41 binnenland
Veiliger, minder doden
Appeltje voor dorst smaakt
Justitie lanceert nieuwe
getuige liquidatieproces
Dode na verkeerde prik
Als automobilisten per kilometer moeten be
talen, scheelt dat een flink aantal verkeersdo
den. Wat vindt Europa?
dinsdag 17 november 2009
amsterdam - Justitie lanceert een
nieuwe getuige in de grote Amster
damse liquidatiezaak. Het Open
baar Ministerie heeft de onder
zoeksrechter gisteren gevraagd
hem of haar de status van 'anonie
me bedreigde getuige' te verlenen.
De getuige zegt de achtergronden
te kennen van de liquidatie van de
handelaar in hasj en vastgoed Kees
Houtman, die op 2 november
2005 in Amsterdam-Osdorp is geli
quideerd, en de moord op kroeg
baas Thomas van der Bijl in diens
café De Hallen in Amster
dam-West, op 20 april 2006.
De nieuwe verklaringen worden
ingebracht tegen vijf verdachten:
de vermoede 'moordmakelaars'
Fred R. en Ali A., beweerd 'wapen
handelaar' Sjaak B. en het duo Jes
se R. en kroongetuige Peter la Ser-
pe. De laatste twee zouden gehol
pen hebben de moord op Van der
Bijl voor te bereiden en zouden
Houtman hebben doodgeschoten.
De dossiers rond de beide moor
den zijn al door de rechtbank be
handeld, maar moeten in 'de bun
ker' van de rechtbank in Amster
dam-Osdorp opnieuw uitvoerig
ter sprake komen, als de onder
zoeksrechter de volledig afge-
laren - Een van de elf met insuli
ne in plaats van griepvaccin in-
geënte bewoners van verpleeghuis
Amaris Theodotion in Laren is
zondag in het ziekenhuis overle
den, heeft het verpleeghuis be
kendgemaakt. Het openbaar minis
terie onderzoekt de zaak.
De bewoners zouden donderdag
worden ingeënt tegen Mexicaanse
griep. Nadat de elfde bewoner was
KILOMETERHEFFING
Bij kilometerheffing registreert
een kastje hoeveel de auto binne
Nederland rijdt en tegen welk tar
Dat gebeurt met behulp van sate
technologie en GSM-techniek.
Op basis van die gegevens wordt
een factuur gemaakt en opgestui
schermde getuige inderdaad toe
laat. De getuige zal bovendien een
rol spelen in de zaak waarin het
OM de belangrijkste verdachten
het lidmaatschap van een crimine
le organisatie verwijt. Dat dossier
moet nog worden behandeld.
Volgens aanklaagster Betty Wind
realiseert justitie zich terdege dat
het de getuige laat aanvoert, maar
'is het vereiste voortraject pas zeer
kort geleden afgerond'. De vijf offi
cieren van justitie die het liquida
tieproces behandelen, zijn pas vrij
dag over de nieuwe getuige inge
licht. Gisteren was de eerste zit
ting waarop de advocaten en de
rechtbank over de getuige kon wor
den verteld, zei Wind.
Rechtbankvoorzitter Frits Lauw-
aars stelde vast dat het presenteren
van de nieuwe getuige 'zeker impli
caties zal hebben voor de reeds be
handelde zaken'. De nieuwe getui
ge kan een steun in de rug zijn
voor justitie, nu rond kroongetui
ge Peter la Serpe een rel is ont
staan omdat leden van het onder
zoeksteam hem cruciale informa
tie uit het strafdossier lijken te heb
ben 'gevoerd', waarmee hij de aan
vankelijke fouten en omissies in
zijn verklaringen kon rechtzetten.
geprikt, ontdekte een personeels
lid de misser. Uit voorzorg werden
de elf slachtoffers naar het zieken
huis in Blaricum overgebracht. Ne
gen van hen konden vrijdag terug
naar het verpleeghuis. De tiende
bewoner kwam zaterdag terug.
De elfde overleed. Volgens René
Hup, bestuurder van Theodotion,
staat niet vast dat de insuline-injec-
tie de doodsoorzaak is.
Kilometerheffing moet het fileprobleem bestrijden.
foto anp
De invoering van de kilome
terheffing maakt het verkeer
in Nederland veiliger en kan
afhankelijk van de gekozen
variant twintig tot veertig
verkeersdoden per jaar sche
len. Blijkt uit onderzoek.
den haag - 'Minder verkeersdo
den door kilometerheffing' staat
in een gisteren gepubliceerd rap
port van de Stichting Wetenschap
pelijk Onderzoek Verkeersveilig
heid (SWOV). De kilometerhef
fing, waarover het kabinet vorige
week vrijdag een akkoord bereikte,
houdt in dat automobilisten beta
len voor het gebruik van hun wa
gen en niet meer voor het bezit er
van. Dat leidt er naar verwachting
toe dat de mobiliteit in 2020 met 6
tot 10 procent zal zijn gedaald, al
dus de SWOV.
Vooral jonge bestuurders zijn vol
gens de onderzoekers gevoelig
voor de directe kosten van autorij
den en zullen de auto naar ver
wachting vaker laten staan. Juist
die categorie automobilisten loopt
het grootste risico betrokken te ra
ken bij een ongeval.
Aan de andere kant kan de invoe
ring van de kilometerheffing voor
auto's ertoe leiden dat meer men
sen motor gaan rijden. De belas
ting gaat volgens de huidige plan
nen namelijk niet gelden voor mo
toren. Dat zou volgens de SWOV
juist een aantal extra verkeersdo
den per jaar tot gevolg kunnen
hebben.
Verder verwacht de SWOV dat het
wagenpark zal veranderen. Omdat
de aanschaf goedkoper wordt, zul
len auto's naar verwachting zwaar
der en jonger worden. Dat heeft
een gunstig effect op de veiligheid
van de inzittenden, maar maakt
verkeersdeelnemers met lichtere
voertuigen juist kwetsbaarder.
De provincies willen ondertussen
snel duidelijkheid over een nieu
we provinciale belasting, zo zei
een woordvoerster van koepelorga
nisatie IPO gisteren. De provincies
houden het kabinet aan de af
spraak over de invoering van zo'n
nieuwe belasting bij de komst van
de kilometerheffing. Zij innen nu
opcenten bovenop de wegenbelas
ting. De vaste autobelastingen ver
dwijnen in principe vanaf 2012 ge
leidelijk in ruil voor de kilometer
heffing. Voor de provincies bete
kent dat dat zij vanaf 2012 inkom
sten mislopen, van jaarlijks 260
miljoen euro oplopend tot 1,3 mil
jard in 2017. De WD vraagt de Eu
ropese Commissie om een oordeel
over de kilometerheffing in Neder-
door Sal Stam
KEET DENKT PUT aaoteiaaa,
HET A1Ee«.VUVD 15- VAW AAÖ-3 L I AAOAA.
Tonny Hermans heeft het
helemaal gehad met Ae-
gon, met haar rechtsbij-
standsverzekering en
zelfs een beetje met de vereniging
Consument Geldzaken, die het
aanvankelijk voor haar opnam. Elf
jaar geleden dacht ze veilig te zit
ten toen ze met geleend geld aan
delen kocht. Het liep anders.
Hermans stortte maandelijks ze
ventig euro. Dat zou haar - zo was
beloofd - in vijf jaar rijd tiendui
zend euro opleveren. Aan het eind
van de rit bleek er slechts driehon
derd euro klaar te liggen. „Door de
aandelenkoersval was er vrijwel
niets van mijn inleg over."
Consument Geldzaken begon
namens Hermans een proces te
gen Aegon. Hermans kreeg driedui
zend euro vergoed. „Maar de ellen
de was daarmee niet voorbij", ver
telt ze. Tegen de gewoonte in ging
Aegon in hoger beroep. Hermans
moest een advocaat in de arm ne
men. Op de vereniging kon ze niet
terugvallen, op haar rechtsbij-
standsverzekering evenmin, want
die dekte geen aandelenleasepro-
cessen. Inmiddels is ze achthon
derd euro aan advocaatkosten
kwijt, en is het einde nog lang niet
in zicht.
Miljoenen consumenten zijn de
mist ingegaan met zaken als aande-
lenlease, beleggingsverzekeringen
en koopsompolissen. Steeds meer
belangenclubs strijden om de
gunst van gedupeerden, die vaak