'Buffers ABN zijn op orde' economie 13 Porsche lijdt 3,6 miljard euro verlies Teun, de stuwadoor van staal CRISIS Topman: geen kapitaalinjectie nodig Hoofd kantoren zijn van belang voor economie Autobanden worden milieuvriendelijker Goederenvervoer over de grens goedkoper Britse economie krimpt minder sterk Problemen Duitse banken nog niet over "SPECTACULAIRE ONTVANG 5D% KORTING'.* cruisewinkel.nl donderdag 26 november 2009 DEN BOSCH - Teun is zijn naam, stuwadoor van beroep. Hij is niet van vlees en bloed, maar van staal en voor zien van allerlei technische snufjes. Daarmee kan de ro bot sneller dan stuwadoors zeecontainers leeg maken. Teun is afgeleid van teu, een aanduiding voor de afme ting van containers. Teu staat voor Twenty feet Equivalent Unit, ofwel een container van 20 voet lang (6 meter), 8 voet breed en 8 voet hoog. In zijn eentje haalt Teun per dag vier tot zes zeecontai ners leeg, wat een kostenbesparing van 20 tot 30 pro cent oplevert. En met Teun is ook het gassenprobleem verleden tijd. Havenwerkers worden tot nu toe regelma tig onwel door gassen die bij het legen van containers vrijkomen. De robot is daar immuun voor. Teun is een vinding van de Nederlander René van Glab- beek van het bedrijf Ergolog in Den Bosch. Inmiddels be staat er over de hele wereld belangstelling voor Teun, maar te koop is hij niet. Glabbeek: „Wij rekenen af per geloste container." Wordt Teun een concurrent voor de stuwadoorsbedrij- ven? „Je kunt het ook zo zien", zegt Van Glabbeek. „Teun neemt ze veel werk uit handen, waardoor ze de tijd krijgen voor andere specialismen." illustratie GPD AMSTERDAM - ABN Amro denkt dat de bank 'onder normale om standigheden' geen extra geld meer nodig heeft van minister Wouter Bos van Financiën. Dat zei financieel directeur David Cole gis teren in een toelichting op de kwartaalcijfers van ABN Amro. Afgelopen vrijdag stak Bos nog eens 4,4 miljard euro in de bank. Hij zei erbij dat het de laatste keer moest zijn dat de staat de bank een kapitaalinjectie geeft. „Onder normale omstandigheden is het ge noeg, maar ik kan de toekomst niet voorspellen", stelde Cole. De steun van Bos was mede nodig omdat de bank een boekverlies lijdt op de verkoop van dochter HBU en andere activiteiten aan Deutsche Bank. Op last van de Eu ropese Commissie zijn die ver kocht. Het verlies van 800 tot 900 miljoen euro wordt in de cijfers over het vierde kwartaal verwerkt. Eveneens in het vierde kwartaal zal ABN Amro een voorziening moeten treffen voor de val van DSB Bank. Het Nederlandse depo sitogarantiestelsel, waarbij het spaargeld van mensen tot 100.000 euro is gegarandeerd, voorziet erin dat banken naar rato van hun om vang moeten bijdragen aan garan ties. ABN Amro zal begin volgend jaar, bij de publicatie van de resultaten over het vierde kwartaal, bekend maken hoe groot de schade is. Co- Ie zei dat ABN Amro op de Neder landse spaarmarkt een marktaan deel heeft van 15 tot 20 procent. De val van DSB speelt ABN Amro ook nog op een andere manier par ten. Momenteel loopt een onder zoek naar onder meer de rol van oud-DSB-bestuurders, onder wie de huidige topman van ABN Am ro Gerrit Zalm. Dinsdag zei Bos dat, als blijkt dat Zalm fouten heeft gemaakt in zijn vorige baan, hij kan worden weggehaald bij ABN Amro. Cole wilde niet reage ren op de uitspraak van Bos. Het Nederlandse deel van ABN Amro leed in het derde kwartaal een verlies van 32 miljoen euro, na een verlies van 10 miljoen euro in het tweede kwartaal. Dat kwam vooral doordat ABN Amro geld moest reserveren om 'slechte le ningen' op te vangen. Dat bete kent dat bedrijven en consumen ten niet in staat zijn leningen te rug te betalen. DEN HAAG - De mislukte poging van Porsche om het grote Volkswa genconcern over te nemen én de recessie zijn het bedrijf duur ko men te staan. De sportwagenfabri kant leed in het boekjaar van 1 au gustus 2008 tot 31 juli 2009 een nettoverlies van 3,6 miljard euro, zo is gisteren bekendgemaakt. De omzet liep met 12 procent terug tot 6,6 miljard euro. Ook voor het huidige boekjaar ziet het er niet best uit. Het bedrijf ver- wacht een verlies van minimaal 1 miljard euro te moeten incasseren. Porsche heeft vooral veel geld ver loren met opties op aandelen Volkswagen. Daarmee had de sportwagenfabrikant VW willen opslokken. De uitkomst van dit machtsspel pakte anders uit. Por sche moest zijn opties tegen een veel lagere prijs van de hand doen. En Porsche-topman Wendelin Wiedeking moest zijn biezen pak ken. Eind vorige week viel het besluit dat het nu Volkswagen is dat Por sche onder zijn vleugels zal ne men. Porsche wordt daarmee 'ge woon' het tiende merk uit de Volkswagen-stal naast Volkswagen zelf, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghi ni, Scania, Seat en Skoda. Ook de recessie heeft Porsche par ten gespeeld. De verkopen liepen in totaal met 24 procent terug tot 75.238 wagens. STRAATSBURG Autobanden krijgen vanaf novem ber 2012 een etiket met het brand stofverbruik, de geluidsoverlast en de wegligging bij nat weer. Autobe zitters kunnen door dit 'ecolabel' kiezen voor milieuvriendelijker banden. Het Europees Parlement heeft giste ren ingestemd met een compromis met de EU-landen daarover. DEN HAAG Het internationale goederenver voer over de weg was in het derde kwartaal ruim 4 procent goedko per dan een jaar eerder. Internatio nale koeriersdiensten werden 3,5 procent goedkoper. De prijsdalingen zijn vooral veroor zaakt door lagere brandstofprijzen, een afgenomen vraag door de cri sis en de hevig internationale con currentie, aldus het CBS gisteren. LONDEN De Britse economie is in het derde kwartaal iets minder sterk gekrom pen dan eerder werd aangenomen. Het Britse nationale bureau voor de statistiek meldde een krimp van 0,3 procent op basis van een twee de raming. In de eerste werd een te rugval van 0,4 procent gemeld. De Britse economie kent reeds zes op eenvolgende kwartalen van krimp. FRANKFURT De Duitse bankensector moet het komende jaar nog mogelijk tot 90 miljard euro afschrijven, omdat de crisis nog lang niet voorbij is. Dat stelde de Bundesbank gisteren. Volgens de centrale bank maken fi nanciële instellingen wel vorderin gen met het opschonen van hun ba lansen en het versterken van de fi nanciële positie. De maatregelen zijn echter nog niet voldoende. VROEGBDEKAKT1E, Waar: Middellandse Zee Noord Europa Trans-Atlantisch Caribbean Noord Amerika Vertrek: geheel 2010 Duur: 8, 11, 12, 15, 19 of 22 dagen Tarieven: 1e persoon "vroegboek" tarief 2e persoon 50% korting Kinderen tot 18 jaar€ 115,- Inbegrepen in deze prijs: cruise(only) op basis van volpension, havengelden, o b v. beschikbaarheid en wijzigingen. Bel of kijk op www.cruisewinkel.nl voor de voorwaarden ENKELE VOORBEELDEN De nieuwe koers in cruisen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13