io uil Krachten van 11 donderdag 26 november 2009 Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft bezocht ik Dick de Bruijn Contemporary Art in Middelburg en het Ik-Eïland in Oost-Souburg. Ik ben gewend dat Dick de Bruijn kunstenaars brengt die zich onderscheiden door een eigenzinnige be nadering. Kunst om op te knagen. Het trio dat de sacrale ruimten van de galerie ter be schikking kreeg, wekte verwach tingen. Prix de Rome winnaar Derk Thijs nodigde installatie- en videomaker Simon Kentgens en tuinman/foto graaf Jelle Reeder uit. Thijs leverde schilderijen, Reeder foto's, Kent gens plaatste vetplanten zonder pot op sokkels en hing een repro ductie van een verpakking op met een zonnig landschap, een perfec te nageschilderde foto van een eer dere installatie en een foto van een plant die lijkt op een sculp tuur. Er staat verder een getim merd bankje, een beeld van papie ren kokers, een sculptuur van aard appels en stokjes en er ligt een bamboegordijn op de vloer. Ik kan er zo een twee drie geen brood van bakken en ga eerst een video film bekijken. Unconnected thoughts on gardening is de titel van de expositie. De vi deo maakt veel duidelijk. In de overwelfde kelder van het huis van De Bruijn zijn drie mannen in de weer. Eén in een regenpak, een andere in witte, beschermende kle ding die mensen in steriele ruim tes dragen en één in korte broek. De laatste speelt een recreant. Hij ligt op een doek, drinkt wijn en maakt een dansje. Als hij naakt zou zijn geweest, zou je kunnen denken aan een persiflage op Man ets Dejeuner sur l'herbe. De man in het regenpak zet een sculptuur van appels en stokjes in elkaar. Het object valt af en toe om en wordt weer hersteld. De man in het wit begiet planten en neemt en passant zijn inmiddels onder een paraplu schuilende collega in regenpak mee. De ruimte wordt heringericht. Het ziet eruit als een prettig gestoorde onderneming, die echter wel richting geeft aan de tentoonstelling als geheel en aansluit bij de titel. Het gaat over tuinieren: kweken, ordenen, verzorgen. Een ironische kijk, de rode draad door de exposi tie. Derk Thijs schildert een scène - Korstanje's sculpturen verwijzen haar mythische wezens of resten daarvan. met enkele naakte figuren in een bos. Ze brengen er hun vrije tijd door, zo te zien. Een reuzenkat be kijkt hen vanachter een boom. Thijs werkt in een houterige, se- mi-kinderlijke stijl, die hij combi neert met een geraffineerd verfge- bruik. Opvallend sterk is het losjes laag over laag schilderen. De in China nageschilderde foto van een op een draaiende sokkel geëxpo seerde vaas met bloemen is ook ge laagd, maar dan conceptueel. De gecultiveerde natuur als kunst geëxposeerd, gefotografeerd en met verf gereproduceerd. Een gro tere afstand ten opzichte van de natuur is nauwelijks denkbaar. Er tegenover hangt de reproductie van een kunstmatig gepenseeld landschap, afkomstig van een ver pakking. De foto's van geordende tuinen en parken tonen de mense lijke neiging de natuur te vormen naar een ideaal, terwijl de plantjes de pure, ongekunstelde schoon heid en kwetsbaarheid vertegen woordigen. Het thema van de ten toonstelling onthult zich: de ver vreemding van mensen ten opzich te van dé en hun eigen natuur. Daar heeft het trio een punt. Toch verlaat ik de presentatie licht geër gerd. Ik zie wel dat Thijs, Kentgens en Reeder er een natuurlijk, spon tane benadering tegenover stellen, maar achter de term 'unconnec ted' gaat een pretentieloosheid schuil die mij te vrijblijvend is. Ik koos als te bespreken pen dant van deze expositie voor het werk dat Maartje Korstanje maakte tijdens een verblijf op het Ik-eiland in Oost-Souburg. Ook zij neemt de relatie mens-natuur tot uitgangspunt, in het bijzonder de fictieve herinneringen aan wat er op de locatie kan zijn geweest of heeft afgespeeld. Daarbij is de Ro meinse tijd een referentiepunt. Ter plekke laat Korstanje haar beelden groeien. Zij gebruikt uiteenlopen de combinaties van materialen zo als karton, textiel, plastic, schuim, metaal en touw. Daarmee maakt zij sculpturen die verwijzen naar vogels en andere dieren, naar my ppnpoB s.:- Wil van Weele Wil van Weele fotografeerde 12 Zeeuwse kunstenaars waaronder Bert Frijns (foto). Een voorbeeld van hun werk wordt geëxposeerd naast de intense zwart-wit foto's van Van Weele. Zeer gevarieerde expositie, die in klein bestek een beeld geeft van de variatie aan be naderingen. Laatste week!. T/m 25/11. Kunstuitleen De Bevelanden, Westwal 45, Goes. wo. t/m za. 13.00 - 17.00 uur La Ligne Rouge Jan Bart Visser en zijn dochter Bar bara van der Steen lieten zich in spireren door het Zeeuwse land schap. Gedurende een jaar trokken zij er diverse keren samen op uit om de mooiste plekjes vast te leg gen. Hij schildert, zij fotografeert. Zij stimuleren de bezoekers het landschap eens anders te bezien. T/m 6/12, ia Ligne Rouge, Poststraat 25, Zierikzee, zaterdag en zondag 13.00 - 17.00 uur. thische wezens of resten ervan. Een staand beeld kan een totem paal zijn, maar ook een prooi die aan een paal hangt te drogen. Zwarte, tegen de wanden bevestig de veervormen kunnen een trofee zijn, een herinnering aan de over winning op een machtige vogel. Een grote, uitstulpende vorm, met touw gespannen in het frame van een gebouw in wording, lijkt zich daaruit los te willen worstelen en doet denken aan de gekooide na tuur. De inventiviteit-van Korstan je leidt tot expressieve beelden, waarmee zij de ruimte en mijn ge moed overtuigend bespeelt. Haar thematiek gaat verder dan het op roepen van de mogelijke ervarin gen van de mensen die 2000 jaar terug de locatie bewoonden. De beelden zijn archetypen van het verlangen en de noodzaak je als mens een plaats te verwerven in een wereld vol gevaren. Het zijn ook mentale beelden die angst en onzekerheid van mensen van nu verbeelden in een taal die ons ver bindt met onze voorouders. Bij de ze expositie bracht Korstanje ook een prachtig, klein bronzen beeld in oplage uit als blijvende herinne ring aan een indrukwekkende ten toonstelling. Dick de Bruijn Contemporary Art, Singelstraat 13Middelburg. T/m 20/12, do t/m za 13.00-17.00 uur. Ik-Eiland, Vlissingsestraat 239a, Oost-Souburg. T/m 20/12, za. en zo. 12.00-17.00 uur. Rijnhard Schregardus Rijnhard Schregardus is één van de exposanten bij De Ossebérg. Vanuit experimenteren met mate rieschilderkunst is hij gekomen tot uitgepuurde, tijdloze composities waarin soms mensfiguren zicht baar zijn, net als in zijn meer re cente keramische beelden. T/m 19/12, Galerie de Ossenberg, Singelweg 11, Sint-Laurens/Grijpskerke. Do. t/m za. 14.00-17.00 uur Stormlicht Stormlicht is de titel van een speel se, rijk geschakeerde tentoonstel ling van negen jonge kunstenaars uit Belgie, Duitsland en Nederland als resultaat van een werkperiode in Grafisch Atelier Daglicht en de Kunstenaarswerkplaats Beelden storm in Eindhoven. Geen thema, maar veel te beleven. T/m 10/1 2010, DeWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen, wo. t/m zo. 11.00- 17.00 uur Wim van den Berge Wim van den Berge pakt uit met een overzichtstentoonstelling van zijn fotowerk uit de periode 2001-2009. Gaaf gecomponeerde landschap pen en mooie abstracties geven blijk van een mooie balans tussen zien en weergeven. T/m 16/1 2010, 'BinnenUit', Schouwersweg 7, Heinkenszand. Di. t/m vr. 9.30 - 17.30 uur, za. 9.30- 16.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 92