17 D'n allerzwaersten marathon Stedenstunt St. Petersburg X 'Zet mes in tv-spotjes' Cor de Jonge 4-daagse vliegreis Hotel Dostoevsky***+ zaterdag 21 november 2009 door Ap van den Berg T v-kijkers krijgen veel te veel reclamespotjes voorgeschoteld, met na me op commerciële zenders. Het aantal boodschappen moet snel worden ingeperkt. Dat stelt Ralph Wis- brun, voorzitter van de branche koepel van reclamemakers VEA. Volgens Wisbrun staat de effectivi teit van tv-spotjes onder druk om dat het er sinpelweg te veel zijn. Kijkers krijgen niet alleen een gro te hoeveelheid commerciële bood schappen voorgeschoteld, maar ook veel zenderboodschappen (lea ders) die continu worden her haald. Die worden gekoppeld aan reclameblokjes. Maar het gebeurt ook al tijdens een film of tv-serie. Wisbrun: „Recent zagen we Ge rard Joling boven in het beeld aan een balkje hangen, ter promotie van een nieuw programma. Dit doen de zenders om meer mensen te trekken, zodat ze nog meer recla me kunnen verkopen. En zo wordt het van kwaad tot erger. Als je een speelfilm wilt zien, ben je soms zomaar drie uur kwijt." Tv-kijkers zappen meer en meer om zich af te sluiten voor spotjes. Gevolg is dat commercials moeten worden herhaald, omdat contrac tueel is vastgelegd dat ze door een x-aantal kijkers (van doelgroepen) moeten worden gezien. Daardoor krijgen kijkers weken lang dezelfde boodschappen op zich afgevuurd. Topman Gerhard Zeiler van-de RTL Groep stelde onlangs dat hij logo's van programmasponsors in beeld wil brengen. Deze week zond RTL4 al een Nintendo-recla me uit tijdens de soap GTST. Eer der deed de zender dat met Axe en X-factor. „Dat gebeurt niet zo vaak, omdat het een dure manier van adverteren is", aldus een woordvoerder. Reclamehistoricus Wilbert Schreurs zet kanttekenin gen bij die ontwikkelingen. „De grenzen worden steeds verder ver legd. Onafwendbaar. Maar als kij ker erger ik me ook enorm aan de overdaad aan commercials." De Bond van Adverteerders (BVA) weet niet of commerciële zenders te veel commercials op tv brengen. „Er wordt in ieder geval niet meer reclame uitgezonden dan de afgelo pen jaren al het geval was." De BVA erkent wel dat de ergernis bij kijkers toeneemt. Daardoor neemt 'reclame-ontwijkend gedrag' (zap pen of het opnemen van films zon der reclame) toe. bijlage Spectrum door René Schrier Eigenlijk was het een vrouw uit Goes met wie PZC-sport- journalist Maurice Steketee wel eens hardloopt, die met het idee kwam voor een boek over de Kustmarathon. Ze is een van de ve le trouwe lezers van het weblog van Maurice Steketee en Koen de Vries 'Op weg naar de Kustmara thon'. Waarom maken jullie daar geen boek van, was haar reactie, jullie hebben zoveel lezers. En dat zette Steketee aan het denken. PZC-hoofdredacteur Peter Jansen zag het wel zitten en zo is het boek over de Kustmarathon, 'D'n allerzwaersten', ontstaan. Het zat mee en het zat tegen met het boek. Want al waren de plan nen om het te maken enkele we ken voor de start van de marathon ontstaan; dat het ook daadwerke lijk zou gebeuren, werd pas vlak na het evenement zeker. En toen moest het ineens heel snel gaan. Zo is Koen heel druk bezig ge weest allerlei mensen te benade ren die foto's hadden gemaakt: „We wisten dat er heel veel foto's zijn gemaakt. Altijd staan er tien tallen mensen met professionele camera's langs de route. Veel van hen ken ik ook wel, het was alleen een heel werk om ze te pakken te krijgen." Terwijl Koen op dat front druk was, hield Maurice zich bezig met het vergaren en redigeren van de teksten, samen met PZC-vormge- ver Kees Lammers. Koen geeft het nu toe, aanvanke lijk was hij niet zo enthousiast over het idee om een boek over de Kustmarathon te maken. Nu hij het resultaat heeft gezien, komt hij daar ruiterlijk op terug. „Als ik van tevoren had geweten wat het eind resultaat was, had ik het idee om armd", zegt hij nu hij het eindre sultaat gezien heeft. Het leuke van de 'D'n allerzwae rsten' is dat het niet een kopie is van stukken die op het weblog van Maurice en Koen en in de PZC hebben gestaan. Er zijn heel wat nieuwe verhalen aan toege voegd. Niet alleen PZC-verslaggeef- ster Cornelleke Blok, die aan de La- diesrun meedeed, leverde een bij drage; er waren meer redacteuren die de vele verhalen over de zwaar ste Kustmarathon ooit, tot een le gende maakten. Zo voegt het het boek behoorlijk wat toe aan wat al te lezen was in de PZC en op het weblog over de Kustmarathon van 2009. En zo zat het dan weer mee met het boek. Er waren zo veel verha len, juist door de harde wind die er stond. Koen hoort ze nog steeds als hij hardlopers in Zeeland tegen komt. Het was een unieke mara thon. Normaal al de zwaarste van Nederland, maar met deze storm op kop een extra zware editie. Of zoals iemand in het boek zegt: 'met de wind in je rug lopen is niks aan'. Het boek is gisteren aangeboden op de finishplaats in de Langstraat van Zoutelande. Het is een mooie herinnering aan al die lopers, fiet sers en wandelaars en de mensen die er bij waren en geholpen heb ben met heel veel foto's en alle uit slagen. Ik mis maar één ding, een foto van de tank in Westkapelle. De verkooppunten van het boek zijn te vinden op het weblog van Maurice en Koen: www.pzc.nl/weblogkustmarathon De prijs is 5 euro. ISBN 978-90-78797-38-8 Per persoon Laagste prijzen ooit. q nooit eerder vertoond Gelegen in het historische centrum Voordeel van maar liefst 415 p.p.! Ga voor deze en nog veel meer Oad-aanbiedingen naar: Reisnummer: CVBD82-02 Prijs is vanafprijs incl. 3 nachten (2-pers.bezetting) o.b.v. logies ontbijt, luchthavenbelasting en brandstof-en veiligheidsheffingen. U vliegt met Air Berlin vanaf Düsseldorf. Vertrek op diverse data in dec. t/m mrt, Excl. calamiteitenfonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17