21 zeeland
Lange reis over Schouwen
De bus staat ver van me af
Provincie informeert over bussen
Spits
VIER
VIER
zaterdag
De 'verplichte' fietstochtjes zitten er op.
weer met de auto. Gisteravond kregen ze
ze elkaar ook voor het eerst. Bijpraten en
AUTO
PZCf
De krant 5 weken voor 15 euro!
AUTO
PZCfr:
zaterdag 21 november 2009
door Maikel Harte
Luis Suarez is de beste voet
baller die er in Nederland
rondloopt. Het is te ho
pen voor Ajax dat de spits
blijft en zijn contract uitdient On
dertussen gaan echter de geruch
ten dat Europese topclubs, zoals
Manchester United, de Uruguaan
zouden willen inlijven. Suarez
wil niet weg. „Mijn toekomst ligt
in Amsterdam", zo zegt hij, maar
insiders verwachten dat hij spoe
dig zal vertrekken naar een Euro
pese topclub.
Ik moest aan Suarez denken toen
ik donderdagavond in de auto zat
en de reacties hoorde op de ver
kiezing van Van Rompuy als eer
ste president van Europa, of beter
gezegd, de reacties op het feit dat
Balkenende het niet was gewor
den. De WD, D66, PW en Groen-
Links vinden dat Balkenende aan
gezag heeft verloren nu hij niet
de president van Europa is gewor
den. Wat flauw. Er hebben toch
geen scouts van de grote landen
op de publieke tribune gezeten tij
dens de Algemene Beschouwin
gen en onze politieke spits te
licht bevonden? Het kan natuur
lijk, hij was toen immers, zoals
hij zelf zei niet in vorm, maar het
lijkt me sterk. Hij was geen kandi
daat, wilde het niet worden en is
het ook niet geworden. Daarmee
basta, lijkt me. Dat in de media
zijn naam gonsde, daar kon hij
niks aan doen. Je zou in plaats
van gevleid in het vervolg bang
worden als je naam genoemd
wordt voor een topfunctie. Dat
hij niet de president van Europa
wordt, doet hem dan ook niet aan
gezag inboeten. Als Suarez in de
winterstop niet naar een Europe
se topclub gaat, is hij daarna im
mers ook geen slechtere spits. Ik
vind het maar een kinderachtige
reactie en van weinig niveau ge
tuigen. Vooral omdat het over een
bizarre verkiezing gaat, waarbij
we niet weten wie er kandidaat
zijn en hoe ze verlopen. Laat ze
het de volgende keer doen zoals
bij het Eurovisiesongfestival, via
sms vanachter de televisie. Niet
dat Balkenende dan een kans zou
maken, dan zouden we de halve fi
nale ook niet overleven vrees ik.
En een Oost-Europeaan als presi
dent hebben.
WEKEN
ZONDER
COS'Zeeland
We hebben heel veel
reacties, vooral posi
tieve, gehad. Men
sen wilden weten
tegen welke obstakels je aan loopt
en wat je er aan doet. Hoe je dat
oplost", vertelt Ingrid Mol, terug
kijkend op de actie van de afgelo
pen maand, waarin ze een maand
lang de auto liet staan. „Maar er
waren ook wel negatieve reacties.
Mensen die zeiden: je laat andere
mensen met de auto voor je rij
den. Wat gewoon niet zo is."
„We proberen al zo veel mogelijk
te fietsen. We wonen in Goes en
als je dan de stad in gaat pak je
toch al de fiets. En ook de kinde
ren naar school brengen, het is ge
woon onzin om dat met de auto
te doen."
De familie Mol moest ook leren
met het ópenbaar vervoer in Zee
land om te gaan. Zo stond een uit
stapje naar Zierikzee op het pro
gramma. Niet eens duur. Vader en
moeder met drie kinderen kun
nen voor 12 euro een zogenaamde
buzzer kopen en daar een hele dag
mee door de provincie rijden. Zo
pakte de familie Mol vanuit Goes
dus de bus naar Zierikzee. Een
maal in Zierikzee besloten ze naar
Middelburg te gaan. Dat werd dus
een lange tocht.
Martijn Mol: „We dachten
dan pakken we de bus te
rug naar Goes en van
daar de bus naar Middelburg.
Maar er rijdt helemaal geen bus
van Goes naar Middelburg. En als
je de trein pakt geldt de buzzer
weer niet. Dus moesten we vanuit
Zierikzee een hele tocht over
Schouwen-Duiveland maken via
Burgh-Haamstede om in Middel
burg te komen."
Al fietsend ga je ook anders naar
zaken als fietspaden en zo kijken.
Het was Martijn opgevallen dat de
fietspaden rond de rotonde bij de
Poel in Goes zijn verlegd. „Ik vind
het niet logisch zoals de situatie
nu is. Toch zijn de fietsvoorzienin-
gen hier natuurlijk prima. Je hoeft
nergens over zandpaden of zo."
En dan is er nog de kwestie van de
gezondheid. Fietsen is gezond, zo
als Jan Koeman van de organisatie
Fietsen Scoort, bij de uitreiking
van de oorkonde aangaf Martijn:
„Je voelt jezelf inderdaad gezon
der. Je merkt het wel dat je condi
tie vooruit gaat."
Ze stonden niet te juichen dat ze
na, de actie weer met de auto
mochten, omdat ze al veel fietsen.
Maar de actie heeft hen wel nog
eens aan het denken gezet over
fietsen en autorijden. Martijn:
„Dat zal wel voor meer mensen
gaan gelden als ze de kilometerhef
fing invoeren."
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118-43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie, Onroerend Goed,
T: 076- 531 2277
E: segrhentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 99 10
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35)
Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14i
een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14)
D ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088-013 99 10
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven
Rekeningnummer Handtekening
T%rrr*
De PZC gaai zorgvuldig om
net persoonsgegevens. In het colofon treft u nadeie informatie
2
WEKEN
ZONDER
COS'Zeeland
Irma Waleson kreeg een reac
tie van een vriendin per
e-mail: Een maand lang geen
auto. Hoe kun je daar aan be
ginnen. Hoe haal je het in je
hoofd. Maar het viel eigenlijk best
mee, zegt ze nu ze een maand ver
der is.
Voor zoon Jorian was het nog het
gemakkelijkst. Hij deed al veel op
de fiets. Hij .hoefde zich het minst
aan te passen. Of hij het volgend
jaar weer zou doen: „Met zo'n pre
mie van 260 euro wel. Ik heb er
niet veel last dat we aan de actie
mee hebben gedaan."
Irma is niet aan de bus begonnen.
Dat was voor haar geen optie. Ze
zag er tegenop om zich daar in te
verdiepen omdat het volgens haar
een hele puzzel zou zijn om van
de ene plek naar de andere te rei
zen. Misschien is het ook wel een
vooroordeel van haar, bekende ze
vrijdag bij de uitreiking van de oor
kondes. „De bus daar begin ik ge
woon niet aan. De bus dat is zo'n
hopeloos verhaal. Dat staat zo ver
van me af"
Een keer heeft ze toch gebruikge
maakt van het openbaar vervoer.
Toen ze met de kinderen met de
trein naar Goes ging. „Het was ge
woon een soort educatief tochtje.
We wisten helemaal niet hoe dat
ging en waar we allemaal op moes
ten letten. Echt nodig was het
niet, maar we wilden gewoon
voor de lol eens met de trein."
Haar man Niels maakt wat
vaker gebruik van het
openbaar vervoer, omdat
hij veel naar het buitenland gaat.
Die is dan ook heel positief over
de verbinding van Middelburg
naar Schiphol.
Irma heeft vooral bewondering
voor mensen met kinderen, zoals
de familie Mol en hoe die zich we
ten te redden zonder de auto.
Dat het in Nederland bepaald niet
slecht gesteld is met fietsvoorzie-
ningen wist ze al. dat hoort ze re
gelmatig van de gasten die op de
fiets haar bed-and-breakfast aan
doen. Dat zijn vaak van die echte
wereldreizigers die duizenden kilo
meters maken en dus weten waar
ze over praten.
Ook haar conditie ging vooruit:„Ik
fietste op den duur mensen voor
bij omdat ik vond dat ze te lang
zaam gingen. Ik ging steeds sneller
rijden. En je hebt ook wel het ge
voel dat je gezond bezig bent."
De Walesons willen niet zonder
auto leven, maar het kan allemaal
best wat minder. Zo denken ze na
over een wat minder grote auto.
Want dat heeft de actie wel be
werkstelligd; je denkt weer eens
na over het gebruik van de auto.
B—S
■—agaat——bsi—ramu
door René Schrier
MIDDELBURG - De provincie Zee
land heeft via het internet bekend
gemaakt, waar het met het open
baar vervoer naar toe moet. Het is
de bedoeling informatie te geven
over de projecten en experimen
ten die ten aanzien van het open
baar vervoer worden uitgevoerd.
Ook moet de samenhang tussen
die projecten duidelijk worden.
De internetsite heet www.degoe-
dekantop.nl waarmee volgens de
initiatiefnemers bij de provincie
wordt aangegeven dat de verbete
ring in gang is gezet, maar dat Zee
land er nog niet is.
Onderwerpen op het gebied van
het openbaar vervoer waarmee ie
dereen in Zeeland de komende
tijd te maken krijgt, zijn onder
meer de invoering van de OV-chip-
kaart, de verbetering van de infor
matievoorziening van het open
baar vervoer, de verbetering van
de bushaltes, maar ook de verbete
ring van de dienstverlening voor
mensen in landelijke gebieden en
mensen die een mobiliteitshandi
cap hebben. Een van die projecten
voor vooral oudere gebruikers van
het openbaar vervoer, is het aan
stellen van ambassadeurs die als
voornaamste taak hebben informa
tie te verstrekken.
Verder wil de provincie duidelijker
maken dat het gebruik van de bus
niet alleen praktisch kan zijn,
maar soms ook gewoon leuk als al
ternatief voor de auto of om op
leuke plekken te komen.