u Emotie van de herinnering V media 39 SI Met de toename van het aantal digitale kijkers, groeit ook de aanhang van NostalgieNet. Die tv-zender wil nu scoren met series uit de jaren tachtig. Ivar Hoekstra dook in het televisieverleden. media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 21 november 2009 NostalgieNet steeds meer duiding aan de beelden. „We delen het op in thema's: 'naar school', 'huishou den' of'op kantoor'. Ook kiezen we vaak een stad of provincie als the ma. De voice-over plaatst het in een historische context." Om de aha-erlebnis bij de kijker ver der te versterken, laat NostalgieNet mensen in het programma Retourtje Toen terugkijken op een fenomeen van vroeger. „De eerste Puchbrom- mers in ons land, herkenbaar voor veel kijkers. Wanneer de eerste ge bouwd werd, vinden wij niet be langrijk. Het gaat om de emotie die hij opriep bij de gebruiker." De feelgoodtelevisie met vergeten vrolijkheid uit vervlogen tijden werkt, gezien het groeiend aantal kijkers. Probleem is dat het Poly goonarchief slechts loopt tot begin jaren tachtig. Om ook de late derti gers en begin veertigers aan Nostal gieNet te binden, is de zender be gonnen met het uitzenden van suc cesseries uit de jaren zeventig en tachtig. „We schuiven van infotain ment in zwart-wit langzaamaan ook naar entertainment in kleur. Zo zijn we afgelopen zomer begonnen met De Weg en De Appelgaard. In oktober volgden De Fabriek en Dag boek van een Herdershond." Is hij niet bang dat de herinnering mooier is dan de werkelijkheid? Raakt de kijker nu nog betoverd van series die zich in een lager tem po afspelen dan series van nu? „Ik denk dat de kijker het andere tem po wel accepteert. Het gaat om de emotie die zo'n oude serie los maakt. De emotie van de herinne ring: vroeger met het gezin en een bakje chips op schoot op vrijdag avond kijken naar De Fabriek. Dat gevoel krijg je al bij de tune. Aan beide series deden topacteurs mee en ze hadden sterke verhaallijnen." Makkelijk is het niet om een oude successerie terug op de buis te brengen. Grootste struikelblok: uit zoeken waar de rechten liggen. „Dat is soms een jungle. We hebben wel eens iets uitgezonden en werden vervolgens gebeld door een camera man die beweerde dat de rechten bij hem lagen. De rechthebbenden zijn soms ook argwanend. Ze wil len precies weten wat je ermee gaat doen, zitten als een bok op de haver kist en denken soms ten onrechte dat ze een goudmijn bezitten. Dat klopt niet. Rijk worden wij niet van oude series. Wij kunnen ons bedrui pen met de verkoop van dvd's van onze programma's en de bijdrage die wij krijgen van de kabelaars." Aan de andere kant komt Beudel ook heel bereidwillige rechthebben den tegen. „Zoals John van de Rest, de man van Josine van Dalsum. Die vond het leuk dat wij de serie Mata Hari waarin zijn vrouw de hoofdrol speelde, wilden herhalen en heeft samen met de KRO alle medewer king gegeven. Hij zag het als een kans de serie weer onder de aan dacht te brengen." Ook filmdistributeur en producent Gerrit Vischer, die de rechten bezit van de films De Avonden en Kort Amerikaans, ging de samenwerking aan. Evenals het Filmmuseum, met verschillende films uit de jaren der tig en veertig. Brainstormend over de toekomst, schieten Beudel spon taan ideeën te binnen. „Het zou leuk zijn omroepsters van toen weer eens op de buis te brengen. Niet voor vast, maar bijvoorbeeld als eenmalige comeback. Het is toch leuk te weten hoe het met Ellen Brusse of Elles Berger gaat?" Aan jeugdseries waagt NostalgieNet zich (nog) niet. „Dat past niet in ons profiel." Jammer, vooral voor Beudel zelf. „Mijn vader speelde de boefin de tweede Qen Q_-serie. Dat wil ik nog wel eens op tv zien." Niet alleen op televisie, ook op in ternet is NostalgieNet actief: op http://video.nostalgienet.nl staan 1.400 Polygoonfragmenten. Op www.nostalgienet.nl zijn dvd's te bestellen van beelden, series en film uit het verleden. Ook Belgen kunnen binnenkort hun geschiede nis in beeld terugzien. Nostalgie Net is bezig met het digitaliseren van veel materiaal. Reageren? redactie.media@wegener.nl FLIPPER In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. Bud en Porter Ricks met Flipper. lak voor het binnen gaan van het dolfijnen- theater in de dierentuin was de eerste kriebel in de buik steevast voel baar. Zouden ze dit keer mij uitkie zen? Hoe goed de voorstelling ook was, hoe mooi de beesten hun kunstjes deden, ik ging keer op keer teleurgesteld naar buiten. Wéér was het niet gelukt om te recht te komen in het bootje dat, voortgeduwd door de dolfijnen, een rondje voer. Laten we eerlijk zijn, het hebben van een tuimelaar als huisdier en de oceaan als achtertuin, dat is toch een droom van ieder kind? De familieserie Flipper, op televisie tussen 1964 en 1968 en voorafge gaan door een film in 1963, sprak enorm tot de verbeelding. Hoofd rolspelers Bud en Sandy zijn daar in altijd in en op het water te vin den, in de buurt van het natuurre servaat Coral Key Park and Marine Preserve, waar hun vader Porter Ricks de opzichter van is. Dolfijn Flipper bevindt zich altijd in hun kielzog en zwemt rond in de lagu ne bij hun huis. Zodra hij zich niet laat zien, laten de jongens een soort toeter in het water zakken die hem moet laten weten dat zijn aanwezigheid gewenst is. Flipper is niet zomaar een dolfijn, hij beschikt over enorme intelli gentie. Hij ziet en hoort het onheil al op kilometers afstand en treedt dan op als redder. Het drietal is vrijwel onafscheidelijk en het le ven is één grote aaneenschakeling van spannende voorvallen. Het is smullen van het fantas tische beest en zijn vrienden in een heerlijke setting: aan de zonni ge, Amerikaanse oostkust, dobbe rend op het water of racend in een speedboot. Wie een oude afleve ring bekijkt, ziet meteen dat vrij wel alle actiebeelden in een studio zijn geschoten met een bewegen de achtergrond. Maar de prachtige onderwaterbeelden maken dat weer helemaal goed. Verschillende dolfijnen 'speelden' Flipper. Suzy, Patty, Kathy, Scotty en Squirt kenden alle vijf zijn truc jes, behalve het beroemde lopen op de staart. Voor die truc werd een zesde dolfijn, Clown, ingescha keld. En voor het typische Flipper- geluid gebruikten de makers een Kookaburra, ook wel lachvogel ge noemd. De belangstelling voor dolfijnen groeit in die jaren zestig enorm. Waarschijnlijk is het dan ook geen toeval dat in diezelfde periode ver schillende dolfinaria, waaronder in Harderwijk, werden gesticht. Marlous Flier In het digitale pakket van de kabelaars staat NostalgieNet in de top tien van bestbeke- ken digitale zenders. Met stok oude programma's. „Hang naar vroeger is van alle tijden, maar oude beelden waren amper op tv. Wij brengen 'vroeger' terug in de huiskamer", zegt directeur Tim Beudel van NostalgieNet. Regelmatig melden zich telefonisch ontroerde kijkers die hun moeder, vader, opa, oma of zichzelf terugza gen in een programma. Beudel: „Wij gebruiken veel Polygoonmate riaal. Beelden die de bellers nooit za gen. Als je nietsvermoedend voor de buis zit en je ziet jezelf opeens te rug als peuter, is dat een verrassing." De zender raakt de nostalgische snaar. „Na je 30ste begin je terug te kijken op je leven. Dat zie je al met muziek, met beelden is dat net zo. Iedereen vindt het leuk beelden uit de jeugd te zien." Inhakend op de hang naar vroeger begonnen uitgever TijdsbeeldMedia en KPN in 2006 met NostalgieNet. Het archief van Polygoon was een mooi vertrekpunt voor de zender die inmiddels op eigen benen staat: de zwart-witbeelden van herrijzend Holland na de oorlogsjaren hadden grote aantrekkingskracht op kijkers. „Bij het zappen langs digitale kana len blijven kijkers vrij lang hangen." Om de kijkers vast te houden, geeft Tim Beudel, directeur van de digitale zender NostalgieNet. foto Ram van Meel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 145