41 binnenland Veiliger, minder doden Appeltje voor dorst smaakt Justitie lanceert nieuwe getuige liquidatieproces Dode na verkeerde prik Als automobilisten per kilometer moeten be talen, scheelt dat een flink aantal verkeersdo den. Wat vindt Europa? dinsdag 17 november 2009 amsterdam - Justitie lanceert een nieuwe getuige in de grote Amster damse liquidatiezaak. Het Open baar Ministerie heeft de onder zoeksrechter gisteren gevraagd hem of haar de status van 'anonie me bedreigde getuige' te verlenen. De getuige zegt de achtergronden te kennen van de liquidatie van de handelaar in hasj en vastgoed Kees Houtman, die op 2 november 2005 in Amsterdam-Osdorp is geli quideerd, en de moord op kroeg baas Thomas van der Bijl in diens café De Hallen in Amster dam-West, op 20 april 2006. De nieuwe verklaringen worden ingebracht tegen vijf verdachten: de vermoede 'moordmakelaars' Fred R. en Ali A., beweerd 'wapen handelaar' Sjaak B. en het duo Jes se R. en kroongetuige Peter la Ser- pe. De laatste twee zouden gehol pen hebben de moord op Van der Bijl voor te bereiden en zouden Houtman hebben doodgeschoten. De dossiers rond de beide moor den zijn al door de rechtbank be handeld, maar moeten in 'de bun ker' van de rechtbank in Amster dam-Osdorp opnieuw uitvoerig ter sprake komen, als de onder zoeksrechter de volledig afge- laren - Een van de elf met insuli ne in plaats van griepvaccin in- geënte bewoners van verpleeghuis Amaris Theodotion in Laren is zondag in het ziekenhuis overle den, heeft het verpleeghuis be kendgemaakt. Het openbaar minis terie onderzoekt de zaak. De bewoners zouden donderdag worden ingeënt tegen Mexicaanse griep. Nadat de elfde bewoner was KILOMETERHEFFING Bij kilometerheffing registreert een kastje hoeveel de auto binne Nederland rijdt en tegen welk tar Dat gebeurt met behulp van sate technologie en GSM-techniek. Op basis van die gegevens wordt een factuur gemaakt en opgestui schermde getuige inderdaad toe laat. De getuige zal bovendien een rol spelen in de zaak waarin het OM de belangrijkste verdachten het lidmaatschap van een crimine le organisatie verwijt. Dat dossier moet nog worden behandeld. Volgens aanklaagster Betty Wind realiseert justitie zich terdege dat het de getuige laat aanvoert, maar 'is het vereiste voortraject pas zeer kort geleden afgerond'. De vijf offi cieren van justitie die het liquida tieproces behandelen, zijn pas vrij dag over de nieuwe getuige inge licht. Gisteren was de eerste zit ting waarop de advocaten en de rechtbank over de getuige kon wor den verteld, zei Wind. Rechtbankvoorzitter Frits Lauw- aars stelde vast dat het presenteren van de nieuwe getuige 'zeker impli caties zal hebben voor de reeds be handelde zaken'. De nieuwe getui ge kan een steun in de rug zijn voor justitie, nu rond kroongetui ge Peter la Serpe een rel is ont staan omdat leden van het onder zoeksteam hem cruciale informa tie uit het strafdossier lijken te heb ben 'gevoerd', waarmee hij de aan vankelijke fouten en omissies in zijn verklaringen kon rechtzetten. geprikt, ontdekte een personeels lid de misser. Uit voorzorg werden de elf slachtoffers naar het zieken huis in Blaricum overgebracht. Ne gen van hen konden vrijdag terug naar het verpleeghuis. De tiende bewoner kwam zaterdag terug. De elfde overleed. Volgens René Hup, bestuurder van Theodotion, staat niet vast dat de insuline-injec- tie de doodsoorzaak is. Kilometerheffing moet het fileprobleem bestrijden. foto anp De invoering van de kilome terheffing maakt het verkeer in Nederland veiliger en kan afhankelijk van de gekozen variant twintig tot veertig verkeersdoden per jaar sche len. Blijkt uit onderzoek. den haag - 'Minder verkeersdo den door kilometerheffing' staat in een gisteren gepubliceerd rap port van de Stichting Wetenschap pelijk Onderzoek Verkeersveilig heid (SWOV). De kilometerhef fing, waarover het kabinet vorige week vrijdag een akkoord bereikte, houdt in dat automobilisten beta len voor het gebruik van hun wa gen en niet meer voor het bezit er van. Dat leidt er naar verwachting toe dat de mobiliteit in 2020 met 6 tot 10 procent zal zijn gedaald, al dus de SWOV. Vooral jonge bestuurders zijn vol gens de onderzoekers gevoelig voor de directe kosten van autorij den en zullen de auto naar ver wachting vaker laten staan. Juist die categorie automobilisten loopt het grootste risico betrokken te ra ken bij een ongeval. Aan de andere kant kan de invoe ring van de kilometerheffing voor auto's ertoe leiden dat meer men sen motor gaan rijden. De belas ting gaat volgens de huidige plan nen namelijk niet gelden voor mo toren. Dat zou volgens de SWOV juist een aantal extra verkeersdo den per jaar tot gevolg kunnen hebben. Verder verwacht de SWOV dat het wagenpark zal veranderen. Omdat de aanschaf goedkoper wordt, zul len auto's naar verwachting zwaar der en jonger worden. Dat heeft een gunstig effect op de veiligheid van de inzittenden, maar maakt verkeersdeelnemers met lichtere voertuigen juist kwetsbaarder. De provincies willen ondertussen snel duidelijkheid over een nieu we provinciale belasting, zo zei een woordvoerster van koepelorga nisatie IPO gisteren. De provincies houden het kabinet aan de af spraak over de invoering van zo'n nieuwe belasting bij de komst van de kilometerheffing. Zij innen nu opcenten bovenop de wegenbelas ting. De vaste autobelastingen ver dwijnen in principe vanaf 2012 ge leidelijk in ruil voor de kilometer heffing. Voor de provincies bete kent dat dat zij vanaf 2012 inkom sten mislopen, van jaarlijks 260 miljoen euro oplopend tot 1,3 mil jard in 2017. De WD vraagt de Eu ropese Commissie om een oordeel over de kilometerheffing in Neder- door Sal Stam KEET DENKT PUT aaoteiaaa, HET A1Ee«.VUVD 15- VAW AAÖ-3 L I AAOAA. Tonny Hermans heeft het helemaal gehad met Ae- gon, met haar rechtsbij- standsverzekering en zelfs een beetje met de vereniging Consument Geldzaken, die het aanvankelijk voor haar opnam. Elf jaar geleden dacht ze veilig te zit ten toen ze met geleend geld aan delen kocht. Het liep anders. Hermans stortte maandelijks ze ventig euro. Dat zou haar - zo was beloofd - in vijf jaar rijd tiendui zend euro opleveren. Aan het eind van de rit bleek er slechts driehon derd euro klaar te liggen. „Door de aandelenkoersval was er vrijwel niets van mijn inleg over." Consument Geldzaken begon namens Hermans een proces te gen Aegon. Hermans kreeg driedui zend euro vergoed. „Maar de ellen de was daarmee niet voorbij", ver telt ze. Tegen de gewoonte in ging Aegon in hoger beroep. Hermans moest een advocaat in de arm ne men. Op de vereniging kon ze niet terugvallen, op haar rechtsbij- standsverzekering evenmin, want die dekte geen aandelenleasepro- cessen. Inmiddels is ze achthon derd euro aan advocaatkosten kwijt, en is het einde nog lang niet in zicht. Miljoenen consumenten zijn de mist ingegaan met zaken als aande- lenlease, beleggingsverzekeringen en koopsompolissen. Steeds meer belangenclubs strijden om de gunst van gedupeerden, die vaak

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 4