8| 100 jaar de slegte Alleen auteur ziet geen broo De Slegte is de laatste stop voor de versnipperaar Boekhandel De Slegte verkoopt al too jaar ramsjboeken: restan ten van uitgevers die voor een prikkie over de toonbank gaan. Heeft ramsj nog toekomst in een tijdperk van ontlezing en e-books? dinsdag 17 november 2009 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl door Dewi Gigengack Terwijl de verkoop van boeken de laatste jaren maar blijft stijgen, stijgt ook het aantal titels dat verramsjt wordt. Restpartijen zijn niet alleen bij De Slegte te koop, maar ook bij reguliere boekhan dels, discountboekhandels en op internet. Volgens de Nederlandse wet moe ten uitgevers voor elk nieuw boek een vaste boekenprijs bepalen. Die prijs moeten boekhandels mini maal een jaar aanhouden. Na dat jaar kan de uitgever de vaste prijs opheffen, en mag een boek met flinke korting worden verkocht. De auteur krijgt over verramsjte boeken geen royalties. De ramsj (een van oorsprong Jid disch woord dat 'rommel' of'par tij ongeregeld goed' betekent) is uit de hand gelopen, vindt Pauline van de Ven van de stichting Au teursdomein. Die stichting wil de inkomens- en rechtspositie van au teurs verbeteren en vindt dat de auteur ook mee moet delen in de opbrengsten van de ramsj. „De overheid probeert de boeken markt te regelen op een manier die hem chronisch ziek heeft ge maakt", zegt Van de Ven. „Het deel van de boekenomzet dat via de ramsj loopt is de afgelopen tien jaar explosief gestegen, net als het aantal ramsj-aanbieders. Ook het ramsjdeel in de totale omzet groeit nog steeds." „Ramsj is geen overschot, maar wordt al bij voorbaat ingecalcu leerd", stelt Van de Ven. Hoe meer exemplaren uitgeverijen drukken, hoe goedkoper het wordt. „Als je drieduizend in plaats van vijftien honderd pockets drukt, halveert de kostprijs van circa drie euro naar éénvijftig. Dat maakt het goedkoper om één keer op over schot te drukken, dan twee keer op maat." Herman Looman, inkoper bij De Slegte, vindt juist dat uitgeverijen de oplages de laatste jaren beter be heersen. „Ik zie een afname van het aantal exemplaren per titel bij de verramsjte boeken. Het aantal titels is wel groter geworden. De to tale ramsj-omvang is al een aantal 'Ramsj is geen overschot, maar wordt al bij voorbaat ingecalculeerd' jaren gelijk, maar wel diverser. Dat is voor ons positief" Een andere boosdoener in de boe- kensector is het retourrecht, vindt Van de Ven. Dat zorgt ervoor dat boekhandels geen risico lopen als ze grote partijen bestellen: ze mo gen de onverkochte boeken terug sturen naar de uitgever, die de par tij verramsjt. Gevolg is een chroni sche overproductie die makkelijk is te lozen. „En 'bestselleritis', veel te hoge prijzen voor nieuwe titels, auteurs die in twaalf weken schap- tijd niet langer hun lezers kunnen vinden," ziet Van de Ven als pro blemen. Bij De Slegte ligt de om loopsnelheid van een boek veel la ger dan in reguliere boekhandels. Een boek ligt bij De Slegte tot wel twee jaar in de winkel. Directeur Ron Mulders: „We hebben geen vaste richtlijn voor hoe lang een boek in de winkel ligt. Ie weet nooit: wat nu niet speelt, kan mor gen interessant zijn." Als voorbeeld noemt hij de biogra fie van Michael Jackson. „Die ver kocht eerst helemaal niet goed, maar begon te lopen toen zijn con certen werden aangekondigd. Toen hij overleed, was het boek binnen een week weg." Hoewel de boekenverkoop al een aantal jaren stijgt, kampt de boe kenbranche ook met ontlezing en de opkomst van het elektronische boek, het e-book. Herman Looman denkt dat als uit gevers blijven uitgeven zoals ze nu doen, ook de ramsj blijft bestaan. „Toch denk ik dat e-books de we reld gaan veroveren. Dat heeft im pact op het gedrukte boek. Van elektronische boeken hoeft geen voorraad te worden gemaakt, en zal dus ook geen overschot ont staan. Waar het alleen om de con tent gaat, zoals bij romans, is het net zo makkelijk om die te down loaden. Bij boeken met veel beeld materiaal is dat anders." Dat in Amerika het aantal down loads van de nieuwe roman van Dan Brown op internetwinkel Amazon.com hoger is dan het aan tal verkochte papieren exemplaren via die site, vindt Looman interes sant en veelzeggend. „Hoe snel zul len e-books hier doorbreken? Het is spannend om te volgen." De Slegte heeft een moei lijke periode achter de rug. In 2006 en 2007 moest de keten een aan tal filialen in Nederland en België sluiten. Ook wordt de concurren tie met internet en reguliere boek handels steeds groter. Met een ver nieuwde internetsite probeert De Slegte hierop in te spelen. Directeur Ron Mulders is deson danks 'absoluut niet ontevreden' over hoe het gaat met het bedrijf „Het kan beter, maar naar de huidi ge marktomstandigheden gaat het behoorlijk." De keten vernieuwt de winkels en heeft een nieuw logo. „De winkels moeten overzichtelijker en toegan kelijker worden. Omdat wij jaren de enige waren met ramsj en twee dehands boeken, waren we ge wend vanuit het aanbod te redene ren. Aan de presentatie hebben we nooit veel gedaan." De ramsj gaat op dit moment erg goed, zegt Mulders. „De tweede handsverkoop ontwikkelt zich minder goed. Vorig jaar was dat precies andersom. Bij de ramsj ben je afhankelijk van het aanbod van de uitgevers. Dit jaar is dat erg leuk." Om concurrentie zoveel mogelijk te vermijden probeert De Slegte een prominente positie te krijgen bij de uitgevers. „Het is namelijk niet alleen een wedstrijd om de gunst van de klant, maar ook een wedstrijd om de gunst van de leve rancier." Een verramsjt boek kost 30 tot 40 procent van de nieuwprijs. Als cri terium voor inkoop hanteert het bedrijf de geschatte verkoopbaar heid. „Vroeger kochten we alles wat in de ramsj zat, nu zijn we kri tischer. We maken een inschatting van wat interessant is voor de klant. Een karakter van de ramsj is dat je altijd bijvangst hebt." De grootte van een ramsjpartij kan enorm verschillen per titel, zegt inkoper Herman Looman: „Van twintig stuks tot 26.000: het grootste aantal dat ik ooit heb inge kocht. Dat was Er was eens een God van vader en zonen Blokker. Dat was een enorme uitzondering. Hoeveel we inkopen ligt aan het boek, maar meestal beginnen we vanaf drieduizend exemplaren al moeilijk te kijken." Looman zorgt dat De Slegte de eni ge is die een bepaalde restpartij koopt. „Exclusief zijn is belangrijk. Het laatste wat we willen is prijs concurrentie." Als een boek bij De Slegte niet loopt, is het einde verhaal. Per jaar vernietigt De Slegte gemiddeld 200.000 boeken, 10 tot 15 procent van de ingekochte titels. Looman: „Wij zijn de laatste stop voor een boek."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 8