dat je de auto 's morgens zon
der problemen start, je gaat even
boodschappen doen, en pats, weg
Is een wintercheck voor moderne au
to's echt noodzakelijk?
„Wat je ziet is een verschuiving in
de onderhoudsinterval. Dertig jaar
WAT DOET PEKEL MET JE AUTO
Pekel is een mengsel van water en strooi
zout. Het heeft een lager vriespunt dan
water en vriest dus minder snel aan.
Het gevaar van pekel is volgens Arjan
Maat van Autoclean Zeeland in Vlissingen dat
het zich invreet in de carrosserie en de lak.
„Met name de onderkant van de portieren en
de binnenkant van de wielkasten zijn gevoelige
punten", legt Maat uit. „Als de lak poreus is,
krijgt pekel de kans om zich naar binnen te vre
ten, waardoor de lak uiteindelijk loslaat. Het is
belangrijk 0111 de poriën van de lak te dichten.
Dat kan heel eenvoudig door de auto goed in
de was te zetten. Vuil en pekel maken dan geen
kans om zich vast te bijten."
Ook de bodemplaat krijgt het in de winter
maanden te verduren. „Bodemplaten van mo
derne auto's zijn gegalvaniseerd en dus veel
minder gevoelig voor pekel dan toen ze nog ge-
tectyleerd werden. Maar er zitten toch alumini
um onderdelen op waar pekel wél vat op heeft.
En dan kunnen er corrosieplekken ontstaan.
geleden kwamen de mensen bij
voorbeeld nog om de vijfduizend
kilometer naar de garage. Nu zie je
een auto één of twee keer per jaar
komen. Daarom vind ik zo'n win
tercheck steeds voornamer wor
den. Kijk, een auto komt de win
ter wel door, maar neem de por
tierrubbers: die vriezen nog steeds
net zo hard vast als twintig jaar ge
leden. Als iemand in de zomer
zijn auto voor een beurt weg
brengt, worden die rubbers echt
niet ingespoten. De auto wordt tij
dens de check goed doorgelicht op
punten die specifiek voor de win
ter belangrijk zijn. Je sluit er dus
zo veel mogelijk risico's mee uit. Je
kunt ze niet allemaal tackelen, het
blijft een momentopname."
Bloemkolen heten dat in vaktermen." De oplos
sing om ellende te voorkomen is volgens Maat
heel simpel: spuit de auto regelmatig schoon.
„Gebruik met name voor de wielkasten een ho
ge drukreiniger. De borstels van de wasstraat
komen meestal niet ver genoeg." Een laatste
tip van de specialist: „Spuit de auto altijd
schoon met koud water. Warm water is funest.
Je krijgt de pekel weliswaar sneller van je auto
af, maar er treed een reactie op waardoor de pe
kel zich vastbijt in de lak."
De borstels van de wasstraat komen
meestal niet ver genoeg om het vuil
uit de wielkasten te verwijderen.
Een strooiwagen is bezig met gladheidsbestrijding. De pekel heeft echter als nadeel dat het de carrosserie en de lak van auto's kan aantasten.
foto Robin Utrecht/ANP