'Een gestroomlijnd
bolletje'
BMW is om met hybrides
vrijdag 13 november 2009
KLASSIEKER Kees van der Made en zijn Saab 96
week is hij precies dertig jaar in
het bezit van Van der Made. In die
drie decennia is het Zweedse bolle
tje twee keer gerestaureerd. De au
to stond tot voor kort altijd buiten
en dan krijgt-ie natuurlijk behoor
lijk wat voor de kiezen. „Maar hij
rijdt nog steeds uitstekend."
Van der Made raakte tijdens zijn
dienstjaren in de ban van de Saab.
„Elke keer als ik met een groep sol
daten op stap ging, liepen we
langs een parkeerplaats waar er
eentje stond. Ik was meteen ver
kocht."
Van der Made had al twee Saab
96's gehad toen hij jaren later in
de krant het bericht las dat zijn ge
liefde model uit productie ging. In
Brabant stond er toen nog ééntje
te koop. En dat is het exemplaar
waar hij nog steeds in rijdt. We
hebben het nu over het jaar 1979.
Een jaar later ging de stekker defi
nitief uit de productielijn en
kwam er een einde aan twintig
jaar Saab 96. In totaal rolden er
bijna 550.000 van uit de fabriek in
Trollhattan.
De Zweedse Post vond de auto
blijkbaar zo bijzonder dat er in
1997 een postzegel verscheen met
daarop de 96 waarin Erik Carlsson
twee keer de beroemde rally van
Monte Carlo won.
Heeft u ook een bijzondere au
to?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
Een trotse Kees van der Made met
zijn bijzondere Saab 96, die hij in
1979 nieuw heeft gekocht.
foto Ramon Mangold
door Lucas Boot
De beroemdste persoon
achter het stuur van de
Saab 96 was de Zweedse
rallycoureur Erik Carls
son. Hij zette het merk in de jaren
zestig op de kaart.
En laten we onze eigen koningin
Beatrix niet vergeten. Zij had er
ook eentje. Net als Kees van der
Made uit Breda.
De Bredanaar omschrijft zijn Saab
96 als een mooi, gestroomlijnd bol
letje dat aan alle kanten klopt. „Hij
heeft bovendien iets chiques en ex
clusiefs. En het motortje (van
Ford, red.) maakt een heerlijk ge
luidje. Typisch een 96", vertelt Van
der Made vol enthousiasme.
De Saab van de Brabander is extra
bijzonder omdat hij nog nooit van
eigenaar is gewisseld. Volgende
5 Litfciuffl-ton battvry (120Volt* SOOWti).
HYBRIDES 7-serie met een elektro-hulpmotor sust geweten van eigenaar
BMW zag nooit iets in hybri
de auto's, maar vooral met
het oog op de belangrijke
Amerikaanse afzetmerk is
het roer in Beieren nu om.
De Active Hybrid 7 komt in
april op de markt.
door Robbert Keege!
Als eerste is er een 7-serie
met een elektro-hulpmo
tor, waar niet alléén op
kan worden gereden. Een
'milde hybride' noemen we dat.
Een 'full hybrid', in de X6, volgt
nog deze maand.
BMW heeft het mild hybride sys
teem samen met aartsrivaal Merce
des-Benz ontwikkeld. Het verschil
is dat Mercedes een paar maanden
geleden al de elektromotor achter
de 3,5 liter V6 in de S 350 zette en
BMW daar nu de V8 van de 75oi
voor neemt. Daarachter monteren
de Beieren de achttraps automaat
uit de V12 van de splinternieuwe
760L Omdat de BMW kennelijk de
term 'milde hybride' niet vond pas
sen bij het zo gekoesterde sportie
ve image van het merk, noemen
ze het 'Active Hybrid'.
De toegepaste elektromotor is een
platte unit die tussen de V8 en de
automaat past. Hij zorgt niet al
leen voor een extra vermogen van
20 pk, maar hij speelt ook een dub
belrol als dynamo - én als startmo
tor. De afwezigheid van die twee
zware elektrische apparaten com-
penseert een beetje het extra ge
wicht van de elektromotor en van
de lithium-ion accu die BMW
links in de bagageruimte onder
brengt. Zo komt er maar 75 kilo
gram netto bij.
BMW verhoogde het vermogen
van de 4,4-liter V8 van 407 naar
450 pk en als je daar de 20 pk van
de elektromotor bij optelt kom je
uit op een comfortabele 470 pk.
Geen slechte score voor een V8,
die mede dankzij het tot 650 Nm
toegenomen maximum koppel ui-
Alleen aan het typeplaatje achterop valt de hybride BMW 7-serie te herkennen.
terst aangename prestaties levert,
zoals een honderdsprint in 4,9 se
conden.
Maar het gaat natuurlijk niet om
racen, bij de Active Hybride 7 gaat
het om het sussen van het gewe
ten van de eigenaar - en het be
zweren van de OR. Hij kan nu in
een dikke 7-serie rijden die mede
dankzij de hybridetechniek en het
toegevoegde stopstart-systeem,
aan een koolstofdioxide-uitstoot
van 219 gram per kilometer komt
in plaats van 266 g/km bij de 75oi.
En deze BMW is ook zuiniger,
met een verbruik van 9,4 liter op
100 kilometer (11,4 bij de 750i) en
dat allemaal zonder ook maar iets
te hoeven inleveren.
Nou ja, wél meer geld, want
BMW gaat deze geweldig vlot en
soepel rijdende Active Hybrid 7 ho
ger in de markt plaatsen dan de
75oi en stopt er ook meer extra's
in. Wat die behalve de metallic lak
en markante lichtmetalen wielen
inhouden, weet niemand. Ook is
de prijs onbekend, hij komt im
mers pas in april volgend jaar op
de markt.
Spookbeeld van de BMW 7-serie Hybride. 1. V8 van 450 pk, dubbelturbo, 2. Elektromotor 20 pk, 3. Achttraps
automaat, 4. Sterkstroom (120 volt) elektronica, 5. Lithium-ion batterij 120 volt, 800 Wh.