8 luit
In zijn slaap is de mens
een kwetsbare prooi
Voorpremière van film
over Charles Darwin
msmm
filmrecensies
donderdag 26 november 2009
De nachtopnamen werken het sterkst in Paranormal activity.
door Bart van der Put
Dankzij een budget van vijf
tienduizend dollar en een
Amerikaanse opbrengst van
meer dan honderd miljoen,
wordt Paranormal activity het
meest opzienbarende fenomeen
van het huidige filmjaar ge
noemd. De cijfers herinneren
aan The blair witch project, dat in
1999 met vergelijkbare statistie
ken geschiedenis schreef, en voor
debuterend filmmaker Oren Peli
als inspiratiebron voor zijn eigen
no-budget horrorfilm fungeerde.
Beide films worden geafficheerd
als reconstructies van waargebeur
de gruwelen, waarbij de filmma
kers zich over het videomateriaal
van de slachtoffers hebben ont
fermd.
Die kunstgreep zal weinigen om
de tuin leiden: wanneer er in het
echte leven doden vallen, belan
den hun videodagboeken niet in
de bioscoop, maar in een politie-
depot. Het succes van de films
maakt duidelijk dat de makers er
goed in slagen hun publiek in de
gordijnen te jagen, omdat ze bo
vennatuurlijke zaken op een rea
listische manier presenteren.
Het jaar van The Blair witch pro
ject was ook het jaar waarin het
Nederlandse televisiesucces Big
Brother van start ging, om zich
vervolgens tot een wereldwijd fe
nomeen te ontwikkelen. Peli
speelt daar slim op in: Paranor-
mal activity koppelt even sugges
tieve als effectieve griezelscènes
aan volstrekt banale huiselijke ta
ferelen.
De film draait om het Amerikaan
se koppel Katie en Micah, dat in
hun nieuwe woning geplaagd
wordt door nachtelijke onrust.
Zij gelooft dat er een klopgeest ac
tiefis, hij is een scepticus die zich
alleen door hard bewijsmateriaal
laat overtuigen. Om dat te verga
ren, schaft de man videoappara
tuur aan, waarmee hij overdag
zijn vriendin en 's nachts hun
slaapkamer filmt. Paranormal acti
vity werkt sterk op de zenuwen
in de scènes waarin de nachtop
namen centraal staan, want iede
re kijker is ervan doordrongen
dat een slapend mens een kwets
bare prooi is.
Minder sterk zijn de dagopna
men, die na elke, nacht een welko
me adempauze bieden, maar in
dramatisch opzicht flink tekort
schieten. Waar de vorm van de
film realisme suggereert, is het ge
drag van de twee slachtoffers on
geloofwaardig: hun relatie is der
mate liefdeloos dat je je afvraagt
waarom ze bij elkaar zijn, hun
ontberingen zijn zo zenuwslo
pend dat de vraag rijst waarom
ze in dat huis blijven.
Die vraag hoefde bij The Blair
witch project niet beantwoord te
worden: in die film werd de ca
mera bediend door ambitieuze
professionals die het onheil doel
bewust najoegen. Het gammele
raamwerk ondermijnt de stoot
kracht van Peli's ijzersterke hor
rorscènes en maakt Paranormal
activity tot een- hooguit halfge-
slaagde film. Het Amerikaanse
succes bewijst echter dat er in het
tijdperk van martelhorrorfilms
naar Sawi-model een aanzienlijke
markt voor meer suggestieve, in
getogen griezelfilms is ontstaan.
In het land der blinden is eenoog
koning.
Paranormal activity
Regie: Oren Peli
Met: Katie Featherston, Micah Sloat
Te zien in Vlissingen en Vlaanderen.
In het kader van 'Film by the
Sea door het jaar' is dinsdag
december de voorpremière van
Creation van Jon Amiel. De film
gaat over Charles Darwin, de
man van de evolutietheorie.
Creation is gebaseerd op het boek
Annie's Box van Kandal Keynes.
Dat beschrijft de relatie tussen
Charles Darwin en zijn tien jaar
oude dochter Annie. Haar vroege
dood beïnvloedde hem diep in
zijn wantrouwen jegens God. De
film laat zien hoe Darwin wordt
verscheurd tussen de liefde voor
zijn zwaar gelovige vrouw en zijn
eigen geloof in een wereld waar
in God geen rol speelt.
De hoofdrollen worden gespeeld
door Paul Bettany, Jennifer Con
nelly, Jeremy Northam, Toby Jo
nes en Benedict Cumberbatch.
Creation gaat vanaf begin januari
in de Nederlandse bioscopen
draaien.
Creation, dinsdag 1 december in
CineCity in Vlissingen, 19.30 uur.
door Fritz de Jong
omt een film bij de cri
ticus: Ze zeggen dat mijn
regisseur onervaren is.
Moet ik me zorgen ma
ken? Nee hoor, voormalig acteur
en succesvol televisieproducent
Reinout Oerlemans omringde
zich voor u, zijn regiedebuut,
met ervaren krachten uit de Ne
derlandse filmwereld.
Het camerawerk, de locaties en de
verdere aankleding van Komt een
vrouw bij de dokter zien er dan ook
uitstekend uit. Een beetje gelikt,
dat wel. Maar wat verwacht u an
ders van een film die zich afspeelt
in de Amsterdamse reclamewereld
van vóór de kredietcrisis?
In elk geval zette Reinout Oerle
mans uw hoofdrolspelers Barry
Atsma en Carice van Houten aan
tot onbevangen en onbevreesd ac
teerwerk. Ik denk dat de regisseur
wist wat hij deed, toen hij u maak
te.
Maar de hoofdredacteur van Elle
heeft op televisie gezegd dat mijn
hoofdpersoon niet deugt...
Wat zal ik eens zeggen. Hoofdper
soon Stijn is een succesvolle mar-
ketingjongen die van zijn echtge
note Carmen houdt, maar toch
voortdurend naast de pot piest.
Als zijn echtgenote borstkanker
krijgt, staat hij haaf terzijde, maar
tegelijkertijd begint hij een affaire
met een glamoureuze dame. Zo
gaat het ook in het boek waarop u
gebaseerd bent, maar dat ik eerlijk
gezegd niet gelezen heb.
Het gedrag van de naar schrijver
Kluun gemodelleerde Stijn is niet
echt fatsoenlijk. Toch doet hij ook
niet weer zulke afschuwelijke din
gen. Hij heeft seks in het toilet van
een disco. In een wanhopige bui
rijdt hij een hele rij buitenspiegel
tjes van geparkeerde auto's af
Tsja.
Als je bedenkt dat het meest dra
matische moment uit de film be
staat uit Carmens vergiffenis van
Stijns zonden, dan valt het alle
maal best mee. Stijn was wellicht
een tragischere figuur geweest
wanneer zijn gedrag extremer en
onverklaarbaarder was geweest.
En ben ik daardoor slechter af, als
film?
Dat is maar hoe je het bekijkt. Car
men heeft bij voorbaat de sympa
thie van de kijker omdat zij het
slachtoffer is van huwelijksbedrog
én een terminale ziekte. Zij zorgt
voor het melodrama en de tranen
trekkende momenten. Maar om
dat Stijn in de meeste scènes zit,
mocht ook hij kennelijk niet al te
onsympathiek overkomen. Door
■AHIbc
HflMHB
UMMfflni
VLISSINGEN
CINECITY
2012: do en vr 13.45, 16.15 en 21.30
uur, za 13.45, 16.00, 19.15, 21.30 en
22.45 uur, zo, ma en di 13.45, 16.15,
20.00 en 21.30 uur, wo 13.45, 16.15 en
20.00 uur; A Christmas Carol: do, vr, za,
ma en di 13.45, 16.15 en 19.15 uur, zo
11.00, 13.45, 16.15 en 19.15 uur, wo
13.45 en 16.15 uur; Alles stroomt: di
14.00 uur; Couples Retreat: do 21.45
uur, vr 19.00 en 21.45 uur, za 19.00,
21.45 en 0.15 uur, zo 19.00 en 21.45
uur, ma 19.00 uur, di 19.00 en 21.45 uur,
wo 21.45 uur; Creation: di 19.45 uur; De
Storm: do 13.45, 16.15 en 19.15 uur, vr
13.45 en 19.15 uur, za en zo 16.15 en
19.15 uur, ma 13.45, 16.15 en 19.15 uur,
di 16.15 en 19.15 uur, wo 15.45 en
19.15 uur; Sinterklaasjournaal: za en wo
14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur; Komt
een vrouw bij de dokter: do 13.45,
16.15, 19.15 en 21.45 uur, vr 13.45,
16.15,19.15 en 22.00 uur, za 13.45,
16.15, 19.15, 22.00 en 24.00 uur, zo
11.00, 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur,
The Box.
ma 13.45, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, di
en wo 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur;
Michael Jackson's This is It: do, vr, za,
ma, di en wo 17.00 uur, zo 11.00 en
17.00 uur; Paranormal Activity: do t/m
wo 22.00 uur, zo ook om 0.15 uur; Sin
terklaas en de Verdwenen Pakjesboot:
do t/m wo 13.45 uur, zo ook om 11.00
uur; Spangas op Survival: za, zo en wo
14.00 uur; Terug naar de Kust: do en vr
14.00, 16.30, 19.15 en 21.45 uur, za
16.30, 191.5 en 21.45 uur, zo 11.00,
16.30, 19.15 en 21.45 uur, ma en di
zijn hufterigheid in toom te hou
den en zijn jongensachtige char
me te benadrukken, houdt de kij
ker het uw hele speelduur makke
lijk met hem uit.
Echt heel boeiend wordt hij daar
door jammer genoeg niet. Boven
dien horen we Stijn steeds als ver
teller uitleggen wat hij uitvrat en
14.00, 16.30, 19.15 en 21.45 uur, wo
16.30 en 19.15 uur; The Twilight Saga,
New Moon: do 16.15, 19.00 en 22.00
uur, vr 16.15, 19.15 en 22.00 uur, za
16.15, 19.15, 21.45 en 0.15 uur, zo, ma
en wo 16.15, 19.15 en 22.00 uur, di
16.15 en 22.00 uur; Up 3D (nv): do t/m
di 14.00 uur, zo ook om 11.00 uur, wo
13.45 uur; Sneakpreview: ma 22.00 uur.
GOES
MERRAL
2012: do t/m wo 18.30 en 21.30 uur; De
Storm: do t/m ma en wo 19.00 uur;
Komt een vrouw bij de dokter: do, vr,
ma en di 18.45 en 21.00 uur, za, zo en
wo 13.30, 16.00, 18.45 en 21.00 uur; Te
rug naar de Kust: do t/m ma en wo
21.15 uur; The Twilight Saga, New
Moon: do, vr, ma en di 19.00 en 21.45
uur, za, zo en wo 16.15, 19.00 en 21.45
uur; Sinterklaasjournaal: za, zo en wo
14.00 uur; Sinterklaas en de Verdwe
nen Pakjesboot: za, zo en wo 14.15 en
16.30 uur; Up (nv): za, zo en wo 13.45
en 16.00 uur.