Vooruit door innovatie evenement column Het idee is dat u alle ruimte heeft voor innovatie Rabobank dewildezeeuw.nl/scan 03 Syntens hield in oktober voor de tweede keer het regionaal InnovatietrefFen. Kwam er vorig jaar een selecte groep onderne mers in Veghel samen, nu waren er 50 vertegenwoordigers van be drijven uit Zuid-Nederland uitge nodigd bij FujiFilm in Tilburg. Elkaar inspireren en verder voor uit helpen, was het doel van deze dag gevuld met een rondleiding door de fabrieken van Fujifilm, een aantal tot de verbeelding spre kende lezingen en een uitgebrei de brainstormsessie. door Dorien van Dijk Fujifilm was een passende locatie, ge zien het innoverend karakter dat dit bedrijf toont om in de huidige econo mie het hoofd boven water te hou den. Driejaar geleden zag het genood zaakt de fabriek voor filmrolletjes - dat zich vijfjaar daarvoor nog in zijn hoogtijdagen bevond - te sluiten als gevolg van de komst van de digitale camera. De productie van fotopapier en ofïsetplaten bleef. Ondertussen werden nieuwe markten gezocht en gevonden. De fotoalbums zijn daar van een mooi voorbeeld. Dit jaar kre gen drie producten van Fujifilm de ge renommeerde TIPA award (Techni cal Image Press Association), waaron der het 'Photobook Briljant' met het in Tilburg ontwikkelde albumpapier. Verder is er hard gewerkt aan een me thode om afvalwater te zuiveren en opnieuw geschikt te maken voor het productieproces, waardoor het ge bruik van grondwater aanzienlijk wordt verminderd. Dit gebeurt met behulp van speciaal ontwikkelde membranen en ionenwisselaars. Ook de Waterschappen De Dommel en Brabantse Delta zijn in dit project ge stapt. Over twee jaar wil Fujifilm ook een volledige syntetische gelatine op de markt brengen, volledig vrij van dierlijke stoffen. Eén van de ondernemers, die heel 'doelgericht is ontspoord', zoals hij dat zelf noemt, is Jan Robben. Na de middelbare tuinbouwschool in Breda deed hij ervaring op in het aardbeien- teeltbedrijf van zijn ouders, waarna hij in 1986 in Oirschot neerstreek met zijn eigen bedrijf. Na de eeuw wisseling kwamen de marges onder druk te staan. Op het bedrijf werd Veel publiek in de zaal. steeds harder gewerkt om hetzelfde bedrag binnen te halen. Een deskun digheidsopleiding Creatief Denken (COCD) hielp hem om op een ande re manier naar zijn product te kijken: de aardbei. Al zoekend naar manieren om zijn vruchten zichtbaar èn proef- baar te onderscheiden, klanten te ver leiden tot een impulsaankoop en een herhalingsaankoop makkelijker te ma ken, kwam Robben in nieuwe net werken terecht en betrad hij andere markten. Om zich te onderscheiden ging hij een ander aardbeienras telen. Een soort dat kwetsbaarder is, waar extra werk aan zit en dus een hogere kostprijs mee gemoeid is, rrmar wel heel lekker. Om zich verder te onder scheiden nam hij afscheid van het stan daard doorzichtig plastic bakje met cellofaan eromheen en liet hij een prachtige verpakking ontwerpen. De aardbeien van Jan Robben hadden het tot relatiegeschenk geschopt. Daar kwam de samenwerking met het bedrijf 'Streekselecties' bij en zo kwamen de aardbeien herkenbaar, met een goed verhaal, terug in het schap van de supermarkt. Met dit ver schil dat er op de veiling nu de dubbe le prijs voor werd betaald in vergelij king met de 'gewone' aardbei. Om de aardbeien als geschenk - en dan met name op bruiloften en partijen - nog aantrekkelijker te maken, ontwik kelde een kunstenaar voor Robben de 'StrawberryTree', een metalen 'boom', waar de aardbeien allemaal apart in hangen. Spontaan Niet iedere ondernemer wordt ge noodzaakt om nieuwe wegen in te slaan. Soms komt een idee spontaan, Foto: Syntens zoals bij Colin de Vries uit Middel burg. Terwijl hij worstelde met dead lines, wilde hij snel een dertigtal factu ren de deur uit doen. Dit bleek niet eenvoudig. Om de klus uit te beste den, moest hij al snel dertigduizend facturen willen verzenden. Dat moest toch anders kunnen! Liefst sneller en goedkoper en waarom geen gebruik maken van de digitale snelweg. Na een weekendje brainstormen was BlueMailCentral.com geboren. Je ver zendt een brief digitaal, die wordt au tomatisch omgezet in een PDF, ge stuurd naar het land van bestemming, ter plekke geprint en in een gesloten envelop gedaan en vervolgens aan de lokale postbode meegegeven. Ander half jaar is De Vries nu bezig en in middels al actief in 45 landen. "De eerste drie maanden in de ontwikke lingsfase van mijn nieuwe bedrijf was ik fulltime geld aan het najagen. Al thans, zo voel de het eerst. Tot ik merkte dat ik een denkomslag moest maken. Hallo mensen, ik geef jullie de kans om mee in een innovatief pro ject te stappen!" Acht programmeurs en een hoogleraar uit Arnhem werk ten mee om de hele technische kant van het verhaal rond te krijgen, inmid dels staan er twee mensen op de loon lijst. De Vries: "Wat we verder aan manschappen nodig hebben, huren we flexibel in. Net als de printcapaci teit in het buitenland. Binnen nu en tien maanden wil ik per land 2500 brieven per dag verzenden, zodat er 300.000 brieven per dag door ons sys teem gaan." Zo ver zijn de Zeeuwse collega's van medisch tatoeagebureau Medical Pigments uit Middelburg nog niet. Als enige in Nederland heb ben zij zich gespecialiseerd in het ta toeëren van wijnvlekken. Graag zou den zij hun techniek verder willen ontwikkelen en uitdragen buiten de regio. Om dat doel te bereiken stap ten Rinus en Loes Souisa onlangs naar Syntens. Loes: "Wij een klein be drijfje, een niche, maar kunnen voor een bepaalde groep mensen veel bete kenen. Wij tatoeëren ook brandwon den, soms werken we ook in de ope ratiekamer van een ziekenhuis. We zijn hier al tien jaar mee bezig, maar om les te gaan geven en een oplei ding te beginnen, moet je mensen met de juiste middelen het veld in kunnen sturen." Evenals vele andere aanwezigen hoop ten zij na de brainstormsessie verder te kunnen met nieuwe invalshoeken en contacten. Loes Souisa: "Wij tra den deze bijeenkomst met open vi zier tegemoet en hebben alvast heel waardevolle contacten opgedaan. Er zijn weer stappen in de goede rich ting gezet." Paul Koorevaar, teamleider Zakelijke Relaties Rabobank Terneuzen-Sas van Gent Innovatie, misschien wel hét woord van deze tijd. Nieuwe technieken, nieu we toepassingen, nieuwe producten en diensten. Een onderwerp dat ook binnen de Rabobank altijd de aandacht heeft Niet alleen in de ontwikkeling van onze eigen dienstverlening, maar ook in de wijze waarop wij onderne mers hierin stimuleren. Toonaangevend De Rabobank voert continu innovatieve ontwikkelingen door in haar dienst verlening. Als marktleider willen wij een toonaangevende speler zijn en blij ven, bij het innoveren van onze dienstverlening naar onze klanten. Zo. zijn wij altijd voorloper geweest in de ontwikkeling van het virtueel bankieren. Wij blijven op zoek naar mogelijkheden om onze dienstverlening aan te passen aan de wensen van onze klanten. Deze klantwensen veranderen, de wereld verandert immers ook. De dynamiek in zowel de business to business als con sumentenmarkt neemt toe, mede door toegenomen technologische en virtu ele mogelijkheden. Hierdoor stijgt ook het aantal contacten van klanten met hun bank. Er zijn immers steeds meer mogelijkheden om contact met de bank te hebben wanneer het de klant uitkomt. Niet voor niets wordt onze site www.rabobank.nl het meest bezocht in de avonduren. En ook onze account managers zijn dan, indien nodig, bereikbaar via hun mobiele telefoon. Rabobank wil haar klanten in al deze ontwikkelingen toonaangevend blijven bedienen. Wij doen dit door vernieuwend te zijn in de mogelijkheden om contact met ons op te nemen, maar door tegelijkertijd wel 'dichtbij' tezijn. Of dit nu is via uw accountmanager, via e-mail, internet, telefoon of chat. Ondernemers stimuleren Naast het innoveren van onze eigen dienstverlening, is de Rabobank groot voorstander van het stimuleren van anderen op dit terrein. We zijn immers een bank met ideeën! Om deze reden is enkele jaren geleden het Herman Wijffels Fonds opgericht. Met dit fonds stimuleert de Rabobank duurzame in novaties. Nieuwe producten, diensten, processen en methodes die niet alleen innovatief zijn, maar ook een vooruitgang op sociaal-maatschappelijk en/of ecologisch gebied b.etekenen. De prijs geeft Nederlandse ondernemers een extra stimulans om kansrijke ideeën te verwezenlijken en hun innovatieve ideeën door te zetten. Als Rabobank vinden wij het belangrijk dat onderne mers zich met ondernemerschap, innovatie en duurzaamheid bezighouden, want streven naar vernieuwing blijft juist ook in deze economische tijden van belang. Het verschil maken Met de Herman Wijffels Innovatieprijs ondersteunt de Rabobank dus onder nemers die het verschil maken. Sinds 2002 wordt deze prijs jaarlijks uitgereikt. Eén van de belangrijkste criteria waarop de inzendingen worden beoordeeld, is het innovatief vermogen. Maar naast bedrijfseconomische ondememings- kwaliteiten wordt ook gekeken naar maatschappelijk verantwoord onderne men. Op 2 december aanstaande wordt de winnaar van 2009 bekend ge maakt, die dan is gekozen uit maar liefst 553 aanmeldingen. Helaas is dit jaar geen Zeeuwse kandidaat doorgedrongen tot de 10 genomineerden. Reden voor mij om deze mooie prijs (hoofdprijs 50.000, tweede prijs 37.500, derde prijs 25.000) onder uw aandacht te brengen. Inschrijven voor de edi tie 2010 kan vanaf dit voorjaar! Strijdt u mee voor de hoofdprijs? Meer weten? Kijk op www.rabobank.nl/bedrijven of informeer bij uw accountmanager. De Rabobank verzorgt periodiek een rubriek in de Ondernemer. visie l vorm I verleiding L0114 36 22 !<P

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 97