zeeland 119 Hulst goed voor economie en milieu 'Bomen aftoppen voor uitzicht op zeeschepen' Bewoners de Batterij zijn vrachtverkeer spuugzat Tom van den Manacker durft het avontuur wel aan te gaan Vragen rond waarborgen veiligheid vrijdag 27 november 2009 Z De elektriciteitsproductie in de biomassacentrale is voldoende om de 'Er zijn inmiddels meer dan tien serieuze gegadigden voor de hele bevolking van Hulst en Terneuzen van groene stroom te voorzien bedrijfskavels rond de centrale' Paui Morres het aardgasverbruik van 30.000 huishoudens. Waar de elektriciteit zijn weg door heel Nederland kan vinden via het leidingnetwerk van Delta, ligt dat anders voor de restwarmte. „Die moet je afzetten via een zo be perkt mogelijk buizenstelsel", ver telt Van den Manacker. „Mogelijke afnemers zijn de bedrijven rond om onze centrale, maar ook bedrij ven op de nog te realiseren uitbrei ding van bedrijventerrein Hoge- weg 5, het Life Style Village bij Morres en de huishoudens in de toekomstige woonwijk Over sprong 2 in Sint Jansteen." Wethouder Diana van Damme van de gemeente Hulst noemt het initiatief voor de biomassacentrale in haar gemeente onder meer om die reden 'een prachtig plan'. „Ze ker in deze tijd is het ook een ge durfd plan. Wij vinden daarnaast vooral de nieuwe werkgelegenheid een belangrijke factor." De provincie geeft naar ver wachting eind dit jaar de mi lieuvergunning af voor de centrale. Daarna volgt de bouwvergunnings procedure en zou de centrale in 2012 in gebruik kunnen zijn. Van den Manacker: „We gaan vol- 'De activiteiten in de centrale gaan niet gepaard met geluid- of stankoverlast' Tom van den Manacker Het project past uitstekend in de plannen van het kabinet om van Nederland één van de schoonste en zuinigste energielan- den in Europa te maken. De rijks overheid en gemeenten hebben daar enkele jaren geleden inspan ningsverplichtingen voor op pa pier gezet; twintig procent duurza me energie in 2020 is één van de doelstellingen. doen aan de strengste eisen. De ac tiviteiten gaan niet gepaard met ge luid- of stankoverlast, want alles vindt inpandig plaats. Bovendien worden de rookgassen uitgebreid gezuiverd zodat er alleen water damp uit de schoorsteen komt. De as wordt na verbranding van de houtsnippers direct afgevoerd naar gesloten containers, voor herge bruik in de wegenbouw via een er kend verwerkingsbedrijf" De biomassacentrale komt op een negen hectare groot terrein op de hoek van de Hogeweg, Tolweg en Australiëweg, in de volksmond be kend als 'de schapenwei'. Eigenaar Paul Morres van dit terrein legt met een architectenbureau mo menteel de laatste hand aan een beeldkwaliteitsplan voor het ge bied. Langs de Absdaalseweg en de provinciale weg komen om de cen trale heen elf bedrijfskavels, die ook voorzien worden van duurza me energie door middel van warm te. Morres meldt dat er inmiddels meer dan tien serieuze gega digden zijn „Vooral bedrijven die zich op deze zichtlocaties als be drijf goed willen laten zien." Na men van bedrijven of branches waarin deze actief zijn, wil Morres in dit stadium van de planvorming nog niet prijsgeven. Van den Manacker geeft komende dinsdag 1 december een presenta tie van zijn plannen aan de leden van de adviescommissie ruimte uit de gemeenteraad. De openbare bij eenkomst is vanaf 19.30 uur in het stadhuis. klaart hij de stap om het plan uit te werken voor een biomassacen trale in Hulst. „We hebben er lang over na ge dacht om zoiets te beginnen. Vier jaar lang hebben we ons in deze materie verdiept. Biomassa is een stabiele markt waarin het eindpro duct altijd gegarandeerd is. Boven dien geeft deze nieuwe onderne ming ons de kans om ons bedrijf verder uit te bouwen en het trans port optimaal te benutten." Van den Manacker Transport is inmid dels gevestigd op het bedrijventer rein Hogeweg in Hulst, op een steenworp afstand van de locatie waar Van den Manacker Energy vanaf 2012 de biomassacentrale in bedrijf wil nemen. Loes en Tom van den Manacker zochten a! jaren naar een activiteit in een www.vandenmanackertransport.nl andere branche ter aanvulling op hun transportbedrijf, foto Mark Neelemans door Harold de Puysseleijr door Harold de Puysseleijr hulst - Zes jaar geleden ruilde Tom van den Manacker uit Hulst een relatief veilig loondienstver- band, bij een Zeeuws-Vlaams we genbouwbedrijf in voor het onze kere bestaan van de zelfstandig on dernemer. Als medewerker in de wegenbouw nam hij een vrachtwa gen over van zijn werkgever en be gon zijn eigen bedrijf: Van den Manacker Transport. Dat bedrijf is sinds 2003 uitge groeid naar een onderneming met vijf vrachtauto's, zeven wegen- bouwmachines en zes man perso neel. Tom zocht van meet af aan ook naar mogelijkheden om het transportbedrijf op te waarderen en uit te breiden. „En biomassa trok me altijd al heel erg aan", ver- De winning van bio-ener- gie is in opmars. Her en der in het land zijn daarvoor de laatste ja ren biomassacentrales gebouwd die duurzame elektriciteit en warmte produceren. De centrale die Van den Manacker Energy in Hulst wil laten bouwen, is volgens initiatiefnemer Tom van den Manacker op dit moment de grootste in haar soort in Neder land. Dit miljoenenproject is goed voor zo'n dertig banen. De grond stof bestaat uit 100.000 ton sloop- en snoeihout per jaar, een hoeveel heid die voor 60 procent in Zee land beschikbaar is. „Per werkdag zorgen zeventien vrachtwagens voor de houtaan- voer. Op het terrein is inpandige opslagcapaciteit voorzien, zodat de centrale ook 's nachts en in het weekend door kan draaien", legt Van den Manacker uit. De biomas sacentrale krijgt een groene stroomcapaciteit voor ruim 25.000 huishoudens. Dat is de hele bevol king van de gemeenten Hulst en Terneuzen. De volledige productie van de restwarmte staat gelijk aan door Wout Bareman terneuzen - De gemeente Terneu zen moet bomen die het uitzicht op de Westerschelde belemmeren, aftoppen of rooien. Het gaat met name om de bomen langs de Churchilllaan en tussen de appar tementencomplexen aan de Schel- dedijk. Het raadslid Pim Broekhuysen (ei gen lijst) vraagt burgemeester en wethouders snel te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Tij dens de inspraakprocedure rond het bestemmingsplan Midden-Ter- neuzen werd de kwestie aange kaart door verschillende flatbewo ners, met name die van het com plex aan de Fahrenheitlaan. Volgens Broekhuysen is in het be stemmingsplan niet geregeld hoe de bestemming 'groen' wordt inge vuld. Als dat wel het geval zou zijn, zouden de betrokken bewo ners zeker bezwaar maken tegen de uitzicht-belemmerende bomen, veronderstelt het raadslid. Vooral in de zomermaanden is er nauwe lijks sprake van uitzicht, zeker niet op de Westerschelde en de voorbij varende schepen. Broekhuysen vraagt het college of het bereid is de bomen te laten kappen of in elk geval af te top pen. terneuzen - Kan de politie de vei ligheid in de Terneuzense samenle ving nog wel waarborgen als de be zuinigingsvoorstellen van minister Guusje ter Horst doorgaan? CDA-raadslid Henk Siersema wil dat burgemeester en wethouders dat onderzoeken. Aanleiding is de noodkreet die het platform 'Be zorgde Dienders' deze week aan de minister overhandigde. Volgens het platform is de politie niet meer in staat de veiligheid in de sa menleving op een acceptabele ma nier te garanderen. Siersema wil dat B en W de politie vragen om de Terneuzense - en Zeeuwse si tuatie op korte termijn te komen toelichten. door Eugène Verstraeten westdorpe - De bewoners van buurtschap de Batterij in Westdor pe zijn de overlast van het vracht verkeer op de Graafjansdijk spuug zat. Voor de zoveelste keer vragen ze in een noodkreet de gemeente Terneuzen om maatregelen. Het gaat vooral om flink wat over last van het werkverkeer naar het glastuinbouwgebied. Vorige maand is geprobeerd het betreffen de straatgedeelte af te sluiten voor doorgaand verkeer. Dat stuitte met een op bezwaren van boeren, die plotseling een heel eind moesten omrijden om op hun akker te ko men. De afsluiting is inmiddels weer ongedaan gemaakt. „Wij wil len geen toegangsweg zijn naar een bedrijventerrein", betogen de bewoners. Ze wijzen er op dat kin deren niet veilig kunnen buiten spelen of naar school fietsen. „Dat is niet goed", beaamt wethou der Co van Schaik. „Het vrachtver keer moet eigenlijk via de Axelse Sassing, maar kiest de sluiproute via de Batterij." Nu de afsluiting op bezwaren stuit, kan Van Schaik ook niet zo snel iets anders beden ken. „Ik denk dat we met de bewo ners moeten zoeken naar een op lossing waarbij niemand zich te kortgedaan voelt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 45