Veilig werken in de
D
Een helm
21 zeeland
Windmolens blijven
Het kruis van Sinterklaas
PZC
tU
donderdag
VEILIGHEID
Havenarbeiders in Nederland werken
relatief veilig. Maar het kan altijd nog
beter, toont de vakbond aan in een toer.
De krant 5 weken voor 15 euro!
Herman van
Veen komt niet
donderdag 26 november 2009
door Willem van Dam
Buiten schijnt de maan
door de bomen, de ver
langlijstjes zijn ingele
verd. We zijn druk aan
het dichten en de eerste surprises
liggen al ergens diep in de kleren
kast verstopt, achter de jassen. Ha
fijn, 5 december nadert.
Zelf raakte ik al op zeer jeugdige
leeftijd het geloof kwijt. Dat
kwam door mijn ome Arie, die bij
ons thuis één keer voor Sinter-
klaas speelde. Hij gleed in vol or
naat uit over een vloerkleedje, ver
loor daarbij baard en mijter en
bleef luid vloekend - zoals alleen
m'n ome Arie dat kon - gebles
seerd op de grond liggen. Sedert
dien weet ik, dat achter die tab
berd alleen maar omes schuil
gaan.
Mijn kleinkinderen geloven nog
rotsvast Ze zingen elke avond
braaf hun liedjes bij de schoor
steen, en als ze een geschenk in
hun schoentje aantreffen, heffen
ze een blij 'Dank u Sinterklaasje'
aan. Zo hoort dat ook. Net zoals
de Sint een mijter behoort te dra
gen die is voorzien van een kruis.
Daar wordt in Amsterdam en Ant
werpen helaas iets anders over ge
dacht. Daar wonen veel poli-
tiek-correcten. Die hadden be
dacht, dat Sinterklaas slechts on
der één voorwaarde in hun stad
welkom was; hij mocht niet met
een kruisteken op zijn muts ver
schijnen. Want, zo betoogden zij
in volle ernst, een kruis is een
christensymbool en aanhangers
van andere religies zouden daar
wel eens aanstoot aan kunnen ne
men. Het werd een echte kwestie,
waarover zelfs in de Tweede Ka
mer vragen werden gesteld door
vertegenwoordigers van het CDA.
Nu ben ik het zelden met een
CDA-er eens, maar in dit geval
geef ik ze het grootste gelijk van
de wereld: handen af van het
kruis van Sinterklaas! Een paar
jaar geleden waren er ook al van
die rare groeperingen die riepen
dat Zwarte Piet een Witte Piet
moest worden, om alle schijn van
discriminatie te vermijden. In de
zak met die lieden en weg ermee!
Straks willen ze ook nog de oren
van de Paashaas couperen.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Marcel Modde
e aanhoudende regen
heeft het kolengruis tot
een zwarte drab ge
maakt. „Hier moet je
niet met zondagse schoenen lo
pen", had voorman Jan Beenakker
van Ovet nog zo gewaarschuwd.
Tussen de kolenbergen 65, 38 en
115 op het terrein aan de Vlissingse
Kaloothaven is er geen ontsnap
pen aan. Zonder overall is het bo
vendien oppassen voor spatwater
van de kolossale 'loaders' en 'dum
pers' die af en aan rijden om het
bulkgoed te verplaatsen van de ka
de naar één van de vele opslagka
vels.
De zware vrachtwagens kruisen re
gelmatig de doorgaande baan en
dus is alertheid zonder uitzonde
ring geboden, wijst Beenakker op
de verplaatsbare borden aan de
voet van de hopen. „Je mag hier
maximaal 15 kilometer per uur rij
den. Maar dat is best nog snel wan
neer plotseling zo'n loader de
hoek om komt. Daar is dit stuk
blik niet tegen bestand", klopt de
COLOFON
1 te illustreren hoe ongelijk die
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80,4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 99 10
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35)
Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
keen hij de wagen pal voor de
enorme laadbak. De loaders zijn
weliswaar uitgerust met camera's,
om het zicht te vergroten, maar je
houdt hoe dan ook een dode
hoek, vertelt Beenakker. „Nu staat
de bak omlaag en ziet de chauf
feur nog nét het dak van het busje.
Maar als hij geladen (70 ton
zwaar) rijdt, gaat dat ding omhoog
en is het zicht vooruit nog beperk
ter. Zo'n busje zien ze dus niet
eens aankomen!"
Vijfjaar geleden werd zo een gewo
ne vrachtwagen de kreukels in ge
reden. Maar het vreselijkste onge
luk dat Beenakker zich herinnert
uit zijn twintigjarige loopbaan bij
Ovet, was dat met drie Russen. De
zeelieden waren bij het lossen van
hun schip gestapt. Ze hadden hun
komst niet gemeld bij de controle
kamer, noch hadden zij de moeite
genomen lichtgevende hesjes aan
te trekken over hun donkere kle
ren. De chauffeur van de loader
zag hen over het hoofd. Twee man
nen raakten ernstig gewond, toen
ze onder de wielen van het gevaar
te belandden. Beenakker was er
als eerste bij, legt illustratief een
werkhandschoen op het dash
board en geeft er een klap op. „Zo
plat was die spijkerbroek! En dan
zat er ook nog een been in...."
Uit oogpunt van veiligheid mogen
arbeiders te voet alleen langs de
randen van het terrein lopen. Het
middengebied is domein van de
machines en officieel taboe voor
voetgangers. Lichtbakjes op de ri
chel van de kademuren markeren
in het donker de grens tussen land
en diep water. Verplaatsbare loop
bruggen ('bedoeld voor maximaal
tien personen verspreid') liggen
klaar om zeelui rechtstreeks van
hun schip over het kraanplateau
naar de kant te brengen, zodat hen
een vervelende klauterpartij be
spaard blijft. Her en der staan mo
biele lichtmasten, bedoeld om de
op- en afritten van de kolenbergen
duidelijk zichtbaar te houden en
voor de loswerkzaamheden op de
'top'. De masten werken op een ei
gen aggregaat en zijn stuk voor
stuk ook uitgerust met een red
dingsboei en een stuk touw.
Bezoekers en nieuwkomers
bij het overslagbedrijf krij
gen standaard een instruc-
tiefilm te zien, om hen te door
dringen van de gevaren en voor
schriften op het terrein. Ovet heeft
een permanente commissie Veilig
heid, Gezondheid, Welzijn en Mi
lieu (VGWM) binnen de onderne
mingsraad. Kaderpersoneel wordt
regelmatig bijgeschoold. Beenak
ker durft de stelling aan dat zijn ba
zen veiligheid hoog in het vaandel
dragen. Niet in de laatste plaats
omdat volgens hem goed geluis
terd wordt naar de praktijkervarin
gen van de werknemers. Eén van
de meest recente maatregelen die
daaruit voortvloeien, noemt hij als
voorbeeld, is dat de lichtbakken
langs de kademuur om de 25 in
plaats van de too meter worden ge
plaatst.
Elke havenarbeider is verplicht
een certificaat te halen, waarin
kennis van veilig werken voorp
staat. „Dat wordt er van begin af
aan ingepeperd. „Ik heb het zelf ge
zien. Die machines zijn zo groot
en zwaar, gaat er iets mis dan zit je
hier dicht tegen een dodelijk onge
val aan. Met alles wat je buiten
doet, moet je blijven opletten.
Daar ben je nooit klaar mee."
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (nam)
een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (nam)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook. 088-013 99 10
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaai zorgvuldig om r
net persoonsgegevens. In hel colofon treft u nadere informatie
KAMPERLAND - Acht windturbines
waarvan er drie zijn gebouwd aan
de Jacobahaven en vijf in de
Jacobapolder/Rippolder in Kam
perland hoeven niet te worden ge
sloopt, zoals een Belg van de ge
meente Noord-Beveland heeft
geëist. Dit blijkt uit een uitspraak
van de Raad van State waar de
Belg, eigenaar van een recreatiewo
ning in Kamperland, in juli in be
roep ging om zijn doel te bereiken.
De inwoner van Grimbergen
klaagt over ontoelaatbare overlast
door Cornelleke Blok
van geluid en schaduwen. Hij zegt
dat de turbines één windpark vor
men waarvoor de gemeente een
Noord-Beveland een milieuvergun
ning had moeten afgeven, maar
dat is niet gebeurd. De Raad van
State is het echter eens met het ge
meentebestuur dat het gaat om
twee aparte clusters van drie en
vijf windmolens. De afstand tus
sen beide clusters is 600 meter. Zij
worden door verschillende bedrij
ven geëxploiteerd en zijn beide op
andere netwerken aangesloten.
Havenwerkers krijgen
heel wat voor de kie
zen: zware containers,
fijnstof, gevaarlijke gas
sen en hoge werkdruk. FNV Bond
genoten vraagt daar deze week
extra aandacht voor in de Week
van de Veilige Haven.
Een campagnebus rijdt door het
land met informatiemateriaal voor
havenwerkers. Vandaag bezoekt de
GOES - Het kerstconcert van Her
man van Veen op 10 december in
de Grote Kerk in Goes gaat niet
door. Ook de bijbehorende optre
dens van Edith Leerkes (16/17 ja
nuari) en Max Douw (3/4 februa
ri) vervallen. De reden is dat Van
Veen op 9 december een eredocto
raat ontvangt van de Vrije Univer
siteit van Brussel. Dat gaat gepaard
met een ceremonie op 9 en 10 de
cember. Voor het Zeeuwse project
van Van Veen wordt nog naar ver
vangende data gezocht.