io uit
Verwondering
Marijn Kluijfhout
Ewoud de Groot
Lousanne Schuuring
Olga Gasparian
Anneke Coppoolse
donderdag 12 november 2009
Op zoek het
beste wat
Zeeland op
kunstgebied
te bieden
heeft bezocht
ik exposities in galerie van den Ber
ge, Goes en galerie Nanky de Vreeze
in Middelburg. Ik zag er eigentijdse
kunst waarin verwondering centraal
staat.
Weinig schilders zet
ten de zaag in hun
werk. Ton van
Kints doet dat
wel. Sterker nog, het verzagen
van zijn schilderijen is de kern
van zijn aanpak. Hij kiest een
zelfgezaagde plaat, rechthoek of
cirkel, voorziet die van enkele el
kaar haaks kruisende lijnen en
zaagt een deel van de vorm weg,
zodat er als het ware alleen een
lijst overblijft.
Soms - hij zaagt uit de hand - ont
staan er reststukken. Hij plaatst de
binnenvorm en de eventuele rest
stukken weer terug, nadat hij die
een slag, bijvoorbeeld 180 graden,
gedraaid heeft. De lijnen sluiten
dan niet meer op elkaar aan en er
ontstaat een visuele spanning. Die
intrigeert. Als toeschouwer pro
beer je het oorspronkelijke beeld
te reconstrueren en volgt zo de
stappen die Van Kints heeft gezet.
Zo laat hij je kijken en als het goed
is ook zien. Door de te verzagen
plaat op verschillende wijze te be
werken ontstaan er zowel variaties
qua oppervlak als qua vorm en
compositie. Sommige vormen zijn-
met textiel bekleed, andere beschil
derd met glanzende lak of matte
witte verf.
Recent is hij glas gaan gebruiken.
Hij boort er gaten in en voorziet
hij de ronde vorm van een laklaag.
Waar het in mijn ogen uiteindelijk
om gaat is het vinden van een ba
lans tussen aantasten en construe
ren, tussen het voorspelbare en
het toevallige, tussen strak en gera
feld, rond en recht. Het verzoenen
van die tegenstellingen leidt tot
een rijke variatie aan werken van
een meestal eigenzinnige schoon
heid, die het midden houden tus
sen schilderkunst en object.
De formele tegenstellingen kun
nen tevens een echo zijn van de
dagelijkse werkelijkheid, die soms
via titels als Koekoeksnest en Ven
ster met het werk in verband
wordt gebracht.
Stephanie Kratz toont tekeningen,
objecten en een video die ogen
schijnlijk niets met elkaar te ma
ken hebben. De tekeningen bouwt
zij op uit met een scherp potlood
getrokken dubbele lijntjes in de
vorm van wybertjes, waarvan de
bovenste en de onderste punt ook
met een lijntje zijn verbonden. De
compositie groeit al werkend, zon
der plan en verdicht zich tot een
patroon dat uitwaaiert over het
vlak.
Kratz legt op sommige plaatsen
meerdere patronen als sluiers over
elkaar zodat er grijstinten zicht
baar worden. De verfijning van de
composities imponeert. Kratz
vindt een perfect evenwicht tus
sen beheersing en toeval. Dat laat
ste speelt in de reeks Goldene Kar-
tojfel de hoofdrol. Kratz voorzag
aardappels van een laagje blad
goud en plaatste ze apart onder
een stolp. Sommige aardappels
groeiden zodat er worteltjes door
de goudlaag steken. Anderen lij
ken in hun gouden jasje tot rust te
zijn gekomen. Daarbij is het con
trast tussen het aardse en het he
melse veelzeggend. Zo zijn de be
werkte objets trouvés een subtiele
verwijzing naar de verbondenheid
van het dagelijkse met een univer
sele werkelijkheid, zoals de teke
ningen kunst en natuur met elkaar
in verband brengen. De natuur im
mers bestaat uit verfijnde structu
ren die op een vaste basis ontelba
re variaties vertoont.
Nanda Runge tekent alle
daagse ruimtes, plekken
en gebouwen. Ze doet dat
met inkt of waterverf, vaak mo
nochroom en concentreert zich op
de belangrijkste vormen en lijnen.
Dat leidt tot vervreemdende voor
stellingen van vertrouwde situa
ties. Die werkwijze drukt verwon
dering uit over de door mensen ge
construeerde wereld. Voorstelling
en verbeelding komen samen zo
als het concrete opgaat in het ab
stracte.
Hetzelfde gebeurt in de
schilderijen van Martha
Scheeren. De verf, fysiek
en tastbaar aanwezig, is tegelijk
het gereflecteerde licht dat zich in
allerlei kleuren ontvouwt. De tril
ling van de materie en de trilling
van het licht versmelten tot subtie
le en soms krachtige kleurvelden.
Ook hier weer verwondering over
wat er kan ontstaan op de grens
van toeval en beheersing.
De abstracte beelden van Johan
Meijerink en de objecten van Mat-
thieu Hilckmann staan uiterlijk
ook met elkaar in contrast, terwijl
ze innerlijk meer gemeen hebben
dan je bij de eerste aanblik zou zeg
gen. Meijerink maakt strakke, ron
de gesloten vormen van lood en
van glanzend gepolijst brons.
Klein van formaat, hebben ze een
grote aanwezigheid, Ze functione
ren als identiteiten, als gestolde
dragers van gedachten die met el
kaar en de omgeving in gesprek
zijn. Let's have a look is een titel
voor zo'n bronzen beeld waaruit
twee kleine bollen ontspruiten die
eigenwijs de omgeving in zich op
nemen. De bronzen weerspiegelen
de omgeving, zijn opener dan de
loden beelden. De laatste absorbe
ren de ruimte om zich heen en
sluiten zich af, alsof ze mediteren.
Hilckmann bouwt modellen van
schepen die uit zijn fantasie voor
komen: concreet en herkenbaar.
Voertuigen van verwondering, om
in gedachten mee op ontdekkings
reis te gaan. Ze verbeelden net zo
als de beelden van Meijerink de
verhouding tussen jezelf en de we
reld om je heen.
reacties: nout@zeelandnet.nl
Ton van Kints en Stephanie Kratz,
Galerie Van den Berge, Westwai 45,
Goes. T/m zat. 5 dec, do t/m za
12.00-17.00 uur.
Contrasten, Galerie Nanky de Vreeze,
Kinderdijk 12 Middelburg. T/m 29
november, do t/m za, 13.00-17.00u.
Boven: Overzicht van de expositie bij
Galerie Van den Berge met werk van Ton
van Kints en Stephanie Kratz.
Inzet rechts: Werk van Nanda Runge,
waarin voorstelling en verbeelding
samenkomaen.
Inzet midden: Let's have a look, werk van
Johan Meijerink.
Marijn Kluijfhout is een jonge,
veelzijdige fotograaf, constant op
zoek naar de grenzen van zijn me
tier. Hij transformeerde De Piek
tot een bijzondere ruimte met zijn
prints op hout, een zelfverzonnen
techniek waarbij de ondergrond
door de foto heen schijnt.
T/m 19/12 .De Piek, Hellebardierstraat
13, Vlissingen. Vrijdag en zaterdag
20.00 - 24.00 uur en op afspraak
0118-416791
Ewoud de Groot is één van de
ruim twintig exposanten bij Bellas
Artes. Hij heeft zich gespeciali
seerd in het schilderen van vogels
en weet daarin te overtuigen. Of
het nu een groepje goudplevieren
is of een enkele klapekster, De
Groot paart een rake en nauwkeu
rige blik aan inventief verfgebruik.
T/m 19/12, Bellas Artes, Heuvelsweg
2, Kerkwerve. Do. t/m za. 12.00-17.00
uur.
Lousanne Schuuring maakt een ei
gen kleurrijke wereld vervuld van
een poëtische atmosfeer, met reis
indrukken en gevoelens als start
punt. Dat doet zij zowel in glas
kunst als in acrylschilderijen. Daar
naast tere landschappen en struc
turen van Simone de Visscher.
T/m 2/1. Lousanne Schuuring,
Simonne de Visscher, World of Silk,
Dorpstraat 3, Meliskerke. Vr., za. 12.00
- 17.00 uur.
Olga Gasparian is één van de expo
santen in de Duingalerie.
Zij schildert naast dromerige, op
Domburg geïnspireerde landschap
pen ook sprookjesachtige taferelen
die worden gekenmerkt door een
inventief materiaalgebruik en een
knappe techniek.
T/m 9/1. Duingalerie Badhuisweg 2
Domburg. Vrijdag t/m zondag 12.00
tot 17.00 uur.
Anneke Coppoolse roept met haar
geabstraheerde keramische beel
den de schoonheid van de natuur
op. Zij concentreert zich op groei,
ritme en beweging vanuit de op
vatting dat alles deel uitmaakt van
een groter geheel, verbonden door
een zich ontwikkelende golfbewe
ging.
T/m 14/12. Gemeentehuis, Veere,
Traverse 1 4357 ET Domburg. Ma. t/m
vr. 9.00 - 16.00 uur. Do. tot 19.00 uur.