I 31 r Ve en onvergetelijke ervaring zijn r tBammKSÊÊÊÊÊm PLANCIUS w Voor mensen die van een beetje luxe houden, is er de 'superior hut'. Alle meubels staan vast, om te voorkomen dat ze door de lucht vliegen bij onstuimig weer. •Bouwjaar: 1976, als oceanografisch onderzoeksschip voor de Marine •Eigenaar: Tot juni 2004 in gebruik bij de marine, daarna in bezit van Oceanwide B •Passagiers: >10 •Hutten: 53 •Bemanning: 17 nautische bemanningsleden, 19 hotelpersoneel »6 koks, »1 hotelmanager, »1 steward-barman »11 stewards/cabine schoonmakers e.d. I": 8 expeditie personeel: »1 expeditieleider »7 gidsen-docenten 1 arts 'Motoren: 3 dieselmotoren van 1230 PK elk Het schip heeft een dieselelektrisch A voortstuwingsysteem dat lawaai en trillingen van de motoren vermindert i 'Snelheid 10 tot 12 knopen •Zodiacs: Er zijn tien Mark V Zodiacs aan boord, waarmee passagiers naar het vaste land kunnen •Lengte: 89 meter •Breedte: 14,5 meter 'Afvaart: 8 januari 2010, voor het eerst naar Antarctica 'Vloot Oceanwide Expeditions heeft nu, inclusief de Plancius, vijf schepen ica lijk van het schip afhebben, om die pool echt te ervaren. Ook lezingen zijn een es sentieel onderdeel. Alleen al over ijs is zo veel te vertellen." Poolreizen zijn volgens Van der Hulst een opkomende markt. „Vroeger hoorde je: 'Ga je naar Antarctica? Dat kan toch hele maal niet?', maar het wordt steeds beken der. Per jaar gaan er nu zo'n veertigdui zend mensen naar de pool." Dat kost overigens wel een paar duiten; voor een trip met de Plancius moet tus sen de vijf- en twaalfduizend euro wor den neergeteld, afhankelijk van de mate van luxe. „Je ziet allerlei soorten passa- - •- ÜÉiMü giers, mensen die wat meer te besteden hebben en eens wat anders willen en mensen die echt hebben gespaard voor zo'n once in a lifetime experience." Van der Hulst weet dat de reis tot verbroe dering leidt onder de passagiers. „Het is zo bijzonder en indrukwekkend wat je ziet. Je zit natuurlijk ook behoorlijk lang in dezelfde groep, naar Antarctica ben je een maand onderweg." De Plancius vaart meerdere keren per jaar uit, maar alleen als het zomer is op de Zuidpool. „Dan is het daar zo'n vijftien graden. In de winter is het niet te doen." Ook voor het schip niet trouwens. Eenja rig ijs is geen probleem, maar de Plancius is geen echte ijsbreker. Maar verder is het schip bestaand tegen onstuimige omstan digheden. „Je moet bijvoorbeeld door de Drake Passage, dat is een vervelend stukje water", weet Van der Hulst. Het is één van de weinige plekken waar de wind he lemaal ronddraait. Daar moet je rekening mee houden, bijvoorbeeld door al het meubilair vast te zetten." Ook de hypermoderne apparatuur moet de veiligheid borgen. Zo bevindt zich on der water een sonar, waarmee 360 graden kan worden gekeken. „Er zijn beperkt kaarten beschikbaar van het gebied, maar je wil weten wat zich onder water be vindt." De brug zal 24 uur per dag wor den bemand. Alles om de passagiers een onvergetelijke trip te bezorgen. De Plancius wordt zaterdag om 13.00 uur gedoopt door commissaris van de konin gin Karla Peijs. Dat gebeurt aan de Visserij kade in Vlissingen. Op 7 december ver trekt het schip naar Argentinië, om van daaruit de eerste expeditie naar de Zuid pool te ondernemen. Alle vertrekdata en boekingsinformatie staan op www.oceanwide-expedi- tions.com Willem Adrfaarisëns fpto's.Ronald den Dekker, achtérgrondfpto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 51