'Het begon als een geintje' auto5 Honda péinst niet over fusies vrijdag 20 november 2009 Pim Meesters en zijn Daf 46 door Lucas Boot Het gros van de auto's die in deze rubriek de revue passeren zijn jonger dan de berijders zelf! Niet in het geval van de 24-jarige Pim Meesters uit Bergen op Zoom. Zijn Daf 46 stamt uit 1977, het laat ste jaar waarin Volvo - dat Daf in middels had overgenomen - de au to verkocht. Naar goed gebruik be schikt ook de 46 over het befaam de Variomatic-systeem. Een halve Variomatic volgens sommige Daf-puristen, want hij heeft één in plaats van twee aandrijfriemen. De Bergenaar kocht zijn 46 vorig jaar om in de zomervakantie naar zijn werk te rijden. „Ik wilde het zo goedkoop moge lijk doen. Dus ging ik op zoek naar een oldtimer, omdat je geen we genbelasting hoeft te betalen. Van een kennis kocht ik uiteindelijk de ze Daf, een tof bakkie. En, hij maakte een lekker tweetakt-geluid- je-" Pim heeft niet specifiek iets met het merk, maar valt voor de char me van oude auto's en de eenvou dige techniek. Met een dosis ge zond verstand en een handboek kom je als er iets stuk gaat immers een heel eind. Zo heeft Pim de ach teras eigenhandig gerepareerd. „Die as stond een beetje scheef. De aandrijfriem liep daardoor niet goed meer en klapte dubbel. De riem is vervangen en de as staat weer recht. Sindsdien loopt-ie per fect. De auto rijdt zelfs beter dan voorheen." Onderhuids is alles nu prima in or de. Alleen aan het uiterlijk gaat Pim na de winter het nodige bij schaven. „De stoelen wil ik met dezelfde kleur beige als de vloerbedekking bekleden. Ik ga ook de lak egaal maken en het chroom oppoetsen, zodat de hele auto weer mooi glimt." De ogen van Pim stralen als hij vertelt over zijn plannen met het Dafje. „Ik ben er aan gehecht. Dat had ik niet toen ik 'm kocht, ik vond het gewoon een tof ding. Het begon ei genlijk als een geintje en nu ben ik er verliefd op." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar de redactie van de ze krant. Pim Meesters bij zijn Daf 46. foto Tonny Presser TOKYO MOTOR SHOW Met de hybrides en elektrische tractie is Japanse autofabrikant echt bezig met de toekomst onmiddellijk in productie geno men kan worden, hetgeen ook lijkt te gelden voor de andere le den van de elektrische Honda-fa- milie, een eveneens enigszins retro gestileerde bromfiets, een scootmo- biel en vooral de ontzettend leuke éénwieler die nu nog U3-X heet. We hebben hem geprobeerd en het is echt fantastisch hoe het ding zijn en jouw evenwicht bewaart en prompt de kant uit gaat rijden die jij aangeeft door een beetje die richting in te leunen. Dat gaat met maximaal 6 kilomer per uur en een uur rijden kost anderhalf uur opladen. Nog niet geschikt voor buitenshuis (het gecompliceerde wiel kan geen stoepje pakken en is gevoelig voor straatvuil), maar voor instellingen als ziekenhuizen of luchthavens een ideaal trans portmiddel. Honda zweeg op de vraag wan neer de éénwieler op de markt komt, laat staan dat een prijs werd genoemd. Het ding lijkt maar één bezwaar te hebben: je gaat er nog minder door bewegen. Tijdens de Tokyo Motor Show gunde Honda ons een kijkje bij hen in de keuken. Daarbij spraken we ook even met topman Ito, wiens be langrijkste boodschap was dat zijn bedrijf niét in is voor wat voor fusie dan ook. door Robbert Keegel De elektrische toekomst bij Honda., met brommer, scootmobiel, stadsau- tootje en éénwieler. De Honda CR-Z, model van het prototype met daarachter de definitieve versie. foto's GPD we altijd voorop hebben gelopen, verwaarlozen, maar met onze hy brides en elektrische tractie zijn we echt bezig met de toekomst", aldus Ito. „Maar het zal nog zeker twintig jaar duren voordat elektri sche auto's, waaronder vooral stek- kerhybrides, een rol van betekenis spelen." Dus ook hier iemand met een gro tere realiteitszin dan menig politi cus. Dat bleek ook toen we het re searchcentrum bekeken. Daar zagen we de definitieve ver sie van de op de tentoonstelling ge presenteerde hybride sportauto, de CR-Z, de opvolger van de CR-X. Hij heeft ruwweg de tech niek van de Insight en zal eind vol gend jaar in Japan en de VS op de markt komen. Rond die tijd valt ook een hybride Jazz te verwach ten, maar die werd niet getoond. Wel een opmerkelijke hybride (in dit geval zelfs met een fuelcell) die Skydeck heet en waarvan de ont werpers ons influisterden dat de combinatie van vleugel- en schuif deur niet realistisch is, maar het fu turistische interieur, met stoelen die 'fiangen' aan de middentunnel wel degelijk. De Skydeck bena drukt ook de nieuwe familie-lijn, zoals die tot uitdrukking komt in Insight en FCX Clarity, waarbij de ontwerper toegaf dat er momen teel verder weinig familietrekjes in het algehele design opvallen. Er was ook een leuk elektrisch stadsautootje, duidelijk geïnspi reerd op de Honda N360 en N600 uit de jaren zestig, wat zo te zien We doen het relatief goed, niet eens zo zeer door het succes dat we in enkele lan den - zoals dat van jullie - hebben met onze hybride auto's", aldus Ta- kanobu Ito die sinds vorig jaar Honda leidt, „Maar doordat de mo torfiets over de hele wereld steeds meer wordt gebruikt voor woon-werkverkeer. En we zijn nog altijd 's werelds grootste mo torfietsenproducent. Door die ster ke positie hoeven we ook niet te denken aan een fusie of anders zins samengaan met wat nu nog een concurrent is", zegt Ito, die de eerste topman van Honda is die oprichter Soichiro Honda niét heeft gekend. „En met onze re search lopen we helemaal voorop. Niet dat we de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, waarmee De combinatie van vleugel- en schuifdeuren van de Honda Skydeck moeten we niet al te serieus nemen, het interieur wél. De vreselijk leuke éénwieler van Honda.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 49