'Uitlaatgassen?
Daar sta ik niet zo bij stil'
II
'We hebben op meerdere plekken gewoond,
maar nergens is het zo stil als hier.'
Michael Engelbrecht vanuit zijn nieuwbouwwoning langs de A58
donderdag 12 november 2009
van de snelweg
ling niet tegen. Fijnstof en andere
verontreinigingen vallen ook di
rect achter de muren neer, be
toogt de Utrechtse hoogleraar.
Maar welke afstand tot de
snelweg is dan wel gezond?
Dat is volgens het RIVM tot
nog toe niet te zeggen, al
le studies over verkeer r
en luchtverontreini
ging ten spijt.
Dankzij nieuwe
ontwikkelingen Goirle
op het gebied van
isolatie is het tegenwoordig niet
meer moeilijk om de snelweggeluiden
buiten een woning te houden. Om bin
nen de wettelijke normen te blijven heb
Wijchen
je niet langer een aparte ge
luidswal of-scherm nodig,
zegt hoogleraar Guus Berk
hout, geluidsdeskundige aan
de Technische Universiteit in
Delft. Zou Berkhout mensen
aanraden langs een snelweg te
gaan wonen? „Wonen is zo in
dividueel. Als mensen daar wil
len wonen, dan moeten ze dat
vooral doen. Net als rondom Schip
hol. Als de gebouwen maar aan de re
gels voldoen."
De verwachting is dat wonen langs
snelwegen in de toekomst aangena
mer wordt. Automotoren en -banden
worden steeds stiller, net als het asfalt.
Ook de uitstoot zal fors omlaag gaan, he
lemaal als de elektrische auto het vervoer
middel in de toekomst wordt. Goed
nieuws voor de 'bermbewoners' is boven
dien dat het kabinet de overlast van het
steeds maar groeiende verkeer aan ban
den legt. Als het geluidsniveau uitkomt
boven de 65 (snelwegen) of 70 decibel
(hoofdspoorwegen), dan moet de weg-
of spoorbeheerder maatregelen nemen,
zo werd vorige week bekendgemaakt.
Een goed plan vindt Berkhout. „Maar de
vraag is hoe je dat gaat handhaven."
Het Nederlands Instituut voor Ruimtelij
ke Ordening en Volkshuisvesting becijfer
de twee jaar geleden dat 10 procent van
alle woningbouwplannen in ons land in
de directe nabijheid van een snelweg
ligt. Dat percentage is sindsdien alleen
maar toegenomen. Dat er steeds minder
klassieke geluidswallen worden aange
legd is toe te schrijven aan de grond-
schaarste. Nieuwe woningen en kanto
ren moeten zo veel mogelijk binnen be
staande bebouwde kommen worden aan
gelegd, het zogenoemde inbreien, om de
schaarse open ruimte die ons land nog
rijk is te sparen.
Dat vraagt om creatieve en soms innova
tieve oplossingen, betoogt de Delftse
hoogleraar Berkhout. Hij verwacht dat er
steeds meer woningen langs snelwegen
komen te staan waarvan de gevels goed
geïsoleerd zijn. „Er is soms gewoon geen
ruimte meer voor een aarden wal. Er is
niets op tegen om andere oplossingen te
gebruiken."
Esther Ruyters kijkt er niet meer van op dat vijftig meter achter haar huis het verkeer voorbij schiet.
foto Deelke de Vries
Wie: Esther Ruyters (45)
Wat: tussenwoning in 'Lambrasse', in Wijchen langs A326
Een deel van de woningen gaat schuil achter bomen. foto Nylson Marketing Reclame
Hooguit vijftig meter, veel meer
ruimte ligt er niet tussen de
snelweg en de nieuwbouwwo
ning van Esther Ruyters. Van
uit haar keuken, op de eerste verdieping
van de tussenwoning, heeft ze een prach
tig uitzicht over de omliggende weilan
den. Met als blikvanger in de verte een be
tonnen watertoren. „De wolkenluchten,
de zon en nu de herfstkleuren; het is alle
maal prachtig", vertelt Ruyters terwijl ze
door het keukenraam naar buiten kijkt.
Op de voorgrond zoeft het verkeer van
en naar Nijmegen voorbij. Haar blik
wordt niet gehinderd door een aarden
wal of een andere barrière die het ver
keersgeluid moet tegenhouden. „Vanoch
tend was er een file. Die heb je hier
nooit. Daar zit ik dan een tijdje naar te kij
ken." Haar woning maakt onderdeel uit
van een wijkje, dat op een lange Test
strook is neergezet.
Als je in haar keuken je ogen dicht doet
merk je duidelijk dat je in de buurt van
een snelweg bent. Ook aan de voorkant
van deze verdieping, in het woongedeel
te, is het snelverkeer hoorbaar. „Ik woon
hier nu een paar maanden en het geluid
valt mij heel erg mee, maar ik ben ook
geen mens dat absolute stilte om zich
heen moet hebben. Het is nu trouwens
spitsuur, straks is het een stuk rustiger."
De ramen aan de snelwegkant kunnen
niet open, waardoor geluid en uitlaatgas
sen niet door kieren kunnen binnendrin
gen. Op de benedenverdieping, aan de
achterkant van de garage, zit wei-een
deur. Als je die opendoet sta je oog in
oog met de snelweg. „Zo kunnen we de
ramen aan die kant lappen."
Ze heeft wel even getwijfeld over de
koop. Op de website van het bouwpro
ject staat weliswaar dat de A326 'geen offi
ciële snelweg' is, maar dat is onzin. De
twijfel duurde echter niet lang. „Ons vori
ge huis stond aan een drukke doorgaande
weg, waar bussen doorheen rijden. Dan
is dit een hele verbetering."
Aan de voorkant heeft de Wijchense een
ruim terras. Met mooi weer zit ze daar
graag. Over fijnstof en andere vervuiling
die de auto's en vrachtwagens over het
woonwijkje uitstorten maakt ze zich
geen zorgen. „Ik sta daar eerlijk gezegd
niet zo bij stil. Ik heb niet het idee dat
hier heel veel vervuiling neerkomt."
Ter hoogte van haar woning is een tijdelij
ke vangrail geplaatst. Verder zijn er geen
obstakels die een vrachtwagen die uit de
bocht vliegt kan weerhouden de zoge
noemde drive-inwoning van Ruyters bin
nen te rijden. Of de vangrail blijft liggen,
weet Ruyters niet. „Onveilig? Het klinkt
misschien raar, maar ik houd me daar al
lemaal niet zo mee bezig." Lachend: „Als
er eentje ons huis binnen rijdt dan komt
die gelukkig beneden in de garage te
recht."