io uit Verwondering Marijn Kluijfhout Ewoud de Groot Lousanne Schuuring Olga Gasparian Anneke Coppoolse donderdag 12 november 2009 Op zoek het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft bezocht ik exposities in galerie van den Ber ge, Goes en galerie Nanky de Vreeze in Middelburg. Ik zag er eigentijdse kunst waarin verwondering centraal staat. Weinig schilders zet ten de zaag in hun werk. Ton van Kints doet dat wel. Sterker nog, het verzagen van zijn schilderijen is de kern van zijn aanpak. Hij kiest een zelfgezaagde plaat, rechthoek of cirkel, voorziet die van enkele el kaar haaks kruisende lijnen en zaagt een deel van de vorm weg, zodat er als het ware alleen een lijst overblijft. Soms - hij zaagt uit de hand - ont staan er reststukken. Hij plaatst de binnenvorm en de eventuele rest stukken weer terug, nadat hij die een slag, bijvoorbeeld 180 graden, gedraaid heeft. De lijnen sluiten dan niet meer op elkaar aan en er ontstaat een visuele spanning. Die intrigeert. Als toeschouwer pro beer je het oorspronkelijke beeld te reconstrueren en volgt zo de stappen die Van Kints heeft gezet. Zo laat hij je kijken en als het goed is ook zien. Door de te verzagen plaat op verschillende wijze te be werken ontstaan er zowel variaties qua oppervlak als qua vorm en compositie. Sommige vormen zijn- met textiel bekleed, andere beschil derd met glanzende lak of matte witte verf. Recent is hij glas gaan gebruiken. Hij boort er gaten in en voorziet hij de ronde vorm van een laklaag. Waar het in mijn ogen uiteindelijk om gaat is het vinden van een ba lans tussen aantasten en construe ren, tussen het voorspelbare en het toevallige, tussen strak en gera feld, rond en recht. Het verzoenen van die tegenstellingen leidt tot een rijke variatie aan werken van een meestal eigenzinnige schoon heid, die het midden houden tus sen schilderkunst en object. De formele tegenstellingen kun nen tevens een echo zijn van de dagelijkse werkelijkheid, die soms via titels als Koekoeksnest en Ven ster met het werk in verband wordt gebracht. Stephanie Kratz toont tekeningen, objecten en een video die ogen schijnlijk niets met elkaar te ma ken hebben. De tekeningen bouwt zij op uit met een scherp potlood getrokken dubbele lijntjes in de vorm van wybertjes, waarvan de bovenste en de onderste punt ook met een lijntje zijn verbonden. De compositie groeit al werkend, zon der plan en verdicht zich tot een patroon dat uitwaaiert over het vlak. Kratz legt op sommige plaatsen meerdere patronen als sluiers over elkaar zodat er grijstinten zicht baar worden. De verfijning van de composities imponeert. Kratz vindt een perfect evenwicht tus sen beheersing en toeval. Dat laat ste speelt in de reeks Goldene Kar- tojfel de hoofdrol. Kratz voorzag aardappels van een laagje blad goud en plaatste ze apart onder een stolp. Sommige aardappels groeiden zodat er worteltjes door de goudlaag steken. Anderen lij ken in hun gouden jasje tot rust te zijn gekomen. Daarbij is het con trast tussen het aardse en het he melse veelzeggend. Zo zijn de be werkte objets trouvés een subtiele verwijzing naar de verbondenheid van het dagelijkse met een univer sele werkelijkheid, zoals de teke ningen kunst en natuur met elkaar in verband brengen. De natuur im mers bestaat uit verfijnde structu ren die op een vaste basis ontelba re variaties vertoont. Nanda Runge tekent alle daagse ruimtes, plekken en gebouwen. Ze doet dat met inkt of waterverf, vaak mo nochroom en concentreert zich op de belangrijkste vormen en lijnen. Dat leidt tot vervreemdende voor stellingen van vertrouwde situa ties. Die werkwijze drukt verwon dering uit over de door mensen ge construeerde wereld. Voorstelling en verbeelding komen samen zo als het concrete opgaat in het ab stracte. Hetzelfde gebeurt in de schilderijen van Martha Scheeren. De verf, fysiek en tastbaar aanwezig, is tegelijk het gereflecteerde licht dat zich in allerlei kleuren ontvouwt. De tril ling van de materie en de trilling van het licht versmelten tot subtie le en soms krachtige kleurvelden. Ook hier weer verwondering over wat er kan ontstaan op de grens van toeval en beheersing. De abstracte beelden van Johan Meijerink en de objecten van Mat- thieu Hilckmann staan uiterlijk ook met elkaar in contrast, terwijl ze innerlijk meer gemeen hebben dan je bij de eerste aanblik zou zeg gen. Meijerink maakt strakke, ron de gesloten vormen van lood en van glanzend gepolijst brons. Klein van formaat, hebben ze een grote aanwezigheid, Ze functione ren als identiteiten, als gestolde dragers van gedachten die met el kaar en de omgeving in gesprek zijn. Let's have a look is een titel voor zo'n bronzen beeld waaruit twee kleine bollen ontspruiten die eigenwijs de omgeving in zich op nemen. De bronzen weerspiegelen de omgeving, zijn opener dan de loden beelden. De laatste absorbe ren de ruimte om zich heen en sluiten zich af, alsof ze mediteren. Hilckmann bouwt modellen van schepen die uit zijn fantasie voor komen: concreet en herkenbaar. Voertuigen van verwondering, om in gedachten mee op ontdekkings reis te gaan. Ze verbeelden net zo als de beelden van Meijerink de verhouding tussen jezelf en de we reld om je heen. reacties: nout@zeelandnet.nl Ton van Kints en Stephanie Kratz, Galerie Van den Berge, Westwai 45, Goes. T/m zat. 5 dec, do t/m za 12.00-17.00 uur. Contrasten, Galerie Nanky de Vreeze, Kinderdijk 12 Middelburg. T/m 29 november, do t/m za, 13.00-17.00u. Boven: Overzicht van de expositie bij Galerie Van den Berge met werk van Ton van Kints en Stephanie Kratz. Inzet rechts: Werk van Nanda Runge, waarin voorstelling en verbeelding samenkomaen. Inzet midden: Let's have a look, werk van Johan Meijerink. Marijn Kluijfhout is een jonge, veelzijdige fotograaf, constant op zoek naar de grenzen van zijn me tier. Hij transformeerde De Piek tot een bijzondere ruimte met zijn prints op hout, een zelfverzonnen techniek waarbij de ondergrond door de foto heen schijnt. T/m 19/12 .De Piek, Hellebardierstraat 13, Vlissingen. Vrijdag en zaterdag 20.00 - 24.00 uur en op afspraak 0118-416791 Ewoud de Groot is één van de ruim twintig exposanten bij Bellas Artes. Hij heeft zich gespeciali seerd in het schilderen van vogels en weet daarin te overtuigen. Of het nu een groepje goudplevieren is of een enkele klapekster, De Groot paart een rake en nauwkeu rige blik aan inventief verfgebruik. T/m 19/12, Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur. Lousanne Schuuring maakt een ei gen kleurrijke wereld vervuld van een poëtische atmosfeer, met reis indrukken en gevoelens als start punt. Dat doet zij zowel in glas kunst als in acrylschilderijen. Daar naast tere landschappen en struc turen van Simone de Visscher. T/m 2/1. Lousanne Schuuring, Simonne de Visscher, World of Silk, Dorpstraat 3, Meliskerke. Vr., za. 12.00 - 17.00 uur. Olga Gasparian is één van de expo santen in de Duingalerie. Zij schildert naast dromerige, op Domburg geïnspireerde landschap pen ook sprookjesachtige taferelen die worden gekenmerkt door een inventief materiaalgebruik en een knappe techniek. T/m 9/1. Duingalerie Badhuisweg 2 Domburg. Vrijdag t/m zondag 12.00 tot 17.00 uur. Anneke Coppoolse roept met haar geabstraheerde keramische beel den de schoonheid van de natuur op. Zij concentreert zich op groei, ritme en beweging vanuit de op vatting dat alles deel uitmaakt van een groter geheel, verbonden door een zich ontwikkelende golfbewe ging. T/m 14/12. Gemeentehuis, Veere, Traverse 1 4357 ET Domburg. Ma. t/m vr. 9.00 - 16.00 uur. Do. tot 19.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 32