Klimaatpaus VN is geen milieucalvinist 611 lenland Vervoerders moeten actuele reisinfo geven Tandartspolis wordt in 2010 fors duurder YVO OE BOER Hoofd klimaatbureau Verenigde Naties denkt dat Kopenhagen toch nog politiek akkoord oplevert Mededelingen van het waterschap vrijdag 13 november 2009 Yvo de Boer, hoofd van het klimaatbureau van de VN, voorziet geen kant-en-klaar verdrag voor de klimaattop in Kopenhagen in decem ber. Maar succes is mogelijk. door Dylan de Cruijl Na afloop van het ge sprek loopt Yvo de Boer, hoofd van het kli maatbureau van de Ver enigde Naties in Bonn, naar de par keerplaats van het Haagse hotel. Hij pakt zijn autosleutels en stapt in zijn nieuwe Audi A5, turbodie sel. Het is zijn privé-auto. De milieu vriendelijke dienstauto, een hybri de Toyota Prius, is in de garage blij ven staan. De Limburger mag dan de spin in het web zijn van de in ternationale klimaatonderhande lingen, hij is bepaald geen 'milieu calvinist'. Op zijn dak staan zonnepanelen en zijn huis wordt verlicht met spaarlampen, maar hij hoeft niet per se in de zuinigste auto te rij den. Kwestie van keuzevrijheid die elke burger moet hebben, zegt hij. „Een Audi A5 is bovendien nog al tijd beter dan een oude Volvo." Zelfkastijding lost het klimaatpro bleem niet op, heeft De Boer al eens gezegd. Klimaataanpak draait volgens De Boer niet om idealisme, maar om centen. Dat zal volgende maand in Kopenhagen ook weer blijken op de internationale klimaattop van de VN. Zijn klimaatbureau speelt daar een hoofdrol. In de Deense hoofdstad moeten wereldleiders af spraken maken voor een nieuw kli maatakkoord dat in 2012 ingaat, als het huidige Kyoto-protocol ein digt, en doorloopt tot 2020. De vooruitzichten zijn somber. Net als op eerdere klimaatconfe renties houden met name Ameri ka, China en Europa elkaar in een wurggreep. Onderhandelingen in Bangkok en Barcelona leverden niets op. En ook op de recente G20-top van grote industrielanden kwam geen doorbraak over geld- steun aan arme landen, die zuch ten onder klimaatverandering. De vorige VN-klimaattop, twee jaar geleden op Bali, werd nog afge sloten met de hoop dat wereldlei ders in Kopenhagen meteen een kant-en-klaar verdrag zouden on dertekenen. Maar dat is niet reëel, zegt De Boer. „Ik geloof daar zelf niet meer in." „Het wordt ongelooflijk moeilijk, maar ik ben er nog steeds heilig van overtuigd dat een politiek ak Verkeersbesluiten Het volgende ontwerp verkeersbesluit is definitief geworden: Het instellen van een zoneverbod voor motorvoer tuigen op de Kleine Putweg, de Bos-hoekweg tussen de Kleine Putweg en de Walekotsweg en de aan sluiting van de Molenweg op de Kleine Putweg, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Het volgende verkeersbesluit is genomen: Fysiek afsluiten van de Hooidijk te Kamperland, met behulp van een paaltje ter hoogte van de Mariapolderseweg, en door het plaatsen van een bord L08 (doodlopendeweg) op de aansluiting van de Hooidijk en de Sophiaweg. Ter Inzage De verkeersbesluiten en de bijbehorende stukken liggen met vanaf 16 november tot en met 28 december 2009 ter inzage op het hoofdkantoor van waterschap Zeeuwse Eilanden, Kanaalweg 1 te Middelburg. Voor een mondelinge toelichting op de stukken kunt u telefonisch een afspraak maken. Beroep (Kleine Putweg e.o.) Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende vanaf 16 november tot en met 28 december 2009 tegen dit besluit beroep instellen bij de Rechtbank. Dit beroepschrift moet gericht worden aan de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 5015, 4330 KA Middelburg en ten minste het volgende te bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, vermelding van de datum en het nummer of kenmerk van het besluit waartegen het beroep zich richt en een opgave van redenen waarom men zich niet met het besluit kan verenigen. Bezwaar (Hooidijk) Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende vanaf 16 november tot en met 28 december 2009 tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient ondertekend gezonden te worden aan waterschap Zeeuwse Eilanden, Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg en ten minste het volgende te bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, vermelding van de datum en het nummer of kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt en een opgave van redenen waarom men zich niet met het besluit kan verenigen. Als een bezwaarschrift is ingediend, kan de bezwaar maker ook een verzoek indienen tot het treffen van een voorlopige voorziening. Dit verzoek moet gericht worden aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 5015, 4330 KA Middelburg. Gebiedscommissie Schouwen-Duiveland 18 november vindt de gebiedscommissie vergadering Schouwen-Duivenland plaats. De vergadering start om 19:30 in Dorpshuis Zonnemaire. U bent van harte welkom. Kijk op www.wze.nl voor meer informatie. Ontwerpbesluit wijziging lozingsvergunning Vuilverwerkingsbedrijf Wielemaker B.V. Op 9 november 2009 is naar aanleiding van een ambtshalve wijziging een ontwerp-lozingsvergunning op grond van de Wet verontreiniging oppervlakte wateren vastgesteld voor de lozing van afvalwater afkomstig van voormalige vuilstortplaats, gevestigd aan de Braamweg in Koudekerke. Wij zijn van plan de vergunning onder het stellen van voorschriften ambtshalve te wijzigen. Het ontwerp-besluit ligt vanaf 16 november tot en met 28 december 2009 ter inzage: bij de receptie van waterschap Zeeuwse Eilanden, Kanaalweg 1 in Middelburg, elke werkdag van 8.00 tot 17.00 uur. Voor inzage op een ander tijdstip kunt u een afspraak maken; bij de centrale publieksbalie van het gemeentehuis. Traverse 1 in Domburg, elke werkdag van 9.00 tot 16.00 uur. Op donderdag tot 19.00 uur. Gedurende deze termijn kan iedereen schriftelijke zienswijzen inbrengen tegen de ontwerp-lozings vergunning. Deze zienswijzen moeten worden gestuurd naar het dagelijks bestuur van waterschap Zeeuwse Eilanden, Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg. Soms onzichtbaar, Kanaalweg 1 Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg Telefoon 0118 - 621000 Fax 0118 - 621990 info@wze.nl www.wze.nl koord mogelijk is. Er moeten drie piketpalen worden geslagen: ambi tieuze reductiedoelstellingen voor de industrielanden, helderheid van China en India wat zij gaan doen en er moet geld op tafel ko men. Het zal dan nog tot maxi maal een jaar duren om de details uit te werken tot een verdrag." De bal ligt vooral bij de Verenigde Staten. Die moeten over de brug komen met harde toezeggingen over lagere CO2- uitstoot en hulp aan arme landen. Gebeurt dat niet, dan zetten de andere machts blokken, China, India en Europa, ook geen stap. „Obama weet wel welke kant het opgaat. Ik ben er heilig van overtuigd dat hij in Ko penhagen een reductiegetal en geldbedragen kan aankondigen. China en India zullen dan ook hun plannen op tafel leggen. En Europa staat klaar, want de EU heeft gezegd: er moet tot 2020100 miljard euro komen voor hulp aan ontwikkelingslanden. Wij zijn be reid ons aandeel daarin te nemen, maar we willen eerst weten waar Amerika mee komt." Nederland kan een belangrijke rol spelen, denkt De Boer. Het is al jaren toon aangevend in klimaatonderzoek. De Europese delegatie in Kopenha gen wordt aangevoerd door een Nederlander. Toch zit in het Euro pees Parlement een partij met on versneden klimaatsceptici. De, PW gelooft niet dat de mens kli maatverandering veroorzaakt. De Boer: „Ik geloof niet dat klimaat sceptici nog een factor van belang worden. Ik lcorn in Amerika men sen tegen die denken dat de over heid klimaatverandering verzint om geld uit de zakken van burgers te kloppen. Ik zou die mensen een emmertje zand willen geven, zo dat ze overal en altijd hun kop in het zand kunnen steken." den haag - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) wil vervoer ders verplichten actuele reisinfor matie te verstrekken over het open baar vervoer. Reizigers krijgen nu via 92920v.nl een advies dat geen rekening houdt met vertragingen en ongeplande werkzaamheden. Dat moet anders, aldus de Tweede Kamer en Huizinga. De staatssecretaris vindt dat reizi gers overal en altijd bij actuele, gra tis informatie moeten kunnen. Huizinga stelt dat dit vanaf 2010 in alle concessies voor stad- en streek vervoer wordt opgenomen. En in de concessie van de Nederlandse Spoorwegen. De NS laat weten dat ze vanaf 2010 actuele informatie kunnen le veren. In de nieuwe Nationale Databank OV moeten de vervoerders van Huizinga niet alleen de pure reisin formatie geven maar ook aanvul lende actuele gegevens. Ze wil ook dat de bedrijven duide lijk aangeven of het openbaar ver voer toegankelijk is voor gehandi capten. Tineke Huizinga. foto GPD den haag - De premies van tand artsverzekeringen stijgen volgend jaar fors tot ruim 23 procent ten opzichte van 2009. Verzekeraars die de premies niet verhogen, heb ben de vergoedingen verlaagd. Dit concludeert Independer.nl, die de polissen voor 2010 tegen het licht heeft gehouden. De grootste stijgers onder de tand artsverzekeringen zijn Menzis TandVerzorgd4 (23,8 procent), OHRA250 (23) en Univé Tand- arts250 (22,8). In een toelichting stelt directeur Edmond Hilhorst van de website dat de populaire tandartsverzekeringen (met een dekking van 200 tot 500 euro) wei nig voordelen bieden. „Die van FBTO bijvoorbeeld kost 250 euro per jaar aan premie. De kosten van twee controles en gebitsreiniging bedragen 87 euro. Wanneer het daarbij blijft kun je die dus beter uit eigen zak betalen. Ben je 63 eu ro goedkoper uit", rekent hij voor. Een tandartsverzekering die 750 euro of meer vergoedt kan verstan dig zijn, wanneer mensen een ho ge rekening verwachten. „Maar dan vraagt de verzekeraar vaak om een verklaring dat het gebit in goe de staat verkeert en die krijg je niet wanneer er veel kosten te ver wachten zijn", aldus Hilhorst. Branchekoepel Zorgverzekeraars Nederland noemt de premiestijgin gen van alle basis- en aanvullende verzekeringen gemiddeld geno men 'gematigd'. Volgens diverse ex perts maken de zorgverzekeraars echter forse winsten op aanvullen de polissen, zoals het onderzoek van independer.nl tevens aan toont. Naast de tandartsverzekerin gen stegen de premies van de ove rige aanvullende pakketten tot ze ventien procent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 6