De slag om spectrum 8 -| DC Slcig U111 Zaterdag 21 november 2009 de consument Sommige tv-spotjes zijn om in te lijsten: 'Biertje?' van Heineken, 'Goeiemoggel' van KPN en 'de filiaalmanager' van Albert Heijn. Misschien wel de sterkste ooit is de 'zwanencampagne' van KLM. Een blik in de keuken van reclamemakers en marketeers. Met het spotje over de walk-in(g) fridge probeert Heineken, eerder al geroemd vanwege 'Biertje?', op geheel eigen wijze bij consumenten een voorkeur voor het biermerk te kweken. Kleine foto boven: de 'Bedrijfsbuffel' van KPN. foto's Heineken/KPN De mythe van de AH-filiaalmanager Wie is toch die 'knappe supermarktmanager' die in commer cials van Albert Heijn Sneeuwwitje het hof probeert te ma ken? Hij heet Harry Piekema (23 mei 1959), is getrouwd en vader van twee kinderen. Half Nederland verslijt hem voor een echte filiaalhouder en dat wil AH graag zo houden. In werkelijkheid is Piekema acteur. Hij speelde in De bom tikt van de Ikon en was presentator van Huisje, Boompje, Beest je. Sinds 2003 geeft Piekema de supermarktketen een volk se smoel en zorgde er zo mede voor dat de jaaromzet van marktleider Albert Heijn flink steeg. De grootgrutter zwijgt in alle talen over zijn identiteit en heeft Piekema contractueel verboden zich te laten intervie wen. „Als hij vandaag uitgebreid zijn zegje zou doen in de regionale kranten, is hij ineens voor iedereen een acteur. En dat willen we niet", stelt een AH-woordvoerder. ,£v iS»*" Acteur Harry Piekema speelt in de spotjes laire bedrijfsleider. van Albert Heijn de popu- foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 108