ma Zigzag schenkt klein maar denkt groot zigzag Het is augustus 2008. Het Spaanse bedrijf Aspro telt miljoenen neer voor de overname van Deltapark Neeltje Jans. De aandeelhouders, Connexxion en Stichting Delta Expo, zijn in één klap een fortuin rijker. Maar wat nu te doen met al die centen? Het bestuur van Stichting Delta Expo heeft het antwoord snel gevon den: pomp het in de Zeeuwse eco nomie. En met die gedachte heeft het de nieuwe stichting Zigzag opgericht. Dit fonds geeft innova tieve en kansrijke initiatieven 'kleine' geldinjecties. Want wat klein is, kan groot worden. door Dennis Rijsbergen VLISSINGEN - De overname van Deltapark Neeltje Jans door de Span jaarden blijkt achteraf een geschenk uit de hemel. '£Er waren twee aandeel houders die wel wilden investeren in Neeltje Jans, maar dat niet konden. En plots was daar een partij met een grote reputatie die én de bereidheid had om te investeren én de midde len", stelt Zigzag-voorzitter Bram Maljaars. "Met de opbrengst van de verkoop van de aandelen kunnen we bovendien nu de Zeeuwse economie stimuleren. Dat is een extra bonus." In het bestuur van Zigzag (voluit Zeeuwse Innovatie Groep/Zeeuwse Aanjaag Groep) zitten drie economi sche zwaargewichten. Bram Maljaars, voormalig directeur van het Innova tie Centrum Zeeland, Koos Scherp huis, ooit directeur van de PZC en Jan Philippen, ex-directeur van Zee land Seaports. Samen hebben ze een karrenvracht aan ervaring en kennen ze de Zeeuw se economie op hun duimpje. Elly Hilgers vult het drietal aan door de da gelijkse gang van zaken te runnen. Het kantoor, of beter gezegd de ka mer, waarin Zigzag huist, is eenvou dig. Want één ding willen, de bestuurs leden niet, dat een groot deel van het geld verdwijnt aan allerlei onnodige zaken. "Als je ziet hoeveel subsidiegeld uit Den Haag verloren gaat aan frictie. Dat willen wij niet", zegt Maljaars. "Wij willen het geld volledig in de Zeeuwse economie stoppen. Geen pa piermolen bij ons. Als een onderne mer zich bij ons aanmeldt, dan willen wij binnen één, anderhalve maand la ten weten of het project voor financie ring in aanmerking komt of niet." Hoeveel geld er precies valt te verde len, willen de heren niet prijsgeven. "Maar we hebben in elk geval een miljoenenbedrag in kas", zegt Philip pen. Als het aan het bestuur ligt, zijn die miljoenen binnen tien, vijftien jaar op. Wil je een economie stimule ren, dan moet geld rollen is hun stel ling. "Al was het geld over twee jaar al op. Als we dan kunnen zeggen, dat en dat hebben we bereikt, dat waren leuke projecten en we hebben de eco nomie bevorderd, dan is het goed", stelt Maljaars. Met de geldinjecties wil Zigzag een zo groot mogelijk effect voor de Zeeuwse economie bereiken. Het gaat wel steeds om relatief kleine geld injecties, 25.000 euro maximaal, voor ondernemers die een innovatief initia tief hebben. Toch is het nieuwe fonds meteen een van de grootste spelers in de provincie op dat gebied. "NV Eco nomische Impuls doet goed werk, maar heeft maar een jaarbudget van een ton of drie. Syntens heeft ook be perkte subsidiemogelijkheden en de overheid moet fors bezuinigen. We geven weliswaar maximaal 25.000 eu ro, maar we streven ernaar om met een kleine impuls een groot effect te sorteren." Klein schenken is groot denken, lijkt het motto van Zigzag. Scherphuis be aamt dat: "Zeeland moet het niet en kel hebben van grote bedrijven. Nee, kleine bedrijfjes hebben ook een groot effect op de economie. Boven dien maakt het niet uit waar ze zitten. Een designbureau kan net zo goed in een mooi kantoor ih Kapelle zitten en hoeft niet zonodig bij Schiphol te zitten. Wist je dat we hier een Zeeland een zzp'er hebben die opdrachten krijgt van Disney Studio's. Die man be hoort tot de wereldtop in zijn vak." "En in Serooskerke is ooit een bedrijf je begonnen met het keuren van boor- platforms", vult Maljaars aan. "Dat is uitgegroeid tot een wereldconcern met kantoren over de hele wereld. Het hoofdkantoor zit nog steeds in Serooskerke. Dat is nu een voorbeeld waarom je kleine, innovatieve initia tieven moet ondersteunen." Want volgens de heren halen nogal wat prachtige ideeën nooit de markt. Ze sneuvelen op de tekentafel, raken verstrikt in bureaucratische molens. Maljaars: "Om een idee te ontwikke len tot een product is één. Maar om het product op de markt te krijgen is twee. Er zijn ondernemers die een goed product hebben, een gedegen marktstudie hebben gedaan, naar de gemeente of provincie stappen om subsidie aan te vragen, en die geven dan niet thuis. Zo'n initiatief glijdt dan weg." Bovendien, zo zegt hij, kun je technisch zeer bekwaam zijn, maar van het vermarkten van het pro duct totaal geen kaas hebben gegeten. Zigzag heeft al enkele initiatieven be loond met een financiële bijdrage. Een ervan is het initiatief voor Panora ma Walcheren. Kunstehaar Kees van Citters is druk bezig met het schilde ren van dat panorama. Uiteindelijk moeten zo'n 75 doeken, die elk 5 bij 2,5 meter groot zijn, een 350 meter lange Zeeuwse evenknie vormen van Panorama Mesdag in Den Haag. "We hebben die groep die dat project heeft opgestart ondersteuning gege ven om de boel wat los te trekken. Het initiatief is in onze ogen niet al leen een sympathiek, cultureel pro ject, als zo'n museum in Vlissingen wordt ontwikkeld, heeft dat ook een behoorlijke stimulans op economisch gebied", legt Maljaars uit. Zigzag ondersteunt ondernemen, maar wil er evenwel niet alleen voor staan. "We willen soms het voortouw nemen, maar het liefst willen we dat meerdere partijen uit verschillende disciplines er geld in steken. Daarom geven we niet alleen financiële onder steuning. Met onze ervaring kunnen we ook op zoek gaan naar partijen die bereid zijn om samen met ons aan de kar te trekken", aldus Maljaars. "We merken dat vooral overheden uitgaan van de multipliergedachte", vult Philippen aan. "Als wij 25.000 euro geven aan project, dan wil de ge meente nog wel eens zeggen dan doen wij er 50.000 euro bij, waarop de provincie vervolgens zegt: 'Dan verdubbelen wij het bedrag naar 150.000 euro'." De drie heren zijn het er wel over eens dat niet alle door Zigzag gesteunde initiatieven uitein delijk tot een succes zullen leiden. "Maar wij kunnen ons missers permit teren", stelt Maljaars. "Wij kunnen onorthodoxer denken dan overhe den. Als ik zie dat van het geld dat uit Den Haag komt tachtig procent op gaat aan ambtenaren en bureau's die van dat geld willen profiteren, en daadwerkelijk maar twintig procent op de juiste plek komt, dan kunnen wij ons veroorloven te experimente ren. Bij ons gaat maar tien procent op aan bijkomende kosten en gaat negen tig procent van het geld direct de Zeeuwse economie in. En dat dan wel eens iets niet zal lukken, calcule ren we in." "Het geld dat we beste den, is aan de Zeeuwse economie ver diend", vult Scherphuis aan, "dat geld willen we niet in een molochach tig fonds stoppen. We hebben hier aan tafel allemaal veel te danken aan de Zeeuwse economie. Nu willen we iets terugdoen voor Zeeland." Ondernemers die innovatieve initia tieven of ideeën hebben en in aanmer king willen komen voor financiële steun door het fonds, kunnen zich aanmelden via www.zigzagfonds.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 111