Veilig werken in de D Een helm 21 zeeland Windmolens blijven Het kruis van Sinterklaas PZC tU donderdag VEILIGHEID Havenarbeiders in Nederland werken relatief veilig. Maar het kan altijd nog beter, toont de vakbond aan in een toer. De krant 5 weken voor 15 euro! Herman van Veen komt niet donderdag 26 november 2009 door Willem van Dam Buiten schijnt de maan door de bomen, de ver langlijstjes zijn ingele verd. We zijn druk aan het dichten en de eerste surprises liggen al ergens diep in de kleren kast verstopt, achter de jassen. Ha fijn, 5 december nadert. Zelf raakte ik al op zeer jeugdige leeftijd het geloof kwijt. Dat kwam door mijn ome Arie, die bij ons thuis één keer voor Sinter- klaas speelde. Hij gleed in vol or naat uit over een vloerkleedje, ver loor daarbij baard en mijter en bleef luid vloekend - zoals alleen m'n ome Arie dat kon - gebles seerd op de grond liggen. Sedert dien weet ik, dat achter die tab berd alleen maar omes schuil gaan. Mijn kleinkinderen geloven nog rotsvast Ze zingen elke avond braaf hun liedjes bij de schoor steen, en als ze een geschenk in hun schoentje aantreffen, heffen ze een blij 'Dank u Sinterklaasje' aan. Zo hoort dat ook. Net zoals de Sint een mijter behoort te dra gen die is voorzien van een kruis. Daar wordt in Amsterdam en Ant werpen helaas iets anders over ge dacht. Daar wonen veel poli- tiek-correcten. Die hadden be dacht, dat Sinterklaas slechts on der één voorwaarde in hun stad welkom was; hij mocht niet met een kruisteken op zijn muts ver schijnen. Want, zo betoogden zij in volle ernst, een kruis is een christensymbool en aanhangers van andere religies zouden daar wel eens aanstoot aan kunnen ne men. Het werd een echte kwestie, waarover zelfs in de Tweede Ka mer vragen werden gesteld door vertegenwoordigers van het CDA. Nu ben ik het zelden met een CDA-er eens, maar in dit geval geef ik ze het grootste gelijk van de wereld: handen af van het kruis van Sinterklaas! Een paar jaar geleden waren er ook al van die rare groeperingen die riepen dat Zwarte Piet een Witte Piet moest worden, om alle schijn van discriminatie te vermijden. In de zak met die lieden en weg ermee! Straks willen ze ook nog de oren van de Paashaas couperen. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Marcel Modde e aanhoudende regen heeft het kolengruis tot een zwarte drab ge maakt. „Hier moet je niet met zondagse schoenen lo pen", had voorman Jan Beenakker van Ovet nog zo gewaarschuwd. Tussen de kolenbergen 65, 38 en 115 op het terrein aan de Vlissingse Kaloothaven is er geen ontsnap pen aan. Zonder overall is het bo vendien oppassen voor spatwater van de kolossale 'loaders' en 'dum pers' die af en aan rijden om het bulkgoed te verplaatsen van de ka de naar één van de vele opslagka vels. De zware vrachtwagens kruisen re gelmatig de doorgaande baan en dus is alertheid zonder uitzonde ring geboden, wijst Beenakker op de verplaatsbare borden aan de voet van de hopen. „Je mag hier maximaal 15 kilometer per uur rij den. Maar dat is best nog snel wan neer plotseling zo'n loader de hoek om komt. Daar is dit stuk blik niet tegen bestand", klopt de COLOFON 1 te illustreren hoe ongelijk die PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl keen hij de wagen pal voor de enorme laadbak. De loaders zijn weliswaar uitgerust met camera's, om het zicht te vergroten, maar je houdt hoe dan ook een dode hoek, vertelt Beenakker. „Nu staat de bak omlaag en ziet de chauf feur nog nét het dak van het busje. Maar als hij geladen (70 ton zwaar) rijdt, gaat dat ding omhoog en is het zicht vooruit nog beperk ter. Zo'n busje zien ze dus niet eens aankomen!" Vijfjaar geleden werd zo een gewo ne vrachtwagen de kreukels in ge reden. Maar het vreselijkste onge luk dat Beenakker zich herinnert uit zijn twintigjarige loopbaan bij Ovet, was dat met drie Russen. De zeelieden waren bij het lossen van hun schip gestapt. Ze hadden hun komst niet gemeld bij de controle kamer, noch hadden zij de moeite genomen lichtgevende hesjes aan te trekken over hun donkere kle ren. De chauffeur van de loader zag hen over het hoofd. Twee man nen raakten ernstig gewond, toen ze onder de wielen van het gevaar te belandden. Beenakker was er als eerste bij, legt illustratief een werkhandschoen op het dash board en geeft er een klap op. „Zo plat was die spijkerbroek! En dan zat er ook nog een been in...." Uit oogpunt van veiligheid mogen arbeiders te voet alleen langs de randen van het terrein lopen. Het middengebied is domein van de machines en officieel taboe voor voetgangers. Lichtbakjes op de ri chel van de kademuren markeren in het donker de grens tussen land en diep water. Verplaatsbare loop bruggen ('bedoeld voor maximaal tien personen verspreid') liggen klaar om zeelui rechtstreeks van hun schip over het kraanplateau naar de kant te brengen, zodat hen een vervelende klauterpartij be spaard blijft. Her en der staan mo biele lichtmasten, bedoeld om de op- en afritten van de kolenbergen duidelijk zichtbaar te houden en voor de loswerkzaamheden op de 'top'. De masten werken op een ei gen aggregaat en zijn stuk voor stuk ook uitgerust met een red dingsboei en een stuk touw. Bezoekers en nieuwkomers bij het overslagbedrijf krij gen standaard een instruc- tiefilm te zien, om hen te door dringen van de gevaren en voor schriften op het terrein. Ovet heeft een permanente commissie Veilig heid, Gezondheid, Welzijn en Mi lieu (VGWM) binnen de onderne mingsraad. Kaderpersoneel wordt regelmatig bijgeschoold. Beenak ker durft de stelling aan dat zijn ba zen veiligheid hoog in het vaandel dragen. Niet in de laatste plaats omdat volgens hem goed geluis terd wordt naar de praktijkervarin gen van de werknemers. Eén van de meest recente maatregelen die daaruit voortvloeien, noemt hij als voorbeeld, is dat de lichtbakken langs de kademuur om de 25 in plaats van de too meter worden ge plaatst. Elke havenarbeider is verplicht een certificaat te halen, waarin kennis van veilig werken voorp staat. „Dat wordt er van begin af aan ingepeperd. „Ik heb het zelf ge zien. Die machines zijn zo groot en zwaar, gaat er iets mis dan zit je hier dicht tegen een dodelijk onge val aan. Met alles wat je buiten doet, moet je blijven opletten. Daar ben je nooit klaar mee." Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (nam) een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (nam) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook. 088-013 99 10 Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaai zorgvuldig om r net persoonsgegevens. In hel colofon treft u nadere informatie KAMPERLAND - Acht windturbines waarvan er drie zijn gebouwd aan de Jacobahaven en vijf in de Jacobapolder/Rippolder in Kam perland hoeven niet te worden ge sloopt, zoals een Belg van de ge meente Noord-Beveland heeft geëist. Dit blijkt uit een uitspraak van de Raad van State waar de Belg, eigenaar van een recreatiewo ning in Kamperland, in juli in be roep ging om zijn doel te bereiken. De inwoner van Grimbergen klaagt over ontoelaatbare overlast door Cornelleke Blok van geluid en schaduwen. Hij zegt dat de turbines één windpark vor men waarvoor de gemeente een Noord-Beveland een milieuvergun ning had moeten afgeven, maar dat is niet gebeurd. De Raad van State is het echter eens met het ge meentebestuur dat het gaat om twee aparte clusters van drie en vijf windmolens. De afstand tus sen beide clusters is 600 meter. Zij worden door verschillende bedrij ven geëxploiteerd en zijn beide op andere netwerken aangesloten. Havenwerkers krijgen heel wat voor de kie zen: zware containers, fijnstof, gevaarlijke gas sen en hoge werkdruk. FNV Bond genoten vraagt daar deze week extra aandacht voor in de Week van de Veilige Haven. Een campagnebus rijdt door het land met informatiemateriaal voor havenwerkers. Vandaag bezoekt de GOES - Het kerstconcert van Her man van Veen op 10 december in de Grote Kerk in Goes gaat niet door. Ook de bijbehorende optre dens van Edith Leerkes (16/17 ja nuari) en Max Douw (3/4 februa ri) vervallen. De reden is dat Van Veen op 9 december een eredocto raat ontvangt van de Vrije Univer siteit van Brussel. Dat gaat gepaard met een ceremonie op 9 en 10 de cember. Voor het Zeeuwse project van Van Veen wordt nog naar ver vangende data gezocht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2