auto 13 Mercedes Coupé zoals het hóórt vrijdag 20 november 2009 Met de nieuwe E-Klasse was al duidelijk dat Mercedes-Benz zijn oude vertrouwde kwaliteit weer had hervonden. De coupé-versie daarop bevestigt dat nadrukkelijk. door Robbert Keegel gebruikelijk achterwielaandrijving, maar wel zonder die dubbele bo dem die hem zo mal hoog maakt. Dat was indertijd aanleiding voor de Eland-affaire, die schade heeft gedaan door de totaal verkeerde aanpak ervan, ook al is er daadwer kelijk nooit een A omgekieperd zo als hier en daar in de pers werd be weerd. De nieuwe E-Klasse is het aanvul lende bewijs dat ze daar in Stutt gart echt weer op de goede weg zijn (elders in die nijvere stad is de faliekant verkeerd uitgepakte stunt om VW over te nemen op het te gendeel uitgedraaid). Bij de presti- ge-uitvoering van het prestige-mo- del, de nieuwe E-Klasse Coupé lijkt het wel of ontwerpers, techni ci en lopende-bandwerkers er nog een schepje bovenop hebben ge gooid. De E-Coupé is de opvolger van de CLK. Hoewel die een E leek, was het in wezen een C-Klasse met de neus van zo'n grotere broer en bij de nieuwe C-Coupé is dezelfde wissel truc uitgehaald. Onderstel en wiel basis (2,76 meter) zijn die van de C en ook de binnenruimte is dus daarmee vergelijkbaar. Ofschoon het een fraaie tweedeurs coupé is, kan je dus achterin prima zitten. In- en uitstappen blijft wat peni bel, maar de voorstoelen gaan vlot en desgewenst elektrisch naar vo ren. Wat die stoelen betreft valt de E-Coupé met z'n neus in de boter, want die voortreffelijk en onbegrij- M. van Gilst, Mercedes-Benz Van Oeveren-Vervaert, Goes „In de showroom krijgen we van klanten veel compli- menten over de belijning van de auto. De B-stijl is helemaal weg en dat heeft iets speciaals. De E-klasse Coupé beschikt daarnaast over noviteiten als een radargestuurde cruise control en een actieve motor- kap die bij een aanrijding met een voetganger zeven centimeter omhoog schiet om de klap op te vangen." Het interieur van de E-coupé is precies zoals het hoort: perfect afgewerkt en ergonomisch volstrekt correct. foto GPD pelijk ruim verstelbare (en van op- blaaskussentjes voorziene) mul ti-contour fauteuils kunnen er in. De bank achterin kan (extra) plat (bagageruim 450 liter) en is prettig geprofileerd, hetgeen hem wel tot strikte tweezitter maakt. Zo comfortabel als de stoelen is ook de rest van het interieur. Hóe weldadig hangt uiteraard van de uitvoering af, maar anders dan ri vaal Audi heeft Mercedes de kwalij ke praktijk verlaten de basismodel len zo kaal als Cas Spijkers' sche del te laten en zelfs voor de meest elementaire accessoires schrikba rende bedragen te vragen. Maar bij Mercedes is ook de standaarduit voering al weldadig, met alles wat je verwacht van een auto in dit seg ment. Wie meer wil (en dat wil ieder één) kan een comfort- of een sportpakket kopen om aan z'n per soonlijke wensen te voldoen en daarnaast is er nog altijd een enor me lijst met snufjes ter verhoging van comfort, veiligheid en presti ge. Maar in de basis is er van alle drie die elementen al voldoende. Wij reden met een viercilinder tur bodiesel, want Mercedes neemt de trend van downsizing serieus als geen ander. Dit is echt een heerlij ke motor, zeker voor de zakelijke rijder dé keuze. Trekkracht en zui nigheid zijn de trefwoorden en dankzij dat koppel van 310 Nm kan er toch leuk vlot mee worden gereden (top 249 kilometer per uur, 0-100 in 7,2 seconden). Ge middeld verbruik daarbij 5,8 liter (met de heerlijke automaat). De verder onbeduidende (maar fiscaal tellende) C02-uitstoot is gemid deld 138 gram per kilometer (hand- bak). Niet gek voor een auto van 1690 kilo. Dat allemaal levert deze heerlijke auto een prijskaartje van 56.401 eu ro op en een keurig B-label. De 250 benzine is er voor 54 900. Prij zen die vanaf 1 januari flink kun nen verschillen. Maar dat veran dert niets aan de topkwaliteit van deze Mercedes. Toen ze hét zo druk hadden met de overname van Chrysler en ook verder de wereldhegemonie ambieer den, heeft de top van Mercedes de core-business, het bouwen van feil loze auto's in het 'premium'-seg- ment, te lang schromelijk verwaar loosd. Zelfs de bijna spreekwoorde lijke kwaliteit van hun belangrijk ste model, 'taxi' E-Klasse kwam in het geding en dat is het laatste wat je als merk met zo'n prachtreputa- tie wilt. Gelukkig hebben ze de fouten - van voornamelijk de megalomane Jürgen Schrempp - tijdig ingezien en ruimschoots hersteld. Al met de huidige C-Klasse maak te Mercedes duidelijk dat het hun weer ernst was met product en bij behorende reputatie. Dat ze weer helemaal fris in de bol zijn blijkt ook uit de plannen om van de ko mende A-Klasse - toch nog altijd een vreemde eend in de pre mium-bijt van het Stuttgarter 'Haus' - weer een normale auto te maken. Helaas niet met de verder Ja, ik houd me in de regel aan de maximumsnelheid. Ik merk op tachtig-kilometerwegen dat ande re mensen dat lastig vinden. Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden en waar was dat? Op de snelweg in Frankrijk, op weg naar de Alpen of Pyreneeën, 140 tot 150 kilometer per uur. Wanneer kreeg u voor het laatst een bekeuring en waarvoor? Twee jaar geleden, voor te hard rij den, vijf a tien kilometer per uur. Om de twee jaar heb ik dat. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? Ik kom uit België en heb daar mijn rijbewijs gehaald in 1971, in één keer. Je hoefde toen alleen nog- theorie-examen te doen. Ik kon zo van de tractor de auto in. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? Op snelwegen de maximumsnel heid verhogen. Wat vindt u een lelijke auto? Geen, of toch wel, een Ford Ka. Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? Rustig, al is mijn vrouw het daar mee niet eens. AUTOTEST Nieuw model is comfortabel en weldadig TIEN AUTOVRACEN AAN: Arnold Schelfhout (59) is lid van de Raad van Be stuur van Zorgsaam Zeeuws-Vlaanderen. Hij is een fanatiek fietser, in de Alpen en Pyreneeën. door Harmen van der Werf In wat voor auto rijdt u? Een Peugeot 308 diesel van der tien maanden, een stationwagen. De drie zetels achter kunnen eruit, waardoor je een plat laadvlak krijgt. Handig voor fietsenvervoer. In wat voor auto zou u willen rijden? De auto waar ik nu in rij, comfor tabel en functioneel. Ik droom niet van een andere wagen. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Verwijzend naar mijn hobby fiet sen, ik vind dat automobilisten weinig oog hebben voor fietsers. Wielrenners kunnen zich asociaal gedragen tegenover andere fiet sers. En ik erger me aan vrachtwa gens die lang op de linkerbaan blij ven rijden. Heeft u zelf een 'onhebbelijk heid' in het verkeer?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 47