'Winterhanden zijn het veiligst'
Alles over sneeuwkettingen
3
Waaraan herken je een winterhand?
Ze zijn er weer!
vrijdag 27 november 2009
SNEEUW EN IJZEL Overstappen als de wintertijd ingaat
volgende dag sneeuwt het opeens.
Daarom adviseer ik om over te
stappen als de wintertijd ingaat.
Dan zit je altijd goed. Wij zijn in
elk geval al enkele weken fulltime
bezig met het verwisselen van ban
den. Dat gaat nog zo door tot be
gin januari."
Winterhanden worden altijd op al
le vier de wielen gezet. „Als je ze
alleen op de aangedreven wielen
monteert, is het effect nul komma
nul. De banden met het meeste
profiel erop worden bovendien op
de achterste wielen geplaatst, onge
acht of het een voorwiel- of achter
wielaandrijver is. De reden daar
voor is simpel: als de voorkant
wegslipt kun je dat corrigeren met
het stuurwiel. Glijdt de achterkant
weg, dan ben je de auto kwijt.
Niet als je Jos Verstappen heet,
maar de gemiddelde bestuurder
wel. En hoe dieper het profiel, des
te meer grip."
Om optimaal gebruik te maken
van een winterhand, moet het pro
fiel minimaal 4 millimeter diep
zijn. Dat punt wordt - afhankelijk
van onder meer het type band en
het rijgedrag - volgens de banden
specialist bereikt na gemiddeld
drie winterseizoenen. „Zit er min
der profiel op, dan kun je die band
na de winter oprijden, (tot 1,6
mm, minimaal profiel, red.). Zo
spaar je je zomerbanden die je
voor de winter hebt verwisseld."
Het is weer tijd voor winter
handen. Deze rubbers zijn
onder winterse omstandig
heden de veiligste keuze.
Al kom je de gemiddelde
Hollandse winter met zomer
banden ook heus door.
door Lucas Boot
Het is onomstotelijk bewe
zen dat winterhanden on
der winterse omstandig
heden veiliger zijn dan zo
merbanden, vertelt René de Haan
van bandencentrum Euromaster
in Roosendaal. „Dankzij een ande
re samenstelling van het rubber -
dat zachter is dan bij een zomer-
band - en verschillen in het profiel
hebben auto's met winterhanden
een kortere remweg, meer grip en
zijn ze wendbaarder." De zogehe
ten lamellen spelen hierbij een be
langrijke rol. Dit zijn kronkelige
sleufjes die het water, sneeuw en
vuil als het ware opscheppen.
Doordat het wiel draait legen ze
zichzelf Met name op besneeuw
de wegen zijn de verschillen tus
sen zomer- en winterhand groot.
Uit berekeningen van de ANWB
blijkt dat de gemiddelde remweg
(zonder reactietijd) van een mo
De gladheid verraste deze automobilist. Zou dit ook gebeurd zijn als de auto van winterhanden voorzien was?
archieffoto Harmen de Jong/GPD
derne auto bij een snelheid van 50
km/u met winterhanden gemid
deld 30 meter bedraagt, met zo
merbanden is dat 65 meter. „Na
tuurlijk kom je met een zomer-
band ook de winter door. Alleen
op sneeuw en ijs heb je er niets
aan. Onder droge en regenachtige
omstandigheden zijn zomerban
den veilig genoeg, maar winterhan
den blijven het veiligst", legt De
Haan uit. Het rendement van een
winterhand betaalt zich uit bij een
temperatuur vanaf ongeveer 7°
Celsius. „Boven de zeven graden
kun je ook op winterhanden rij
den. Het scheelt wel in de rem
weg, maar het is nog steeds veilig.
En de band slijt bij hogere tempe
raturen sneller dan een zomer-
band onder dezelfde omstandighe
den."
In Nederland is het volgens De
Haan moeilijk te zeggen wanneer
het precies tijd is voor winterhan
den. „Het kan 's morgens vijf gra
den zijn en 's middags vijftien. De
Op elke winterhand staan tientallen cijfers, lettertjes en logo's. Aan
het alpine-teken - het bergje met daarin een Sneeuwvlokje - is een
winterhand herkenbaar. Echter, dit zegt niets over de kwaliteit van de
band. Om het symbool te mogen gebruiken, is volgens de ANWB
slechts een remtest (Europa) of een tractietest (standaard in de VS) op
sneeuw voorgeschreven. Het M+S-teken staat voor Mud and Snow
(modder en sneeuw). Banden met alleen dit logo erop hebben eenzelf
de soort profiel als een winterhand, maar bieden onder winterse om
standigheden niet hetzelfde rendement.
Als u met de auto naar de
wintersport rijdt, mogen
sneeuwkettingen natuurlijk
niet ontbreken. Maar wat
voor kettingen neem je
mee? En op welke wielen
gebruik je ze? We vragen
het aan Enrico Plasschaert
van Profile Tyrecenter
Tissink in Goes.
door Lucas Boot
Onder welke omstandig
heden gebruik je
sneeuwkettingen?
„Sneeuwkettingen ge
bruik je op zwaar besneeuwde we
gen. Onder die omstandigheden
hebben alleen winterhanden nog
nauwelijks effect. Let wel, kettin
gen zijn geen vervanging van win
terhanden. Zeker op onderge
sneeuwde wegen met hoogtever
schil - denk aan de wintersport -
zijn sneeuwkettingen noodzake
lijk. De kans bestaat dat je zonder
de berg niet op komt. Bovendien
zijn kettingen in een aantal landen
onder bepaalde weersomstandig
heden en/of tijdens bepaalde pe
riodes verplicht. De kettingen zijn
echter niet meer effectief als je er
hoofdzakelijk het wegdek mee
raakt. Ie beschadigt dan het weg
dek en de ketting."
Om welke wielen span je de ket
ting op?
„Altijd om de aangedreven wielen.
Bij vierwielaangedreven auto's is
het discutabel, maar wij adviseren
om de kettingen in zo'n geval aan
te brengen op de voorste wielen.
Die trekken de auto als het ware
door de sneeuw heen. Als je ze op
de achterste banden monteert, is
het sturen door de sneeuw lasti
ger."
Wat voor sneeuwkettingen zijn er
te krijgen?
„Als eerste zijn er de conventione
le stalen ringkettingen. Daarnaast
heb je de zogeheten snelmontage-
systemen. Die bestaan uit een com
binatie van kettingen en een kunst
stof gedeelte. Het kunststof deel
monteer je bijvoorbeeld op de bou
ten van het wiel en daaraan beves
tig je het deel met de ketting. Zo
als de naam al zegt zijn ze snel aan
te brengen en los te maken, en
daardoor ideaal voor de winter
sport. Dan is er ook nog zoiets als
de sneeuwsok. Dit is een hoes -
veelal gemaakt van polyester en
kevlar - die je voor driekwart om
de band heentrekt. Rijd een stukje
naar voren en de hoes trekt zich
zelf om het wiel heen. Heel een
voudig."
Wat zijn de verschillen in gripver
mogen?
„De kettingen en snelmontagesys-
ternen zijn altijd betrouwbaar,
mits je ze goed aanbrengt natuur
lijk. De berichten die wij over de
sneeuwsok krijgen zijn positief.
Nadeel is alleen de slijtvastheid.
Als je van een besneeuwde weg
opeens op het asfalt terecht komt,
ontstaan er snel slijtplekken of ga
ten. Aan de andere kant hebben ze
als voordeel dat ze eenvoudig zijn
aan te brengen, weinig wegen en
weinig ruimte innemen. Boven
dien houden ze weinig vuil vast."
Wat zijn tips en trucs die iedereen
moet weten?
„Volg de gebruiksaanwijzing en oe
fen van tevoren een aantal keer
met het opspannen van de kettin
gen. Als je ze nodig hebt, weet je
in elk geval hoe je ze goed aan
brengt. Gebruik daarnaast hand
schoenen en leg tijdens het aan
brengen een deken of een stuk kar
ton onder de ketting. Je handen
blijven zo droog en warm. Ook
heel belangrijk is de maat van de
ketting. Controleer of die klopt
met de maat van de band. Met een
te grote of te kleine ketting loop je
het risico dat de velg of de wiel
kast tijdens het rijden beschadigt."
Op de website van de ANWB
(www.anwb.nl) vindt u per winter-
sportland de regels en richtlijnen
voor het gebruik van winterhanden
en sneeuwkettingen.
Jong Aantrekkelijk
nu bij Auto Poppe.
Uw voordeel kan oplopen
Vlissingen Terneuzên Goes POPPF
Tel. (0118)424000 Tel. (0115) 847333 Tel. (0113) 542500 VJ> outopop^
Enrico Plasschaert laat zien hoe een sneeuwketting wordt aangebracht.
foto Willem Mieras