Klimaatpaus VN is geen milieucalvinist
611 lenland
Vervoerders moeten
actuele reisinfo geven
Tandartspolis wordt in
2010 fors duurder
YVO OE BOER Hoofd klimaatbureau Verenigde Naties denkt dat Kopenhagen toch nog politiek akkoord oplevert
Mededelingen van het waterschap
vrijdag 13 november 2009
Yvo de Boer, hoofd van het
klimaatbureau van de VN,
voorziet geen kant-en-klaar
verdrag voor de klimaattop
in Kopenhagen in decem
ber. Maar succes is mogelijk.
door Dylan de Cruijl
Na afloop van het ge
sprek loopt Yvo de
Boer, hoofd van het kli
maatbureau van de Ver
enigde Naties in Bonn, naar de par
keerplaats van het Haagse hotel.
Hij pakt zijn autosleutels en stapt
in zijn nieuwe Audi A5, turbodie
sel.
Het is zijn privé-auto. De milieu
vriendelijke dienstauto, een hybri
de Toyota Prius, is in de garage blij
ven staan. De Limburger mag dan
de spin in het web zijn van de in
ternationale klimaatonderhande
lingen, hij is bepaald geen 'milieu
calvinist'.
Op zijn dak staan zonnepanelen
en zijn huis wordt verlicht met
spaarlampen, maar hij hoeft niet
per se in de zuinigste auto te rij
den. Kwestie van keuzevrijheid die
elke burger moet hebben, zegt hij.
„Een Audi A5 is bovendien nog al
tijd beter dan een oude Volvo."
Zelfkastijding lost het klimaatpro
bleem niet op, heeft De Boer al
eens gezegd.
Klimaataanpak draait volgens De
Boer niet om idealisme, maar om
centen. Dat zal volgende maand in
Kopenhagen ook weer blijken op
de internationale klimaattop van
de VN. Zijn klimaatbureau speelt
daar een hoofdrol. In de Deense
hoofdstad moeten wereldleiders af
spraken maken voor een nieuw kli
maatakkoord dat in 2012 ingaat, als
het huidige Kyoto-protocol ein
digt, en doorloopt tot 2020.
De vooruitzichten zijn somber.
Net als op eerdere klimaatconfe
renties houden met name Ameri
ka, China en Europa elkaar in een
wurggreep. Onderhandelingen in
Bangkok en Barcelona leverden
niets op. En ook op de recente
G20-top van grote industrielanden
kwam geen doorbraak over geld-
steun aan arme landen, die zuch
ten onder klimaatverandering.
De vorige VN-klimaattop, twee
jaar geleden op Bali, werd nog afge
sloten met de hoop dat wereldlei
ders in Kopenhagen meteen een
kant-en-klaar verdrag zouden on
dertekenen. Maar dat is niet reëel,
zegt De Boer. „Ik geloof daar zelf
niet meer in."
„Het wordt ongelooflijk moeilijk,
maar ik ben er nog steeds heilig
van overtuigd dat een politiek ak
Verkeersbesluiten
Het volgende ontwerp verkeersbesluit is definitief
geworden:
Het instellen van een zoneverbod voor motorvoer
tuigen op de Kleine Putweg, de Bos-hoekweg tussen
de Kleine Putweg en de Walekotsweg en de aan
sluiting van de Molenweg op de Kleine Putweg,
met uitzondering van bestemmingsverkeer.
Het volgende verkeersbesluit is genomen:
Fysiek afsluiten van de Hooidijk te Kamperland,
met behulp van een paaltje ter hoogte van de
Mariapolderseweg, en door het plaatsen van een
bord L08 (doodlopendeweg) op de aansluiting
van de Hooidijk en de Sophiaweg.
Ter Inzage
De verkeersbesluiten en de bijbehorende stukken
liggen met vanaf 16 november tot en met 28 december
2009 ter inzage op het hoofdkantoor van waterschap
Zeeuwse Eilanden, Kanaalweg 1 te Middelburg. Voor
een mondelinge toelichting op de stukken kunt u
telefonisch een afspraak maken.
Beroep (Kleine Putweg e.o.)
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan
iedere belanghebbende vanaf 16 november tot en met
28 december 2009 tegen dit besluit beroep instellen bij
de Rechtbank. Dit beroepschrift moet gericht worden
aan de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 5015,
4330 KA Middelburg en ten minste het volgende te
bevatten: de naam en het adres van de indiener, de
dagtekening, vermelding van de datum en het nummer
of kenmerk van het besluit waartegen het beroep zich
richt en een opgave van redenen waarom men zich niet
met het besluit kan verenigen.
Bezwaar (Hooidijk)
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan
iedere belanghebbende vanaf 16 november tot en met
28 december 2009 tegen dit besluit bezwaar maken.
Het bezwaarschrift dient ondertekend gezonden te
worden aan waterschap Zeeuwse Eilanden, Postbus
1000, 4330 ZW Middelburg en ten minste het volgende
te bevatten: de naam en het adres van de indiener,
de dagtekening, vermelding van de datum en het
nummer of kenmerk van het besluit waartegen het
bezwaarschrift zich richt en een opgave van redenen
waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.
Als een bezwaarschrift is ingediend, kan de bezwaar
maker ook een verzoek indienen tot het treffen
van een voorlopige voorziening. Dit verzoek moet
gericht worden aan de voorzieningenrechter van
de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 5015,
4330 KA Middelburg.
Gebiedscommissie Schouwen-Duiveland
18 november vindt de gebiedscommissie vergadering
Schouwen-Duivenland plaats. De vergadering start om
19:30 in Dorpshuis Zonnemaire. U bent van harte
welkom. Kijk op www.wze.nl voor meer informatie.
Ontwerpbesluit wijziging lozingsvergunning
Vuilverwerkingsbedrijf Wielemaker B.V.
Op 9 november 2009 is naar aanleiding van een
ambtshalve wijziging een ontwerp-lozingsvergunning
op grond van de Wet verontreiniging oppervlakte
wateren vastgesteld voor de lozing van afvalwater
afkomstig van voormalige vuilstortplaats, gevestigd
aan de Braamweg in Koudekerke. Wij zijn van plan
de vergunning onder het stellen van voorschriften
ambtshalve te wijzigen.
Het ontwerp-besluit ligt vanaf 16 november tot en
met 28 december 2009 ter inzage:
bij de receptie van waterschap Zeeuwse Eilanden,
Kanaalweg 1 in Middelburg, elke werkdag van
8.00 tot 17.00 uur. Voor inzage op een ander tijdstip
kunt u een afspraak maken;
bij de centrale publieksbalie van het gemeentehuis.
Traverse 1 in Domburg, elke werkdag van 9.00 tot
16.00 uur. Op donderdag tot 19.00 uur.
Gedurende deze termijn kan iedereen schriftelijke
zienswijzen inbrengen tegen de ontwerp-lozings
vergunning. Deze zienswijzen moeten worden
gestuurd naar het dagelijks bestuur van waterschap
Zeeuwse Eilanden, Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg.
Soms onzichtbaar,
Kanaalweg 1 Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg Telefoon 0118 - 621000
Fax 0118 - 621990 info@wze.nl www.wze.nl
koord mogelijk is. Er moeten drie
piketpalen worden geslagen: ambi
tieuze reductiedoelstellingen voor
de industrielanden, helderheid
van China en India wat zij gaan
doen en er moet geld op tafel ko
men. Het zal dan nog tot maxi
maal een jaar duren om de details
uit te werken tot een verdrag."
De bal ligt vooral bij de Verenigde
Staten. Die moeten over de brug
komen met harde toezeggingen
over lagere CO2- uitstoot en hulp
aan arme landen. Gebeurt dat
niet, dan zetten de andere machts
blokken, China, India en Europa,
ook geen stap. „Obama weet wel
welke kant het opgaat. Ik ben er
heilig van overtuigd dat hij in Ko
penhagen een reductiegetal en
geldbedragen kan aankondigen.
China en India zullen dan ook
hun plannen op tafel leggen. En
Europa staat klaar, want de EU
heeft gezegd: er moet tot 2020100
miljard euro komen voor hulp aan
ontwikkelingslanden. Wij zijn be
reid ons aandeel daarin te nemen,
maar we willen eerst weten waar
Amerika mee komt." Nederland
kan een belangrijke rol spelen,
denkt De Boer. Het is al jaren toon
aangevend in klimaatonderzoek.
De Europese delegatie in Kopenha
gen wordt aangevoerd door een
Nederlander. Toch zit in het Euro
pees Parlement een partij met on
versneden klimaatsceptici. De,
PW gelooft niet dat de mens kli
maatverandering veroorzaakt. De
Boer: „Ik geloof niet dat klimaat
sceptici nog een factor van belang
worden. Ik lcorn in Amerika men
sen tegen die denken dat de over
heid klimaatverandering verzint
om geld uit de zakken van burgers
te kloppen. Ik zou die mensen een
emmertje zand willen geven, zo
dat ze overal en altijd hun kop in
het zand kunnen steken."
den haag - Staatssecretaris Tineke
Huizinga (Verkeer) wil vervoer
ders verplichten actuele reisinfor
matie te verstrekken over het open
baar vervoer. Reizigers krijgen nu
via 92920v.nl een advies dat geen
rekening houdt met vertragingen
en ongeplande werkzaamheden.
Dat moet anders, aldus de Tweede
Kamer en Huizinga.
De staatssecretaris vindt dat reizi
gers overal en altijd bij actuele, gra
tis informatie moeten kunnen.
Huizinga stelt dat dit vanaf 2010 in
alle concessies voor stad- en streek
vervoer wordt opgenomen. En in
de concessie van de Nederlandse
Spoorwegen.
De NS laat weten dat ze vanaf
2010 actuele informatie kunnen le
veren.
In de nieuwe Nationale Databank
OV moeten de vervoerders van
Huizinga niet alleen de pure reisin
formatie geven maar ook aanvul
lende actuele gegevens.
Ze wil ook dat de bedrijven duide
lijk aangeven of het openbaar ver
voer toegankelijk is voor gehandi
capten.
Tineke Huizinga. foto GPD
den haag - De premies van tand
artsverzekeringen stijgen volgend
jaar fors tot ruim 23 procent ten
opzichte van 2009. Verzekeraars
die de premies niet verhogen, heb
ben de vergoedingen verlaagd. Dit
concludeert Independer.nl, die de
polissen voor 2010 tegen het licht
heeft gehouden.
De grootste stijgers onder de tand
artsverzekeringen zijn Menzis
TandVerzorgd4 (23,8 procent),
OHRA250 (23) en Univé Tand-
arts250 (22,8). In een toelichting
stelt directeur Edmond Hilhorst
van de website dat de populaire
tandartsverzekeringen (met een
dekking van 200 tot 500 euro) wei
nig voordelen bieden. „Die van
FBTO bijvoorbeeld kost 250 euro
per jaar aan premie. De kosten van
twee controles en gebitsreiniging
bedragen 87 euro. Wanneer het
daarbij blijft kun je die dus beter
uit eigen zak betalen. Ben je 63 eu
ro goedkoper uit", rekent hij voor.
Een tandartsverzekering die 750
euro of meer vergoedt kan verstan
dig zijn, wanneer mensen een ho
ge rekening verwachten. „Maar
dan vraagt de verzekeraar vaak om
een verklaring dat het gebit in goe
de staat verkeert en die krijg je
niet wanneer er veel kosten te ver
wachten zijn", aldus Hilhorst.
Branchekoepel Zorgverzekeraars
Nederland noemt de premiestijgin
gen van alle basis- en aanvullende
verzekeringen gemiddeld geno
men 'gematigd'. Volgens diverse ex
perts maken de zorgverzekeraars
echter forse winsten op aanvullen
de polissen, zoals het onderzoek
van independer.nl tevens aan
toont. Naast de tandartsverzekerin
gen stegen de premies van de ove
rige aanvullende pakketten tot ze
ventien procent.