Innovatie: duurzaam rendement en imago Wanneer heeft u Ihet laatst iets voor het eerst gedaan Uit de brand! rliiÉl gastschrijver Mil! I Bouwraadhuis.ni Murk Peutz: 4 Met weinig middelen kun je veel bereiken.' Foto: Synteiis uist in economisch mindere tij- I den kan innovatie bedrijven nelpen de balans tussen kosten en baten net dat beetje meer naar de kant van de laatste te laten door slaan. Door slimmer te produce ren kunt u bijvoorbeeld met min der energie en grondstoffen het zelfde resultaat bereiken. Maar een goed rendement is niet de eni ge eis die aan uw bedrijf wordt ge steld. De markt verwacht van u ook steeds meer dat u duurzaam produceert. Duurzamer en slim mer produceren is in dit geval echter hetzelfde. Voor u als on dernemer is de kortste weg naar dat duurzame imago dus die van de innovatie. Zo verbetert u én uw rendement én uw imago. door Murk Peutz BREDA - Stilstand is achteruitgang, in het bedrijfsleven nog meer dan el ders. Innoveren is een manier om in beweging te blijven zonder daarvoor een nieuw wagenpark te hoeven aan schaffen. De meest succesvolle innova tie is juist die waarbij u effectiever ge bruik maakt van de bestaande vervoer middelen. En als MKB-bedrijf kunt u door te innoveren bovendien twee vliegen in één klap slaan. Innovatie is een uitstekende manier om de buiten wereld te tonen dat uw bedrijf ook aan duurzaamheid doet, zonder dat u daarvoor allerlei kostbare markering en reclametoeters en bellen moet in schakelen. Niet financieel warmlopen Het feit dat de consument zich tegen woordig veel meer zorgen maakt dan een aantal jaar geleden over zaken als de opwarming van de aarde en het mogelijk opraken van de fossiele brandstoffen betekent namelijk niet dat hij nu automatisch warm loopt voor elk etiket met het woord duur zaamheid. In ieder geval niet finan cieel. Max Havelaar is vele jaren eerlij ke koffie. De merknaam is synoniem voor een rechtvaardige verdeling van de opbrengst tussen de koffieboeren en de koffiebranders en -verdelers. Toch is Max Havelaar pas een com mercieel succes geworden nadat de consument verteld werd dat het merk óók synoniem is voor lekkere koffie. Hetzelfde geldt voor de benzine- en dieselsoorten die beter zijn voor het milieu. Minder uitstoot of niet, de au tomobilist bleef in eerste instantie voorbij de pompen met de nieuwe brandstof rijden en tankte doodleuk de traditionele, meer vervuilende. Het ging hem daarbij nu eens niet in de eerste plaats om die paar centen extra. Pas toen de oliemaatschappijen in hun reclameboodschappen er de nadruk op legden dat de nieuwe brandstof óók beter was voor de pres taties van de motor ging het benzine tij keren. Voordelen De consument is dus pas bereid (meer) voor duurzaamheid te betalen als hij niet alleen aan het milieu en verre producenten hoeft te denken maar er ook zelf direct voordeel bij heeft. Zo mild als hij echter voor zich zelf is, zo streng is hij voor bedrijven. U hoeft niet per sé duurzame produc ten te leveren, maar u moet in ieder geval wel aan duurzaamheid doen. Het voorbeeld van de schonere benzi ne toont aan dat multinationals daar bij niet noodzakelijk in het voordeel zijn boven het MKB. Met al hun mar keringspecialisten en reclamebudget ten hadden ze aanvankelijk toch maar mooi de plank misgeslagen. Een MKB-onderneming is een stuk flexi beler en daardoor in staat met weinig middelen veel te bereiken. Sterker nog: omdat je met innovatie verschil lende knoppen tegelijk kunt indruk ken is het mogelijk verschillende voordelen tegelijk te behalen, zoals de kosten omlaag te brengen en tege lijk een duurzamer uitstraling te creë ren. Zo is een metaalfabriek in het Eindhovense ertoe overgegaan gedeel telijk 's nachts te gaan draaien. Dat scheelde, dankzij het lagere tarief, aan zienlijk 111 de elektriciteitsrekening, maar het had ook een positief effect 'op het privéleven van de werkne mers, alleen al omdat die minder tijd aan hun woon-werkverkeer kwijt wa ren. Door minder op van bovenaf op gelegde strakke roosters en meer op de eigen verantwoordelijkheid van ploegen werknemers te vertrouwen blijkt een bezoek aan de tandarts zon der rompslomp geregeld te kunnen worden. In dit bedrijf ging men beter om met het milieu en met elkaar. En dat alles vereiste geen enkele extra in vestering in geld. Duurzaamheid Quick Scan Als ondernemer bent u per definitie al een creatief mens. Bovendien be schikt u met uw personeel over mede werkers die uw bedrijf door en door kennen en die prima kunnen meeden ken over het manieren om slimmer en dus duurzamer te produceren. Maar ook de meest creatieve onderne mer heeft behoefte aan een kompas, een klankbord en professioneel advies om er zeker van te zijn dat hij geen mogelijkheden onbenut laat. Hoeveel doen andere bedrijven in dezelfde branche aan duurzaamheid? Hoe kun je je leveranciers bij je innovatiepogin gen betrekken? Wie serieus gaat na denken over het onderwerp ontdekt al snel dat het ene na het andere vraag teken voor zijn geestesoog verschijnt. Om te voorkomen dat u het ene na het andere wiel opnieuw gaat uitvin den is het raadzaam een beroep te doen op het innovatienetwerk van Syntens. Wij kunnen bijvoorbeeld een Duurzaamheid Quick Scan op uw bedrijf loslaten waarmee we snel en overzichtelijk alle mogelijkheden en wegen die voor u open staan in kaart brengen. We organiseren work shops over verschillende facetten van duurzaam ondernemen en innoveren met het oog op duurzaamheid. We kunnen u cases tonen, zodat u kunt le ren van de prestaties (en fouten) van de bedrijven die u al voorgingen. En we kunnen u rechtstreeks in contact brengen met collega-ondernemers die hetzelfde willen bereiken als u. Leren van collega's Innoveren is routines doorbreken en bestaande werkwijzen vernieuwen. Met relatief eenvoudige ingrepen blijkt u vaak al verrassend goede resul taten te bereiken. Om succesvol te in noveren hoeft u niet naar de bank om een lening af te sluiten voor een nieur we machine maar dient u slechts we gen te vinden om uw bestaande ma chines optimaler te benutten. Syntens past in dat lage kosten plaatje, want de diensten van onze adviseurs wor den gefinancierd door het ministerie van EZ en staan u daarmee voor een groot gedeelte kosteloos ter beschik king. Innoveren is leren van uw colle ga's en uw eigen medewerkers om zo alle instrumenten van het innovatieor kest te kunnen bespelen. Maar inno veren is ook kijken en luisteren naar de specialisten van Syntens die al zo veel partituren hebben bestudeerd en die als dirigent de kakofonie van idee ën en voorstellen tot een welluidende symfonie kunnen omsmeden. Overtuigend imago Duurzaam ondernemen betekent op een niet-verspillcnde manier gebruik maken van energie en grondstoffen en zo min mogelijk afval produceren. Het houdt tevens in op een niet-ver- spillende wijze om te gaan met de tijd, expertise en gevoelens van mede werkers én klanten. Ook al blijkt die klant in veel geval len nog niet bereid een meerprijs voor die duurzaamheid te betalen, als hij voor hetzelfde geld bij uw duurza me^) concurrent terecht kan zal hij het zeker niet laten. Een duurzaam imago is geen kwestie van een hoog reclamebudget, want wie denkt dat de consument met een sausje aan duurzaamheid misleid kan worden zal bedrogen uitkomen. Maar wie succes vol innoveert creëert daarmee bijna vanzelf echte en overtuigende duur zaamheid. Zo zullen uw afnemers met tevredenheid constateren dat een betere wereld niet noodzakelijkerwijs bij henzelf begint maar wel alvast bij uw bedrijf. Voor meer informatie, surf naar: www.syntens. nl/benermorgennog en download gratis het werkboek over duurzaamheid Ben er morgen nog', geschreven door Murk Peutz Murk Peutz is regiodirecteur van Syntens West-Brabant en Zeeland. g-TJ c -o té' ro 2 i -Q c -S i ^*«99^. 1 f k m 3 ïrr 5 «O C t Z i A 1 s|>2'5 m E j Ég l—i-rf' -2 co -C- "O 33 -n 99 c -n <D C-- fl 5 m - S 2 9 o) o a CO (D 9 BRANDWEER O 5 Q) 0) O 9 O co S S _Q w waar bouwen begint

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 99