'Een gestroomlijnd bolletje' BMW is om met hybrides vrijdag 13 november 2009 KLASSIEKER Kees van der Made en zijn Saab 96 week is hij precies dertig jaar in het bezit van Van der Made. In die drie decennia is het Zweedse bolle tje twee keer gerestaureerd. De au to stond tot voor kort altijd buiten en dan krijgt-ie natuurlijk behoor lijk wat voor de kiezen. „Maar hij rijdt nog steeds uitstekend." Van der Made raakte tijdens zijn dienstjaren in de ban van de Saab. „Elke keer als ik met een groep sol daten op stap ging, liepen we langs een parkeerplaats waar er eentje stond. Ik was meteen ver kocht." Van der Made had al twee Saab 96's gehad toen hij jaren later in de krant het bericht las dat zijn ge liefde model uit productie ging. In Brabant stond er toen nog ééntje te koop. En dat is het exemplaar waar hij nog steeds in rijdt. We hebben het nu over het jaar 1979. Een jaar later ging de stekker defi nitief uit de productielijn en kwam er een einde aan twintig jaar Saab 96. In totaal rolden er bijna 550.000 van uit de fabriek in Trollhattan. De Zweedse Post vond de auto blijkbaar zo bijzonder dat er in 1997 een postzegel verscheen met daarop de 96 waarin Erik Carlsson twee keer de beroemde rally van Monte Carlo won. Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van de ze krant. Een trotse Kees van der Made met zijn bijzondere Saab 96, die hij in 1979 nieuw heeft gekocht. foto Ramon Mangold door Lucas Boot De beroemdste persoon achter het stuur van de Saab 96 was de Zweedse rallycoureur Erik Carls son. Hij zette het merk in de jaren zestig op de kaart. En laten we onze eigen koningin Beatrix niet vergeten. Zij had er ook eentje. Net als Kees van der Made uit Breda. De Bredanaar omschrijft zijn Saab 96 als een mooi, gestroomlijnd bol letje dat aan alle kanten klopt. „Hij heeft bovendien iets chiques en ex clusiefs. En het motortje (van Ford, red.) maakt een heerlijk ge luidje. Typisch een 96", vertelt Van der Made vol enthousiasme. De Saab van de Brabander is extra bijzonder omdat hij nog nooit van eigenaar is gewisseld. Volgende 5 Litfciuffl-ton battvry (120Volt* SOOWti). HYBRIDES 7-serie met een elektro-hulpmotor sust geweten van eigenaar BMW zag nooit iets in hybri de auto's, maar vooral met het oog op de belangrijke Amerikaanse afzetmerk is het roer in Beieren nu om. De Active Hybrid 7 komt in april op de markt. door Robbert Keege! Als eerste is er een 7-serie met een elektro-hulpmo tor, waar niet alléén op kan worden gereden. Een 'milde hybride' noemen we dat. Een 'full hybrid', in de X6, volgt nog deze maand. BMW heeft het mild hybride sys teem samen met aartsrivaal Merce des-Benz ontwikkeld. Het verschil is dat Mercedes een paar maanden geleden al de elektromotor achter de 3,5 liter V6 in de S 350 zette en BMW daar nu de V8 van de 75oi voor neemt. Daarachter monteren de Beieren de achttraps automaat uit de V12 van de splinternieuwe 760L Omdat de BMW kennelijk de term 'milde hybride' niet vond pas sen bij het zo gekoesterde sportie ve image van het merk, noemen ze het 'Active Hybrid'. De toegepaste elektromotor is een platte unit die tussen de V8 en de automaat past. Hij zorgt niet al leen voor een extra vermogen van 20 pk, maar hij speelt ook een dub belrol als dynamo - én als startmo tor. De afwezigheid van die twee zware elektrische apparaten com- penseert een beetje het extra ge wicht van de elektromotor en van de lithium-ion accu die BMW links in de bagageruimte onder brengt. Zo komt er maar 75 kilo gram netto bij. BMW verhoogde het vermogen van de 4,4-liter V8 van 407 naar 450 pk en als je daar de 20 pk van de elektromotor bij optelt kom je uit op een comfortabele 470 pk. Geen slechte score voor een V8, die mede dankzij het tot 650 Nm toegenomen maximum koppel ui- Alleen aan het typeplaatje achterop valt de hybride BMW 7-serie te herkennen. terst aangename prestaties levert, zoals een honderdsprint in 4,9 se conden. Maar het gaat natuurlijk niet om racen, bij de Active Hybride 7 gaat het om het sussen van het gewe ten van de eigenaar - en het be zweren van de OR. Hij kan nu in een dikke 7-serie rijden die mede dankzij de hybridetechniek en het toegevoegde stopstart-systeem, aan een koolstofdioxide-uitstoot van 219 gram per kilometer komt in plaats van 266 g/km bij de 75oi. En deze BMW is ook zuiniger, met een verbruik van 9,4 liter op 100 kilometer (11,4 bij de 750i) en dat allemaal zonder ook maar iets te hoeven inleveren. Nou ja, wél meer geld, want BMW gaat deze geweldig vlot en soepel rijdende Active Hybrid 7 ho ger in de markt plaatsen dan de 75oi en stopt er ook meer extra's in. Wat die behalve de metallic lak en markante lichtmetalen wielen inhouden, weet niemand. Ook is de prijs onbekend, hij komt im mers pas in april volgend jaar op de markt. Spookbeeld van de BMW 7-serie Hybride. 1. V8 van 450 pk, dubbelturbo, 2. Elektromotor 20 pk, 3. Achttraps automaat, 4. Sterkstroom (120 volt) elektronica, 5. Lithium-ion batterij 120 volt, 800 Wh.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 45