9 spectrum Zaterdag 21 november 2009 Marcel Groen bedacht de 'zwanencampagne' van KLM. foto David van Dam/GPD Ralph Wisbrun, voorzitter van de branche koepel VEA. foto GPD/VEA Toen het proeffilmpje aan KLM werd getoond, was de reactie er een van totale verbijstering. Zo van: 'Wat moeten wij in godsnaam met een zwaan? Die dingen krijgen we soms in onze moto ren! Hoe komt de reclamemaker erbij de hoofdrol te geven aan een vogel in plaats van een vliegtuig of een stewardess?' Bedenker Marcel Groen grijnst, vijftien jaar na dato. „Ik doe dingen graag anders dan de rest. Ik wil dat mijn werk een be paalde uitwerking heeft. Ik ben een effect jongetje." Groen ging in 1989 aan de slag voor PMS, een hip Amsterdams reclamebureau dat landelijk furore had gemaakt met 'Ik ga bij Japie wonen' (King Corn) en 'Met een Panda lach je iedereen uit' (Fiat). „Er was in die tijd geld en ruimte voor experimen ten. Ik was jong en gretig en bij PMS wil de niemand graag die KLM-account. Want KLM was niet scheutig met geld en had een heel strakke huisstijl." Groen associeerde KLM met koninklijk, betrouwbaar en romantiek: KLM was en is een groot internationaal merk én 'Hol- landsch trots', een bedrijf waar iedereen wil werken. Toen een natuurfilm van Da vid Attenborough voorbij kwam met clo- seups van zwanen, werd het creatieve ei gelegd. „We belden Attenborough met de vraag of we stukjes uit zijn film mochten gebruiken en hij zei 'ja'." Maar de KLM-top hield steeds de boot af. „Men wilde per se vliegtuigen en stewar dessen zien. Toen hebben we maanden lang andere ideeën gepresenteerd." Toen Peter van Vliet was benoemd als nieuwe baas van KLM, zag Groen zijn kans schoon. „Hoewel ons door KLM-ma- nagers uitdrukkelijk werd verboden de zwanencampagne aan hem te tonen, heb ben we dat toch gedaan. En jawel: hij vond het meteen leuk. We kregen een 'go'. De rest is reclamegeschiedenis." Ook in deze tijd van crisis zijn zulke bij zondere reclames nog mogelijk, denkt di recteur marketing van KPN, Ed Vermeu len. „Ik zie dat reclameboodschappen van supermarkten nu vooral snelle winst beo gen. Maar voor ons telt dat niet. KPN wil bij hoog- én laagconjunctuur zichzelf blij ven", zegt hij. „Toen ik een paar jaar terug Pampers verkocht voor Proctor, was dat ook de stelregel. We stonden op een gege ven moment voor de vraag hoe we moes ten reageren op een plotselinge daling van de koopkracht in Tsjechië. Concurreren met prijsvechters en de prijzen naar bene den schroeven, was geen optie. Onder zoek leerde ons dat moeders zich schuldig voelden om hun kinderen de hele nacht in katoenen luiers te laten liggen. Daar hebben we vervolgens met tv-spots op in gespeeld en ons marktaandeel steeg in no time van 5 naar 35 procent. Vroeger ging het erom wie het hardst schreeuwde, nu draait het om goed luisteren naar consu menten en om je heen kijken. Communi ties organiseren, heet dat." Omdat de huidige KPN-spotjes niet in die strategie passen, is 'het typetje Fons' uit de roulatie genomen en lijken 'goeiemog- gel' en 'de bedrijfsbuffel' hun langste tijd te hebben gehad. In deze spotjes krijgt de tv-kijker 'een frontale boodschap', zoals de leraar vroeger zijn klas onderwees. 'Ge neratie KPN' is het nieuwe thema. De commercials moeten het dagelijks leven van generaties mensen weergeven en de rol die KPN daarin speelt. Vermeulen: „Spotjes zijn, naast sponsoring van evene menten en advertenties in kranten en ma gazines, slechts een onderdeel van een gro te verovering. Maar ze zijn wel een uit hangbord. Wij willen dat mensen de in druk overhouden dat het over hen gaat, dat ze erbij willen horen en dat ons pro duct waardevol is." Volgens historicus Wilbert Schreurs, do cent reclamegeschiedenis aan de Vrije Uni versiteit in Amsterdam, laten directeuren marketing zich vooral leiden door effectbe jag en agressieve campagnes. „Alleen een tv-spotje is vaak niet genoeg. We schui ven op naar activation en guerrillamarke- ting. De Burendag van Douwe Egberts is 'Vroeger ging het erom wie het hardst schreeuwde, nu om goed luisteren naar consumenten' daar een voorbeeld van, evenals de OHRA-campagne rond Bassie, waarbij via internet een gerucht werd verspreid dat de clown een buitenechtelijk kind zou hebben verwekt. Dit zorgde voor veel free publicity. Maar ook de stilettorun in de Amsterdamse PC Hooft, als pr-campagne voor het blad Glamour, past in dat rijtje", somt Schreurs op. Heineken, geroemd vanwege 'Biertje?' met de skileraar en de walk-in(g) fridge, probeert op geheel eigen wijze bij consu menten een merkvoorkeur te kweken. Spotjes moeten de uitstraling van Hein- eken versterken en een beleving rondom het biermerk losmaken, zegt marke ting-manager Reinoud Wolff. Hij legt uit hoe naar zo'n boodschap wordt toege werkt. „Als bedrijf bepalen wij de doelstel lingen en de boodschap. Vervolgens gaan we met het reclamebureau praten en ont staat er een briljant idee. Soms ontstaat dat in een kale vergaderzaal, na veel droog heen-en-weer-praten. Soms na veel drank aan de stamtafel van een café. Soms na een week, soms pas na een maand. Zo'n creatief proces kun je niet afdwingen. Toen ik bij McDonald's werkte, stond er een flipperkast bij de creatievelingen. Dat werkt kennelijk ook." Wolff hamert op het belang van een lang durige relatie tussen opdrachtgever en re clamebureau. „Het is belangrijk dat je el kaar aanvoelt en elkaar de waarheid kunt zeggen. Dat je elkaar serieus neemt en dus overtuigd bent van eikaars capaciteiten. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt, is dodelijk voor een goede uit komst." Hoeveel geld Heineken in marke ting stopt, wil hij niet zeggen. Landelijk gezien is de tijd van omvangrij ke reclamebudgetten voorbij. Al voordat de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers in september 2008 omviel, schroefden opdrachtgevers hun reclame budgetten terug. „De gebruikelijke najaarsoffensiefjes, om nog wat extra om zet te genereren, werden afgeblazen. Intus sen is de omzet gedaald met 20 procent", vertelt Ralph Wisbrun, voorzitter van de branchekoepel VEA. Sommige kleine bureaus met één grote klant zijn failliet gegaan. Zijn eigen recla mebureau in Amsterdam heeft het ook ge merkt. Tijdelijke contracten met medewer kers werden niet verlengd, ook vast perso neel moest wijken. Maar er gloort hoop. Volgens de laatste informatie gaan de re clamebudgetten in 2010 weer wat om hoog, met gemiddeld io'n 10 procent. „Ik ben optimistisch", zegt Wisbrun. „Die om mekeer biedt onze sector de gelegenheid zich opnieuw te positioneren. We kun nen ervoor zorgen dat onze klanten bo ven de grijze middelmaat uitsteken. Wie zich onderscheidt, creëert voorsprong." KLM nam enkele jaren geleden afscheid van de zwaan, maar de luchtvaartmaat schappij heeft tot op de dag van vandaag baat bij de reclamecampagne. Meindert van den Heuvel, oud-topman van de Y8cR Groep Nederland waar PMS onder valt en momenteel directeur van Interbest (snelwegreclame): „KLM staat voor kwali teit en betrouwbaarheid. Het liefst vlieg je KLM. Waar ter wereld je ook in een KLM-toestel stapt, je voelt je meteen thuis. De kracht van het merk, zo weten we uit wereldwijd merkonderzoek, is enorm. En dat is vooral ook aan 'de zwa nen' te danken." Waarom nam KLM dan toch afscheid van de gevleugelde vriend? „De zwaan zit in ons dna en is nog altijd onderdeel van ons bedrijf Maar nu spelen we vooral in op be hoeften van passagiers", legt woordvoer ster Monique Matze uit. „Zij staan cen traal. In de reclame met de zwanen was de KLM het middelpunt. Dat is het ver schil." Sinds de 'zwanencampagne' heeft Marcel Groen legio andere memorabele tv-spots gemaakt. Voor Amstel, Robeco, Postbank, Randstad, Lay's chips en ING. Ze brachten hem roem, maar geen grote rijkdom. „Ik bleef bij mijn werkgever omdat ik daar mijn creativiteit kon blijven botvieren." Groen runt nu zelf een bureau (M-S-G) dat adviseert op het gebied van bedrijfsor ganisaties. „Ook in dit metier geldt: wees origineel en to the point. Wanneer je ge looft in je ideeën en opvattingen, laat je dan niet van de wijs brengen door ande ren. Wees een beetje eigenwijs. Uiteinde lijk doe je daar je opdrachtgever een groot plezier mee." reageren? spectrum@wegener.ril

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 109