zeeland 119 Het afscheid mag geen zwijgen zijn Nostalgische terugblik op het brommer tijdperk NA DE DOOD Beroep op humanistische uitvaartbegeleiders in Zeeland neemt elk jaar toe maandag 16 november 2009 De vraag naar humanisti sche uitvaartbegeleiders. groeit. „Niemand mag als een windvlaag verdwijnen." door Ondine van der Vleuten Er zijn in Zeeland zo'n zestien humanistische uitvaartbegeleiders. Zo'n 140 keer per jaar wordt hun hulp ingeroe pen. Meestal is de vraag van de na bestaanden: „Kan iemand namens ons het woord voeren?" Andere ke ren gaat om hulp bij het onder woorden brengen wat de overlede ne voor de nabestaanden heeft be tekend, of om het gezamenlijk uit voeren van de plechtigheid. Vooral in Zeeuws-Vlaanderen is de vraag de afgelopen jaren flink toegenomen. In die regio is dan ook dringend behoefte aan nieu we vrijwilligers, zegt Jasper Zuij- dervliet. Hij is voorzitter van de werkgroep Humanistische Uit- vaartbegeleiding Zeeland. Direct maar een misverstand uit de weg ruimen: „Wij zijn er niet alleen voor humanisten. Iedereen mag een beroep op ons doen, ongeacht religieuze achtergrond." Zuijdervliet zeifis van huis uit ka tholiek en geen lid van het Huma nistisch Verbond. „Ik denk dat het merendeel van de uitvaartbegelei ders geen lid is. Wel sympathisant. Wij doen ons werk op humanisti sche grondslag, omdat wij vinden dat niemand zomaar, als een wind vlaag, mag verdwijnen. Als de na bestaanden zelf niet in staat zijn bij het laatste afscheid te spreken, doen de humanistische uitvaartbe geleiders dat voor hen." Soms is de overledene een beken de, maar meestal een totale vreem de. Hoe schrijf je over iemand die je nooit hebt gekend? Zuijdervliet: „Ik trek heel veel tijd uit voor de voorbereiding en voer diepgaande gesprekken met nabe staanden. Van drie, vier uur lang. Je zoekt naar het antwoord op vra gen als: wie was die mens, hoe heeft hij geleefd? Van welke beteke nis is hij geweest voor de achter blijvers? Wat dreef hem? Wat vond hij belangrijk? Welke keuzes heeft hij gemaakt?" Die indringende gesprekken vor men voor de nabestaanden tege lijk een begin van rouwverwer king, zegt Zuijdervliet. Een enkele keer doen mensen nog voor het overlijden een beroep op de humanistisch uitvaartverzor gers. Bijvoorbeeld omdat ze geen lid meer (willen) zijn van een kerk en familie of vrienden niet weten hoe ze de uitvaart zonder domi nee of priester moeten 'aankle den'. „Hebben jullie daar iemand voor?", vragen ze dan. Soms wordt iemand in eenzaam heid begraven. Omdat er geen fa milie meer is, of omdat familieban den verbroken zijn. Ook dan moet de toespraak persoonlijk zijn. Zui- dervliet herinnert zich zo'n geval. „Toen heb ik, met de notaris erbij, dat huis bezocht en heb me laten inspireren door wat ik daar zag. Ik heb eens gehoord van iemand in Amsterdam die een toespraak ge houden heeft op basis van wat er in de handtas van de overledene zat. Dat is toch prachtig?" Elk jaar worden er in Nederland mensen 'van de armen' begraven. Als iemand zelf geen geld heeft, re gelt en betaalt de gemeente een eenvoudige uitvaart. Een uitvaart in stilte, zonder afscheidswoord. Ook in Zeeland zou er zoiets als de Dichters des Doods moeten zijn Precies dat, wat volgens de huma nistische uitvaartbegeleiders niet mag gebeuren, omdat het geen waardig afscheid is. In Amsterdam richtten dichters in 2002 de stichting Eenzame Uit vaart op. De zogenaamde 'Dich ters des doods' van deze stichting doorbreken bij elke gemeentelijke begrafenis het zwijgen met een toepasselijk gedicht. Ook in Zee land zou er zoiets als de Dichters des Doods moeten zijn, vindt Zui- dervliet. Een jaar geleden kaartte hij het aan bij de gemeente Vlissin- gen. Dat leidde vooralsnog ner gens toe, maar het laat hem niet los. „Vanuit de ambtelijke sfeer van budgetbewaking kan ik me de reactie wel voorstellen: 'allemaal leuk en aardig, maar die uitvaart gebeurt op kosten van de gemeen te. Als wij het aantrekkelijker gaan maken, komen er méér mensen die dat willen.' En toch, ik vind dat het niet kan. Geen leven mag vergeefs zijn; het moet gezien zijn." Regionale Werkgroep Humanistische Uitvaartbegeleiding Zeeland (RWU): 06-51940861. De werkgroep zoekt nog vrijwilligers met een humanistische levenshou ding (open, onpartijdig, niet dogma tisch, onbevooroordeeld, respectvol). Na een intensieve opleiding volgt een begeleide stage. Uitvaartbegelei ders ontvangen alleen een vergoe ding voor gemaakte onkosten. Q www.humanistischeuitvaart.nl Rayoncommandant Huib Francke op zijn opgevoerde GTS50 van de 529-generatie. door Ondine van der Vleuten In het genre nostalgische foto boeken neemt Zündapp in Nederland, geschreven door Joop van der Pol, een bijzon dere plaats in. Ten eerste door het bijzondere on derwerp: het échte brommertijd perk, dat Van der Pol dateert op 1960-1980. Ten tweede omdat het boek naast overvloedig fotomate riaal al net zo veel tekst en uitleg bevat. Al zegt Van der Pol in het voorwoord bescheiden dat het geen historisch standaardwerk is, het is moeilijk een onderwerp te bedenken dat in dit boek onbe sproken blijft. Ook een hoofdstuk over het gebruik van Zündapps door de politie ontbreekt «niet. Zeeland heeft zijn eigen chapiter: 'Zeeuwse rayonagenten reden mo torfietsjes met ontheffing'. Daarin zijn verschillende anekdotische verhalen samengebracht. Rinus de Ritter uit Hoek vertelt bijvoor beeld het verhaal van de gestolen politie-Zündapps. Als technisch controleur bij de gemeentepolitie Terneuzen was hij verantwoorde lijk voor het dagelijks onderhoud van zes KSso's die rondreden in de rayons Sluiskil, Hoek, Biervliet, Terneuzen en Zaamslag. In januari 1976 kwamen de rijwindgekoelde SuperSports met beenschilden gloednieuw binnen. Ze haalden makkelijk 90 kilometer per uur, maar toch mochten de rayon agenten er doodleuk op rondrij den zonder rijbewijs. Ze kregen ge woon een ontheffing. Dat kon nog, in die tijd. Kapot gingen ze nooit, maar na een jaar of tien trouwe dienst wer den ze toch afgeschreven en opge slagen in een onbewaakte bedrijfs- loods. Kort daarna werden ze ge stolen. „We hadden ze snel terug, want een handelaar in de buurt kreeg ze aangeboden", vertelt De Ritter in Zündapp in Nederland. Ook de politie Goes had tussen 1970 en 1980 KSso's. Gijs Bonefaas was één van de agenten die de eer had er een te berijden. Eveneens zonder papieren, maar niet zonder opleiding. Die bestond hieruit: „Dan werd je op de Zündapp ge zet en moest je vanaf het bureau in het centrum naar de Appara ten- en Ketelfabriek rijden. Een ad judant reed dan in een busje ach ter je aan. En als je dan bij de AKF nog rechtop zat en niet van de brommer was gekieperd, had je je rijvaardigheid voldoende bewe zen." Belangrijkste taak van de motor agenten: achter opgevoerde brom mertjes aan. Kees Landegent, die in 1979 in dienst trad als wijkagent in 's-Heer Arendskerke en 's-Heer Hendrikskinderen, moest wél een rijbewijs halen. Hij verstond dan ook de kunst, een wetsovertreder al rijdend in de kraag te grijpen en tot stilstand te brengen. Bij de jacht op opgevoerde brom mertjes was het wel zo handig als je eigen Zündapp ook wat opge pept was. Rayoncommandant Huif Francke, van rayon Wol- phaartsdijk, was zo'n snelle jon gen. In het boek zijn verder onder meer hoofdstukken ingeruimd over de brommer in het straat beeld van i960 tot 1980; over 'de meisje van Zündapp'; de Amster damse scene; de kunst van het op voeren; Bennie Jolink en het dra matische ongeluk op de Hummel- se kermis en de liefde van Surina- mers voor de Zündapp. Verder is er aandacht voor Zündapp-raritei- ten als de Zündapp-naaimachine en de lanus, ofwel 'de mislukte sprong naar vier wielen'. Voor de liefhebbers van nu ont breekt ook een hoofdstuk over res tauratie en aanschaf van oldtimers niet, alsmede een technische op somming van types, nummers en kleuren. Zündapp in Nederland, door Joop van der Pol. Uitgeverij ASN, Wormerveer. Te koop voor 29,95. ISBN 978-90-809777-2-3 Joop van der Pol Foto's, feiten en sterke verhalen uit het échte brommertijdperk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21