Mégane sneller én goedkoper e 7 'Maat, draagkracht, maximumsnelheid' S0NKE Piet Vogelaar als je 'm nodig hebt! vrijdag 20 november 2009 d PREMIÈRE Vernieuwde coupé van Renault helemaal opgetuigd Automerken proberen elkaar niet alleen de loef af te ste ken met steeds zuiniger mo dellen, ook de ouderwetse 'pk-race' gaat bijna onvermin derd door. Jongste aanwinst is de nieuwe Renault Méga ne RS, die er 25 pk bij kreeg en een stuk voordeliger werd. door Robbert Keegel Er zagen dit jaar al heel wat nieuwe 'hot hatches' het le venslicht. Van de 'uitvin der' van het genre - de VW Golf GTI - tot de topper in de vorm van de 305 pk sterke Ford Fo cus RS, maar ook de Seat Leon Cu- pra R en de Mazda 3 MPS. Renault kon niet achterblijven met de Mé gane en tuigde de vorig jaar ver nieuwde coupé op als RS (hier af korting voor Renault Sport). In vergelijking met de voorganger mocht de nieuwe Mégane RS aan sterken tot 250 pk en dat wordt op nieuw gehaald uit een tweeliter De Renault Mégane RS is een raceauto waarmee je ook de straat op mag. motor. Het maximum koppel be-, draagt nu 340 Nm bij 3000 toeren. Aldus toegerust legt de RS de hon derdsprint af in 6,1 seconden en is een (begrensde) topsnelheid van Het interieur van de Mégane RS is passend sportief. 250 kilometer per uur mogelijk. Om het vermogen ook goed op straat te brengen, ontwikkelde Renault een verbeterde voorwiel ophanging, met naar buiten ver plaatste draaipunten die minder reacties in het stuurwiel geven. Bo vendien is er keuze uit twee onder stel-afstellingen, Sport en Cup, waarbij de laatste nog iets harder is en op vlak asfalt beter voldoet. In ons ruim van drempels en klin kerwegen voorziene land is het Sport-onderstel de beste keuze. Maar we amuseerden ons tijdens de introductie op de met veel Eu ropese subsidie aangelegde en on derhouden wegen in Andalusie be ter met de harde Cup-versie, want daar zit ook nog een sperdifferen- tieel in. Zelfs dan schiet in korte bochten de grip trouwens nog wel eens te kort, maar doorgaans is het stuur- gedrag precies en neutraal. Renault heeft de Mégane RS - die op dezelfde wielbasis van 2,64 me ter staat - natuurlijk ook van bui ten en van binnen opgetuigd. De auto staat wat dichter bij het as falt, heeft een grotere voorbum per, uitgeklopte wielkasten, een achterbumper met 'diffuser' en centrale uitlaat en een spoiler bo ven de achterruit. Hij rolt stan daard op mooie 18 inch wielen, de 19 inch exemplaren van de foto verpesten het uiterlijk en het laat ste restje comfort. Binnenin zijn er mooie en uitste kend zittende kuipstoelen, een knalgeel wijzerplaatje achter de toerenteller en een prettig sport stuur. Het praktische karakter - 377 liter laadvolume, 991 liter met de ach terbank plat - is nauwelijks aange tast en Renault heeft de Mégane RS ook zeer bereikbaar gehouden. Hij is te koop vanaf 31.390 euro, ve le duizenden euro's minder dan de concurrenten. VRAAG VAN DE WEEK Wat betekenen de codes op een band? Annelies Hertoghs uit Hulst mailde ons: Op mijn autoband staan tiental len cijfers en letters waar ik geen wijs uit kan. Wat betekenen die co des? Marcel van Klaveren van Kwik-Fit in Bergen op Zoom legt uit. door Lucas Boot Er staat een aantal codes op een band die niet relevant is voor de consument, zoals de DOT-code, die onder meer aangeeft waar de band gepro duceerd is. Hierachter staat de pro ductiedatum, bijvoorbeeld 0509. De eerste twee cijfers zijn de week van productie, de laatste twee ver tellen in welk jaar de band ge maakt is: in de vijfde week van 2009. Meest belangrijk is de cij fer-lettercombinatie die vertelt wat voor soort band het is. Als voor beeld nemen we de code 185/65 R 15 88 T. Van Klaveren. „Die 185 staat voor de breedte in millime ters. Het getal 65 geeft .de hoog te-breedteverhouding weer in pro centen. In dit geval betekent het dat 65 procent van de breedte ge lijk is aan de hoogte van de band. Het gaat om de afstand tussen de binnenrand en de buitenrand." „De R staat voor de bouwwijze van de band", vervolgt Van Klave ren. „Hier heb je te maken met een zogeheten radiaalband. Dit type zit op alle moderne auto's, vroeger had je nog diagonaalban den. De twee verschillen in de ma nier waarop de koordlagen in de band zijn samengesteld. Dan het getal 15. Dit is de velgdiameter in inches. 88 staat voor het draagver mogen van de band, ook wel de load-index genoemd. Hoe hoger Marcel van Klaveren van autoservicebedrijf Kwik-Fit. het getal van de load-index, des te hoger het draagvermogen. Ten slot te de T. Deze letter is het snelheids symbool en geeft de maximum snelheid in kilometers per uur aan. Met banden waar een E op foto Lucas Boot staat mag je niet harder dan 70 km/u, banden met een Y kunnen tot wel 300 km/u aan." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar de redactie van deze krant. www.pietvogelaar.nl Chevy Traverse bij Pietersen leverbaar US Carcentrum Pietersen in Rotterdam, sinds jaar en dag semi-offtcieel importeur van de Amerikaanse GM-merken en weer volop officieel actiefin die hoeda nigheid, kondigt de beschikbaar heid aan van de nieuwe Chevrolet Traverse. Het is een stevige cross-over tussen een MPV en een SUV, want zowel met voor- als vierwielaand rij ving leverbaar. Het is een echte Chevy, dus geen omge doopte Koreaan en hij biedt dan ook een interieur met alle typisch Amerikaanse snufjes. De Traverse, die trekjes gemeen heeft met de Malibu, heeft een 3,6-1 V6 van 288 pk die directe brandstofinjectie heeft. De Traverse is er bij Pieter sen vanaf 59.950 euro. Buick Regal is Opel Insignia Vooral omdat het merk in groei markt China populair is, heeft Buick de sanering bij General Mo tors overleefd. Op de autoshow van Los Angeles, begin december, onderstrepen ze hun hervonden elan met de nieuwe Regal, die vooral technisch maar ook uiter lijk wel is gebaseerd op de voortref felijke Opel Insignia, die niet ten onrechte Auto van het Jaar is. Dat alleen lijkt een reden om Opel toch maar niet af te stoten. Buick pocht er op dat de Regal 'op de Duitse Autobahnen' is ontwik keld, al zijn ze daar zelf waarschijn lijk niet bij geweest. Om aan te ge ven hoe nijpend het is om uit de recessie te komen, staat de Regal al bij de dealers in LA. AUTGBEDRI. Altijd 150 APK gekeurde auto's op voorraad! Industriestraat 8-10 4462 EZ Goes (t) 0113-215415 info@autasonke.nl www.autosonke.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 51