81 ui Penelope Cruz trekt alle aandacht in elke scène Met een kind moet je volwassen keuzes maken filmrecensies donderdag 12 november 2009 W Penelope Cruz in Los Abrazos Rotos. door Ronald Ockhuysen De uitbundigheid van Pe dro Almodóvar is ge luwd. De Spaanse regis seur, wiens werk te boek staat als extravagant en extravert, maakt al enkele jaren films waarin me lancholie de boventoon voert. Ook in Los Abrazos Rotos, zijn ze ventiende speelfilm, wordt duide lijk dat Almodóvar inmiddels een man van 6o is. Met een milde blik kijkt hij terug naar de woeste jaren tachtig, toen Spanje op drift was en de herwonnen vrij heid voor veel verwarring zorgde. Het verhaal van Los Abrazos Ro tos draait grotendeels rond het maken van een andere film - wat Almodóvar in staat stelt een aan tal sequenties van zijn hysteri sche succeskomedie Mujeres al borde de un ataque de nervios uit 1988 opnieuw te ensceneren. Opvallend: de woeste zoektocht van toen heeft plaatsgemaakt voor berusting. Almodóvar ge looft niet meer dat het leven zich laat sturen. In het begin voert Almodóvar Mateo Blanco op. De ze blind geworden filmmaker - eens een gevierd regisseur - kan alleen nog maar scenario's schrij ven. Hij blikt terug op het draaien van de komische film Chi- cas y Maletas. In de flashbacks wordt duidelijk dat Mateo op de filmset wanhopig verliefd is ge worden op zijn ster Lena (Penélo- pe Cruz), en zij op hem. Los Abra zos Rotos is een film over liefde, passie, en de snoeiharde bijwer- kingemdie beide hebben. Het voorwerp van verlangen is Lena, en die rol diept Penelope Cruz met allure uit. Met haar grote ogen en roze lippen steelt ze de aandacht in elke scène. Los Abrazos Rotos Regie: Pedro Almodóvar. Met: Penelope Cruz, Lluis Homar Te zien in Coes door Fritz de Jong Na zijn met vijf Oscars be kroonde speelfilmdebuut American beauty richtte de Engelse film- en theatermaker Sam Mendes zijn pijlen steeds weer op de keerzijde van de Ame rikaanse Droom. Hij deed dat in producties als het grimmige mis daaddrama Road to perdition, de wrange Golfoorlog-satire ]arhead en de schrijnende huwelijkstrage die Revolutionary Road. Ook Mendes' vijfde speelfilm Away we go is nadrukkelijk Ame rikaans. Ditmaal slaat de Brit ech- John Krasinski en Maya Rudolph. ter een veel optimistischer toon aan. Zijn romantische komedie draait om twee dertigers die zich afvragen waar ze moeten wonen, nu de vrouw in verwachting is van haar eerste kind. Lang heb ben ze er een beetje op los ge leefd, maar nu ze verantwoorde lijk worden voor een kind, willen ze volwassen keuzes te maken. Wanneer Burts ouders aankondi gen dat ze, ondanks de komst van hun eerste kleinkind, voor twee jaar naar België verhuizen, is dat het startsein voor een reis- film, die langs familie en vrien den in Arizona, Canada en Flori da voert. Door deze ontmoetin gen, die het vooral moeten heb ben van de geestige dialogen, ko men Burt en Verona tot nieuwe inzichten over de liefde. Regie: Sam Mendes. Met: John Krasinski, Maya Rudolph, Jeff Daniels, Maggie Cyllenhaal Te zien in Goes door Mark Moorman De Duitse regisseur Roland Emmerich heeft al heel wat schade aangericht in zijn carrière. In Independance day (1996) werd een buitenaardse invasie maar net af gewend, niet na de destructie van een paar van 's werelds be kendste gebouwen, waar aliens het altijd op voorzien lijken te hebben. In Godzilla (1998) bezocht een bui tenmodel zeemonster het populai re eiland Manhattan. En in The day after tomorrow (2004) waren we weer op Manhattan, dat te kampen had met acuut slecht weer, vloedgolven en de nieuwe ijstijd. In het kielzog van zijn cinematografische rampen produ ceert Emmerich scenario's als ro kende puinhopen en gerenom meerde acteurs die catastrofale prestaties leveren. In 2012 heeft Emmerich de lat, qua ramp, hoog gelegd - hoger kan ei genlijk niet: de ondergang van de planeet staat op de age'nda. De film haakt handig in op de po pulaire apocalyptische mythe, die aansluit bij het zogenaamde aflo pen van de kalender van de Ma ya's op 21 december 2012. Paniek vogels aller landen hebben inmid dels waxinelichtjes en blikken bo nen gehamsterd. Het eerste uur, van de 165 minu ten die 2012 duurt, is uitstekend vermaak. In hoog tempo zien we hoe een wetenschapper in India (nieuwe wereldorde!) ontdekt hoe zonnedeeltjes na een ontploffing op de zon het heelal worden inge- slingerd en de kern van de aarde verhitten. Gevolg: de conti- netale platen raken op drift en de special effects afdeling draait over uren. Emmerich introduceert - hij kent zijn klassieke rampenfilms - een aantal personages die we tot het einde van de rit gaan volgen. Voornaamste personage is een ge scheiden schrijver (John Cusack), die zijn kinderen op vakantie mee neemt naar Yellowstone park. Als de aarde begint te trillen, als voor bode van Armageddon, is duide lijk dat het einde der tijden nabij is en dat hij dus kan gaan bewij zen dat hij best geschikt is als va der - en echtgenoot. En als u dit VLISSINGEN CINECITY 2012: do, vr, zo, ma, wo 13.45, 15.45, 19.30 en 21.15 uur, za 13.45, 15.45, 19.30, 21.30 en 23.00 uur, di 13.45, 15.45 en 21.15 uur; Cirque du freak: do t/m wo 16.30 en 19.15 uur, za ook om 24.00 uur; Das Weisse Band: di 14.00 en 19.30 uur; De Storm: do, zo, wo 14.00, 16.15, 19.15 en 21.45 uur, vr 13.45, 16.15,19.15 en 21.45 uur, za 14.00, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, ma 14.00, 16.15 en 19.15 uur, di 14.00, 19.15 en 21.45 uur; G-Force(nl): zo 11.00 uur, Het Sinterklaasjournaal, de meezingmoevie: za, wo 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur; Ice age 3 (nl) zo 11.00 uur; Inglourious basterds: do, zo, ma, di, wo 21.00 uur, za 21.30 uur; Julie Julia: do, zo, di 16.00 en 21.30 uur, vr, za, ma, wo 16.00 uur; Love happens: do, vr, ma, di 14.00 en 19.15 uur, za 19.15 en 00.15 uur, zo wo 19.1 5uur; Lover of loser: za, zo wo 14.00 uur; Michael Jackson's this is it: do t/m wo 17.00 en 19.00 uur, zo ook om 11.00 uur; Orp- gegeven bekend voorkomt (denk aan Tom Cruise in War of the worlds), dan kan dat kloppen, Em merich citeert altijd graag uit de Hollywoodcanon. En het is duide lijk dat hij zijn rampenfilms (van Poseidon tot Titanickent. De vlucht van de disfunctionele fa milie uit het in zee verdwijnende Love Happens han: do t/m wo 21.4 5uur, za ook om 00.15 uur; Paranormal Activity: vr 22.00 uur; Sinterklaas en de verdwe nen pakjesboot: do t/m wo 13.45 uur, zo ook om 11.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Spangas op survival: do, za, zo, ma, wo 13.45 uur; Terug naar de kust: do, vr, ma, di 13.45,16.15, 19.00 en 21.45 uur, za, wo 16.15, 19.00 en 21.45 uur, zo 11.00,16.15, 19.00 en 21.45 uur; The ugly truth: vr, za, ma, wo 22.00 uur; Up 3 (ov): do, vr, ma, di 16.15 en 19.00 uur, za, zo, wo 19.00 uur; Up 3d(nl): do, vr, Los Angeles is het hoogtepunt van de film. Emmerich en zijn special effects mensen gooien alle remmen los met een ongekend spektakel. Je mag er van alles bij voelen, maar angstaanjagend wordt het nooit, vermoedelijk omdat Emmerich niet kiest voor een bepaalde toon ma, di 13.45 uur, za, zo, wo 13.45 en 16.00 uur, zo 11.00,13.45 en 16.15 uur. MERRAL 2012: do t/m wo 18.30 en 21.30 uur; De Storm: do t/m wo 19.00 en 21.15 uur; Lover of loser: za, zo wo 16.30 uur; Te rug naar de kust: do t/m wo 19.15 en 21.45 uur; Michael Jackson's this is it: do, vr, ma, di 18.30 en 21.00 uur, za, zo, wo 13.30, 16.00, 18.30 en 21.00 uur; Het Sinterklaasjournaal, de meezing moevie: za, zo, wo 14.15 uur; Sinter klaas en de verdwenen pakjesboot: za, zo wo 13.45 en 16.00 uur; Up (nl): za, zo, wo 14.00 en 16.15 uur; 't BEEST Los Abrazos Rotos: do, vr 20.30 uur; Away we go: di, wo 20.30 uur. VIEW 2012: do, vr 20.00 uur, za, zo 15.45 en 20.00 uur, ma, di, wo 20.15 uur; Michael

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 30