:<s
J
Vloerkleed geen
wonerhó
De laatste vlinders
Polka Dot
Zaterdag 21 november 2009
wonen@wegener.nl
024-3650509
O
5
7^
Saffraahkrokus 'Crocus sativus'
met dagpauwoog. foto CPD
e ziet geen tuin zon
der vlinderstruik. We
proberen allemaal te
helpen onze dagvlin
ders in ieder geval een aan
gename dood te bezorgen.
Uitsterven doen ze toch,
daar helpt geen struik aan.
Maar als ze dan uitster
ven, kat ze dan in ieder
geval uitsterven met een
volle maag.
Vanwaar dit cynisme? Het
zal de novemberblues
zijn. De herfst stemt mij
altijd melancholisch. En
ik ben niet de enige. Een van de grootste zwartkijkers was
J.C. Bloem, die zijn gedicht November eindigt met: 'Altijd
november, altijd regen. Altijd dit lege hart, altijd.'
Nu moet ik erbij zeggen dat November betrekking had op
Bloems ouder worden, niet op de Rode Lijst van bedreigde
dieren en planten. Bloem hield niet van de natuur, vond
dat die alleen te genieten viel met de jeneverfles erbij.
Mijn somberheid duurt in de herfst niet lang. Want af en
toe kun je plotseling nog zo'n dag hebben waarop het zo
mer lijkt en de vlinders voor de laatste maal in het jaar
door de tuin fladderen. Niet op weg naar de vlinderstruik,
die is in november uitgebloeid. Waar vinden vlinders eigen
lijk hun voedsel als de verbena's, de hemelsleutels en de
vlinderstruiken uitgebloeid zijn? Ik heb een rond
gang door de tuin gemaakt en genoteerd wat er
nog aan vlindervoedsel te vinden is. Sinds de kinde
ren de deur uit zijn, hebben wij elk jaar fruit te
veel. Mirabellen, appels en kwetsen liggen onder de
bomen te rotten.
Vooral afgevallen mirabellen trókken het afgelopen
najaar tien keer zoveel insecten als de veelgeroem
de vlinderstruik. Onder de bomen zag het zwart
van de atalanta's, gehakkelde aurelia's en dagpauw
ogen, die op warme dagen hun vleugels sluiten, zo
dat alleen de zwarte achterkant zichbaar is.
Toen de mirabellen op waren, verhuisden de insec
ten naar de kwetsen, waarvan de oogst overvloedig
was. Nu doen de laatste vlinders zich op warme da
gen tegoed aan afgevallen appels en stoofperen.
Fruit is laat in het jaar dus een belangrijke voedsel
bron voor insecten, toch zijn er ook nog altijd bloe
men die de taak van de vlinderstruik hebben overgenomen.
Herfstasters bloeien tot laat in het jaar, de klimop staat tot
in de winter in bloei. Ook herfstkrokussen gaan op zonnige
dagen wijd open.
Mijn favoriete herfstbloeiende krokus is de saffraankrokus,
Crocus sativus, die tot in november bloeit. Wie ervan houdt
uit eigen tuin te eten, kan de oranjerode stampers van deze
krokus oogsten en zo in zijn eigen saffraanbehoefte voor
zien. Ook de knol is eetbaar, maar dat is zonde: de Iaat-
bloeiende krokussen zijn namelijk ook een voedselleveran-
cier voor de laatste dagvlinders van het jaar.
mm
9
9
m
9
Aga Rangemaster, producent van
fornuizen, heeft serviesontwerp
ster Emma Bridgewater gevraagd
de klassieke, gietijzeren Aga op
een bijzondere manier te decore
ren. Het kleurrijke resultaat is
'Polka Dot', die in een gelimiteer
de oplage wordt geproduceerd.
Het noppendesign leende Bridge
water van haar eigen, populaire
servies dat onder dezelfde naam
wordt verkocht. Dit fornuis, een
blikvanger in elke keuken, hoort
foto CPD
bij de campagne 'Great British
Cooker' waarmee Aga driehon
derd jaar Britse historie mar
keert. Bridgewater sluit hierbij
aan met haar klassiek-Britse ser
viesgoed. Haar designs zijn ook
instant classics. De prijs is even
slikken: n.745 euro. Troost is wel
licht dat Aga's schier onverwoest
baar zijn en van generatie op ge
neratie worden doorgegeven.
www.aga.nl
De laatste jaren was het
in de mode een 'glad'
interieur te hebben,
met strakke wanden
en vloeren. Veel men
sen hebben daarom een harde
vloer in hun woonkamer. Maar al
dat hout, laminaat, steen en gietbe-
ton geeft wel koude voeten. Om
over de akoestiek nog maar te zwij
gen. Vandaar dat het vloerkleed
een revival beleeft. Vaak niet meer
in de vorm van traditionele karpet
ten, maar als moderne, bijna
kunstzinnige blikvanger.
„De laatste jaren is er steeds meer
aandacht voor vloerkleden. De
keuze aan dessins neemt toe en
ook modemerken als Mexx en Es
prit hebben eigen ontwerpen",
zegt Michiel Kroon, eigenaar van
Kroon Wonen in Hilversum. „We
zijn nu bezig met het aankopen
van tapijten van Ralph Lauren",
vult vader Evert Kroon aan. „Niet
omdat we dat merk per se willen
voeren, maar omdat hij een paar
bijzonder mooie kleden heeft. Dat
is niet vreemd, want deze merken
zijn bijzonder goed ingespeeld op
trends. Ze weten bijvoorbeeld nu
al welke kleding we in 2012 dra
gen."
Michiel Kroon is zowat opgegroeid
tussen de vloerkleden. Zijn vader
verzorgt de export van kleden van
vloerkledenproducent Brink en
Campman uit Lichtenvoorde.
„Een vloerkleed maakt je interieur
af, bijvoorbeeld door een welkom
kleuraccent aan de woonkamer te
geven. Wie van subtiel houdt,
kiest een neutraal kleed dat in har
monie is met de meubels."
Een kwalitatief goed vloerkleed is
een behoorlijke investering. Hand
geknoopte exemplaren kosten zo
1.200 euro. Daar zijn veel Nederlan
ders nog niet aan gewend. „Maar
als je een vloerkleed van goede
kwaliteit koopt, heb je er sowieso
tien jaar plezier van", benadrukt
Kroon.
Het aanbod van vloerkleden is
enorm. Naast verschillende kleur
stellingen en materialen, zoals wol
en acryl, is er nog de keuze uit di
verse productietechnieken. Bijvoor
beeld handgeknoopte, handgetufte
en op de Axtminster-productiewij-
ze geweven kleden. „Op dit mo
ment is de hoogpool heel popu
lair", weet Kroon. Bovendien kie
zen veel kopers voor een kleed
met verschillende kleuren.
Bang dat het vloerkleed snel uit de
mode is, hoefje niet te zijn. „Wij
zien dat trends minimaal drie jaar
meegaan. Daarna wordt de kleur
stelling vaak slechts een beetje bij
gesteld", zegt Kroon, terwijl hij
twee kleden laat zien die erg op el
kaar lijken. Het ene is twee jaar
ouder dan het andere.
Ook gebreide kleden zijn populair,
vooral onder jonge vrouwen. Zij
worden geïnspireerd door bijvoor
beeld de producten van ontwerp-
De populariteit van harde
en strakke vloeren duwde
het vloerkleed letterlijk de
woonkamer uit. Maar nu is
het bezig aan een opmars.
Niet meer als recht-toe-
recht-aan karpet, maar als
modieuze of kunstzinnige
eyecatcher. Daar loop je
niet meer zomaar aan
voorbij.
door Suzanne Dijkstra
ë- a
dat het van zichzelf een vuilafsto-
tend materiaal is. Tegenwoordig
wordt de wol ook bewerkt, waar
door het minder snel pluist.
Veel vraag is er naar extra grote
vloerkleden, nog groter dan 2,5 bij
3,5'meter. Doordat bankstellen
steeds groter worden, wordt de
grootte van het karpet hierop aan
gepast. Extra voordeel van die
trend is dat een groot kleed de
ruimte optisch groter doet lijken
dan een kleiner exemplaar.
Het vloerkleed was jarenlang een
ondergeschoven kindje in de de
signwereld. Maar tegenwoordig
ontwerpen tal van designers-van-
naam, zoals Patricia Urquiola, Na-
ni Marquina en Tom Dixon, een
vloerkleed. Ook uit eigen land wa
gen ontwerpers zich aan het
kleed. Bijvoorbeeld Edward van
Vliet en Kiki van Eijk.
Kroon heeft geen voorkeur voor
designkleden. „De commercieel ge
maakte kleden van tapijtfabrieken
kunnen ook prachtig zijn. Het gaat
er niet om wie ze heeft bedacht,
maar of het je smaak is en of het
mooi in het interieur past."
Dat zie je pas als het kleed daad
werkelijk in de woning ligt. Daar
om is het verstandig vóór aankoop
het kleed eerst te testen in huis.
ster Christien Meindertsma, die
een kleed breide van de wol van
achttien schapen. Ze gebruikte
breipennen van bijna 2 meter
lang.
Wie een vloerkleed kiest, moet
zich vooraf verschillende dingen af
vragen. Wat is het doel van het
kleed? Moet het een kleuraccent
geven of juist naadloos passen in
het interieur? Pas daar het dessin
van het kleed op aan. Is de kans
aanwezig dat het kleed vies wordt?
Kies dan geen lichte kleur. „Alle
kleden hebben onderhoud nodig.
Ze zijn makkelijk schoon te hou
den, maar je moet er wel aandacht
aan schenken. In een auto moet je
ook investeren als je hem in goede
conditie wilt houden, dat geldt
eveneens voor vloerkleden. Laat
het kleed daarom jaarlijks sto
men", adviseert Kroon.
Wol is makkelijk te reinigen, door-
„Dan zie je hoe hij past bij de rest
van het interieur en hoe de kleu
ren uitkomen bij de lichtinval in
de kamer", legt Kroon uit.
Hoewel het ouderwetse, Perzische
tapijtje wordt gezien als een uit
stervend soort, is ook daar nog
steeds belangstelling voor. Maar
dan in een nieuw jasje. Zo zie je in
woonbladen steeds vaker interi
eurs met op de grond een oude ke
lim in een moderne vorm. Bijvoor
beeld als patchworkversie, ge
maakt van verschillende kleden,
met handgestikte naden.
Of de kleden van Tiftix. Deze au
thentieke kleden uit Anatolië in
Turkije worden bewerkt, gebleekt
en geverfd, zodat er een uniek,
nieuw kleed ontstaat. Deze kleden
vormen volgens Tiftix een mooi
contrast met moderne meubels en
passen zowel in oude huizen als
nieuwbouwwoningen.