Nog genoeg valkuilen over voor invoering als een droge boterham binnenland5 Bh Bekendmaking Verkeersbesluit Het Groot Dictee bestaat twintig jaar Bonden: leraar weg na seks met leerling Noorse metalband sloopt hotelkamer Opnieuw foto's van strandrellen op tv Beagle hervat reis uit haven Argentinië OM eist 14 jaar cel voor eerwraakmoord dinsdag 17 november 2009 Satelliet Provider Innings bureau Begroting autokosten De ANWB heeft voor verschillende klassen en leeftijden berekend wat een auto de gebruiker per maand ongeveer kost (inclusief brandstof), bij vierjarig gebruik, Stadsauto's 15.000 km per jaar) Nieuwe Toyota Aygo 1.0 5-deurs vóór de heffing: 365 euro na de heffing: 355 euro km-prijs: 1,4 cent 4 jaar oude Renault Twingo 1.2 16v3-deurs vóór de heffing: 391 euro na de heffing: 395 euro km-prijs: 2,6 cent 8 jaar oude Ford Ka 1.3 3-deurs vóór de heffing: 339 euro na de heffing: 354 euro km-prijs: 3,3 cent Kleine middenklassers (15.000 km, inclusief 2.500 km in het buitenland) Nieuwe VW Golf 1.4 TSI 5-deurs vóór de heffing: 648 euro na de heffing: 574 euro km-prijs: 3,3 cent 4 jaar oude Peugeot 3071.6 5-drs. vóór de heffing: 578 euro na de heffing: 554 euro km-prijs: 4,6 cent 8 jaar oude Opel Astra 1.6 GL stationwagon vóór de heffing: 425 euro na de heffing: 436 euro km-prijs: 5,3 cent Rekening infbgraphic: CRWbron- Ministerie van Verkeer en Waterstaat. ANWB door Dylan de Gruijl Luxe klasse (20.000 km, inclusief 3.000 km in het buitenland) Nieuwe Audi A6 2.0 TFSI 4-deurs automaat vóór de heffing: 1.351 euro na de heffing: 1.172 euro km-prijs: 6,3 cent 4 jaar oude Mercedes E200 4-drs. vóór de heffing: 1.050 euro na de heffing: 1.008 euro km-prijs: 7,8 cent 8 jaar oude BMW 523i, 4 deurs vóór de heffing: 799 euro na de heffing: 863 euro km-prijs: 12,2 cent land. „Ik ben erg benieuwd hoe Brussel dit plan beziet in het licht van het vrij verkeer in Europa", zei Europarlementslid Jeanine Hen- nis-Plasschaert gisteren. „Straks rij- DEN HAAG - Na decennia van mis lukkingen moet de kilometerhef fing er eindelijk komen als pana cee tegen de files. Over tien jaar heeft iedere automobilist een kast je in de auto dat via een satelliet systeem (GPS) zijn rijgedrag in de gaten houdt. Maar de race is nog lang niet gelopen. Vijf valkuilen voor een omstreden maatregel. De kilometerheffing is historisch hesmet Verkeersministers bijten er al 21 jaar hun tanden op stuk. Neelie Kroes opperde in 1988 als eerste minister rekeningrijden tegen dichtgeslibde snelwegen. Eind ja ren negentig durfde Tineke Nete lenbos het aan om tolpoortjes rond de steden tolpoortjes te sug gereren. Dat voornemen strandde, vooral door een monsterlobby van de ANWB en de Telegraaf. Toch dreigt ook nu weer hevig verzet. Het beeld van de auto als melkkoe is taai. Minister Eurlings realiseert zich dat. Het project is technisch te hoog gegrepen In Duitsland kunnen ze daar over meepraten. Daar liep kilometerhef fing voor vrachtwagens in 2003 op de Autobahn uit op een chaos. De politiek wilde te snel, terwijl de techniek haperde. Gevolg: de boordcomputers waren te laat klaar en eenmaal ingebouwd sloe gen ze op tilt. Pas in 2005 functio neerde de Duitse kilometerhef- fing. Nederland pakt het veel groter aan, met een kilometerheffing voor het hele land. Dat is nergens in de wereld vertoond. Problemen zoals in Duitsland kunnen dan de doodsteek betekenen. den we in Europa allemaal met zes stickers en vier gps-kastjes op on ze dashboards." Eerder had de Europese Commis sie bezwaren tegen een Belgisch nimrT?r,rwnnwrnir iirmwriii n'tf ui in"mi' 1 r 1 nwi 1 tihttiiiiiini'"iiimmiiiHwuFi'iiiiM'wniiigniii■miiwiwiB—iw geen idee hebben waar ze terecht kunnen. „Het is heel moeilijk om vooraf je kansen in te schatten", zegt jurist Ger van Dijk, die slacht offers van onder meer Dexia en DSB bijstaat. Financiële instellin gen hebben een lange adem. Men sen als Hermans zijn eigenlijk geen partij. „Voor dure advocaten kunnen banken en verzekeraars makkelijk een paar miljoen opzij zetten. Hun standaardreactie is dat ze de hakken in het zand zetten", zegt Anton Weenink van Consu ment Geldzaken. Volgens Rob Okhuijsen, adviseur van onder meer de Stichting Verliespolis, ha ken consumenten af als een klacht twee keer is afgewezen. „Consumenten moeten kiezen tus sen twee kwaden", zegt Piet Kore- mans van het Platform Aandelen- lease. „Of je neemt een advocaat met een hoog uurtarief in de arm, of je laat je belangen behartigen door een stichting. De stichtingen worden echter niet altijd door ge dupeerden bestuurd. Vaak zitten l(ti HILVERSUM AMSTERDAM De Telegraaf is tegen De tolpoortjes van Tineke Netelen bos leden schipbreuk door een haatcampagne van de Telegraaf. De wakkerste krant van Neder land wekte, samen met de ANWB, zoveel weerzin tegen het plan dat de Tweede Kamer het naar de prullenbak verwees. Ook nu is de Telegraaf tegen. 'Werken den zijn de dupe' kopte de krant gisteren in dikke letters na een pei ling onder lezers. Bovendien doet nu ook de 'Telegraaf-website' GeenStijl mee, en ook de Tele- graaf-omroepen PowNed en WNL kunnen in stelling worden ge bracht. De weerzin tegen de overheid als Big Brother De autoriteiten kunnen straks pre cies achterhalen waar en wanneer automobilisten zich bevinden. Dat voedt de angst voor een overheid die iedereen 24 uur per dag contro leert. „Het is de bedoeling dat de informatie alleen wordt gebruikt voor het verrekenen van de kilo meterheffing", zegt Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. „Maar politie, justitie en inlichtingendiensten zullen die gegevens ook willen inzien. Indien restricties alleen op papier be staan, voorspel ik dat die snel ver dwijnen." De verkiezingen als struikelblok In 2011 zijn er landelijke verkiezin gen. PW, WD en SP, die fel ge kant zijn tegen de kilometerhef fing, zullen in hun campagnes van het verzet proberen te profiteren. De WD vindt dat de automobilist 'schandalig wordt gepakt'. Dat is pi kant, omdat de partij in de Paarse kabinetten juist voorstander was van een kilometerheffing. plan voor een wegenvfgnet. Dat zou gaan gelden voor alle automo bilisten in België, maar alleen Bel gen kregen het aanschafbedrag te rug door lagere wegenbelasting. Het Groot Dictee der Nederlandse Taal beleeft dit jaar zijn twintigja rig jubileum. Voor deze editie ne men dertig bekende Nederlanders en Vlamingen die al eerder hebben meegedaan opnieuw plaats in de bankjes van de Eerste Kamer. Het Groot Dictee wordt dit jaar geschre ven door Gerrit Komrij en wordt op 16 december uitgezonden. TILBURG De leden en medewerkers van de Noorse Metalband Mayhem zijn gisteren opgepakt nadat ze de in boedel van een hotelkamer in Til burg hadden vernield. Spiegels, een wastafel, bedden en een televi sie waren vernield. Schade: min stens 5000 euro. De bandleden blij ven vastzitten tot een schadever goeding is geregeld. ROTTERDAM Het televisieprogramma Opsporing Verzocht toont vanavond voor de derde keer foto's van verdachten van de strandrellen in Hoek van Holland op 22 augustus. Het gaat om tien foto's van nieuwe verdach ten. De personen worden verdacht van openlijke geweldpleging. Bij de rellen kwam een 19-jarige Rot terdammer om het leven. De onderwijsbonden CNV Onder wijs en de AOb willen dat strenger wordt toegezien op het ontslaan van leraren die een seksuele relatie met een leerling hebben gehad. Een docent die een seksuele relatie heeft met een leerling jonger dan 18 jaar, is volgens de wet strafbaar. Uit recent onderzoek blijkt dat scholen niet altijd aangifte doen. HILVERSUM De clipper Stad Amsterdam van het VPRO-programma Beagle, in het kiel zog van Darwin, heeft zijn reis her vat. Vorige week waren programma medewerkers betrokken bij een ver keersongeluk. Dat kostte het leven aan Petra Niegeman (51), partner van geluidsman Charles Kersten. Het schip vertrok zaterdag vanuit Puerto Madryn in Argentinië. AMSTERDAM Het Openbaar Ministerie heeft gis teren voor de rechtbank in Amster dam 14 jaar cel geëist tegen de twee mannen die in augustus 2007 in Amsterdam een Pakistaanse vrouw (36) zouden hebben doodge slagen, omdat ze wilde scheiden. De verdachten zijn de man van het slachtoffer (moeder van vier kinde ren) en diens neef. er advocaten achter die er een goe de boterham aan verdienen." Volgens Rob Okhuijsen is een ge dragscode nodig waaraan belangen behartigers zich moeten houden. „Ook moet er aandacht komen voor de financiering van rechtsbij stand voor grote groepen mensen tegelijk. In tegenstelling tot indivi duele rechtsbijstand is daar niets voor geregeld." Consument Geldzaken bepleit een schade fonds voor slachtoffers van finan ciële schandalen. Rijkswaterstaat Ministerie van Verkeer en Waterstaat De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat maakt, ter voldoening aan de Algemene wet bestuursrecht, bekend dat er een verkeersbesluit is genomen teneinde het voor onbepaalde tijd instellen van ligplaats verboden en ligplaatsgeboden onder voorwaarden op het Kanaal van Gent naarTerneuzen. Terinzagelegging Het verkeersbesluit ligt vanaf woensdag 18 november 2009 tot woensdag 30 december 2009 op werkdagen van 9.00 uur tot 16.00 uur ter inzage bij het Waterdistrict Westerschelde van Rijkswaterstaat Zeeland, Buitenhaven 2,4531 BX Terneuzen, telefoon 0115 - 68 68 00. Bezwaar maken Belanghebbenden kunnen gedurende voornoemde termijn een bezwaar schrift indienen bij de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, p/a de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Zeeland, Postbus 5014, 4330 KA Middelburg, t.a.v. de afdeling BBV. Terneuzen, 18 november 2009. De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, namens deze, het hoofd van het Waterdistrict Westerschelde, mevrouw ir. A.M.J.V. van Boxtel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 5