•a "n"Gedetailleerde en vitale vertolking Zeeuws Orkest cultuur! 2i Luidkeels lachen als dromen aan diggelen gaan Finale Comedy Slam in de Piek maandag 16 november 2009 Meer agendanieuws en de totale filmagenda op de website van deze krant. OP PAD Scharendijke Najaarsvergadering Ondernemerskring Schouwen-Duiveland (OSD). In Resort Land Zee. Ontvangst om 19.30 uur. PODIUM Brugge Carmen, opera van Bizet in klassieke uit voering. Concertgebouw 20.00 uur. Cent II Trovatore: opera van Verdi, gebaseerd op het stuk El Tovador van Guttierrez. Capitole 20.00 uur. Middelburg Piano- en cellostudenten van de Roose velt Academy laten hun repertoire horen. Burgerzaal Stadhuis, 19.30 uur Zierikzee Dichteres Ester Naomi Perquin en TY Zeeuws Kamerorkest treden op tijdens li teraire middag. Scholengroep Pontes Pieter Zeeman, 13.00 uur. FILMS MIDDELBURG Schuttershof, Millennium 1: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, De Storm: 20.00 uur; door Jeanette Vergouwen Het Najaarsconcert door het Zeeuws Orkest wijkt af van voorgaan de uitvoeringen. Het programma is afwisselend met voor de pauze nu eens niet het geijkte repertoire. Marien van Staalen had gekozen voor werken met een aparte instrumentale be zetting en de eerste symfonie van Mahler. Een keuze die zorgde voor aangename verrassende momen ten. Het concert voor cello en tien bla zers van Ibert is een frisse en kleur rijke compositie. De cello moest soms opboksen tegen de klanken van de blazers, maar kleurde ook geweldig in. Het driedelige werk bevat grillige, amusante en lieflijke passages. Cel list van Staalen kreeg alle kansen van de wereld om zich te profile ren in de twee solopassages waar in met dubbelgrepen, pizzicati en glissandi de mogelijkheden van het instrument werden geëtaleerd. De begeleiding is moeilijk, er zijn stevige dissonanten te horen en soms doet de muziek aan Stravins ky denken. De blazers zetten een prestatie neer. MUZIEK Najaarsconcert HZO Werken van Jacques Ibert, Jacob Ter Veldhuis en Gustav Mahler. Door Het Zeeuws Orkest o.l.v. Ma rien van Staalen. M.m.v. Lenneke van Staalen (India se viool) en Heiko Dijker (tabla). Gehoord vrijdag 13 november in de Zeeuwse Concertzaal Middel burg. Nog te horen op donderdag 19 november in Terneuzen en op vrijdag 20 november in Goes. Raga van Ter Veldhuis vormt mu zikaal een brug tussen Oost en West. De sfeer werd meteen veran kerd door de stijlvolle kleding van de solisten en dirigent. De lange, vooral lage liggende tonen van de strijkers zorgden voor een muzika le humuslaag waaruit een klagen de melodie van de viool groeide. De steeds stromende ge luidsgolven kwamen rust gevend over. De inbreng van de tabla, die met de handpal men en vingers wordt bespeeld, zorgde voor extra ritme en dimen sie. De spanning werd telkens op gevoerd en vloeide weer uit in ty pische Oosterse melodielijnen. Ver rassend was dat het werk niet ein digde met een climax van klank, maar uitstierf met een korte in breng van de viool. De eerste symfonie van Mahler kreeg de bijnaam Titan, naar de ro man van Richter waarin het leven van een held wordt beschreven. Een man met innerlijke kracht en zuivere dromen. In het werk zijn lange citaten uit 'Lieder eines fahrenden Gesellen' te horen. Ik heb dit werk drie maal gehoord door HZO (de eerste nog onder Stotijn). Déze uitvoering blonk uit. Er was aandacht voor alle details. Er werd met zwier gemusiceerd en alle effecten, strakke passages, tem powisselingen, venijnige solo's en klankexplosies kwamen goed uit. Een overtuigende geïnspireerde vertolking. Het is aan te bevelen dat het Zeeuws Orkest regelmatig werkt met gastdirigenten van het niveau van Jussi Jaatinen en Marien van Staalen. Musici die door een ande re visie zorgen voor meer dyna miek in de vertolkingen. BART BEVEELT AAN Elke week beveelt Bart Gabriëlse een nieuwe cd aan. Deze week het eerste album van Them Crooked Vultures. EN VERDER Video's en verslagen van de derde editie van bandcoachingsproject Pop- aanzee op www.pzc.nl/popaanzee. STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Alle uitgaanstips op een rij op www.pzc.nl VLISSINGEN - De finale van de Na tional Comedy Slam 2010 wordt in de Piek in Vlissingen gehouden. De winnaars van verschillende re gio's strijden hier op 12 juni in de landelijke Grand Finale van hét stand up comedy concours van de lage landen. Deze Comedy Slam bestaat uit drie regionale voorron des en regionale finales. De in schrijving voor de National Come dy Slam 2010 is geopend en loopt tot en met vrijdag 11 december. door Willem Nijssen Toen na eeuwen van (christelijke) af keuring het toneel nota bene in de middeleeuwse kerken opnieuw ontstond, bleek vooral de komedie een doorslaand succes. Het oude Griekse ideaal (de louterende vereenzelviging met het lijdende hoofdpersonage) zou pas in de Renaissance weer opleven. In de komedie is totaal geen sprake van identificatie, zelfs al lijden de personages. Wreed eigenlijk. In Interest van Rob de Graaf gaan de dromen van vier van de vijf personages aan diggelen, en het enige dat wij doen is er luidkeels om schateren. Persoonlijk ben ik absoluut allergisch voor mensen (en vooral voor vrouwen) die in de rol van slachtoffer kruipen. De types, die half of heel huilerig verklaren dat je geen rekening houdt met hun dit of dat... vreselijk! De types, die onder of boven hun afgeme ten uitspraken een hele lading aan onuitge sproken verwijten meegeven... ergerlijk! De types, die in heel hun leven nog nooit en door jouw schuld ook nü weer niet heb ben kunnen doen wat ze altijd al hadden willen doen... afgrijselijk! En als uitgerekend zó'n type dan in een ko medie de hoofdrol grijpt, beginnen oogjes te glimmen, mondhoeken omhoog te krul len, en tenslotte buiken te schudden. Dat is toch frappant. En ook héél bevrijdend, dat kan ik u verzekeren. Natuurlijk, het is zwart-wit, het is er (vér) over, ook al is het op een of andere manier nog altijd héél raak. De situatie is ook al ge loofwaardig. Een vrouw vindt een nieuwe vriend in haar leven, vertrouwt hem al haar geld toe voor een - misschien wel louche - internetwinkel, krijgt bezoek van haar doch ter die (te laaaat en té vriendelijk ineens) graag hulp wil bij de koop van haar eerste (droom)huis. Ook de zoon hoort bij het als 'gezellig' bedachte familieweekend in een (Vlaamse) Toneelhuis onder regie van Guy Cassiers, met onder anderen losse De Pauw. Niet alleen het sterk gespeelde 'ontroerende verhaal van een onmogelijke liefde, over twee mensen die evenveel van elkaar hou den als ze elkaar haten'. Maar vooral ook een visueel spektakel door het multimediale decor. Een must voor de toneelliefhebber. In België zijn alle voorstellingen uitver kocht, maar het gezelschap komt in een flits ook een paar dagen naar Nederland en daar zijn nog kaarten verkrijgbaar: onder andere in Rotterdam (Stadsschouwburg, 28/11), Den Haag (Koninklijke Schouwburg, 30/11) en Eindhoven (Parktheater, 12/12) Deze week wijkt qua gemiddelden niet af van andere weken: gemiddeld drie voorstellingen per week in de driehoek Brugge-Gent-(Mid- den)Zeeland. Zelfs inclusief Gent nog niet half het klop pende hart van het (Zuid-)Nederlands thea ter, maar toch genoeg voor een mens als ik. Ik schrijf niet over al die voorstellingen - soms is het ook wel eens héérlijk om ergens NIET over te schrijven. Op donderdag 19 november is er een try-out van de 'Oudejaarsavondconference' van Sjaak Bral (Theater De Wegwijzer, Nieuw- en St. Joosland), op vrijdag 20 no vember lijkt me (in 't Beest, Goes) Markan te Meiden een aanrader, een drieluik op de grens van kleinkunst, cabaret en mu ziektheater door Marlies Somers, Marij van den Boom en Paulien Adriana. Op dezelfde avond (en ik kies daarvoor) in De Werf in Brugge een optreden van het ge zelschap 't Barre Land met het toneelstuk De laatste dagen der mensheid van Karl Kraus. Deze productie is geselecteerd voor het Theaterfestival 2009 en volgens De Groe ne Amsterdammer 'een wonder van toneel spelen'. Zwitserse alpenvilla, maar is nog altijd de zelfde treiterig-scherpe en nietsvergevende waarnemer van andermans fouten. En dan komt (mijn god!) plots ook de lesbische vriend[n nog mee... Alle personages zijn hun eigen kari katuur, en daarom levert het her kenbare niet de ergernis op die het in het echte leven wél zou op leveren. In plaats daarvan veel pret, mede dankzij de scherpe dialogen, waarin men el kaar niet spaart. Soms per ongeluk, meestal met opzet. De net niet comfortabele zitban ken met nét te veel kussentjes, de tafel uit dat ene robuuste stuk eikenstam, het gebrei de vèst, de geblokte kousen, de te zware bril, de net iets te confectieachtige boe tiek-broekrok. Het is door Keesen8cCo allemaal geweldig goed getroffen. In zijn echtheid én tegelijker tijd in zijn doorzichtigheid. We kennen het, maar dit gaat zeker weten niet over óns. Wij lachen. En zijn het de vol gende djg allemaal weer vergeten? Ook gezien deze week (en veel 'tragischer'): Onder de vulkaan, een toneelbewerking van de roman van Malcolm Lowry, door het foto GPD/Ben van Duin Scène uit het toneelstuk Interest door Keesen Co.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 23