McGee maakt
muziek zonder
make-up
De Mythe in
Goes staat twee
dagen in teken
van Afrika
selectie
donderdag 26 november 2009
door Marius Roeting
Kirsty McGee behoort
tot de nieuwe lichting
singer-songwriters die
moeilijk is in te delen
in een categorie. Daarom heeft
McGee haar eigen hokje maar
gecreëerd. Hobopop is het label
dat - als het toch geplakt moet
worden - uitstekend bij haar
past. Het is tevens de naam van
haar platencollectief en een ver
zamelnaam voor diverse activi
teiten. Morgen geeft ze met mu
zikale partner Mat Martin een
concert in theater De Wegwij
zer in Nieuw- en Sint Joosland.
Kirsty McGee is een bijzonder per
soon. Niet alleen in leefwijze,
maar ook muzikaal houdt ze er
haar eigenaardigheden op na. Ze
trok jarenlang liftend de wereld
rond. Een ervaring die nog steeds
impact heeft op de pennenvruch
ten van de Britse. „Ik heb heel veel
gewone, maar interessante en
kleurrijke mensen ontmoet door
dat liften. Zo veel verhalen ge
hoord. Ik heb nooit aan een ande
re manier van reizen gedacht."
Op de vraag of ze zichzelf als folk-
zangeres beschouwt, aarzelt Mc
Gee. „In Amerika zeker wel. Daar
is dat begrip breder en ook men
sen als Suzanna Vega en Tom
Waits vallen daaronder. In Enge
land ben ik wel begonnen in het
folkcircuit en ik ben dankbaar dat
ik die kans heb gekregen. Het gaf
me de overtuiging en de durf om
dingen te doen zoals ik ze wil
doen. Maar ik vind het genre te be
perkt. Ik breng geen traditioneel
materiaal, maar 'on going' songs.
Soms melodisch gelinkt aan de
folkmuziek, maar ook met pop
en jazzy invloeden."
Toch valt McGee met haar maat
schappelijk geëngageerde songs,
haar poëtische, soms literaire tek
sten en haar eigentijdse kijk naar
het leven van alledag wel degelijk
onder het predikaat 'modern folk'.
Folk noir werd het benoemd in
een van de kritieken. En hoewel
Kirsty McGee (met links Mat Martin): „Misschien willen sommigen perfectie, maar live is dat doodsaai."
de onderwerpen een serieuze on
dertoon bevatten, is de humor
nooit ver weg in de composities
van McGee en Martin. „Het leven
is niet alleen maar serieus. Niet
slechts zwart-wit. Wanneer je een
onderwerp met een luchtige kijk
presenteert, of met een humoris
tische kwinkslag, dan ontstaat er
een soort gemeenschappelijkheid,
een herkenning. Het wordt een
blauwdruk waarin gevoelens en ex
pressies naar voren komen. Een
grote lach raakt mensen vaak op
een dieper niveau. ]e bent dan in
staat te communiceren en dat is
mijn beroep."
McGee maakte tot nu toe vier al
bums. Het zijn voor haar dagboek
jes met een impressie van het
doen en laten, het zijn op dat mo
ment. „Dat geeft wel eens een raar
gevoel, want je schrijft die songs,
neemt ze op en als het album uit
komt, moet je ze opnieuw zingen
voor je publiek." Na drie studioal
bums met gevestigde producers als
Boo Hewerdine, Neil MacColl en
John Wood besloten McGee en
Martin een live-studioalbum te
maken. De vijfde schijf, die bin
nenkort verschijnt, is met echt pu
bliek. „Een perfecte muzikale cd
betekent nog geen perfect album.
Te veel gesleutel maakt een album
doods. Een live-opname is veel
moeilijker dan een studioregistra
tie. Maar ik hoef niet zo nodig safe
te zijn. Af een toe een 'bad note' is
de realiteit tijdens een concert. Eer
lijkheid en gevoel voeren de boven
toon. Ik probeer juist de atmosfeer
te grijpen, de gemoedstoestand
van de luisteraars vast te leggen.
Misschien willen sommigen wel
perfectie, maar live is dat doodsaai.
Ik wil muziek maken met al zijn
valkuilen, maar ook zijn naakte
charmes. Zeg maar muziek zonder
make-up."
Kirsty McGee Mat Martin, morgen
in theater De Wegwijzer, Nieuw- en
Sint Joosland. Aanvang: 20.30 uur.
Een symfonieorkest, een
popkoor en slagwerkers
slaan de handen ineen
voor een bijzonder concert, za
terdag in Goes. Het Cadant Sym
fonie Orkest, popkoor Flashback
uit Goes en de slagwerkgroep
van Euterpe uit Heinkenszand
treden samen op onder de noe
mer jOut of Africa.
Het concert vindt plaats in het
kader van het Afrikajaar van de
gemeente Goes. Met het pro
gramma wil het amateursymfo
nieorkest, waar Ghislain Belle-
froid onlangs Marcel van Wes
ten is opgevolgd als dirigent,
een andere kant van zichzelf la
ten zien. Samen met het pop
koor en de slagwerkers - en bij
gestaan door een blazerssectie
(met vooral koperblazers van
Euphonia) - brengt het orkest
film- en tv-muziek en populaire
Afrikaanse melodieën. Er komt
onder meer muziek voorbij uit
The English Patient, Amistad en
The Prince of Egypt, maar ook rit
mische Afrikaanse muziek. Mo
hammed Diallo (alias 'Faya-
man') zingt de introductie van
The English Patient en een eigen
nummer: Mange.
Een speciaal onderdeel is de pre
mière van de suite Stellenbosch
van Frank van Gompel. Hij com
poneerde de muziek bij de
gelijknamige tv-serie. De suite is
gebaseerd op de mooiste mu-
ziekdelen uit de serie. Deze be
werking is speciaal voor het or
kest gemaakt.
Een dag na het concert verkeert
De Mythe opnieuw in Afrikaan
se sferen. Dan presenteren het
harmonieorkest en de percussie
groep van muziekvereniging
Ons Genoegen uit Kapelle het
theaterconcert The African Con
nection. Onder leiding van René
de long neemt het orkest de toe
hoorders mee op een muzikale
reis door het continent. Verschil
lende muziekstijlen komen aan
bod. Een belangrijke rol is weg
gelegd voor de percussiegroep
onder leiding van Hans Reijerse.
Cadant Symfonie Orkest e.a. za. 28
november in theater De Mythe in
Goes. Aanvang: 20.00 uur.
Ons Genoegen, zo. 29 november in
De Mythe. Aanvang: 15.00 uur.
Johan Coossens
Cabaretier Johan Goossens presen
teert zijn eerste soloprogramma:
A-boom! In 2006 won hij op het
Groningse Cabaret Festival voor
het eerst alle prijzen. De jury prees
zijn scherpe blik op de wereld,
zijn taalgevoel en absurde gedach
tesprongen. In A-boom! gaat Goos
sens als vrijwilliger naar Afrika om
de wereld te redden.
Vrijdag 27 november, De Meiboom,
Krabbendijke, 20.00 uur.
The Full Monty
De musicalversie van de film The
Full Monty (1997) is sinds kort ook
in Nederland te zien, met in de
hoofdrollen onder anderen Charly
Luske, Rogier Komproe, Vincent
de Lusenet, Ellen Evers en Bettina
Berger. Het verhaal gaat over zes
werkloos geworden mannen die,
op zoek naar nieuwe inkomsten,
een striptease-act beginnen.
Zaterdag 28 november, Schelde-
theater, Terneuzen, 20.00 uur.
Le Concert Brisé
Het laatste concert van Muziekpo-
dium Zeeland voor de winterstop
wordt gegeven door Le Concert
Brisé. Het Frans-Duitse gezelschap
bestaat uit William Dongois (cor-
netto), Eric Bellocq (theorbe),
Carsten Lohoff (klavecimbel) en
Freddy Eichelberger (orgel). Bijzon
der is dat zij improviseren op mu
ziek uit de 16e en 17e eeuw
Zondag 29 november, Zeeuwse
Concertzaal, Middelburg, 15.30 uur.
Coldplace
Op uitnodiging van stichting Sur-
vivorsland verzorgt de Britse band
Coldplace een benefietconcert.
Het is op dit moment de succesvol
ste Coldplay-tributeband. Coldpla
ce streeft ernaar dezelfde passie en
hetzelfde gevoel over te brengen
als Coldplay. De opbrengst gaat dit
keer naar een laboratorium voor
onderzoek naar kanker.
Zondag 29 november, café 't
Schuttershof, Middelburg, 18.00 uur.
De Kersentuin
Het Nationale Toneel speelt De
Kersentuin. Regisseur Erik Vos gaf
het meesterwerk van Tsjechov een
opfrisbeurt die in goede aarde valt,
gezien de lovende reacties onlangs
bij de première. De hoofdrollen
zijn voor Betty Schuurman, Stefan
de Walle en Anniek Pheifer.
Dinsdag 1 december, De Maagd,
Bergen op Zoom, 20.00 uur (30
januari 2010 ook in Stadsschouwburg,
Middelburg).