zeeland 119
Hulst goed voor economie en milieu
'Bomen aftoppen voor
uitzicht op zeeschepen'
Bewoners de Batterij zijn
vrachtverkeer spuugzat
Tom van den Manacker durft
het avontuur wel aan te gaan
Vragen rond
waarborgen
veiligheid
vrijdag 27 november 2009
Z
De elektriciteitsproductie in de biomassacentrale is voldoende om de 'Er zijn inmiddels meer dan tien serieuze gegadigden voor de
hele bevolking van Hulst en Terneuzen van groene stroom te voorzien bedrijfskavels rond de centrale' Paui Morres
het aardgasverbruik van 30.000
huishoudens.
Waar de elektriciteit zijn weg door
heel Nederland kan vinden via het
leidingnetwerk van Delta, ligt dat
anders voor de restwarmte. „Die
moet je afzetten via een zo be
perkt mogelijk buizenstelsel", ver
telt Van den Manacker. „Mogelijke
afnemers zijn de bedrijven rond
om onze centrale, maar ook bedrij
ven op de nog te realiseren uitbrei
ding van bedrijventerrein Hoge-
weg 5, het Life Style Village bij
Morres en de huishoudens in de
toekomstige woonwijk Over
sprong 2 in Sint Jansteen."
Wethouder Diana van Damme
van de gemeente Hulst noemt het
initiatief voor de biomassacentrale
in haar gemeente onder meer om
die reden 'een prachtig plan'. „Ze
ker in deze tijd is het ook een ge
durfd plan. Wij vinden daarnaast
vooral de nieuwe werkgelegenheid
een belangrijke factor."
De provincie geeft naar ver
wachting eind dit jaar de mi
lieuvergunning af voor de centrale.
Daarna volgt de bouwvergunnings
procedure en zou de centrale in
2012 in gebruik kunnen zijn.
Van den Manacker: „We gaan vol-
'De activiteiten in de centrale gaan niet gepaard
met geluid- of stankoverlast'
Tom van den Manacker
Het project past uitstekend in
de plannen van het kabinet
om van Nederland één van de
schoonste en zuinigste energielan-
den in Europa te maken. De rijks
overheid en gemeenten hebben
daar enkele jaren geleden inspan
ningsverplichtingen voor op pa
pier gezet; twintig procent duurza
me energie in 2020 is één van de
doelstellingen.
doen aan de strengste eisen. De ac
tiviteiten gaan niet gepaard met ge
luid- of stankoverlast, want alles
vindt inpandig plaats. Bovendien
worden de rookgassen uitgebreid
gezuiverd zodat er alleen water
damp uit de schoorsteen komt. De
as wordt na verbranding van de
houtsnippers direct afgevoerd naar
gesloten containers, voor herge
bruik in de wegenbouw via een er
kend verwerkingsbedrijf"
De biomassacentrale komt op een
negen hectare groot terrein op de
hoek van de Hogeweg, Tolweg en
Australiëweg, in de volksmond be
kend als 'de schapenwei'. Eigenaar
Paul Morres van dit terrein legt
met een architectenbureau mo
menteel de laatste hand aan een
beeldkwaliteitsplan voor het ge
bied. Langs de Absdaalseweg en de
provinciale weg komen om de cen
trale heen elf bedrijfskavels, die
ook voorzien worden van duurza
me energie door middel van warm
te.
Morres meldt dat er inmiddels
meer dan tien serieuze gega
digden zijn „Vooral bedrijven die
zich op deze zichtlocaties als be
drijf goed willen laten zien." Na
men van bedrijven of branches
waarin deze actief zijn, wil Morres
in dit stadium van de planvorming
nog niet prijsgeven.
Van den Manacker geeft komende
dinsdag 1 december een presenta
tie van zijn plannen aan de leden
van de adviescommissie ruimte uit
de gemeenteraad. De openbare bij
eenkomst is vanaf 19.30 uur in het
stadhuis.
klaart hij de stap om het plan uit
te werken voor een biomassacen
trale in Hulst.
„We hebben er lang over na ge
dacht om zoiets te beginnen. Vier
jaar lang hebben we ons in deze
materie verdiept. Biomassa is een
stabiele markt waarin het eindpro
duct altijd gegarandeerd is. Boven
dien geeft deze nieuwe onderne
ming ons de kans om ons bedrijf
verder uit te bouwen en het trans
port optimaal te benutten." Van
den Manacker Transport is inmid
dels gevestigd op het bedrijventer
rein Hogeweg in Hulst, op een
steenworp afstand van de locatie
waar Van den Manacker Energy
vanaf 2012 de biomassacentrale in
bedrijf wil nemen.
Loes en Tom van den Manacker zochten a! jaren naar een activiteit in een
www.vandenmanackertransport.nl andere branche ter aanvulling op hun transportbedrijf, foto Mark Neelemans
door Harold de Puysseleijr
door Harold de Puysseleijr
hulst - Zes jaar geleden ruilde
Tom van den Manacker uit Hulst
een relatief veilig loondienstver-
band, bij een Zeeuws-Vlaams we
genbouwbedrijf in voor het onze
kere bestaan van de zelfstandig on
dernemer. Als medewerker in de
wegenbouw nam hij een vrachtwa
gen over van zijn werkgever en be
gon zijn eigen bedrijf: Van den
Manacker Transport.
Dat bedrijf is sinds 2003 uitge
groeid naar een onderneming met
vijf vrachtauto's, zeven wegen-
bouwmachines en zes man perso
neel. Tom zocht van meet af aan
ook naar mogelijkheden om het
transportbedrijf op te waarderen
en uit te breiden. „En biomassa
trok me altijd al heel erg aan", ver-
De winning van bio-ener-
gie is in opmars. Her
en der in het land zijn
daarvoor de laatste ja
ren biomassacentrales gebouwd
die duurzame elektriciteit en
warmte produceren.
De centrale die Van den Manacker
Energy in Hulst wil laten bouwen,
is volgens initiatiefnemer Tom van
den Manacker op dit moment de
grootste in haar soort in Neder
land. Dit miljoenenproject is goed
voor zo'n dertig banen. De grond
stof bestaat uit 100.000 ton sloop-
en snoeihout per jaar, een hoeveel
heid die voor 60 procent in Zee
land beschikbaar is.
„Per werkdag zorgen zeventien
vrachtwagens voor de houtaan-
voer. Op het terrein is inpandige
opslagcapaciteit voorzien, zodat de
centrale ook 's nachts en in het
weekend door kan draaien", legt
Van den Manacker uit. De biomas
sacentrale krijgt een groene
stroomcapaciteit voor ruim 25.000
huishoudens. Dat is de hele bevol
king van de gemeenten Hulst en
Terneuzen. De volledige productie
van de restwarmte staat gelijk aan
door Wout Bareman
terneuzen - De gemeente Terneu
zen moet bomen die het uitzicht
op de Westerschelde belemmeren,
aftoppen of rooien. Het gaat met
name om de bomen langs de
Churchilllaan en tussen de appar
tementencomplexen aan de Schel-
dedijk.
Het raadslid Pim Broekhuysen (ei
gen lijst) vraagt burgemeester en
wethouders snel te onderzoeken
wat de mogelijkheden zijn. Tij
dens de inspraakprocedure rond
het bestemmingsplan Midden-Ter-
neuzen werd de kwestie aange
kaart door verschillende flatbewo
ners, met name die van het com
plex aan de Fahrenheitlaan.
Volgens Broekhuysen is in het be
stemmingsplan niet geregeld hoe
de bestemming 'groen' wordt inge
vuld. Als dat wel het geval zou
zijn, zouden de betrokken bewo
ners zeker bezwaar maken tegen
de uitzicht-belemmerende bomen,
veronderstelt het raadslid. Vooral
in de zomermaanden is er nauwe
lijks sprake van uitzicht, zeker niet
op de Westerschelde en de voorbij
varende schepen.
Broekhuysen vraagt het college of
het bereid is de bomen te laten
kappen of in elk geval af te top
pen.
terneuzen - Kan de politie de vei
ligheid in de Terneuzense samenle
ving nog wel waarborgen als de be
zuinigingsvoorstellen van minister
Guusje ter Horst doorgaan?
CDA-raadslid Henk Siersema wil
dat burgemeester en wethouders
dat onderzoeken. Aanleiding is de
noodkreet die het platform 'Be
zorgde Dienders' deze week aan
de minister overhandigde. Volgens
het platform is de politie niet
meer in staat de veiligheid in de sa
menleving op een acceptabele ma
nier te garanderen. Siersema wil
dat B en W de politie vragen om
de Terneuzense - en Zeeuwse si
tuatie op korte termijn te komen
toelichten.
door Eugène Verstraeten
westdorpe - De bewoners van
buurtschap de Batterij in Westdor
pe zijn de overlast van het vracht
verkeer op de Graafjansdijk spuug
zat. Voor de zoveelste keer vragen
ze in een noodkreet de gemeente
Terneuzen om maatregelen.
Het gaat vooral om flink wat over
last van het werkverkeer naar het
glastuinbouwgebied. Vorige
maand is geprobeerd het betreffen
de straatgedeelte af te sluiten voor
doorgaand verkeer. Dat stuitte met
een op bezwaren van boeren, die
plotseling een heel eind moesten
omrijden om op hun akker te ko
men. De afsluiting is inmiddels
weer ongedaan gemaakt. „Wij wil
len geen toegangsweg zijn naar
een bedrijventerrein", betogen de
bewoners. Ze wijzen er op dat kin
deren niet veilig kunnen buiten
spelen of naar school fietsen.
„Dat is niet goed", beaamt wethou
der Co van Schaik. „Het vrachtver
keer moet eigenlijk via de Axelse
Sassing, maar kiest de sluiproute
via de Batterij." Nu de afsluiting
op bezwaren stuit, kan Van Schaik
ook niet zo snel iets anders beden
ken. „Ik denk dat we met de bewo
ners moeten zoeken naar een op
lossing waarbij niemand zich te
kortgedaan voelt."