io uil
Krachten van
11
donderdag 26 november 2009
Op zoek naar
het beste wat
Zeeland op
kunstgebied te
bieden heeft
bezocht ik Dick de Bruijn
Contemporary Art in Middelburg en
het Ik-Eïland in Oost-Souburg.
Ik ben gewend dat Dick de
Bruijn kunstenaars brengt
die zich onderscheiden
door een eigenzinnige be
nadering. Kunst om op te
knagen. Het trio dat de sacrale
ruimten van de galerie ter be
schikking kreeg, wekte verwach
tingen.
Prix de Rome winnaar Derk Thijs
nodigde installatie- en videomaker
Simon Kentgens en tuinman/foto
graaf Jelle Reeder uit. Thijs leverde
schilderijen, Reeder foto's, Kent
gens plaatste vetplanten zonder
pot op sokkels en hing een repro
ductie van een verpakking op met
een zonnig landschap, een perfec
te nageschilderde foto van een eer
dere installatie en een foto van
een plant die lijkt op een sculp
tuur. Er staat verder een getim
merd bankje, een beeld van papie
ren kokers, een sculptuur van aard
appels en stokjes en er ligt een
bamboegordijn op de vloer. Ik kan
er zo een twee drie geen brood
van bakken en ga eerst een video
film bekijken.
Unconnected thoughts on gardening
is de titel van de expositie. De vi
deo maakt veel duidelijk. In de
overwelfde kelder van het huis
van De Bruijn zijn drie mannen in
de weer. Eén in een regenpak, een
andere in witte, beschermende kle
ding die mensen in steriele ruim
tes dragen en één in korte broek.
De laatste speelt een recreant. Hij
ligt op een doek, drinkt wijn en
maakt een dansje. Als hij naakt
zou zijn geweest, zou je kunnen
denken aan een persiflage op Man
ets Dejeuner sur l'herbe. De man in
het regenpak zet een sculptuur
van appels en stokjes in elkaar.
Het object valt af en toe om en
wordt weer hersteld. De man in
het wit begiet planten en neemt
en passant zijn inmiddels onder
een paraplu schuilende collega in
regenpak mee. De ruimte wordt
heringericht. Het ziet eruit als een
prettig gestoorde onderneming,
die echter wel richting geeft aan
de tentoonstelling als geheel en
aansluit bij de titel.
Het gaat over tuinieren: kweken,
ordenen, verzorgen. Een ironische
kijk, de rode draad door de exposi
tie. Derk Thijs schildert een scène
-
Korstanje's sculpturen verwijzen haar mythische wezens of resten daarvan.
met enkele naakte figuren in een
bos. Ze brengen er hun vrije tijd
door, zo te zien. Een reuzenkat be
kijkt hen vanachter een boom.
Thijs werkt in een houterige, se-
mi-kinderlijke stijl, die hij combi
neert met een geraffineerd verfge-
bruik. Opvallend sterk is het losjes
laag over laag schilderen. De in
China nageschilderde foto van een
op een draaiende sokkel geëxpo
seerde vaas met bloemen is ook ge
laagd, maar dan conceptueel. De
gecultiveerde natuur als kunst
geëxposeerd, gefotografeerd en
met verf gereproduceerd. Een gro
tere afstand ten opzichte van de
natuur is nauwelijks denkbaar. Er
tegenover hangt de reproductie
van een kunstmatig gepenseeld
landschap, afkomstig van een ver
pakking. De foto's van geordende
tuinen en parken tonen de mense
lijke neiging de natuur te vormen
naar een ideaal, terwijl de plantjes
de pure, ongekunstelde schoon
heid en kwetsbaarheid vertegen
woordigen. Het thema van de ten
toonstelling onthult zich: de ver
vreemding van mensen ten opzich
te van dé en hun eigen natuur.
Daar heeft het trio een punt. Toch
verlaat ik de presentatie licht geër
gerd. Ik zie wel dat Thijs, Kentgens
en Reeder er een natuurlijk, spon
tane benadering tegenover stellen,
maar achter de term 'unconnec
ted' gaat een pretentieloosheid
schuil die mij te vrijblijvend is.
Ik koos als te bespreken pen
dant van deze expositie voor
het werk dat Maartje Korstanje
maakte tijdens een verblijf op het
Ik-eiland in Oost-Souburg. Ook zij
neemt de relatie mens-natuur tot
uitgangspunt, in het bijzonder de
fictieve herinneringen aan wat er
op de locatie kan zijn geweest of
heeft afgespeeld. Daarbij is de Ro
meinse tijd een referentiepunt. Ter
plekke laat Korstanje haar beelden
groeien. Zij gebruikt uiteenlopen
de combinaties van materialen zo
als karton, textiel, plastic, schuim,
metaal en touw. Daarmee maakt
zij sculpturen die verwijzen naar
vogels en andere dieren, naar my
ppnpoB
s.:-
Wil van Weele
Wil van Weele fotografeerde 12
Zeeuwse kunstenaars waaronder
Bert Frijns (foto). Een voorbeeld
van hun werk wordt geëxposeerd
naast de intense zwart-wit foto's
van Van Weele. Zeer gevarieerde
expositie, die in klein bestek een
beeld geeft van de variatie aan be
naderingen. Laatste week!.
T/m 25/11. Kunstuitleen De
Bevelanden, Westwal 45, Goes. wo.
t/m za. 13.00 - 17.00 uur
La Ligne Rouge
Jan Bart Visser en zijn dochter Bar
bara van der Steen lieten zich in
spireren door het Zeeuwse land
schap. Gedurende een jaar trokken
zij er diverse keren samen op uit
om de mooiste plekjes vast te leg
gen. Hij schildert, zij fotografeert.
Zij stimuleren de bezoekers het
landschap eens anders te bezien.
T/m 6/12, ia Ligne Rouge, Poststraat
25, Zierikzee, zaterdag en zondag
13.00 - 17.00 uur.
thische wezens of resten ervan.
Een staand beeld kan een totem
paal zijn, maar ook een prooi die
aan een paal hangt te drogen.
Zwarte, tegen de wanden bevestig
de veervormen kunnen een trofee
zijn, een herinnering aan de over
winning op een machtige vogel.
Een grote, uitstulpende vorm, met
touw gespannen in het frame van
een gebouw in wording, lijkt zich
daaruit los te willen worstelen en
doet denken aan de gekooide na
tuur. De inventiviteit-van Korstan
je leidt tot expressieve beelden,
waarmee zij de ruimte en mijn ge
moed overtuigend bespeelt. Haar
thematiek gaat verder dan het op
roepen van de mogelijke ervarin
gen van de mensen die 2000 jaar
terug de locatie bewoonden. De
beelden zijn archetypen van het
verlangen en de noodzaak je als
mens een plaats te verwerven in
een wereld vol gevaren. Het zijn
ook mentale beelden die angst en
onzekerheid van mensen van nu
verbeelden in een taal die ons ver
bindt met onze voorouders. Bij de
ze expositie bracht Korstanje ook
een prachtig, klein bronzen beeld
in oplage uit als blijvende herinne
ring aan een indrukwekkende ten
toonstelling.
Dick de Bruijn Contemporary Art,
Singelstraat 13Middelburg. T/m
20/12, do t/m za 13.00-17.00 uur.
Ik-Eiland, Vlissingsestraat 239a,
Oost-Souburg. T/m 20/12, za. en zo.
12.00-17.00 uur.
Rijnhard Schregardus
Rijnhard Schregardus is één van
de exposanten bij De Ossebérg.
Vanuit experimenteren met mate
rieschilderkunst is hij gekomen tot
uitgepuurde, tijdloze composities
waarin soms mensfiguren zicht
baar zijn, net als in zijn meer re
cente keramische beelden.
T/m 19/12, Galerie de Ossenberg,
Singelweg 11,
Sint-Laurens/Grijpskerke. Do. t/m za.
14.00-17.00 uur
Stormlicht
Stormlicht is de titel van een speel
se, rijk geschakeerde tentoonstel
ling van negen jonge kunstenaars
uit Belgie, Duitsland en Nederland
als resultaat van een werkperiode
in Grafisch Atelier Daglicht en de
Kunstenaarswerkplaats Beelden
storm in Eindhoven. Geen thema,
maar veel te beleven.
T/m 10/1 2010, DeWillem3,
Oranjestraat 4, Vlissingen, wo. t/m zo.
11.00- 17.00 uur
Wim van den Berge
Wim van den Berge pakt uit met
een overzichtstentoonstelling van
zijn fotowerk uit de periode
2001-2009.
Gaaf gecomponeerde landschap
pen en mooie abstracties geven
blijk van een mooie balans tussen
zien en weergeven.
T/m 16/1 2010, 'BinnenUit',
Schouwersweg 7, Heinkenszand. Di.
t/m vr. 9.30 - 17.30 uur, za. 9.30-
16.30 uur.