:<s J Vloerkleed geen wonerhó De laatste vlinders Polka Dot Zaterdag 21 november 2009 wonen@wegener.nl 024-3650509 O 5 7^ Saffraahkrokus 'Crocus sativus' met dagpauwoog. foto CPD e ziet geen tuin zon der vlinderstruik. We proberen allemaal te helpen onze dagvlin ders in ieder geval een aan gename dood te bezorgen. Uitsterven doen ze toch, daar helpt geen struik aan. Maar als ze dan uitster ven, kat ze dan in ieder geval uitsterven met een volle maag. Vanwaar dit cynisme? Het zal de novemberblues zijn. De herfst stemt mij altijd melancholisch. En ik ben niet de enige. Een van de grootste zwartkijkers was J.C. Bloem, die zijn gedicht November eindigt met: 'Altijd november, altijd regen. Altijd dit lege hart, altijd.' Nu moet ik erbij zeggen dat November betrekking had op Bloems ouder worden, niet op de Rode Lijst van bedreigde dieren en planten. Bloem hield niet van de natuur, vond dat die alleen te genieten viel met de jeneverfles erbij. Mijn somberheid duurt in de herfst niet lang. Want af en toe kun je plotseling nog zo'n dag hebben waarop het zo mer lijkt en de vlinders voor de laatste maal in het jaar door de tuin fladderen. Niet op weg naar de vlinderstruik, die is in november uitgebloeid. Waar vinden vlinders eigen lijk hun voedsel als de verbena's, de hemelsleutels en de vlinderstruiken uitgebloeid zijn? Ik heb een rond gang door de tuin gemaakt en genoteerd wat er nog aan vlindervoedsel te vinden is. Sinds de kinde ren de deur uit zijn, hebben wij elk jaar fruit te veel. Mirabellen, appels en kwetsen liggen onder de bomen te rotten. Vooral afgevallen mirabellen trókken het afgelopen najaar tien keer zoveel insecten als de veelgeroem de vlinderstruik. Onder de bomen zag het zwart van de atalanta's, gehakkelde aurelia's en dagpauw ogen, die op warme dagen hun vleugels sluiten, zo dat alleen de zwarte achterkant zichbaar is. Toen de mirabellen op waren, verhuisden de insec ten naar de kwetsen, waarvan de oogst overvloedig was. Nu doen de laatste vlinders zich op warme da gen tegoed aan afgevallen appels en stoofperen. Fruit is laat in het jaar dus een belangrijke voedsel bron voor insecten, toch zijn er ook nog altijd bloe men die de taak van de vlinderstruik hebben overgenomen. Herfstasters bloeien tot laat in het jaar, de klimop staat tot in de winter in bloei. Ook herfstkrokussen gaan op zonnige dagen wijd open. Mijn favoriete herfstbloeiende krokus is de saffraankrokus, Crocus sativus, die tot in november bloeit. Wie ervan houdt uit eigen tuin te eten, kan de oranjerode stampers van deze krokus oogsten en zo in zijn eigen saffraanbehoefte voor zien. Ook de knol is eetbaar, maar dat is zonde: de Iaat- bloeiende krokussen zijn namelijk ook een voedselleveran- cier voor de laatste dagvlinders van het jaar. mm 9 9 m 9 Aga Rangemaster, producent van fornuizen, heeft serviesontwerp ster Emma Bridgewater gevraagd de klassieke, gietijzeren Aga op een bijzondere manier te decore ren. Het kleurrijke resultaat is 'Polka Dot', die in een gelimiteer de oplage wordt geproduceerd. Het noppendesign leende Bridge water van haar eigen, populaire servies dat onder dezelfde naam wordt verkocht. Dit fornuis, een blikvanger in elke keuken, hoort foto CPD bij de campagne 'Great British Cooker' waarmee Aga driehon derd jaar Britse historie mar keert. Bridgewater sluit hierbij aan met haar klassiek-Britse ser viesgoed. Haar designs zijn ook instant classics. De prijs is even slikken: n.745 euro. Troost is wel licht dat Aga's schier onverwoest baar zijn en van generatie op ge neratie worden doorgegeven. www.aga.nl De laatste jaren was het in de mode een 'glad' interieur te hebben, met strakke wanden en vloeren. Veel men sen hebben daarom een harde vloer in hun woonkamer. Maar al dat hout, laminaat, steen en gietbe- ton geeft wel koude voeten. Om over de akoestiek nog maar te zwij gen. Vandaar dat het vloerkleed een revival beleeft. Vaak niet meer in de vorm van traditionele karpet ten, maar als moderne, bijna kunstzinnige blikvanger. „De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor vloerkleden. De keuze aan dessins neemt toe en ook modemerken als Mexx en Es prit hebben eigen ontwerpen", zegt Michiel Kroon, eigenaar van Kroon Wonen in Hilversum. „We zijn nu bezig met het aankopen van tapijten van Ralph Lauren", vult vader Evert Kroon aan. „Niet omdat we dat merk per se willen voeren, maar omdat hij een paar bijzonder mooie kleden heeft. Dat is niet vreemd, want deze merken zijn bijzonder goed ingespeeld op trends. Ze weten bijvoorbeeld nu al welke kleding we in 2012 dra gen." Michiel Kroon is zowat opgegroeid tussen de vloerkleden. Zijn vader verzorgt de export van kleden van vloerkledenproducent Brink en Campman uit Lichtenvoorde. „Een vloerkleed maakt je interieur af, bijvoorbeeld door een welkom kleuraccent aan de woonkamer te geven. Wie van subtiel houdt, kiest een neutraal kleed dat in har monie is met de meubels." Een kwalitatief goed vloerkleed is een behoorlijke investering. Hand geknoopte exemplaren kosten zo 1.200 euro. Daar zijn veel Nederlan ders nog niet aan gewend. „Maar als je een vloerkleed van goede kwaliteit koopt, heb je er sowieso tien jaar plezier van", benadrukt Kroon. Het aanbod van vloerkleden is enorm. Naast verschillende kleur stellingen en materialen, zoals wol en acryl, is er nog de keuze uit di verse productietechnieken. Bijvoor beeld handgeknoopte, handgetufte en op de Axtminster-productiewij- ze geweven kleden. „Op dit mo ment is de hoogpool heel popu lair", weet Kroon. Bovendien kie zen veel kopers voor een kleed met verschillende kleuren. Bang dat het vloerkleed snel uit de mode is, hoefje niet te zijn. „Wij zien dat trends minimaal drie jaar meegaan. Daarna wordt de kleur stelling vaak slechts een beetje bij gesteld", zegt Kroon, terwijl hij twee kleden laat zien die erg op el kaar lijken. Het ene is twee jaar ouder dan het andere. Ook gebreide kleden zijn populair, vooral onder jonge vrouwen. Zij worden geïnspireerd door bijvoor beeld de producten van ontwerp- De populariteit van harde en strakke vloeren duwde het vloerkleed letterlijk de woonkamer uit. Maar nu is het bezig aan een opmars. Niet meer als recht-toe- recht-aan karpet, maar als modieuze of kunstzinnige eyecatcher. Daar loop je niet meer zomaar aan voorbij. door Suzanne Dijkstra ë- a dat het van zichzelf een vuilafsto- tend materiaal is. Tegenwoordig wordt de wol ook bewerkt, waar door het minder snel pluist. Veel vraag is er naar extra grote vloerkleden, nog groter dan 2,5 bij 3,5'meter. Doordat bankstellen steeds groter worden, wordt de grootte van het karpet hierop aan gepast. Extra voordeel van die trend is dat een groot kleed de ruimte optisch groter doet lijken dan een kleiner exemplaar. Het vloerkleed was jarenlang een ondergeschoven kindje in de de signwereld. Maar tegenwoordig ontwerpen tal van designers-van- naam, zoals Patricia Urquiola, Na- ni Marquina en Tom Dixon, een vloerkleed. Ook uit eigen land wa gen ontwerpers zich aan het kleed. Bijvoorbeeld Edward van Vliet en Kiki van Eijk. Kroon heeft geen voorkeur voor designkleden. „De commercieel ge maakte kleden van tapijtfabrieken kunnen ook prachtig zijn. Het gaat er niet om wie ze heeft bedacht, maar of het je smaak is en of het mooi in het interieur past." Dat zie je pas als het kleed daad werkelijk in de woning ligt. Daar om is het verstandig vóór aankoop het kleed eerst te testen in huis. ster Christien Meindertsma, die een kleed breide van de wol van achttien schapen. Ze gebruikte breipennen van bijna 2 meter lang. Wie een vloerkleed kiest, moet zich vooraf verschillende dingen af vragen. Wat is het doel van het kleed? Moet het een kleuraccent geven of juist naadloos passen in het interieur? Pas daar het dessin van het kleed op aan. Is de kans aanwezig dat het kleed vies wordt? Kies dan geen lichte kleur. „Alle kleden hebben onderhoud nodig. Ze zijn makkelijk schoon te hou den, maar je moet er wel aandacht aan schenken. In een auto moet je ook investeren als je hem in goede conditie wilt houden, dat geldt eveneens voor vloerkleden. Laat het kleed daarom jaarlijks sto men", adviseert Kroon. Wol is makkelijk te reinigen, door- „Dan zie je hoe hij past bij de rest van het interieur en hoe de kleu ren uitkomen bij de lichtinval in de kamer", legt Kroon uit. Hoewel het ouderwetse, Perzische tapijtje wordt gezien als een uit stervend soort, is ook daar nog steeds belangstelling voor. Maar dan in een nieuw jasje. Zo zie je in woonbladen steeds vaker interi eurs met op de grond een oude ke lim in een moderne vorm. Bijvoor beeld als patchworkversie, ge maakt van verschillende kleden, met handgestikte naden. Of de kleden van Tiftix. Deze au thentieke kleden uit Anatolië in Turkije worden bewerkt, gebleekt en geverfd, zodat er een uniek, nieuw kleed ontstaat. Deze kleden vormen volgens Tiftix een mooi contrast met moderne meubels en passen zowel in oude huizen als nieuwbouwwoningen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 130