auto 13
Mercedes Coupé zoals het hóórt
vrijdag 20 november 2009
Met de nieuwe E-Klasse was al duidelijk dat
Mercedes-Benz zijn oude vertrouwde kwaliteit
weer had hervonden. De coupé-versie daarop
bevestigt dat nadrukkelijk.
door Robbert Keegel
gebruikelijk achterwielaandrijving,
maar wel zonder die dubbele bo
dem die hem zo mal hoog maakt.
Dat was indertijd aanleiding voor
de Eland-affaire, die schade heeft
gedaan door de totaal verkeerde
aanpak ervan, ook al is er daadwer
kelijk nooit een A omgekieperd zo
als hier en daar in de pers werd be
weerd.
De nieuwe E-Klasse is het aanvul
lende bewijs dat ze daar in Stutt
gart echt weer op de goede weg
zijn (elders in die nijvere stad is de
faliekant verkeerd uitgepakte stunt
om VW over te nemen op het te
gendeel uitgedraaid). Bij de presti-
ge-uitvoering van het prestige-mo-
del, de nieuwe E-Klasse Coupé
lijkt het wel of ontwerpers, techni
ci en lopende-bandwerkers er nog
een schepje bovenop hebben ge
gooid. De E-Coupé is de opvolger
van de CLK.
Hoewel die een E leek, was het in
wezen een C-Klasse met de neus
van zo'n grotere broer en bij de
nieuwe C-Coupé is dezelfde wissel
truc uitgehaald. Onderstel en wiel
basis (2,76 meter) zijn die van de C
en ook de binnenruimte is dus
daarmee vergelijkbaar. Ofschoon
het een fraaie tweedeurs coupé is,
kan je dus achterin prima zitten.
In- en uitstappen blijft wat peni
bel, maar de voorstoelen gaan vlot
en desgewenst elektrisch naar vo
ren.
Wat die stoelen betreft valt de
E-Coupé met z'n neus in de boter,
want die voortreffelijk en onbegrij-
M. van Gilst, Mercedes-Benz Van Oeveren-Vervaert, Goes
„In de showroom krijgen we van klanten veel
compli- menten over de belijning van de auto. De
B-stijl is helemaal weg en dat heeft iets speciaals.
De E-klasse Coupé beschikt daarnaast over
noviteiten als een radargestuurde cruise control
en een actieve motor- kap die bij een aanrijding
met een voetganger zeven centimeter omhoog
schiet om de klap op te vangen."
Het interieur van de E-coupé is precies zoals het hoort: perfect afgewerkt en ergonomisch volstrekt correct.
foto GPD
pelijk ruim verstelbare (en van op-
blaaskussentjes voorziene) mul
ti-contour fauteuils kunnen er in.
De bank achterin kan (extra) plat
(bagageruim 450 liter) en is prettig
geprofileerd, hetgeen hem wel tot
strikte tweezitter maakt.
Zo comfortabel als de stoelen is
ook de rest van het interieur. Hóe
weldadig hangt uiteraard van de
uitvoering af, maar anders dan ri
vaal Audi heeft Mercedes de kwalij
ke praktijk verlaten de basismodel
len zo kaal als Cas Spijkers' sche
del te laten en zelfs voor de meest
elementaire accessoires schrikba
rende bedragen te vragen. Maar bij
Mercedes is ook de standaarduit
voering al weldadig, met alles wat
je verwacht van een auto in dit seg
ment.
Wie meer wil (en dat wil ieder
één) kan een comfort- of een
sportpakket kopen om aan z'n per
soonlijke wensen te voldoen en
daarnaast is er nog altijd een enor
me lijst met snufjes ter verhoging
van comfort, veiligheid en presti
ge. Maar in de basis is er van alle
drie die elementen al voldoende.
Wij reden met een viercilinder tur
bodiesel, want Mercedes neemt de
trend van downsizing serieus als
geen ander. Dit is echt een heerlij
ke motor, zeker voor de zakelijke
rijder dé keuze. Trekkracht en zui
nigheid zijn de trefwoorden en
dankzij dat koppel van 310 Nm
kan er toch leuk vlot mee worden
gereden (top 249 kilometer per
uur, 0-100 in 7,2 seconden). Ge
middeld verbruik daarbij 5,8 liter
(met de heerlijke automaat). De
verder onbeduidende (maar fiscaal
tellende) C02-uitstoot is gemid
deld 138 gram per kilometer (hand-
bak). Niet gek voor een auto van
1690 kilo.
Dat allemaal levert deze heerlijke
auto een prijskaartje van 56.401 eu
ro op en een keurig B-label. De
250 benzine is er voor 54 900. Prij
zen die vanaf 1 januari flink kun
nen verschillen. Maar dat veran
dert niets aan de topkwaliteit van
deze Mercedes.
Toen ze hét zo druk hadden
met de overname van
Chrysler en ook verder de
wereldhegemonie ambieer
den, heeft de top van Mercedes de
core-business, het bouwen van feil
loze auto's in het 'premium'-seg-
ment, te lang schromelijk verwaar
loosd. Zelfs de bijna spreekwoorde
lijke kwaliteit van hun belangrijk
ste model, 'taxi' E-Klasse kwam in
het geding en dat is het laatste wat
je als merk met zo'n prachtreputa-
tie wilt.
Gelukkig hebben ze de fouten -
van voornamelijk de megalomane
Jürgen Schrempp - tijdig ingezien
en ruimschoots hersteld.
Al met de huidige C-Klasse maak
te Mercedes duidelijk dat het hun
weer ernst was met product en bij
behorende reputatie. Dat ze weer
helemaal fris in de bol zijn blijkt
ook uit de plannen om van de ko
mende A-Klasse - toch nog altijd
een vreemde eend in de pre
mium-bijt van het Stuttgarter
'Haus' - weer een normale auto te
maken. Helaas niet met de verder
Ja, ik houd me in de regel aan de
maximumsnelheid. Ik merk op
tachtig-kilometerwegen dat ande
re mensen dat lastig vinden.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden en waar was
dat?
Op de snelweg in Frankrijk, op
weg naar de Alpen of Pyreneeën,
140 tot 150 kilometer per uur.
Wanneer kreeg u voor het laatst
een bekeuring en waarvoor?
Twee jaar geleden, voor te hard rij
den, vijf a tien kilometer per uur.
Om de twee jaar heb ik dat.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
Ik kom uit België en heb daar mijn
rijbewijs gehaald in 1971, in één
keer. Je hoefde toen alleen nog-
theorie-examen te doen. Ik kon zo
van de tractor de auto in.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
Op snelwegen de maximumsnel
heid verhogen.
Wat vindt u een lelijke auto?
Geen, of toch wel, een Ford Ka.
Hoe zou u zich als autorijder
willen omschrijven?
Rustig, al is mijn vrouw het daar
mee niet eens.
AUTOTEST Nieuw model is comfortabel en weldadig
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Arnold Schelfhout (59) is lid van de Raad van Be
stuur van Zorgsaam Zeeuws-Vlaanderen. Hij is een
fanatiek fietser, in de Alpen en Pyreneeën.
door Harmen van der Werf
In wat voor auto rijdt u?
Een Peugeot 308 diesel van der
tien maanden, een stationwagen.
De drie zetels achter kunnen eruit,
waardoor je een plat laadvlak
krijgt. Handig voor fietsenvervoer.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
De auto waar ik nu in rij, comfor
tabel en functioneel. Ik droom
niet van een andere wagen.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Verwijzend naar mijn hobby fiet
sen, ik vind dat automobilisten
weinig oog hebben voor fietsers.
Wielrenners kunnen zich asociaal
gedragen tegenover andere fiet
sers. En ik erger me aan vrachtwa
gens die lang op de linkerbaan blij
ven rijden.
Heeft u zelf een 'onhebbelijk
heid' in het verkeer?