zeeland 127 op Oost- en West-Souburg VISoMY Zo kreeg Souburg een naam die schrik aanjoeg 10 r Afsluitingen voor oefening met coupures .Stijlvolle badkamers fik tegels Betonprijs 2009 voor Hillebrand LI JAGUAR 4 zaterdag 21 november 2009 „Mensenkinders, zo ver als we konden zien, zagen we WCltCT. M. Franke-Davidse in Het tij keert... „)e zweeft naar beneden en en ziet een ondergelopen landschap. Leven hier mensen?" B.G. O'Connell in Het tij keert... door Miriam van den Broek Het leven gaat verder op de maatslag van eb en vloed. Improvi seren is het wacht woord. In de ka mer wordt gewoond en geslapen. De serre is om te koken en te was sen. Af en toe, bij springvloed, komt het water binnen. Vanaf mijn bed kan ik hengelen en ik speel dat ik grote vissen vang." Zo herinnert Riet Arendse (des tijds tien jaar) zich de periode kort vóór en vlak na de bevrijding van Souburg, toen de dorpen door de inundatie twee keer per dag onder water stonden. Haar herinnerin gen en die van vele andere Oost en West-Souburgers aan de perio de oktober 1944 - februari 1946 staan opgetekend in het boek Het tij keert... dat gemaakt is door de historische Stichting Aldegonde. Het ruim driehonderd pagina's tel lende boek bevat niet alleen herin neringen en ooggetuigenverslagen van Souburgers, er zijn ook inter views in opgenomen met een Duitse soldaat, een Schotse artille rist en een Australische lucht machtman die in die tijd in Sou burg waren. Officiële documenten zoals evacuatiebesluiten, werkbeve- len en vergunningen voor zelfge maakte vaartuigen staan eveneens in het boek. Daardoor is het een goed leesbaar én interessant docu ment geworden. In het boek staat gedetailleerd be schreven hoe mensen naar droger gelegen gebieden vluchtten em» daarbij in de vuurlinie belandden. Hoe mensen geholpen werden aan onderduikadressen, hoe het voor Souburgers was om tewerkge steld te worden in Duitsland, maar ook hoe het was om in opdracht Vader-Cevaal die indertijd werkte als winkeljuffrouw bij Bakker van Damme in de Vlissingsestraat. „Het water maakte het onmogelijk dat er nog brood kon worden ge bakken in de Vlissingsestraat. Dat werd daarom gedaan bij bakker Henderikx op het Oranjeplein, daar heeft nooit veel water ge staan. De bakkersknechten brach ten het brood naar de Vlissingse straat. De klanten konden bij eb brood komen halen. Het brood dat niet afgehaald was, werd hoog op de planken gelegd, in de hoop dat het water bij vloed niet zo hoog zou komen. Dat liep wel eens ver- „Elke keer als het water weg was, moest er flink geschrobd worden zodat de winkel weer netjes was." van de Duitsers de kust te barrica deren met zogenoemde Rommel- asperges en Höckerhindernisse of wel drakentanden. Ook het ver haal over burgemeester Stemer- ding die zijn ontslag aangezegd kreeg, ontbreekt niet. Maar vooral de verhalen over het dagelijkse leven van burgers geven een levendig beeld van hoe het was. Zoals de herinnering van C. Tegenwoordig is het een rus tig parkje met wat bomen en een vijver. Het Zeelan- diaplein ligt ietwat verscholen tus sen de Paspoortstraat en de Doorn- luststraat. Maar in de oorlog stond daar het Strafkamp Souburg. J.P. Deij herinnert het zich nog goed. In het boek Het tij keert... schrijft hij: „Het kamp bestond uit vier barakken, een keuken en een latrine bij de koeienput (nu de vij ver). Het kamp was gecamoufleerd met groene netten van touw." De eerste bewoners waren Bel gische saboteurs en smokkelaars. Ze werden ingezet bij het spitwerk op Walcheren. Daarna moesten ook Walcherse werkweigeraars, on der wie Zeeuwse burgemeesters, daar voor vier tot zes weken dwangarbeid verrichten. „Zo kreeg keerd af en als we dan naar bene den kwamen, dreef het brood door de winkel. Elke keer als het water weg was, moest er flink geschrobd en gedweild worden, zo dat de winkel er weer netjes uitzag als de klanten hun broodje kwa men halen. Pas in februari 1946 kwam daaraan een eind." Het getij beheerste het dagelijks le ven. Maar zelfs dat leven moest ook in strakke banen worden ge leid. „Na de inundatie was het ver keer tussen de steden en dorpen via de bestaande wegverbindingen onmogelijk geworden, zeker bij hoog water", schrijft J.P. Deij. „De Provinciale Stoombootdien sten in Zeeland organiseerde het vervoer te water door zogenaamde 'noodveren'. Voordat men de PSD kon benaderen, moest men bij de burgemeester van de gemeente waar men verbleef een reisvergun ning aanvragen en verklaren dat men in de gemeente waar men zou gaan verblijven, geen woning zou betrekken. Dit om volksverhui zingen te voorkomen." Voor het lokale verkeer mochten inwoners zelf vlotten of boten bou wen, maar daar zomaar mee va ren, mocht niet. „Eerst moest het vaartuig worden geregistreerd bij de PSD en voorzien worden van een kenteken. De veldwachters hielden de registratie goed in de ga ten en controleerden daar streng op", aldus Deij. Het tij keert... van de Stichting Aldegonde is voor 24,50 euro te koop. ISBN: 978-90-814771-1-6 Souburg een naam die schrik aan joeg", schrijft Deij. Ook voormalig wethouder in Domburg W. Brand zat in het strafkamp. In zijn eigen boek, waarvan een hoofdstuk is opgeno men in het boek van Stichting Al degonde, staat hoe hij daar arri veerde, instructies kreeg en aan het werk moest. „Het eten in het kamp was heel slecht. Alleen 's morgens werd, als drinken, een bruinachtig vocht verstrekt. Voor de rest moesten wij het met water doen." Drie weken is Brand daar geweest. „Een korte tijd slechts, maar lang genoeg om met al hun misselijke systemen kennis te ma ken. Maar ook heb ik in die tijd het vele goede van tal van mensen gezien die elke gelegenheid aangre pen om ons te helpen." Meer dan 25 jaar een begrip Vraag gratis offerte ËgSOHSSHBMBEKIfëRi Kortingsprijzen Fietsen 2009 £eo OOóóe /yj Iwee wie Iers J) Het Zeelandiaplein zoals dat er nu uitziet. In de oorlog stond hier een straf kamp voor werkweigeraars. foto Ruben Oreel Dorps plein 14 Aagtekeifce T 0118-581306 www leojoossetweewielers nl middelburg - Het waterschap oe fent vanavond in het sluiten van coupures bij spoorwegovergangen in Middelburg. Mensen moeten re kening houden met afsluitingen en omrijden. Treinreizigers heb ben geen last van de oefening om dat die met name 's nachts plaats vindt. De oefening begint om 23.00 uur bij de fietstunnel. Daar na volgen de spoorovergang bij de Nieuwlandseweg en de entree van het P+R-terrein. Bij de overgang op de Schroeweg kan vanaf 02.00 uur worden geoefend, omdat dan geen treinen meer rijden. De oefe ning duurt tot uiterlijk 06.30 uur. Wordt het prachtig modern of'sfeervol klassiek? Laat u inspireren in onze showroom en ontvang advies op maat Waldammeweg 2,4338 PJ Middelburg Tel: 0118-6 www.raabkarcher.nl v >;>v raab karcher MIDDELBURG - Konstruktiebedrijf Hillebrand in Middelburg heeft de Betonprijs 2009 in de categorie bruggen en viaducten gewonnen. Het bedrijf heeft de prijs gekregen voor de vervanging van de Juliana- brug in Zaandam. Hillebrand heeft daarbij samengewerkt met BAM Civiel. Hillebrand heeft de beweeg bare stalen delen gemaakt, BAM Civiel het betonnen gedeelte. F va nai Uw Regionaal Jaguar Centrum BOGAiRS JAGUAR GOES ANTHONY FOKKERSTRAAT 77 4462 ES GOES T. 0113 - 271 817 www.bogaers-iaguar.nl Kom vandaag naar onze Pro eve rij! LEKKER BEKKEN I gratis gratis saus VISSALADE I gratis HARINGEN met ui ACTIE: GRATIS m GESTOOMDE r MAKREEL ^7 bi) aankopen vanaf 750 9 uw verse vis specialist BELLAMYPARK VLISSINGEN TEL. (0118| 418864

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 29