McGee maakt muziek zonder make-up De Mythe in Goes staat twee dagen in teken van Afrika selectie donderdag 26 november 2009 door Marius Roeting Kirsty McGee behoort tot de nieuwe lichting singer-songwriters die moeilijk is in te delen in een categorie. Daarom heeft McGee haar eigen hokje maar gecreëerd. Hobopop is het label dat - als het toch geplakt moet worden - uitstekend bij haar past. Het is tevens de naam van haar platencollectief en een ver zamelnaam voor diverse activi teiten. Morgen geeft ze met mu zikale partner Mat Martin een concert in theater De Wegwij zer in Nieuw- en Sint Joosland. Kirsty McGee is een bijzonder per soon. Niet alleen in leefwijze, maar ook muzikaal houdt ze er haar eigenaardigheden op na. Ze trok jarenlang liftend de wereld rond. Een ervaring die nog steeds impact heeft op de pennenvruch ten van de Britse. „Ik heb heel veel gewone, maar interessante en kleurrijke mensen ontmoet door dat liften. Zo veel verhalen ge hoord. Ik heb nooit aan een ande re manier van reizen gedacht." Op de vraag of ze zichzelf als folk- zangeres beschouwt, aarzelt Mc Gee. „In Amerika zeker wel. Daar is dat begrip breder en ook men sen als Suzanna Vega en Tom Waits vallen daaronder. In Enge land ben ik wel begonnen in het folkcircuit en ik ben dankbaar dat ik die kans heb gekregen. Het gaf me de overtuiging en de durf om dingen te doen zoals ik ze wil doen. Maar ik vind het genre te be perkt. Ik breng geen traditioneel materiaal, maar 'on going' songs. Soms melodisch gelinkt aan de folkmuziek, maar ook met pop en jazzy invloeden." Toch valt McGee met haar maat schappelijk geëngageerde songs, haar poëtische, soms literaire tek sten en haar eigentijdse kijk naar het leven van alledag wel degelijk onder het predikaat 'modern folk'. Folk noir werd het benoemd in een van de kritieken. En hoewel Kirsty McGee (met links Mat Martin): „Misschien willen sommigen perfectie, maar live is dat doodsaai." de onderwerpen een serieuze on dertoon bevatten, is de humor nooit ver weg in de composities van McGee en Martin. „Het leven is niet alleen maar serieus. Niet slechts zwart-wit. Wanneer je een onderwerp met een luchtige kijk presenteert, of met een humoris tische kwinkslag, dan ontstaat er een soort gemeenschappelijkheid, een herkenning. Het wordt een blauwdruk waarin gevoelens en ex pressies naar voren komen. Een grote lach raakt mensen vaak op een dieper niveau. ]e bent dan in staat te communiceren en dat is mijn beroep." McGee maakte tot nu toe vier al bums. Het zijn voor haar dagboek jes met een impressie van het doen en laten, het zijn op dat mo ment. „Dat geeft wel eens een raar gevoel, want je schrijft die songs, neemt ze op en als het album uit komt, moet je ze opnieuw zingen voor je publiek." Na drie studioal bums met gevestigde producers als Boo Hewerdine, Neil MacColl en John Wood besloten McGee en Martin een live-studioalbum te maken. De vijfde schijf, die bin nenkort verschijnt, is met echt pu bliek. „Een perfecte muzikale cd betekent nog geen perfect album. Te veel gesleutel maakt een album doods. Een live-opname is veel moeilijker dan een studioregistra tie. Maar ik hoef niet zo nodig safe te zijn. Af een toe een 'bad note' is de realiteit tijdens een concert. Eer lijkheid en gevoel voeren de boven toon. Ik probeer juist de atmosfeer te grijpen, de gemoedstoestand van de luisteraars vast te leggen. Misschien willen sommigen wel perfectie, maar live is dat doodsaai. Ik wil muziek maken met al zijn valkuilen, maar ook zijn naakte charmes. Zeg maar muziek zonder make-up." Kirsty McGee Mat Martin, morgen in theater De Wegwijzer, Nieuw- en Sint Joosland. Aanvang: 20.30 uur. Een symfonieorkest, een popkoor en slagwerkers slaan de handen ineen voor een bijzonder concert, za terdag in Goes. Het Cadant Sym fonie Orkest, popkoor Flashback uit Goes en de slagwerkgroep van Euterpe uit Heinkenszand treden samen op onder de noe mer jOut of Africa. Het concert vindt plaats in het kader van het Afrikajaar van de gemeente Goes. Met het pro gramma wil het amateursymfo nieorkest, waar Ghislain Belle- froid onlangs Marcel van Wes ten is opgevolgd als dirigent, een andere kant van zichzelf la ten zien. Samen met het pop koor en de slagwerkers - en bij gestaan door een blazerssectie (met vooral koperblazers van Euphonia) - brengt het orkest film- en tv-muziek en populaire Afrikaanse melodieën. Er komt onder meer muziek voorbij uit The English Patient, Amistad en The Prince of Egypt, maar ook rit mische Afrikaanse muziek. Mo hammed Diallo (alias 'Faya- man') zingt de introductie van The English Patient en een eigen nummer: Mange. Een speciaal onderdeel is de pre mière van de suite Stellenbosch van Frank van Gompel. Hij com poneerde de muziek bij de gelijknamige tv-serie. De suite is gebaseerd op de mooiste mu- ziekdelen uit de serie. Deze be werking is speciaal voor het or kest gemaakt. Een dag na het concert verkeert De Mythe opnieuw in Afrikaan se sferen. Dan presenteren het harmonieorkest en de percussie groep van muziekvereniging Ons Genoegen uit Kapelle het theaterconcert The African Con nection. Onder leiding van René de long neemt het orkest de toe hoorders mee op een muzikale reis door het continent. Verschil lende muziekstijlen komen aan bod. Een belangrijke rol is weg gelegd voor de percussiegroep onder leiding van Hans Reijerse. Cadant Symfonie Orkest e.a. za. 28 november in theater De Mythe in Goes. Aanvang: 20.00 uur. Ons Genoegen, zo. 29 november in De Mythe. Aanvang: 15.00 uur. Johan Coossens Cabaretier Johan Goossens presen teert zijn eerste soloprogramma: A-boom! In 2006 won hij op het Groningse Cabaret Festival voor het eerst alle prijzen. De jury prees zijn scherpe blik op de wereld, zijn taalgevoel en absurde gedach tesprongen. In A-boom! gaat Goos sens als vrijwilliger naar Afrika om de wereld te redden. Vrijdag 27 november, De Meiboom, Krabbendijke, 20.00 uur. The Full Monty De musicalversie van de film The Full Monty (1997) is sinds kort ook in Nederland te zien, met in de hoofdrollen onder anderen Charly Luske, Rogier Komproe, Vincent de Lusenet, Ellen Evers en Bettina Berger. Het verhaal gaat over zes werkloos geworden mannen die, op zoek naar nieuwe inkomsten, een striptease-act beginnen. Zaterdag 28 november, Schelde- theater, Terneuzen, 20.00 uur. Le Concert Brisé Het laatste concert van Muziekpo- dium Zeeland voor de winterstop wordt gegeven door Le Concert Brisé. Het Frans-Duitse gezelschap bestaat uit William Dongois (cor- netto), Eric Bellocq (theorbe), Carsten Lohoff (klavecimbel) en Freddy Eichelberger (orgel). Bijzon der is dat zij improviseren op mu ziek uit de 16e en 17e eeuw Zondag 29 november, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 15.30 uur. Coldplace Op uitnodiging van stichting Sur- vivorsland verzorgt de Britse band Coldplace een benefietconcert. Het is op dit moment de succesvol ste Coldplay-tributeband. Coldpla ce streeft ernaar dezelfde passie en hetzelfde gevoel over te brengen als Coldplay. De opbrengst gaat dit keer naar een laboratorium voor onderzoek naar kanker. Zondag 29 november, café 't Schuttershof, Middelburg, 18.00 uur. De Kersentuin Het Nationale Toneel speelt De Kersentuin. Regisseur Erik Vos gaf het meesterwerk van Tsjechov een opfrisbeurt die in goede aarde valt, gezien de lovende reacties onlangs bij de première. De hoofdrollen zijn voor Betty Schuurman, Stefan de Walle en Anniek Pheifer. Dinsdag 1 december, De Maagd, Bergen op Zoom, 20.00 uur (30 januari 2010 ook in Stadsschouwburg, Middelburg).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 87