u
Emotie van de herinnering
V
media
39
SI
Met de toename van het aantal
digitale kijkers, groeit ook de
aanhang van NostalgieNet. Die
tv-zender wil nu scoren met
series uit de jaren tachtig.
Ivar Hoekstra dook in het
televisieverleden.
media@wegener.nl
024-3650570
Zaterdag 21 november 2009
NostalgieNet steeds meer duiding
aan de beelden. „We delen het op
in thema's: 'naar school', 'huishou
den' of'op kantoor'. Ook kiezen we
vaak een stad of provincie als the
ma. De voice-over plaatst het in een
historische context."
Om de aha-erlebnis bij de kijker ver
der te versterken, laat NostalgieNet
mensen in het programma Retourtje
Toen terugkijken op een fenomeen
van vroeger. „De eerste Puchbrom-
mers in ons land, herkenbaar voor
veel kijkers. Wanneer de eerste ge
bouwd werd, vinden wij niet be
langrijk. Het gaat om de emotie die
hij opriep bij de gebruiker."
De feelgoodtelevisie met vergeten
vrolijkheid uit vervlogen tijden
werkt, gezien het groeiend aantal
kijkers. Probleem is dat het Poly
goonarchief slechts loopt tot begin
jaren tachtig. Om ook de late derti
gers en begin veertigers aan Nostal
gieNet te binden, is de zender be
gonnen met het uitzenden van suc
cesseries uit de jaren zeventig en
tachtig. „We schuiven van infotain
ment in zwart-wit langzaamaan
ook naar entertainment in kleur. Zo
zijn we afgelopen zomer begonnen
met De Weg en De Appelgaard. In
oktober volgden De Fabriek en Dag
boek van een Herdershond."
Is hij niet bang dat de herinnering
mooier is dan de werkelijkheid?
Raakt de kijker nu nog betoverd
van series die zich in een lager tem
po afspelen dan series van nu? „Ik
denk dat de kijker het andere tem
po wel accepteert. Het gaat om de
emotie die zo'n oude serie los
maakt. De emotie van de herinne
ring: vroeger met het gezin en een
bakje chips op schoot op vrijdag
avond kijken naar De Fabriek. Dat
gevoel krijg je al bij de tune. Aan
beide series deden topacteurs mee
en ze hadden sterke verhaallijnen."
Makkelijk is het niet om een oude
successerie terug op de buis te
brengen. Grootste struikelblok: uit
zoeken waar de rechten liggen. „Dat
is soms een jungle. We hebben wel
eens iets uitgezonden en werden
vervolgens gebeld door een camera
man die beweerde dat de rechten
bij hem lagen. De rechthebbenden
zijn soms ook argwanend. Ze wil
len precies weten wat je ermee gaat
doen, zitten als een bok op de haver
kist en denken soms ten onrechte
dat ze een goudmijn bezitten. Dat
klopt niet. Rijk worden wij niet van
oude series. Wij kunnen ons bedrui
pen met de verkoop van dvd's van
onze programma's en de bijdrage
die wij krijgen van de kabelaars."
Aan de andere kant komt Beudel
ook heel bereidwillige rechthebben
den tegen. „Zoals John van de Rest,
de man van Josine van Dalsum. Die
vond het leuk dat wij de serie Mata
Hari waarin zijn vrouw de hoofdrol
speelde, wilden herhalen en heeft
samen met de KRO alle medewer
king gegeven. Hij zag het als een
kans de serie weer onder de aan
dacht te brengen."
Ook filmdistributeur en producent
Gerrit Vischer, die de rechten bezit
van de films De Avonden en Kort
Amerikaans, ging de samenwerking
aan. Evenals het Filmmuseum, met
verschillende films uit de jaren der
tig en veertig. Brainstormend over
de toekomst, schieten Beudel spon
taan ideeën te binnen. „Het zou
leuk zijn omroepsters van toen
weer eens op de buis te brengen.
Niet voor vast, maar bijvoorbeeld
als eenmalige comeback. Het is toch
leuk te weten hoe het met Ellen
Brusse of Elles Berger gaat?"
Aan jeugdseries waagt NostalgieNet
zich (nog) niet. „Dat past niet in
ons profiel." Jammer, vooral voor
Beudel zelf. „Mijn vader speelde de
boefin de tweede Qen Q_-serie. Dat
wil ik nog wel eens op tv zien."
Niet alleen op televisie, ook op in
ternet is NostalgieNet actief: op
http://video.nostalgienet.nl staan
1.400 Polygoonfragmenten. Op
www.nostalgienet.nl zijn dvd's te
bestellen van beelden, series en
film uit het verleden. Ook Belgen
kunnen binnenkort hun geschiede
nis in beeld terugzien. Nostalgie
Net is bezig met het digitaliseren
van veel materiaal.
Reageren?
redactie.media@wegener.nl
FLIPPER
In de serie Heimwee TV worden elke week
tv-series uit het verleden belicht die de
geur van nostalgie ademen.
Bud en Porter Ricks met Flipper.
lak voor het binnen
gaan van het dolfijnen-
theater in de dierentuin
was de eerste kriebel in
de buik steevast voel
baar. Zouden ze dit keer mij uitkie
zen? Hoe goed de voorstelling ook
was, hoe mooi de beesten hun
kunstjes deden, ik ging keer op
keer teleurgesteld naar buiten.
Wéér was het niet gelukt om te
recht te komen in het bootje dat,
voortgeduwd door de dolfijnen,
een rondje voer.
Laten we eerlijk zijn, het hebben
van een tuimelaar als huisdier en
de oceaan als achtertuin, dat is
toch een droom van ieder kind?
De familieserie Flipper, op televisie
tussen 1964 en 1968 en voorafge
gaan door een film in 1963, sprak
enorm tot de verbeelding. Hoofd
rolspelers Bud en Sandy zijn daar
in altijd in en op het water te vin
den, in de buurt van het natuurre
servaat Coral Key Park and Marine
Preserve, waar hun vader Porter
Ricks de opzichter van is. Dolfijn
Flipper bevindt zich altijd in hun
kielzog en zwemt rond in de lagu
ne bij hun huis. Zodra hij zich niet
laat zien, laten de jongens een
soort toeter in het water zakken
die hem moet laten weten dat zijn
aanwezigheid gewenst is.
Flipper is niet zomaar een dolfijn,
hij beschikt over enorme intelli
gentie. Hij ziet en hoort het onheil
al op kilometers afstand en treedt
dan op als redder. Het drietal is
vrijwel onafscheidelijk en het le
ven is één grote aaneenschakeling
van spannende voorvallen.
Het is smullen van het fantas
tische beest en zijn vrienden in
een heerlijke setting: aan de zonni
ge, Amerikaanse oostkust, dobbe
rend op het water of racend in een
speedboot. Wie een oude afleve
ring bekijkt, ziet meteen dat vrij
wel alle actiebeelden in een studio
zijn geschoten met een bewegen
de achtergrond. Maar de prachtige
onderwaterbeelden maken dat
weer helemaal goed.
Verschillende dolfijnen 'speelden'
Flipper. Suzy, Patty, Kathy, Scotty
en Squirt kenden alle vijf zijn truc
jes, behalve het beroemde lopen
op de staart. Voor die truc werd
een zesde dolfijn, Clown, ingescha
keld. En voor het typische Flipper-
geluid gebruikten de makers een
Kookaburra, ook wel lachvogel ge
noemd.
De belangstelling voor dolfijnen
groeit in die jaren zestig enorm.
Waarschijnlijk is het dan ook geen
toeval dat in diezelfde periode ver
schillende dolfinaria, waaronder
in Harderwijk, werden gesticht.
Marlous Flier
In het digitale pakket van de
kabelaars staat NostalgieNet
in de top tien van bestbeke-
ken digitale zenders. Met stok
oude programma's. „Hang
naar vroeger is van alle tijden,
maar oude beelden waren amper
op tv. Wij brengen 'vroeger' terug
in de huiskamer", zegt directeur
Tim Beudel van NostalgieNet.
Regelmatig melden zich telefonisch
ontroerde kijkers die hun moeder,
vader, opa, oma of zichzelf terugza
gen in een programma. Beudel:
„Wij gebruiken veel Polygoonmate
riaal. Beelden die de bellers nooit za
gen. Als je nietsvermoedend voor
de buis zit en je ziet jezelf opeens te
rug als peuter, is dat een verrassing."
De zender raakt de nostalgische
snaar. „Na je 30ste begin je terug te
kijken op je leven. Dat zie je al met
muziek, met beelden is dat net zo.
Iedereen vindt het leuk beelden uit
de jeugd te zien."
Inhakend op de hang naar vroeger
begonnen uitgever TijdsbeeldMedia
en KPN in 2006 met NostalgieNet.
Het archief van Polygoon was een
mooi vertrekpunt voor de zender
die inmiddels op eigen benen staat:
de zwart-witbeelden van herrijzend
Holland na de oorlogsjaren hadden
grote aantrekkingskracht op kijkers.
„Bij het zappen langs digitale kana
len blijven kijkers vrij lang hangen."
Om de kijkers vast te houden, geeft
Tim Beudel, directeur
van de digitale zender
NostalgieNet.
foto Ram van Meel