auto3
Porsches nieuwe winstmaker
Nu in onze
showrooms
de nieuwe
Transporter!
vrijdag 13 november 2009
TIEN AUTOVRAGEN AAN:
Willem van Kooten. Projectleider van de gemeente
Middelburg voor de etappe van de Giro d'ltalia van
Amsterdam naar Middelburg op 10 mei 2010.
door Maurits Sep
In wat voor auto rijdt u?
Een Renault Espace.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
Ik ben gelukkig met mijn Espace:
de ruimte, het gemak, de luxe.
Maar als het ooit zo'n zo'n schitte
rende Engelse Jaguar zou kunnen
zijn... Geen moderne, zo'n ouder
wetse ronde. Een Morse-auto.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Files. Die heb je hier niet vaak,
maar voor de organisatie van de
Giro kom ik tegenwoordig vaker in
de randstad en dan merk je hoe
ontzettend druk het is, hoe snel
de spits begint en hoe kostbaar je
tijd dan is met allerlei geplande af
spraken. En dus ook hoe zalig het
in het relatief rustige zuiden is.
Hebt u zelf een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Nou, mijn eigen rijstijl is af en toe
wel wat, hoe zal ik dat noemen,
agressiefis een te groot woord,
maar er zit wel pit achter. Wat
AUTOTEST Bezwaren over Panamera liggen voornamelijk op financiële vlak
meer rust mag wel. Waarom alle
maal zo snel-snel?
Hoe zou u zichzelf dan als auto
rijder willen omschrijven?
Als ietwat ongeduldig.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden en waar?
In Duitsland, 160. Maar dat was
geen kruissnelheid, alleen om te
kijken wat mijn Espace kan.
Wanneer hebt u voor het laatst
een bekeuring gekregen?
Twee jaar geleden of zo. Voor te
hard rijden in Zeeuws-Vlaanderen.
Ik zat net boven die vervelende li
miet van tien kilometer te hard.
In hoeveel keer slaagde u voor
uw rijbewijs?
De eerste keer.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
Al die verschillende snelheidslimie
ten: 30,50, 60, 80,100,120. Zeker
op wegen waar het 80 of 100 kan
zijn. Dan zit er iemand achter je te
duwen en denk je: moet ik hier
harder of word ik dan straks ge
flitst?
Wat vindt u de lelijkste auto?
Daar kan ik nu natuurlijk niks
over zeggen. Al die automerken
zijn potentiële Giro-sponsors! Ze
ker over Italiaanse merken laat ik
mij nu niet uit. Maar echt lelijk
vind ik het niet snel. Minder mooi
wel. Maar ja, ik zie een auto meer
als een gebruiksartikel dan als een
showartikel.
geschakeld kunnen worden) doen
hun werk perfect en geven je toch
wat speelruimte.
Het rijden is geweldig, ook achter
in, want de twee afzonderlijke fau
teuils daar bieden minimaal even
veel comfort als het meubilair
voorin. Perfectie van een niveau
dat soms dat van een S-Klasse
overschrijdt. Zelfs de koffer is
enorm (445 tot 1263 liter) en ook
nog eens makkelijk toegankelijk.
Al die euforie moet gedempt wor
den - en daar zorgt Porsche dan
ook voor. Ik vond de Panamera
van voren en van opzij echt mooi,
een krachtige vergroting van fami
liair bekende lijnenspelletjes. Maar
de achterkant, daar is iets mis
mee. Heeft wat weg van een
Chrysler Crossfire. Het lijkt wel of
de ontwerpers geschrokken zijn
en dachten: zijn we al bijna bij de
vijf meter? Gauw ophouden.
Maar de grootste bezwaren liggen
toch op het financiële vlak, al zal
ergens bij het Porsche-manage
ment heus wel gedacht zijn dat de
prijs fors opgeschroefd diende te
worden, anders haalt het beoogde
koperspubliek er zijn neus voor
op. De Panamera is er nu als S met
400 pk 4,8-1 V8 vanaf 137.500 eu
ro. 'Onze' S (dezelfde techniek,
maar 4x4) komt standaard op
143750 euro, maar was voorzien
van wat extra spulletjes die het
prijskaartje naar bijna 210.000 eu
ro tilden. Ik bedoel: een sleutelvrij
instapsysteem kost al 1511 euro,
een sportuitlaat 3596 euro. Kom
nou. Een Turbo heb je dan wel
vanaf 191.400 euro, maar onder
een kwart miljoen zal er waar
schijnlijk niet een de dealerpoort
uitrollen. En toch zijn er hier al zo
wat 150 van verkocht. Crisis, hè.
Terneuzen
Tel. (0115) 647333
re,.(om)542500
Het interieur van de Panamera is superluxueus, maar toch echt Porsche.
Porsche Panamera, imposant in alle opzichten, de prijs inbegrepen.
Vlissingen
Tel; (0118) 424000
Porsche mag dan de overnamestrijd van Volkswagen heb
ben verloren, met de nieuwe Panamera hebben zij weer
een winstmaker in de stal. Uit de klantenkring van Por
sche werd zo vaak naar een echte vierpersoons sportau
to gevraagd dat zij er in Stuttgart brood in zagen.
door Robbert Keegel
De wegens zijn mislukte
raid op VW opgestapte
Wendeling Wiedeking
(die desalniettemin de ge
schiedenis in zal gaan als dé Red
der van Porsche) vertelde me al
acht jaar geleden, laat in een hotel
bar te Tokio, dat zij het besluit ge
nomen hadden die vierzits sport
auto in productie te nemen. En na
nóg een whisky kwam er uit dat
die op basis van de Cayenne zou
komen te staan.
Dat was even schrikken, want de
echte Porschepurist is dat monster
van een PC-trekker nog steeds een
doorn in het oog (ook al hebben
de bergen geld die ermee zijn ver
diend Porsche gered). In die visie
mag een Porsche niet hoger zijn
dan 1,40 meter, maar ook hij moet
toegeven dat met het onderstel en
de motoren van dat bakbeest wei
nig mis is - al zijn die krachtbron
nen geen boxers. We kunnen er
wel enige vrede hebben dat ook de
luchtkoeling is afgeschaft.
Dat onderstel is, sterk aangepast,
het uitgangspunt voor de uiteinde
lijke Panamera geworden en ook
de motoren zijn afgeleid van de
Cayennes. Maar de scepsis blijft,
totdat je de eerste meters zélf in
een Panamera hebt gereden. Bij
een workshop in Porsches test- en
ontwikkelingscentrum te Weis-
sach, uiteraard nabij Stuttgart, wa
ren we al een paar rondjes over de
acht- of testbaan aldaar gesleurd,
maar dan heb je toch slechts een
tweedehands rijgevoel.
Bij de persintroductie mochten
we wel zelf achter het volant en na
een tiental kilometers waren we
dat een S4) gemonteerd, standaard
is het allerminst. Dat maakt dan
ook de basisprijs nadrukkelijk tot
een basale prijsindicatie.
Maar het grootste verschil zit hem
wel in de maatvoering. Op de Au
tobahnen en de bergwegen waar
langs de route bij de persintroduc
tie voerde viel dat nog niet eens zo
op. Maar in de stad, laat staan in
de parkeergarage, blijkt de Paname
ra echt enorm. Het zijn maten die
geheel passen in het top-luxeseg-
ment waarin de Panamera wordt
genesteld: 4,97 bij 1,93 bij 1,42 me
ter. Inderdaad, twee centimeter ho
ger dan van de Porschepurist
mocht, maar na ampele overwegin
gen worden die achttien millime
ter, om precies te zijn, door de vin
gers gezien.
Niet dat inparkeren een probleem
vormt, want daarvoor schotelt de
tv (1561 euro) een prachtbeeld
voor. Maar waar hij aan de rechter
kant begint (of ophoudt) is vanaf
de bestuurdersplaats volstrekt gis
werk.
Maar los van zulke aardse beslom
meringen: de Panamera rijdt zoals
het moet, als een echte Porsche,
met naar wens de felste tussen-
sprints en natuurlijk de machtig
ste ankers. Want imposanter nog
dan de S4-acceleratie naar de hon
derd in 4,8 seconden (Turbo in 4
tellen rond, allemaal met 7-traps
dubbelkoppelingsautomaat die
standaard is) is de wijze waarop je
van welke snelheid dan ook tot stil
stand kan komen. Zeker daarin
blijft Porsche kampioen.
De mogelijke bochtsnelheden lig
gen ook helemaal binnen het ver
wachtingspatroon en al die elektro
nische engelbewaarders die stan
daard zijn (en deels buiten gevecht
overtuigd: dit is een echte Porsche.
)e voelt je thuis, ook al is alles veel
luxueuzer dan in mijn eigen oude
911. De klokken zitten op dezelfde
vertrouwde plekken, het contact
slot zit links in het dashboard en
zelfs de zithouding is volledig te
kopiëren.
Maar de verschillen zijn ook
enorm. Desgewenst hoor je in de
Panamera de motor - zelfs al is dat
topper turbo - helemaal nooit.
Maar trap je het gas helemaal in,
dan wordt de draaikolk in de
brandstoftank echt wel overstemd
door een machtige achtcilinder-
brul. Ook het comfort en de over
weldigende, schier overdadige luxe
is ongekend voor een Porsche. Er
bestaat geen gadget of het is er in
leverbaar, al is de overgrote meer
derheid daarvan wel in ons test
exemplaar (hier in Nederland was
foto Robbert Keegel