'Het begon als een geintje'
auto5
Honda péinst niet over fusies
vrijdag 20 november 2009
Pim Meesters en zijn Daf 46
door Lucas Boot
Het gros van de auto's die
in deze rubriek de revue
passeren zijn jonger dan
de berijders zelf! Niet in
het geval van de 24-jarige Pim
Meesters uit Bergen op Zoom.
Zijn Daf 46 stamt uit 1977, het laat
ste jaar waarin Volvo - dat Daf in
middels had overgenomen - de au
to verkocht. Naar goed gebruik be
schikt ook de 46 over het befaam
de Variomatic-systeem. Een halve
Variomatic volgens sommige
Daf-puristen, want hij heeft één in
plaats van twee aandrijfriemen.
De Bergenaar kocht zijn 46 vorig
jaar om in de zomervakantie naar
zijn werk te rijden.
„Ik wilde het zo goedkoop moge
lijk doen. Dus ging ik op zoek naar
een oldtimer, omdat je geen we
genbelasting hoeft te betalen. Van
een kennis kocht ik uiteindelijk de
ze Daf, een tof bakkie. En, hij
maakte een lekker tweetakt-geluid-
je-"
Pim heeft niet specifiek iets met
het merk, maar valt voor de char
me van oude auto's en de eenvou
dige techniek. Met een dosis ge
zond verstand en een handboek
kom je als er iets stuk gaat immers
een heel eind. Zo heeft Pim de ach
teras eigenhandig gerepareerd.
„Die as stond een beetje scheef.
De aandrijfriem liep daardoor niet
goed meer en klapte dubbel. De
riem is vervangen en de as staat
weer recht. Sindsdien loopt-ie per
fect. De auto rijdt zelfs beter dan
voorheen."
Onderhuids is alles nu prima in or
de. Alleen aan het uiterlijk gaat
Pim na de winter het nodige bij
schaven.
„De stoelen wil ik met dezelfde
kleur beige als de vloerbedekking
bekleden. Ik ga ook de lak egaal
maken en het chroom oppoetsen,
zodat de hele auto weer mooi
glimt." De ogen van Pim stralen
als hij vertelt over zijn plannen
met het Dafje.
„Ik ben er aan gehecht. Dat had ik
niet toen ik 'm kocht, ik vond het
gewoon een tof ding. Het begon ei
genlijk als een geintje en nu ben ik
er verliefd op."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
Pim Meesters bij zijn Daf 46. foto Tonny Presser
TOKYO MOTOR SHOW Met de hybrides en elektrische tractie is Japanse autofabrikant echt bezig met de toekomst
onmiddellijk in productie geno
men kan worden, hetgeen ook
lijkt te gelden voor de andere le
den van de elektrische Honda-fa-
milie, een eveneens enigszins retro
gestileerde bromfiets, een scootmo-
biel en vooral de ontzettend leuke
éénwieler die nu nog U3-X heet.
We hebben hem geprobeerd en
het is echt fantastisch hoe het ding
zijn en jouw evenwicht bewaart
en prompt de kant uit gaat rijden
die jij aangeeft door een beetje die
richting in te leunen. Dat gaat met
maximaal 6 kilomer per uur en
een uur rijden kost anderhalf uur
opladen. Nog niet geschikt voor
buitenshuis (het gecompliceerde
wiel kan geen stoepje pakken en is
gevoelig voor straatvuil), maar
voor instellingen als ziekenhuizen
of luchthavens een ideaal trans
portmiddel.
Honda zweeg op de vraag wan
neer de éénwieler op de markt
komt, laat staan dat een prijs werd
genoemd. Het ding lijkt maar één
bezwaar te hebben: je gaat er nog
minder door bewegen.
Tijdens de Tokyo Motor
Show gunde Honda ons een
kijkje bij hen in de keuken.
Daarbij spraken we ook even
met topman Ito, wiens be
langrijkste boodschap was
dat zijn bedrijf niét in is voor
wat voor fusie dan ook.
door Robbert Keegel
De elektrische toekomst bij Honda., met brommer, scootmobiel, stadsau-
tootje en éénwieler.
De Honda CR-Z, model van het prototype met daarachter de definitieve versie. foto's GPD
we altijd voorop hebben gelopen,
verwaarlozen, maar met onze hy
brides en elektrische tractie zijn
we echt bezig met de toekomst",
aldus Ito. „Maar het zal nog zeker
twintig jaar duren voordat elektri
sche auto's, waaronder vooral stek-
kerhybrides, een rol van betekenis
spelen."
Dus ook hier iemand met een gro
tere realiteitszin dan menig politi
cus. Dat bleek ook toen we het re
searchcentrum bekeken.
Daar zagen we de definitieve ver
sie van de op de tentoonstelling ge
presenteerde hybride sportauto,
de CR-Z, de opvolger van de
CR-X. Hij heeft ruwweg de tech
niek van de Insight en zal eind vol
gend jaar in Japan en de VS op de
markt komen. Rond die tijd valt
ook een hybride Jazz te verwach
ten, maar die werd niet getoond.
Wel een opmerkelijke hybride (in
dit geval zelfs met een fuelcell) die
Skydeck heet en waarvan de ont
werpers ons influisterden dat de
combinatie van vleugel- en schuif
deur niet realistisch is, maar het fu
turistische interieur, met stoelen
die 'fiangen' aan de middentunnel
wel degelijk. De Skydeck bena
drukt ook de nieuwe familie-lijn,
zoals die tot uitdrukking komt in
Insight en FCX Clarity, waarbij de
ontwerper toegaf dat er momen
teel verder weinig familietrekjes in
het algehele design opvallen.
Er was ook een leuk elektrisch
stadsautootje, duidelijk geïnspi
reerd op de Honda N360 en N600
uit de jaren zestig, wat zo te zien
We doen het relatief
goed, niet eens zo
zeer door het succes
dat we in enkele lan
den - zoals dat van jullie - hebben
met onze hybride auto's", aldus Ta-
kanobu Ito die sinds vorig jaar
Honda leidt, „Maar doordat de mo
torfiets over de hele wereld steeds
meer wordt gebruikt voor
woon-werkverkeer. En we zijn
nog altijd 's werelds grootste mo
torfietsenproducent. Door die ster
ke positie hoeven we ook niet te
denken aan een fusie of anders
zins samengaan met wat nu nog
een concurrent is", zegt Ito, die de
eerste topman van Honda is die
oprichter Soichiro Honda niét
heeft gekend. „En met onze re
search lopen we helemaal voorop.
Niet dat we de ontwikkeling van
verbrandingsmotoren, waarmee
De combinatie van vleugel- en schuifdeuren van de Honda Skydeck moeten
we niet al te serieus nemen, het interieur wél.
De vreselijk leuke éénwieler van
Honda.