auto3 Porsches nieuwe winstmaker Nu in onze showrooms de nieuwe Transporter! vrijdag 13 november 2009 TIEN AUTOVRAGEN AAN: Willem van Kooten. Projectleider van de gemeente Middelburg voor de etappe van de Giro d'ltalia van Amsterdam naar Middelburg op 10 mei 2010. door Maurits Sep In wat voor auto rijdt u? Een Renault Espace. In wat voor auto zou u willen rijden? Ik ben gelukkig met mijn Espace: de ruimte, het gemak, de luxe. Maar als het ooit zo'n zo'n schitte rende Engelse Jaguar zou kunnen zijn... Geen moderne, zo'n ouder wetse ronde. Een Morse-auto. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Files. Die heb je hier niet vaak, maar voor de organisatie van de Giro kom ik tegenwoordig vaker in de randstad en dan merk je hoe ontzettend druk het is, hoe snel de spits begint en hoe kostbaar je tijd dan is met allerlei geplande af spraken. En dus ook hoe zalig het in het relatief rustige zuiden is. Hebt u zelf een onhebbelijkheid in het verkeer? Nou, mijn eigen rijstijl is af en toe wel wat, hoe zal ik dat noemen, agressiefis een te groot woord, maar er zit wel pit achter. Wat AUTOTEST Bezwaren over Panamera liggen voornamelijk op financiële vlak meer rust mag wel. Waarom alle maal zo snel-snel? Hoe zou u zichzelf dan als auto rijder willen omschrijven? Als ietwat ongeduldig. Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden en waar? In Duitsland, 160. Maar dat was geen kruissnelheid, alleen om te kijken wat mijn Espace kan. Wanneer hebt u voor het laatst een bekeuring gekregen? Twee jaar geleden of zo. Voor te hard rijden in Zeeuws-Vlaanderen. Ik zat net boven die vervelende li miet van tien kilometer te hard. In hoeveel keer slaagde u voor uw rijbewijs? De eerste keer. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? Al die verschillende snelheidslimie ten: 30,50, 60, 80,100,120. Zeker op wegen waar het 80 of 100 kan zijn. Dan zit er iemand achter je te duwen en denk je: moet ik hier harder of word ik dan straks ge flitst? Wat vindt u de lelijkste auto? Daar kan ik nu natuurlijk niks over zeggen. Al die automerken zijn potentiële Giro-sponsors! Ze ker over Italiaanse merken laat ik mij nu niet uit. Maar echt lelijk vind ik het niet snel. Minder mooi wel. Maar ja, ik zie een auto meer als een gebruiksartikel dan als een showartikel. geschakeld kunnen worden) doen hun werk perfect en geven je toch wat speelruimte. Het rijden is geweldig, ook achter in, want de twee afzonderlijke fau teuils daar bieden minimaal even veel comfort als het meubilair voorin. Perfectie van een niveau dat soms dat van een S-Klasse overschrijdt. Zelfs de koffer is enorm (445 tot 1263 liter) en ook nog eens makkelijk toegankelijk. Al die euforie moet gedempt wor den - en daar zorgt Porsche dan ook voor. Ik vond de Panamera van voren en van opzij echt mooi, een krachtige vergroting van fami liair bekende lijnenspelletjes. Maar de achterkant, daar is iets mis mee. Heeft wat weg van een Chrysler Crossfire. Het lijkt wel of de ontwerpers geschrokken zijn en dachten: zijn we al bijna bij de vijf meter? Gauw ophouden. Maar de grootste bezwaren liggen toch op het financiële vlak, al zal ergens bij het Porsche-manage ment heus wel gedacht zijn dat de prijs fors opgeschroefd diende te worden, anders haalt het beoogde koperspubliek er zijn neus voor op. De Panamera is er nu als S met 400 pk 4,8-1 V8 vanaf 137.500 eu ro. 'Onze' S (dezelfde techniek, maar 4x4) komt standaard op 143750 euro, maar was voorzien van wat extra spulletjes die het prijskaartje naar bijna 210.000 eu ro tilden. Ik bedoel: een sleutelvrij instapsysteem kost al 1511 euro, een sportuitlaat 3596 euro. Kom nou. Een Turbo heb je dan wel vanaf 191.400 euro, maar onder een kwart miljoen zal er waar schijnlijk niet een de dealerpoort uitrollen. En toch zijn er hier al zo wat 150 van verkocht. Crisis, hè. Terneuzen Tel. (0115) 647333 re,.(om)542500 Het interieur van de Panamera is superluxueus, maar toch echt Porsche. Porsche Panamera, imposant in alle opzichten, de prijs inbegrepen. Vlissingen Tel; (0118) 424000 Porsche mag dan de overnamestrijd van Volkswagen heb ben verloren, met de nieuwe Panamera hebben zij weer een winstmaker in de stal. Uit de klantenkring van Por sche werd zo vaak naar een echte vierpersoons sportau to gevraagd dat zij er in Stuttgart brood in zagen. door Robbert Keegel De wegens zijn mislukte raid op VW opgestapte Wendeling Wiedeking (die desalniettemin de ge schiedenis in zal gaan als dé Red der van Porsche) vertelde me al acht jaar geleden, laat in een hotel bar te Tokio, dat zij het besluit ge nomen hadden die vierzits sport auto in productie te nemen. En na nóg een whisky kwam er uit dat die op basis van de Cayenne zou komen te staan. Dat was even schrikken, want de echte Porschepurist is dat monster van een PC-trekker nog steeds een doorn in het oog (ook al hebben de bergen geld die ermee zijn ver diend Porsche gered). In die visie mag een Porsche niet hoger zijn dan 1,40 meter, maar ook hij moet toegeven dat met het onderstel en de motoren van dat bakbeest wei nig mis is - al zijn die krachtbron nen geen boxers. We kunnen er wel enige vrede hebben dat ook de luchtkoeling is afgeschaft. Dat onderstel is, sterk aangepast, het uitgangspunt voor de uiteinde lijke Panamera geworden en ook de motoren zijn afgeleid van de Cayennes. Maar de scepsis blijft, totdat je de eerste meters zélf in een Panamera hebt gereden. Bij een workshop in Porsches test- en ontwikkelingscentrum te Weis- sach, uiteraard nabij Stuttgart, wa ren we al een paar rondjes over de acht- of testbaan aldaar gesleurd, maar dan heb je toch slechts een tweedehands rijgevoel. Bij de persintroductie mochten we wel zelf achter het volant en na een tiental kilometers waren we dat een S4) gemonteerd, standaard is het allerminst. Dat maakt dan ook de basisprijs nadrukkelijk tot een basale prijsindicatie. Maar het grootste verschil zit hem wel in de maatvoering. Op de Au tobahnen en de bergwegen waar langs de route bij de persintroduc tie voerde viel dat nog niet eens zo op. Maar in de stad, laat staan in de parkeergarage, blijkt de Paname ra echt enorm. Het zijn maten die geheel passen in het top-luxeseg- ment waarin de Panamera wordt genesteld: 4,97 bij 1,93 bij 1,42 me ter. Inderdaad, twee centimeter ho ger dan van de Porschepurist mocht, maar na ampele overwegin gen worden die achttien millime ter, om precies te zijn, door de vin gers gezien. Niet dat inparkeren een probleem vormt, want daarvoor schotelt de tv (1561 euro) een prachtbeeld voor. Maar waar hij aan de rechter kant begint (of ophoudt) is vanaf de bestuurdersplaats volstrekt gis werk. Maar los van zulke aardse beslom meringen: de Panamera rijdt zoals het moet, als een echte Porsche, met naar wens de felste tussen- sprints en natuurlijk de machtig ste ankers. Want imposanter nog dan de S4-acceleratie naar de hon derd in 4,8 seconden (Turbo in 4 tellen rond, allemaal met 7-traps dubbelkoppelingsautomaat die standaard is) is de wijze waarop je van welke snelheid dan ook tot stil stand kan komen. Zeker daarin blijft Porsche kampioen. De mogelijke bochtsnelheden lig gen ook helemaal binnen het ver wachtingspatroon en al die elektro nische engelbewaarders die stan daard zijn (en deels buiten gevecht overtuigd: dit is een echte Porsche. )e voelt je thuis, ook al is alles veel luxueuzer dan in mijn eigen oude 911. De klokken zitten op dezelfde vertrouwde plekken, het contact slot zit links in het dashboard en zelfs de zithouding is volledig te kopiëren. Maar de verschillen zijn ook enorm. Desgewenst hoor je in de Panamera de motor - zelfs al is dat topper turbo - helemaal nooit. Maar trap je het gas helemaal in, dan wordt de draaikolk in de brandstoftank echt wel overstemd door een machtige achtcilinder- brul. Ook het comfort en de over weldigende, schier overdadige luxe is ongekend voor een Porsche. Er bestaat geen gadget of het is er in leverbaar, al is de overgrote meer derheid daarvan wel in ons test exemplaar (hier in Nederland was foto Robbert Keegel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 43