21 zeeland Lange reis over Schouwen De bus staat ver van me af Provincie informeert over bussen Spits VIER VIER zaterdag De 'verplichte' fietstochtjes zitten er op. weer met de auto. Gisteravond kregen ze ze elkaar ook voor het eerst. Bijpraten en AUTO PZCf De krant 5 weken voor 15 euro! AUTO PZCfr: zaterdag 21 november 2009 door Maikel Harte Luis Suarez is de beste voet baller die er in Nederland rondloopt. Het is te ho pen voor Ajax dat de spits blijft en zijn contract uitdient On dertussen gaan echter de geruch ten dat Europese topclubs, zoals Manchester United, de Uruguaan zouden willen inlijven. Suarez wil niet weg. „Mijn toekomst ligt in Amsterdam", zo zegt hij, maar insiders verwachten dat hij spoe dig zal vertrekken naar een Euro pese topclub. Ik moest aan Suarez denken toen ik donderdagavond in de auto zat en de reacties hoorde op de ver kiezing van Van Rompuy als eer ste president van Europa, of beter gezegd, de reacties op het feit dat Balkenende het niet was gewor den. De WD, D66, PW en Groen- Links vinden dat Balkenende aan gezag heeft verloren nu hij niet de president van Europa is gewor den. Wat flauw. Er hebben toch geen scouts van de grote landen op de publieke tribune gezeten tij dens de Algemene Beschouwin gen en onze politieke spits te licht bevonden? Het kan natuur lijk, hij was toen immers, zoals hij zelf zei niet in vorm, maar het lijkt me sterk. Hij was geen kandi daat, wilde het niet worden en is het ook niet geworden. Daarmee basta, lijkt me. Dat in de media zijn naam gonsde, daar kon hij niks aan doen. Je zou in plaats van gevleid in het vervolg bang worden als je naam genoemd wordt voor een topfunctie. Dat hij niet de president van Europa wordt, doet hem dan ook niet aan gezag inboeten. Als Suarez in de winterstop niet naar een Europe se topclub gaat, is hij daarna im mers ook geen slechtere spits. Ik vind het maar een kinderachtige reactie en van weinig niveau ge tuigen. Vooral omdat het over een bizarre verkiezing gaat, waarbij we niet weten wie er kandidaat zijn en hoe ze verlopen. Laat ze het de volgende keer doen zoals bij het Eurovisiesongfestival, via sms vanachter de televisie. Niet dat Balkenende dan een kans zou maken, dan zouden we de halve fi nale ook niet overleven vrees ik. En een Oost-Europeaan als presi dent hebben. WEKEN ZONDER COS'Zeeland We hebben heel veel reacties, vooral posi tieve, gehad. Men sen wilden weten tegen welke obstakels je aan loopt en wat je er aan doet. Hoe je dat oplost", vertelt Ingrid Mol, terug kijkend op de actie van de afgelo pen maand, waarin ze een maand lang de auto liet staan. „Maar er waren ook wel negatieve reacties. Mensen die zeiden: je laat andere mensen met de auto voor je rij den. Wat gewoon niet zo is." „We proberen al zo veel mogelijk te fietsen. We wonen in Goes en als je dan de stad in gaat pak je toch al de fiets. En ook de kinde ren naar school brengen, het is ge woon onzin om dat met de auto te doen." De familie Mol moest ook leren met het ópenbaar vervoer in Zee land om te gaan. Zo stond een uit stapje naar Zierikzee op het pro gramma. Niet eens duur. Vader en moeder met drie kinderen kun nen voor 12 euro een zogenaamde buzzer kopen en daar een hele dag mee door de provincie rijden. Zo pakte de familie Mol vanuit Goes dus de bus naar Zierikzee. Een maal in Zierikzee besloten ze naar Middelburg te gaan. Dat werd dus een lange tocht. Martijn Mol: „We dachten dan pakken we de bus te rug naar Goes en van daar de bus naar Middelburg. Maar er rijdt helemaal geen bus van Goes naar Middelburg. En als je de trein pakt geldt de buzzer weer niet. Dus moesten we vanuit Zierikzee een hele tocht over Schouwen-Duiveland maken via Burgh-Haamstede om in Middel burg te komen." Al fietsend ga je ook anders naar zaken als fietspaden en zo kijken. Het was Martijn opgevallen dat de fietspaden rond de rotonde bij de Poel in Goes zijn verlegd. „Ik vind het niet logisch zoals de situatie nu is. Toch zijn de fietsvoorzienin- gen hier natuurlijk prima. Je hoeft nergens over zandpaden of zo." En dan is er nog de kwestie van de gezondheid. Fietsen is gezond, zo als Jan Koeman van de organisatie Fietsen Scoort, bij de uitreiking van de oorkonde aangaf Martijn: „Je voelt jezelf inderdaad gezon der. Je merkt het wel dat je condi tie vooruit gaat." Ze stonden niet te juichen dat ze na, de actie weer met de auto mochten, omdat ze al veel fietsen. Maar de actie heeft hen wel nog eens aan het denken gezet over fietsen en autorijden. Martijn: „Dat zal wel voor meer mensen gaan gelden als ze de kilometerhef fing invoeren." Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118-43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie, Onroerend Goed, T: 076- 531 2277 E: segrhentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14i een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) D ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088-013 99 10 Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven Rekeningnummer Handtekening T%rrr* De PZC gaai zorgvuldig om net persoonsgegevens. In het colofon treft u nadeie informatie 2 WEKEN ZONDER COS'Zeeland Irma Waleson kreeg een reac tie van een vriendin per e-mail: Een maand lang geen auto. Hoe kun je daar aan be ginnen. Hoe haal je het in je hoofd. Maar het viel eigenlijk best mee, zegt ze nu ze een maand ver der is. Voor zoon Jorian was het nog het gemakkelijkst. Hij deed al veel op de fiets. Hij .hoefde zich het minst aan te passen. Of hij het volgend jaar weer zou doen: „Met zo'n pre mie van 260 euro wel. Ik heb er niet veel last dat we aan de actie mee hebben gedaan." Irma is niet aan de bus begonnen. Dat was voor haar geen optie. Ze zag er tegenop om zich daar in te verdiepen omdat het volgens haar een hele puzzel zou zijn om van de ene plek naar de andere te rei zen. Misschien is het ook wel een vooroordeel van haar, bekende ze vrijdag bij de uitreiking van de oor kondes. „De bus daar begin ik ge woon niet aan. De bus dat is zo'n hopeloos verhaal. Dat staat zo ver van me af" Een keer heeft ze toch gebruikge maakt van het openbaar vervoer. Toen ze met de kinderen met de trein naar Goes ging. „Het was ge woon een soort educatief tochtje. We wisten helemaal niet hoe dat ging en waar we allemaal op moes ten letten. Echt nodig was het niet, maar we wilden gewoon voor de lol eens met de trein." Haar man Niels maakt wat vaker gebruik van het openbaar vervoer, omdat hij veel naar het buitenland gaat. Die is dan ook heel positief over de verbinding van Middelburg naar Schiphol. Irma heeft vooral bewondering voor mensen met kinderen, zoals de familie Mol en hoe die zich we ten te redden zonder de auto. Dat het in Nederland bepaald niet slecht gesteld is met fietsvoorzie- ningen wist ze al. dat hoort ze re gelmatig van de gasten die op de fiets haar bed-and-breakfast aan doen. Dat zijn vaak van die echte wereldreizigers die duizenden kilo meters maken en dus weten waar ze over praten. Ook haar conditie ging vooruit:„Ik fietste op den duur mensen voor bij omdat ik vond dat ze te lang zaam gingen. Ik ging steeds sneller rijden. En je hebt ook wel het ge voel dat je gezond bezig bent." De Walesons willen niet zonder auto leven, maar het kan allemaal best wat minder. Zo denken ze na over een wat minder grote auto. Want dat heeft de actie wel be werkstelligd; je denkt weer eens na over het gebruik van de auto. B—S ■—agaat——bsi—ramu door René Schrier MIDDELBURG - De provincie Zee land heeft via het internet bekend gemaakt, waar het met het open baar vervoer naar toe moet. Het is de bedoeling informatie te geven over de projecten en experimen ten die ten aanzien van het open baar vervoer worden uitgevoerd. Ook moet de samenhang tussen die projecten duidelijk worden. De internetsite heet www.degoe- dekantop.nl waarmee volgens de initiatiefnemers bij de provincie wordt aangegeven dat de verbete ring in gang is gezet, maar dat Zee land er nog niet is. Onderwerpen op het gebied van het openbaar vervoer waarmee ie dereen in Zeeland de komende tijd te maken krijgt, zijn onder meer de invoering van de OV-chip- kaart, de verbetering van de infor matievoorziening van het open baar vervoer, de verbetering van de bushaltes, maar ook de verbete ring van de dienstverlening voor mensen in landelijke gebieden en mensen die een mobiliteitshandi cap hebben. Een van die projecten voor vooral oudere gebruikers van het openbaar vervoer, is het aan stellen van ambassadeurs die als voornaamste taak hebben informa tie te verstrekken. Verder wil de provincie duidelijker maken dat het gebruik van de bus niet alleen praktisch kan zijn, maar soms ook gewoon leuk als al ternatief voor de auto of om op leuke plekken te komen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2