'Buffers ABN
zijn op orde'
economie 13
Porsche lijdt 3,6 miljard euro verlies
Teun, de stuwadoor van staal CRISIS Topman: geen kapitaalinjectie nodig
Hoofd kantoren
zijn van belang
voor economie
Autobanden worden
milieuvriendelijker
Goederenvervoer over
de grens goedkoper
Britse economie
krimpt minder sterk
Problemen Duitse
banken nog niet over
"SPECTACULAIRE
ONTVANG 5D% KORTING'.*
cruisewinkel.nl
donderdag 26 november 2009
DEN BOSCH - Teun is zijn naam, stuwadoor van beroep.
Hij is niet van vlees en bloed, maar van staal en voor
zien van allerlei technische snufjes. Daarmee kan de ro
bot sneller dan stuwadoors zeecontainers leeg maken.
Teun is afgeleid van teu, een aanduiding voor de afme
ting van containers.
Teu staat voor Twenty feet Equivalent Unit, ofwel een
container van 20 voet lang (6 meter), 8 voet breed en 8
voet hoog.
In zijn eentje haalt Teun per dag vier tot zes zeecontai
ners leeg, wat een kostenbesparing van 20 tot 30 pro
cent oplevert. En met Teun is ook het gassenprobleem
verleden tijd. Havenwerkers worden tot nu toe regelma
tig onwel door gassen die bij het legen van containers
vrijkomen. De robot is daar immuun voor.
Teun is een vinding van de Nederlander René van Glab-
beek van het bedrijf Ergolog in Den Bosch. Inmiddels be
staat er over de hele wereld belangstelling voor Teun,
maar te koop is hij niet. Glabbeek: „Wij rekenen af per
geloste container."
Wordt Teun een concurrent voor de stuwadoorsbedrij-
ven? „Je kunt het ook zo zien", zegt Van Glabbeek.
„Teun neemt ze veel werk uit handen, waardoor ze de
tijd krijgen voor andere specialismen." illustratie GPD
AMSTERDAM - ABN Amro denkt
dat de bank 'onder normale om
standigheden' geen extra geld
meer nodig heeft van minister
Wouter Bos van Financiën. Dat zei
financieel directeur David Cole gis
teren in een toelichting op de
kwartaalcijfers van ABN Amro.
Afgelopen vrijdag stak Bos nog
eens 4,4 miljard euro in de bank.
Hij zei erbij dat het de laatste keer
moest zijn dat de staat de bank
een kapitaalinjectie geeft. „Onder
normale omstandigheden is het ge
noeg, maar ik kan de toekomst
niet voorspellen", stelde Cole.
De steun van Bos was mede nodig
omdat de bank een boekverlies
lijdt op de verkoop van dochter
HBU en andere activiteiten aan
Deutsche Bank. Op last van de Eu
ropese Commissie zijn die ver
kocht. Het verlies van 800 tot 900
miljoen euro wordt in de cijfers
over het vierde kwartaal verwerkt.
Eveneens in het vierde kwartaal
zal ABN Amro een voorziening
moeten treffen voor de val van
DSB Bank. Het Nederlandse depo
sitogarantiestelsel, waarbij het
spaargeld van mensen tot 100.000
euro is gegarandeerd, voorziet erin
dat banken naar rato van hun om
vang moeten bijdragen aan garan
ties.
ABN Amro zal begin volgend jaar,
bij de publicatie van de resultaten
over het vierde kwartaal, bekend
maken hoe groot de schade is. Co-
Ie zei dat ABN Amro op de Neder
landse spaarmarkt een marktaan
deel heeft van 15 tot 20 procent.
De val van DSB speelt ABN Amro
ook nog op een andere manier par
ten. Momenteel loopt een onder
zoek naar onder meer de rol van
oud-DSB-bestuurders, onder wie
de huidige topman van ABN Am
ro Gerrit Zalm. Dinsdag zei Bos
dat, als blijkt dat Zalm fouten
heeft gemaakt in zijn vorige baan,
hij kan worden weggehaald bij
ABN Amro. Cole wilde niet reage
ren op de uitspraak van Bos.
Het Nederlandse deel van ABN
Amro leed in het derde kwartaal
een verlies van 32 miljoen euro, na
een verlies van 10 miljoen euro in
het tweede kwartaal. Dat kwam
vooral doordat ABN Amro geld
moest reserveren om 'slechte le
ningen' op te vangen. Dat bete
kent dat bedrijven en consumen
ten niet in staat zijn leningen te
rug te betalen.
DEN HAAG - De mislukte poging
van Porsche om het grote Volkswa
genconcern over te nemen én de
recessie zijn het bedrijf duur ko
men te staan. De sportwagenfabri
kant leed in het boekjaar van 1 au
gustus 2008 tot 31 juli 2009 een
nettoverlies van 3,6 miljard euro,
zo is gisteren bekendgemaakt. De
omzet liep met 12 procent terug
tot 6,6 miljard euro.
Ook voor het huidige boekjaar ziet
het er niet best uit. Het bedrijf ver-
wacht een verlies van minimaal 1
miljard euro te moeten incasseren.
Porsche heeft vooral veel geld ver
loren met opties op aandelen
Volkswagen. Daarmee had de
sportwagenfabrikant VW willen
opslokken. De uitkomst van dit
machtsspel pakte anders uit. Por
sche moest zijn opties tegen een
veel lagere prijs van de hand doen.
En Porsche-topman Wendelin
Wiedeking moest zijn biezen pak
ken.
Eind vorige week viel het besluit
dat het nu Volkswagen is dat Por
sche onder zijn vleugels zal ne
men. Porsche wordt daarmee 'ge
woon' het tiende merk uit de
Volkswagen-stal naast Volkswagen
zelf, Volkswagen Bedrijfswagens,
Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghi
ni, Scania, Seat en Skoda.
Ook de recessie heeft Porsche par
ten gespeeld. De verkopen liepen
in totaal met 24 procent terug tot
75.238 wagens.
STRAATSBURG
Autobanden krijgen vanaf novem
ber 2012 een etiket met het brand
stofverbruik, de geluidsoverlast en
de wegligging bij nat weer. Autobe
zitters kunnen door dit 'ecolabel'
kiezen voor milieuvriendelijker
banden.
Het Europees Parlement heeft giste
ren ingestemd met een compromis
met de EU-landen daarover.
DEN HAAG
Het internationale goederenver
voer over de weg was in het derde
kwartaal ruim 4 procent goedko
per dan een jaar eerder. Internatio
nale koeriersdiensten werden 3,5
procent goedkoper.
De prijsdalingen zijn vooral veroor
zaakt door lagere brandstofprijzen,
een afgenomen vraag door de cri
sis en de hevig internationale con
currentie, aldus het CBS gisteren.
LONDEN
De Britse economie is in het derde
kwartaal iets minder sterk gekrom
pen dan eerder werd aangenomen.
Het Britse nationale bureau voor
de statistiek meldde een krimp van
0,3 procent op basis van een twee
de raming. In de eerste werd een te
rugval van 0,4 procent gemeld. De
Britse economie kent reeds zes op
eenvolgende kwartalen van krimp.
FRANKFURT
De Duitse bankensector moet het
komende jaar nog mogelijk tot 90
miljard euro afschrijven, omdat de
crisis nog lang niet voorbij is. Dat
stelde de Bundesbank gisteren.
Volgens de centrale bank maken fi
nanciële instellingen wel vorderin
gen met het opschonen van hun ba
lansen en het versterken van de fi
nanciële positie. De maatregelen
zijn echter nog niet voldoende.
VROEGBDEKAKT1E,
Waar: Middellandse Zee Noord Europa
Trans-Atlantisch Caribbean Noord Amerika
Vertrek: geheel 2010
Duur: 8, 11, 12, 15, 19 of 22 dagen
Tarieven: 1e persoon "vroegboek" tarief
2e persoon 50% korting
Kinderen tot 18 jaar€ 115,-
Inbegrepen in deze prijs: cruise(only) op basis van volpension, havengelden, o b v. beschikbaarheid
en wijzigingen. Bel of kijk op www.cruisewinkel.nl voor de voorwaarden
ENKELE VOORBEELDEN
De nieuwe koers in cruisen