Op stap met de innovatieadviseur reportage Syntensadviseurs op weg naar ondernemers, links voor Willy Reiniers. Foto: Syntens Innovatie is een van de hoekste nen van het succes van het Ne derlandse bedrijfsleven. De be leidsmakers in Den Haag besef fen dat ten volle en doen er al ja ren alles aan om innovatie te sti muleren en te facilliteren, onder meer met platforms en subsidies. Een van de hoekstenen van het in novatiebeleid is de innovatieadvi seur. Terwijl de succesvolle pro ducten die het resultaat zijn van innovatie vaak uitvoerig worden belicht blijft de rol van de innova tieadviseur echter onderbelicht, wat niet wegneemt dat hij niet zelden een sleutelrol vervult. De Ondernemer belicht het werk van de innovatieadviseur van Syn tens. door Jeroen Kuypers BREDA - In zijn twintigjarige car rière als innovatieadviseur heeft Willy Reijniers al meer dan eens gemerkt dat zijn werkwijze een opvallende analogie vertoont met die van de huis arts: "Het stellen van de juiste vragen levert al de helft van het antwoord op. In tegenstelling tot de dokter moe ten wij het echter niet van de ellende van de patiënt hebben maar van de creatieve kracht van de ondernemer. Innoveren is vooral een taak van ster- ke bedrijven. Als we bij zwakke on dernemingen komen vervullen we meer de functie van 'renovatieadvi seur'." De meeste innovatietrajecten betref fen verbeteringen van het productie proces: veelal met behulp van het be staande machinepark slimmer, dus effi ciënter en goedkoper, produceren. Het resterende deel behelst het ont wikkelen van nieuwe producten of marktinnovatie. "Een belangrijk onderdeel van mijn werk is de ondernemer een welbewus te strategische keuze te helpen ma ken," zegt Willy Reijniers. "Of hij nu het avontuurlijke type is, dat voor al een gevoelsmatige drijfveer heeft of het zakelijke, dat vooral aan de euro's denkt, alle opties moeten goedzijn overdacht, inclusief het niet-innove- ren. Ik vind het normaal dat de onderne mer daarbij de grenzen van het moge lijke opzoekt, maar de kansrijke inno vaties zijn wel die productontwikke lingen die op de een of ander manier een nevenactiviteit van de core-busi ness zijn. De ondernemer die met iets voor hem totaal nieuws innoveert speelt een uitwedstrijd - die hij meest al verliest." Kunststoftechnoloog Willv Reijniers is van huis uit kunst stoftechnoloog, maar hij beschouwt die opleiding meer als een basis voor dan als de kem van zijn werk: "Ik ben en blijf een techneut, maar mijn kennis is vanzelfsprekend niet meer up to date. Dat hoeft gelukkig ook niet. Ik ben immers meer de aangever van het pro ces dat naar de oplossing leidt dan de aandrager van de oplossing zelf. Mijn kennissen zijn belangrijker dan mijn kennis. Dankzij mijn uitgebreide netwerk ben ik in staat de ondernemer in con tact te brengen met de juiste partijen - experts van kennisinstituten maar ook collega's met wie een samenwer kingsverband kan worden opgezet - om zo het proces tot een goed einde te helpen brengen." Dat laatste neemt niet weg dat Reij niers na twintig jaar zo ervaren is in het denkwerk dat bij innoveren hoort dat zijn hersenen als het ware automa tisch in gang schieten als hem een vraag wordt gesteld. "Wij innovatie adviseurs werken natuurlijk gestructu reerd en op afspraak, maar onze dag is zo ingedeeld dat er altijd wat ruimte overblijft voor flexibiliteit. Onlangs werd ik in de auto gebeld door een ondernemer die op zoek was naar een vetvrije manier van bakken. 'Ik ben toch in de buurt, ik kom wel even langs' antwoordde ik. Binnen enkele uren had ik hem al pratend en hardop denkend op het spoor gezet van de oplossing." Zoiets doe je enkel als je een bepaal de mate van gedrevenheid en plezier in je werk houdt, ook na twee decen nia. "En als je bereid bent flexibeler te werken dan van negen tot vijf," voegt Reijniers er aan toe." Partijen samenbrengen Net zo min als het adviseren bij inno veren een taak is die zich beperkt tot de kantooruren, zo ook is het geen functie die de adviseur aan kantoor kluistert. Zijn advieswerk brengt Reij niers vaak op de weg. Hij bezoekt be drijven in heel Zeeland en geregeld ook in Noord-Brabant, al zijn dat meestal vestigingen met een link naar Zeeuwse ondernemingen. Maar lang niet alle gesprekken zijn onderonsjes met de ondernemer. In een later sta dium van het proces worden er door de innovatieadviseur vaak andere par tijen bijgehaald: ondernemers die on derdelen kunnen leveren of de afwer king verzorgen, industrieel ontwer pers, maar ook marketingdeskundi gen. Dat samenbrengen vereist van de innovatieadviseur niet alleen goede communicatieve vaardigheden, maar ook een grote mate van openheid en eerlijkheid. "Ik laat bijvoorbeeld nooit na de ondernemer op de bijko mende effecten van zijn innovatie te wijzen: wat betekent het voor het mi lieu? Wat betekent het voor je mede werkers? Natuurlijk moet een nieuw product winstgevend zijn, maar als dat louter een korte termijn kwestie is kun je toch vraagtekens bij het succes van de innovatie plaatsen." En af en toe gaat de innovatieadviseur nog een stap verder en organiseert hij een dag waar bedrijven in een bepaal de sector kennis kunnen opdoen en tussendoor netwerken. "Een mooi voorbeeld is de Kunststof dag die wij op 12 november samen met Dragon Plastics in Sint Maartens dijk hebben georganiseerd," zegt Wil ly Reijniers. "Op zo'n dag komen medewerkers van bedrijven die actief zijn in de verwerking van kunststof, maar ook hun klanten en zelfs studen ten. We koppelden daar namelijk een ontwerpwedstrijd aan vast. Dit was al de derde Kunststofdag die in Zeeland plaats vond. De voorgaande zijn nog vanuit Syntens georganiseerd, maar bij deze derde hadden we het stokje al bijna helemaal doorgegeven en na men de deelnemende bedrijven de or ganisatie zelf voor hun rekening." Credits noch profits Het geleidelijk aan loslaten is ook ken merkend voor het werk van de inno vatieadviseur. Tegen de tijd dat het nieuwe product eindelijk op de markt komt is de innovatieadviseur al lang en breed aan de horizon verdwenen. Noch de credits, noch de profits van de innovatie worden zijn deel. Is het nooit frustrerend dat steeds anderen de lot krijgen toegezwaaid? "Nee," antwoordt Willy Reijniers. "Het hoort bij ons vak, en als de te vreden ondernemer aan anderen over zijn positieve ervaring met Syntens vertelt straalt zijn succes toch op ons af. De ondernemer is uiteindelijk niet in het innovatieproces zelf geïnteres seerd maar in het resultaat ervan. Voor ons is dat resultaat natuurlijk ook van essentieel belang, maar het meeste genoegen halen we uit het proces. Positieve veranderingen in gang zetten is de kracht van de inno vatieadviseur, ze maken tot een con creet en verkoopbaar product die van de ondernemer." www.ccmvormgeving.nl waar ideeën IdSibétu gemaakt worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 101