8 luit In zijn slaap is de mens een kwetsbare prooi Voorpremière van film over Charles Darwin msmm filmrecensies donderdag 26 november 2009 De nachtopnamen werken het sterkst in Paranormal activity. door Bart van der Put Dankzij een budget van vijf tienduizend dollar en een Amerikaanse opbrengst van meer dan honderd miljoen, wordt Paranormal activity het meest opzienbarende fenomeen van het huidige filmjaar ge noemd. De cijfers herinneren aan The blair witch project, dat in 1999 met vergelijkbare statistie ken geschiedenis schreef, en voor debuterend filmmaker Oren Peli als inspiratiebron voor zijn eigen no-budget horrorfilm fungeerde. Beide films worden geafficheerd als reconstructies van waargebeur de gruwelen, waarbij de filmma kers zich over het videomateriaal van de slachtoffers hebben ont fermd. Die kunstgreep zal weinigen om de tuin leiden: wanneer er in het echte leven doden vallen, belan den hun videodagboeken niet in de bioscoop, maar in een politie- depot. Het succes van de films maakt duidelijk dat de makers er goed in slagen hun publiek in de gordijnen te jagen, omdat ze bo vennatuurlijke zaken op een rea listische manier presenteren. Het jaar van The Blair witch pro ject was ook het jaar waarin het Nederlandse televisiesucces Big Brother van start ging, om zich vervolgens tot een wereldwijd fe nomeen te ontwikkelen. Peli speelt daar slim op in: Paranor- mal activity koppelt even sugges tieve als effectieve griezelscènes aan volstrekt banale huiselijke ta ferelen. De film draait om het Amerikaan se koppel Katie en Micah, dat in hun nieuwe woning geplaagd wordt door nachtelijke onrust. Zij gelooft dat er een klopgeest ac tiefis, hij is een scepticus die zich alleen door hard bewijsmateriaal laat overtuigen. Om dat te verga ren, schaft de man videoappara tuur aan, waarmee hij overdag zijn vriendin en 's nachts hun slaapkamer filmt. Paranormal acti vity werkt sterk op de zenuwen in de scènes waarin de nachtop namen centraal staan, want iede re kijker is ervan doordrongen dat een slapend mens een kwets bare prooi is. Minder sterk zijn de dagopna men, die na elke, nacht een welko me adempauze bieden, maar in dramatisch opzicht flink tekort schieten. Waar de vorm van de film realisme suggereert, is het ge drag van de twee slachtoffers on geloofwaardig: hun relatie is der mate liefdeloos dat je je afvraagt waarom ze bij elkaar zijn, hun ontberingen zijn zo zenuwslo pend dat de vraag rijst waarom ze in dat huis blijven. Die vraag hoefde bij The Blair witch project niet beantwoord te worden: in die film werd de ca mera bediend door ambitieuze professionals die het onheil doel bewust najoegen. Het gammele raamwerk ondermijnt de stoot kracht van Peli's ijzersterke hor rorscènes en maakt Paranormal activity tot een- hooguit halfge- slaagde film. Het Amerikaanse succes bewijst echter dat er in het tijdperk van martelhorrorfilms naar Sawi-model een aanzienlijke markt voor meer suggestieve, in getogen griezelfilms is ontstaan. In het land der blinden is eenoog koning. Paranormal activity Regie: Oren Peli Met: Katie Featherston, Micah Sloat Te zien in Vlissingen en Vlaanderen. In het kader van 'Film by the Sea door het jaar' is dinsdag december de voorpremière van Creation van Jon Amiel. De film gaat over Charles Darwin, de man van de evolutietheorie. Creation is gebaseerd op het boek Annie's Box van Kandal Keynes. Dat beschrijft de relatie tussen Charles Darwin en zijn tien jaar oude dochter Annie. Haar vroege dood beïnvloedde hem diep in zijn wantrouwen jegens God. De film laat zien hoe Darwin wordt verscheurd tussen de liefde voor zijn zwaar gelovige vrouw en zijn eigen geloof in een wereld waar in God geen rol speelt. De hoofdrollen worden gespeeld door Paul Bettany, Jennifer Con nelly, Jeremy Northam, Toby Jo nes en Benedict Cumberbatch. Creation gaat vanaf begin januari in de Nederlandse bioscopen draaien. Creation, dinsdag 1 december in CineCity in Vlissingen, 19.30 uur. door Fritz de Jong omt een film bij de cri ticus: Ze zeggen dat mijn regisseur onervaren is. Moet ik me zorgen ma ken? Nee hoor, voormalig acteur en succesvol televisieproducent Reinout Oerlemans omringde zich voor u, zijn regiedebuut, met ervaren krachten uit de Ne derlandse filmwereld. Het camerawerk, de locaties en de verdere aankleding van Komt een vrouw bij de dokter zien er dan ook uitstekend uit. Een beetje gelikt, dat wel. Maar wat verwacht u an ders van een film die zich afspeelt in de Amsterdamse reclamewereld van vóór de kredietcrisis? In elk geval zette Reinout Oerle mans uw hoofdrolspelers Barry Atsma en Carice van Houten aan tot onbevangen en onbevreesd ac teerwerk. Ik denk dat de regisseur wist wat hij deed, toen hij u maak te. Maar de hoofdredacteur van Elle heeft op televisie gezegd dat mijn hoofdpersoon niet deugt... Wat zal ik eens zeggen. Hoofdper soon Stijn is een succesvolle mar- ketingjongen die van zijn echtge note Carmen houdt, maar toch voortdurend naast de pot piest. Als zijn echtgenote borstkanker krijgt, staat hij haaf terzijde, maar tegelijkertijd begint hij een affaire met een glamoureuze dame. Zo gaat het ook in het boek waarop u gebaseerd bent, maar dat ik eerlijk gezegd niet gelezen heb. Het gedrag van de naar schrijver Kluun gemodelleerde Stijn is niet echt fatsoenlijk. Toch doet hij ook niet weer zulke afschuwelijke din gen. Hij heeft seks in het toilet van een disco. In een wanhopige bui rijdt hij een hele rij buitenspiegel tjes van geparkeerde auto's af Tsja. Als je bedenkt dat het meest dra matische moment uit de film be staat uit Carmens vergiffenis van Stijns zonden, dan valt het alle maal best mee. Stijn was wellicht een tragischere figuur geweest wanneer zijn gedrag extremer en onverklaarbaarder was geweest. En ben ik daardoor slechter af, als film? Dat is maar hoe je het bekijkt. Car men heeft bij voorbaat de sympa thie van de kijker omdat zij het slachtoffer is van huwelijksbedrog én een terminale ziekte. Zij zorgt voor het melodrama en de tranen trekkende momenten. Maar om dat Stijn in de meeste scènes zit, mocht ook hij kennelijk niet al te onsympathiek overkomen. Door ■AHIbc HflMHB UMMfflni VLISSINGEN CINECITY 2012: do en vr 13.45, 16.15 en 21.30 uur, za 13.45, 16.00, 19.15, 21.30 en 22.45 uur, zo, ma en di 13.45, 16.15, 20.00 en 21.30 uur, wo 13.45, 16.15 en 20.00 uur; A Christmas Carol: do, vr, za, ma en di 13.45, 16.15 en 19.15 uur, zo 11.00, 13.45, 16.15 en 19.15 uur, wo 13.45 en 16.15 uur; Alles stroomt: di 14.00 uur; Couples Retreat: do 21.45 uur, vr 19.00 en 21.45 uur, za 19.00, 21.45 en 0.15 uur, zo 19.00 en 21.45 uur, ma 19.00 uur, di 19.00 en 21.45 uur, wo 21.45 uur; Creation: di 19.45 uur; De Storm: do 13.45, 16.15 en 19.15 uur, vr 13.45 en 19.15 uur, za en zo 16.15 en 19.15 uur, ma 13.45, 16.15 en 19.15 uur, di 16.15 en 19.15 uur, wo 15.45 en 19.15 uur; Sinterklaasjournaal: za en wo 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur; Komt een vrouw bij de dokter: do 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur, vr 13.45, 16.15,19.15 en 22.00 uur, za 13.45, 16.15, 19.15, 22.00 en 24.00 uur, zo 11.00, 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur, The Box. ma 13.45, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, di en wo 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur; Michael Jackson's This is It: do, vr, za, ma, di en wo 17.00 uur, zo 11.00 en 17.00 uur; Paranormal Activity: do t/m wo 22.00 uur, zo ook om 0.15 uur; Sin terklaas en de Verdwenen Pakjesboot: do t/m wo 13.45 uur, zo ook om 11.00 uur; Spangas op Survival: za, zo en wo 14.00 uur; Terug naar de Kust: do en vr 14.00, 16.30, 19.15 en 21.45 uur, za 16.30, 191.5 en 21.45 uur, zo 11.00, 16.30, 19.15 en 21.45 uur, ma en di zijn hufterigheid in toom te hou den en zijn jongensachtige char me te benadrukken, houdt de kij ker het uw hele speelduur makke lijk met hem uit. Echt heel boeiend wordt hij daar door jammer genoeg niet. Boven dien horen we Stijn steeds als ver teller uitleggen wat hij uitvrat en 14.00, 16.30, 19.15 en 21.45 uur, wo 16.30 en 19.15 uur; The Twilight Saga, New Moon: do 16.15, 19.00 en 22.00 uur, vr 16.15, 19.15 en 22.00 uur, za 16.15, 19.15, 21.45 en 0.15 uur, zo, ma en wo 16.15, 19.15 en 22.00 uur, di 16.15 en 22.00 uur; Up 3D (nv): do t/m di 14.00 uur, zo ook om 11.00 uur, wo 13.45 uur; Sneakpreview: ma 22.00 uur. GOES MERRAL 2012: do t/m wo 18.30 en 21.30 uur; De Storm: do t/m ma en wo 19.00 uur; Komt een vrouw bij de dokter: do, vr, ma en di 18.45 en 21.00 uur, za, zo en wo 13.30, 16.00, 18.45 en 21.00 uur; Te rug naar de Kust: do t/m ma en wo 21.15 uur; The Twilight Saga, New Moon: do, vr, ma en di 19.00 en 21.45 uur, za, zo en wo 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Sinterklaasjournaal: za, zo en wo 14.00 uur; Sinterklaas en de Verdwe nen Pakjesboot: za, zo en wo 14.15 en 16.30 uur; Up (nv): za, zo en wo 13.45 en 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 90