221 zeeland Stoomboot als voorbode van nieuwe CDA Zeeland Minister Lelij overleefde zware storm Schouwse inbreng TED conferentie Q woensdag 18 november 2009 S De Veerhaven bij Zijpe rond 1930 op een prentbriefkaart uit de collectie van P. J. Ochtman. Op de voorgrond de provinciale stoomboot Minister Lelij. De komst van de stoom boot luidde een nieuw tijd perk in. De tijd van het massavervoer. Aart Bijl schrijft erover in zijn in ei gen beheer uitgegeven boek. door Piet Kleemans Een belevenis was het, rei zen van Zeeland naar Antwerpen, Zuid-Hol land en Rotterdam in een tijd zonder dijken en dammen. Op Schouwen-Duive- land was het de RTM-spoorboot Minister Lelij die vanaf Zijpe bij Bruinisse een verbinding onder hield met Numansdorp op de Hoekse Waard. Met rode oortjes Uitnodiging Delta van nut voor Zeeland? Delta NV moet worden gesplitst in een commercieel en een publiek deel. Moeten de aandelen van het commerciële deel na de splitsing nog wel in handen blijven van de Provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten? Dat is een complex vraagstuk en de meningen daarover lopen uiteen. Op maandag 23 november 2009 orga niseert het CDA een bijeenkomst over dit onderwerp met diverse deskundige spre kers. U bent vanaf 19.30 uur van harte welkom in het gebouw van Waterschap Zeeuwse Eilanden, Kanaalweg 1 Middelburg. Kijk op www.cdazeeland.nl voor meer informatie. van de opwinding - en in de win ter een kop hete chocolademelk - zat je als kind voor een van de pa trijspoorten. Een stoot op de stoomfluit en de reis kon begin nen. Meestal over kalm kabbelend water. Eén keer - in de barre win ter van 1963 - klonk het bonken van dikke ijsschotsen tegen de sta len scheepswand. Jeugsentiment. En voltooid verleden tijd. Bijl beschrijft in zijn boek het be lang van de stoombootdiensten. Na eeuwen van rustig zeilende of door paarden of mensenhand voortgetrokken schepen versche nen vanaf 1825 steeds meer rook pluimen van door stoommachines aangedreven raderschepen op de binnenwateren. Na 1850 werden steeds meer hou ten stoomboten vervangen door ij zeren en kwam er naast de rader boten door een schroef aangedre ven schepen. De factor tijd werd steeds belangrijker. De stoombo ten werden groter, sneller en com fortabeler en vervoerden steeds meer passagiers, goederen en vee. „En daar is eigenlijk maar weinig over geschreven", zegt Bijl. „Daar om heb ik het in kaart gebracht en beschreven." Al snel groeide het net van stoombootdiensten over de Nederlandse wateren. De stoomboot bleek een geduchte concurrent van de spoorwegen. „Reizen met de stoomboot bete kende op tijd aankomen, perfecte aansluiting op andere stoomboot diensten, treinen en trams en meer comfort dan op de houten banken in de trein." Rond 1900 maakten miljoenen Nederlanders gebruik van de stoombootdien sten. In Zeeland bracht de stoom boot ook toeristen, uit eigen land én het buitenland. Na de eerste wereldoorlog was de bloeitijd voorbij. De verbrandings motor kwam op en dat was het be- De dikke rookpluim was hét handelsmerk van de stoom boot. Op Schouwen-Duiveland was die rookpluim te zien in Zie- rikzee en Bruinisse, of liever ge zegd Zijpe. Vanuit Zierikzee voer een stoomboot vanaf het Luitje richting Kats en vanuit Zijpe werd een veerdienst onderhouden met Anna Jacobapolder en Numans dorp op de Hoekse Waard. Stoom boot 'Minister Lelij' was dé passa giersboot naar Numansdorp. Het markante schip was beroemd, net als de rookpluim. Van zware ro kers werd ook wel gezegd dat zij 'roakten as de Menister'. Het schip deed onder de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) dienst tot 1966. 'De minister' zoals door Ali Pankow zierikzee - De internationale con ferentie TED-Amsterdam, vrijdag in het Tropenmuseum, kent ook een Schouwse inbreng. Die komt van kunstenaar en ontwerper Eric Odinot uit Zierikzee en van beeldend kunstenaar Alexander Wechgelaar uit Rotterdam, ont werper van de kunst-picknickplek De Tien Geboden bij Noordwelle. TED staat voor Technologie, Enter tainment en Design. Op het con gres worden ideeën over de meest uiteenlopende onderwerpen gepre senteerd. Uit de tien best bekeken filmpjes worden drie winnaars ge kozen die hun plan op het congres nader mogen toelichten. Wechgelaar vroeg Jaap Verseput een filmpje te maken over zijn plan Volhwater. Hij draagt daar zijn oplossing aan voor het pro bleem van een stijgende zeespie gel. Kort gezegd houdt zijn voor stel in: diep de Sahara uit, gebruik het eivormige bekken dat dan ont het schip in de volksmond werd genoemd kende een bewogen le ven. Tijdens een zware storm in 1911 werd het schip op de provin ciale steiger in Zijpe gesmeten. De schade werd hersteld en het schip ging weer in de vaart. Tijdens WO II liep het schip forse schade op maar ook deze 'aanslag' overleefde 'de minister'. In 1953 werd het www.pzc.nl staat voor waterberging en leg er dijken omheen. Het betreffende filmpje is te vin den op: www.you tube, com watch?v= q6NxOOe42ho. Eric Odinot presenteert zijn TED-filmpje onder de titel Ik ben een beweging. Hij verbeeldt daarin zijn theorie over duurzaamheid door middel van onder meer een eigen lokale munt. www.youtube. com/user/ ericodinot#p/ a/u/o/ 85aof-gHUBs. MEEST CELEZEN 1. Graanhandel 's nachts malen 2. Huize Voor De Kant (foto) 3. Pontes op fiets voor afvaltocht TIPS NAAR schouwen-duiveland@pzc.nl Het laatste regionieuws op www.pzc.nl/schouwen-duiveland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 80