'Winterhanden zijn het veiligst' Alles over sneeuwkettingen 3 Waaraan herken je een winterhand? Ze zijn er weer! vrijdag 27 november 2009 SNEEUW EN IJZEL Overstappen als de wintertijd ingaat volgende dag sneeuwt het opeens. Daarom adviseer ik om over te stappen als de wintertijd ingaat. Dan zit je altijd goed. Wij zijn in elk geval al enkele weken fulltime bezig met het verwisselen van ban den. Dat gaat nog zo door tot be gin januari." Winterhanden worden altijd op al le vier de wielen gezet. „Als je ze alleen op de aangedreven wielen monteert, is het effect nul komma nul. De banden met het meeste profiel erop worden bovendien op de achterste wielen geplaatst, onge acht of het een voorwiel- of achter wielaandrijver is. De reden daar voor is simpel: als de voorkant wegslipt kun je dat corrigeren met het stuurwiel. Glijdt de achterkant weg, dan ben je de auto kwijt. Niet als je Jos Verstappen heet, maar de gemiddelde bestuurder wel. En hoe dieper het profiel, des te meer grip." Om optimaal gebruik te maken van een winterhand, moet het pro fiel minimaal 4 millimeter diep zijn. Dat punt wordt - afhankelijk van onder meer het type band en het rijgedrag - volgens de banden specialist bereikt na gemiddeld drie winterseizoenen. „Zit er min der profiel op, dan kun je die band na de winter oprijden, (tot 1,6 mm, minimaal profiel, red.). Zo spaar je je zomerbanden die je voor de winter hebt verwisseld." Het is weer tijd voor winter handen. Deze rubbers zijn onder winterse omstandig heden de veiligste keuze. Al kom je de gemiddelde Hollandse winter met zomer banden ook heus door. door Lucas Boot Het is onomstotelijk bewe zen dat winterhanden on der winterse omstandig heden veiliger zijn dan zo merbanden, vertelt René de Haan van bandencentrum Euromaster in Roosendaal. „Dankzij een ande re samenstelling van het rubber - dat zachter is dan bij een zomer- band - en verschillen in het profiel hebben auto's met winterhanden een kortere remweg, meer grip en zijn ze wendbaarder." De zogehe ten lamellen spelen hierbij een be langrijke rol. Dit zijn kronkelige sleufjes die het water, sneeuw en vuil als het ware opscheppen. Doordat het wiel draait legen ze zichzelf Met name op besneeuw de wegen zijn de verschillen tus sen zomer- en winterhand groot. Uit berekeningen van de ANWB blijkt dat de gemiddelde remweg (zonder reactietijd) van een mo De gladheid verraste deze automobilist. Zou dit ook gebeurd zijn als de auto van winterhanden voorzien was? archieffoto Harmen de Jong/GPD derne auto bij een snelheid van 50 km/u met winterhanden gemid deld 30 meter bedraagt, met zo merbanden is dat 65 meter. „Na tuurlijk kom je met een zomer- band ook de winter door. Alleen op sneeuw en ijs heb je er niets aan. Onder droge en regenachtige omstandigheden zijn zomerban den veilig genoeg, maar winterhan den blijven het veiligst", legt De Haan uit. Het rendement van een winterhand betaalt zich uit bij een temperatuur vanaf ongeveer 7° Celsius. „Boven de zeven graden kun je ook op winterhanden rij den. Het scheelt wel in de rem weg, maar het is nog steeds veilig. En de band slijt bij hogere tempe raturen sneller dan een zomer- band onder dezelfde omstandighe den." In Nederland is het volgens De Haan moeilijk te zeggen wanneer het precies tijd is voor winterhan den. „Het kan 's morgens vijf gra den zijn en 's middags vijftien. De Op elke winterhand staan tientallen cijfers, lettertjes en logo's. Aan het alpine-teken - het bergje met daarin een Sneeuwvlokje - is een winterhand herkenbaar. Echter, dit zegt niets over de kwaliteit van de band. Om het symbool te mogen gebruiken, is volgens de ANWB slechts een remtest (Europa) of een tractietest (standaard in de VS) op sneeuw voorgeschreven. Het M+S-teken staat voor Mud and Snow (modder en sneeuw). Banden met alleen dit logo erop hebben eenzelf de soort profiel als een winterhand, maar bieden onder winterse om standigheden niet hetzelfde rendement. Als u met de auto naar de wintersport rijdt, mogen sneeuwkettingen natuurlijk niet ontbreken. Maar wat voor kettingen neem je mee? En op welke wielen gebruik je ze? We vragen het aan Enrico Plasschaert van Profile Tyrecenter Tissink in Goes. door Lucas Boot Onder welke omstandig heden gebruik je sneeuwkettingen? „Sneeuwkettingen ge bruik je op zwaar besneeuwde we gen. Onder die omstandigheden hebben alleen winterhanden nog nauwelijks effect. Let wel, kettin gen zijn geen vervanging van win terhanden. Zeker op onderge sneeuwde wegen met hoogtever schil - denk aan de wintersport - zijn sneeuwkettingen noodzake lijk. De kans bestaat dat je zonder de berg niet op komt. Bovendien zijn kettingen in een aantal landen onder bepaalde weersomstandig heden en/of tijdens bepaalde pe riodes verplicht. De kettingen zijn echter niet meer effectief als je er hoofdzakelijk het wegdek mee raakt. Ie beschadigt dan het weg dek en de ketting." Om welke wielen span je de ket ting op? „Altijd om de aangedreven wielen. Bij vierwielaangedreven auto's is het discutabel, maar wij adviseren om de kettingen in zo'n geval aan te brengen op de voorste wielen. Die trekken de auto als het ware door de sneeuw heen. Als je ze op de achterste banden monteert, is het sturen door de sneeuw lasti ger." Wat voor sneeuwkettingen zijn er te krijgen? „Als eerste zijn er de conventione le stalen ringkettingen. Daarnaast heb je de zogeheten snelmontage- systemen. Die bestaan uit een com binatie van kettingen en een kunst stof gedeelte. Het kunststof deel monteer je bijvoorbeeld op de bou ten van het wiel en daaraan beves tig je het deel met de ketting. Zo als de naam al zegt zijn ze snel aan te brengen en los te maken, en daardoor ideaal voor de winter sport. Dan is er ook nog zoiets als de sneeuwsok. Dit is een hoes - veelal gemaakt van polyester en kevlar - die je voor driekwart om de band heentrekt. Rijd een stukje naar voren en de hoes trekt zich zelf om het wiel heen. Heel een voudig." Wat zijn de verschillen in gripver mogen? „De kettingen en snelmontagesys- ternen zijn altijd betrouwbaar, mits je ze goed aanbrengt natuur lijk. De berichten die wij over de sneeuwsok krijgen zijn positief. Nadeel is alleen de slijtvastheid. Als je van een besneeuwde weg opeens op het asfalt terecht komt, ontstaan er snel slijtplekken of ga ten. Aan de andere kant hebben ze als voordeel dat ze eenvoudig zijn aan te brengen, weinig wegen en weinig ruimte innemen. Boven dien houden ze weinig vuil vast." Wat zijn tips en trucs die iedereen moet weten? „Volg de gebruiksaanwijzing en oe fen van tevoren een aantal keer met het opspannen van de kettin gen. Als je ze nodig hebt, weet je in elk geval hoe je ze goed aan brengt. Gebruik daarnaast hand schoenen en leg tijdens het aan brengen een deken of een stuk kar ton onder de ketting. Je handen blijven zo droog en warm. Ook heel belangrijk is de maat van de ketting. Controleer of die klopt met de maat van de band. Met een te grote of te kleine ketting loop je het risico dat de velg of de wiel kast tijdens het rijden beschadigt." Op de website van de ANWB (www.anwb.nl) vindt u per winter- sportland de regels en richtlijnen voor het gebruik van winterhanden en sneeuwkettingen. Jong Aantrekkelijk nu bij Auto Poppe. Uw voordeel kan oplopen Vlissingen Terneuzên Goes POPPF Tel. (0118)424000 Tel. (0115) 847333 Tel. (0113) 542500 VJ> outopop^ Enrico Plasschaert laat zien hoe een sneeuwketting wordt aangebracht. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 71