Nog genoeg
valkuilen over
voor invoering
als een droge boterham
binnenland5
Bh
Bekendmaking
Verkeersbesluit
Het Groot Dictee
bestaat twintig jaar
Bonden: leraar weg na
seks met leerling
Noorse metalband
sloopt hotelkamer
Opnieuw foto's van
strandrellen op tv
Beagle hervat reis uit
haven Argentinië
OM eist 14 jaar cel
voor eerwraakmoord
dinsdag 17 november 2009
Satelliet
Provider
Innings
bureau
Begroting autokosten
De ANWB heeft voor verschillende
klassen en leeftijden berekend wat
een auto de gebruiker per maand
ongeveer kost (inclusief brandstof),
bij vierjarig gebruik,
Stadsauto's 15.000 km per jaar)
Nieuwe Toyota Aygo 1.0 5-deurs
vóór de heffing: 365 euro
na de heffing: 355 euro
km-prijs: 1,4 cent
4 jaar oude Renault Twingo 1.2
16v3-deurs
vóór de heffing: 391 euro
na de heffing: 395 euro
km-prijs: 2,6 cent
8 jaar oude Ford Ka 1.3 3-deurs
vóór de heffing: 339 euro
na de heffing: 354 euro
km-prijs: 3,3 cent
Kleine middenklassers
(15.000 km, inclusief 2.500 km
in het buitenland)
Nieuwe VW Golf 1.4 TSI 5-deurs
vóór de heffing: 648 euro
na de heffing: 574 euro
km-prijs: 3,3 cent
4 jaar oude Peugeot 3071.6 5-drs.
vóór de heffing: 578 euro
na de heffing: 554 euro
km-prijs: 4,6 cent
8 jaar oude Opel Astra 1.6 GL
stationwagon
vóór de heffing: 425 euro
na de heffing: 436 euro
km-prijs: 5,3 cent
Rekening
infbgraphic: CRWbron- Ministerie van Verkeer en Waterstaat. ANWB
door Dylan de Gruijl
Luxe klasse
(20.000 km, inclusief 3.000 km
in het buitenland)
Nieuwe Audi A6 2.0 TFSI 4-deurs
automaat
vóór de heffing: 1.351 euro
na de heffing: 1.172 euro
km-prijs: 6,3 cent
4 jaar oude Mercedes E200 4-drs.
vóór de heffing: 1.050 euro
na de heffing: 1.008 euro
km-prijs: 7,8 cent
8 jaar oude BMW 523i, 4 deurs
vóór de heffing: 799 euro
na de heffing: 863 euro
km-prijs: 12,2 cent
land. „Ik ben erg benieuwd hoe
Brussel dit plan beziet in het licht
van het vrij verkeer in Europa", zei
Europarlementslid Jeanine Hen-
nis-Plasschaert gisteren. „Straks rij-
DEN HAAG - Na decennia van mis
lukkingen moet de kilometerhef
fing er eindelijk komen als pana
cee tegen de files. Over tien jaar
heeft iedere automobilist een kast
je in de auto dat via een satelliet
systeem (GPS) zijn rijgedrag in de
gaten houdt. Maar de race is nog
lang niet gelopen. Vijf valkuilen
voor een omstreden maatregel.
De kilometerheffing is
historisch hesmet
Verkeersministers bijten er al 21
jaar hun tanden op stuk. Neelie
Kroes opperde in 1988 als eerste
minister rekeningrijden tegen
dichtgeslibde snelwegen. Eind ja
ren negentig durfde Tineke Nete
lenbos het aan om tolpoortjes
rond de steden tolpoortjes te sug
gereren. Dat voornemen strandde,
vooral door een monsterlobby van
de ANWB en de Telegraaf. Toch
dreigt ook nu weer hevig verzet.
Het beeld van de auto als melkkoe
is taai. Minister Eurlings realiseert
zich dat.
Het project is technisch
te hoog gegrepen
In Duitsland kunnen ze daar over
meepraten. Daar liep kilometerhef
fing voor vrachtwagens in 2003 op
de Autobahn uit op een chaos. De
politiek wilde te snel, terwijl de
techniek haperde. Gevolg: de
boordcomputers waren te laat
klaar en eenmaal ingebouwd sloe
gen ze op tilt. Pas in 2005 functio
neerde de Duitse kilometerhef-
fing.
Nederland pakt het veel groter
aan, met een kilometerheffing
voor het hele land. Dat is nergens
in de wereld vertoond. Problemen
zoals in Duitsland kunnen dan de
doodsteek betekenen.
den we in Europa allemaal met zes
stickers en vier gps-kastjes op on
ze dashboards."
Eerder had de Europese Commis
sie bezwaren tegen een Belgisch
nimrT?r,rwnnwrnir iirmwriii n'tf ui in"mi' 1 r 1 nwi 1 tihttiiiiiini'"iiimmiiiHwuFi'iiiiM'wniiigniii■miiwiwiB—iw
geen idee hebben waar ze terecht
kunnen. „Het is heel moeilijk om
vooraf je kansen in te schatten",
zegt jurist Ger van Dijk, die slacht
offers van onder meer Dexia en
DSB bijstaat. Financiële instellin
gen hebben een lange adem. Men
sen als Hermans zijn eigenlijk
geen partij. „Voor dure advocaten
kunnen banken en verzekeraars
makkelijk een paar miljoen opzij
zetten. Hun standaardreactie is dat
ze de hakken in het zand zetten",
zegt Anton Weenink van Consu
ment Geldzaken. Volgens Rob
Okhuijsen, adviseur van onder
meer de Stichting Verliespolis, ha
ken consumenten af als een klacht
twee keer is afgewezen.
„Consumenten moeten kiezen tus
sen twee kwaden", zegt Piet Kore-
mans van het Platform Aandelen-
lease. „Of je neemt een advocaat
met een hoog uurtarief in de arm,
of je laat je belangen behartigen
door een stichting. De stichtingen
worden echter niet altijd door ge
dupeerden bestuurd. Vaak zitten
l(ti
HILVERSUM
AMSTERDAM
De Telegraaf is tegen
De tolpoortjes van Tineke Netelen
bos leden schipbreuk door een
haatcampagne van de Telegraaf.
De wakkerste krant van Neder
land wekte, samen met de
ANWB, zoveel weerzin tegen het
plan dat de Tweede Kamer het
naar de prullenbak verwees. Ook
nu is de Telegraaf tegen. 'Werken
den zijn de dupe' kopte de krant
gisteren in dikke letters na een pei
ling onder lezers. Bovendien doet
nu ook de 'Telegraaf-website'
GeenStijl mee, en ook de Tele-
graaf-omroepen PowNed en WNL
kunnen in stelling worden ge
bracht.
De weerzin tegen de overheid
als Big Brother
De autoriteiten kunnen straks pre
cies achterhalen waar en wanneer
automobilisten zich bevinden. Dat
voedt de angst voor een overheid
die iedereen 24 uur per dag contro
leert. „Het is de bedoeling dat de
informatie alleen wordt gebruikt
voor het verrekenen van de kilo
meterheffing", zegt Bart Jacobs,
hoogleraar computerbeveiliging
aan de Radboud Universiteit in
Nijmegen. „Maar politie, justitie
en inlichtingendiensten zullen die
gegevens ook willen inzien. Indien
restricties alleen op papier be
staan, voorspel ik dat die snel ver
dwijnen."
De verkiezingen als struikelblok
In 2011 zijn er landelijke verkiezin
gen. PW, WD en SP, die fel ge
kant zijn tegen de kilometerhef
fing, zullen in hun campagnes van
het verzet proberen te profiteren.
De WD vindt dat de automobilist
'schandalig wordt gepakt'. Dat is pi
kant, omdat de partij in de Paarse
kabinetten juist voorstander was
van een kilometerheffing.
plan voor een wegenvfgnet. Dat
zou gaan gelden voor alle automo
bilisten in België, maar alleen Bel
gen kregen het aanschafbedrag te
rug door lagere wegenbelasting.
Het Groot Dictee der Nederlandse
Taal beleeft dit jaar zijn twintigja
rig jubileum. Voor deze editie ne
men dertig bekende Nederlanders
en Vlamingen die al eerder hebben
meegedaan opnieuw plaats in de
bankjes van de Eerste Kamer. Het
Groot Dictee wordt dit jaar geschre
ven door Gerrit Komrij en wordt
op 16 december uitgezonden.
TILBURG
De leden en medewerkers van de
Noorse Metalband Mayhem zijn
gisteren opgepakt nadat ze de in
boedel van een hotelkamer in Til
burg hadden vernield. Spiegels,
een wastafel, bedden en een televi
sie waren vernield. Schade: min
stens 5000 euro. De bandleden blij
ven vastzitten tot een schadever
goeding is geregeld.
ROTTERDAM
Het televisieprogramma Opsporing
Verzocht toont vanavond voor de
derde keer foto's van verdachten
van de strandrellen in Hoek van
Holland op 22 augustus. Het gaat
om tien foto's van nieuwe verdach
ten. De personen worden verdacht
van openlijke geweldpleging. Bij
de rellen kwam een 19-jarige Rot
terdammer om het leven.
De onderwijsbonden CNV Onder
wijs en de AOb willen dat strenger
wordt toegezien op het ontslaan
van leraren die een seksuele relatie
met een leerling hebben gehad.
Een docent die een seksuele relatie
heeft met een leerling jonger dan
18 jaar, is volgens de wet strafbaar.
Uit recent onderzoek blijkt dat
scholen niet altijd aangifte doen.
HILVERSUM
De clipper Stad Amsterdam van het
VPRO-programma Beagle, in het kiel
zog van Darwin, heeft zijn reis her
vat. Vorige week waren programma
medewerkers betrokken bij een ver
keersongeluk. Dat kostte het leven
aan Petra Niegeman (51), partner
van geluidsman Charles Kersten.
Het schip vertrok zaterdag vanuit
Puerto Madryn in Argentinië.
AMSTERDAM
Het Openbaar Ministerie heeft gis
teren voor de rechtbank in Amster
dam 14 jaar cel geëist tegen de
twee mannen die in augustus 2007
in Amsterdam een Pakistaanse
vrouw (36) zouden hebben doodge
slagen, omdat ze wilde scheiden.
De verdachten zijn de man van het
slachtoffer (moeder van vier kinde
ren) en diens neef.
er advocaten achter die er een goe
de boterham aan verdienen."
Volgens Rob Okhuijsen is een ge
dragscode nodig waaraan belangen
behartigers zich moeten houden.
„Ook moet er aandacht komen
voor de financiering van rechtsbij
stand voor grote groepen mensen
tegelijk. In tegenstelling tot indivi
duele rechtsbijstand is daar niets
voor geregeld." Consument
Geldzaken bepleit een schade
fonds voor slachtoffers van finan
ciële schandalen.
Rijkswaterstaat
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat maakt, ter voldoening
aan de Algemene wet bestuursrecht, bekend dat er een verkeersbesluit
is genomen teneinde het voor onbepaalde tijd instellen van ligplaats
verboden en ligplaatsgeboden onder voorwaarden op het Kanaal van
Gent naarTerneuzen.
Terinzagelegging
Het verkeersbesluit ligt vanaf woensdag 18 november 2009 tot woensdag
30 december 2009 op werkdagen van 9.00 uur tot 16.00 uur ter inzage
bij het Waterdistrict Westerschelde van Rijkswaterstaat Zeeland,
Buitenhaven 2,4531 BX Terneuzen, telefoon 0115 - 68 68 00.
Bezwaar maken
Belanghebbenden kunnen gedurende voornoemde termijn een bezwaar
schrift indienen bij de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
p/a de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Zeeland,
Postbus 5014, 4330 KA Middelburg, t.a.v. de afdeling BBV.
Terneuzen, 18 november 2009.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
namens deze,
het hoofd van het Waterdistrict Westerschelde,
mevrouw ir. A.M.J.V. van Boxtel