Vliegveld wil snel verharde baan Dwangarbeiders voor het laatst bijeen Trouwen op 10-10-2010 Beheer Haestinge verandert De Bat CDA-lijsttrekker TOEKOMSTPLAN Zeeland Airport gaat aantrekkingskracht vergroten MJMRMMK PeWABJ woensdag 11 november 2009 HANSWEERT - De vereniging voor Zeeuwse ex-dwangarbeiders wordt opgeheven. Vandaag komen de lé den voor de laatste keer samen in het dorpshuis in Hansweert. „Het aantal leden is de afgelopen jaren snel gedaald", zegt voorzitter Johan Jansen. „Het zijn er nu nog ongeveer zestig. Toch heeft het be sluit om te stoppen meer met on ze hoge leeftijden te maken. We hebben een bestuur van drie man, maar de één kan bijna niet meer zien, terwijl een ander een harto peratie moet ondergaan. Op die manier is het niet meer te doen." Jammer vindt Jansen het wel. De vereniging hield twee keer per jaar bijeenkomsten, waar veel werd ge praat. „Deze mensen hadden het zelfde meegemaakt. Soms raakten ze niet uitgesproken." De laatste bijeenkomst begint van daag om rr.oo uur in Kaj Munk. WISSENKERKE - De gemeente Noord-Beveland verwacht dat 10 oktober 2010 (10-10-2010) zo'n ge wilde dag is om te trouwen, dat het voor een keer de deuren ook op zondag opent. Twee paren dienden al een ver zoek in om op die dag in het huwe lijk te mogen treden. „Vier ambte naren hebben aangegeven wel op deze dag te willen werken, dus GOES - Jo-Annes de Bat (29) is de Goese CDA-lijsttrekker bij de ge meenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010. In het dagelijks leven is hij directeur van de landelijke CDA-Bestuurdersvereniging. De Bat is al fractievoorzitter. Hij nam dit jaar het stokje over van El- lemijn van Waveren, die op de tweede plaats staat. Hij is ook de architect van het nieuwe vergader systeem in de gemeente Goes, waarbij er simultaan verschillende onderwerpen in aparte kamers kunnen er maximaal twaalf kop pels in de echt worden verbon den", zegt een gemeentewoord voerster. Het college van B en W moest voor deze uitzondering wel een officieel besluit nemen. SGP-wethouder Adri van der Maas is om principiële redenen te gen de 'zondags-huwelijken'. Bur gemeester Henny van Kooten, ook van SGP-huize, ging wel akkoord. worden besproken. Dat zou moe ten leiden tot levendiger discussies en meer publiek op de tribune. Hoogste nieuwkomer is Hester van Rees uit Kloetinge op plaats vijf Jong bloed is er onder andere door de kandidatuur van Yannick de Potter, ex-voorzitter van de Goese jongerenraad. Van de huidi ge raadsleden staat naast Van Wa veren ook loop Polfliet op een ver kiesbare derde plek. Wim Harinck, Paul Favier en Guust de Kok keren niet terug in de raad. SINT-MAARTENSDIJK - De gemeente Tholen gaat het beheer van ge meenschapscentrum Haestinge in Sint-Maartensdijk in de toekomst anders vormgeven. De beheerder komt in dienst van de gemeente en gaat, door middel van een ex ploitatieovereenkomst, ook het ho recagedeelte runnen. Tot nu toe wordt het beheer gere geld door de Stichting Gemeen schap Sint-Maartensdijk. Die heeft een paar jaar geleden al aangege ven daar van af te willen. Het colle ge stond er meteen positief tegen over, maar wilde eerst uitzoeken of een andere beheervorm wel mo gelijk was. Dat bleek zo te zijn. Burgemeester en wethouders heb ben nu de knoop doorgehakt. De toekomstige beheervorm is de zelfde als die voor De Wellevaete in Sint-Annaland en Meulvliet in Tholen. Overigens blijft de huidige uitbater van Haestinge ook in de nieuwe situatie actief. door Maurits Sep ARNEMUIDEN - De grasbaan op vliegveld Midden-Zeeland moet eind volgend jaar geasfalteerd zijn. Een verharde baan is noodzakelijk om meer vluchten en dus meer geld binnen te krijgen. En dat is weer nodig om van het vliegveld een rendabel en aantrekkelijk be drijf te kunnen maken. Dat zeggen directeur Rob Gomers- bach en commissaris Peter Geysen van Zeeland Airport, de exploitant van vliegveld Midden-Zeeland in Arnemuiden. Zij hopen dat de baan aangelegd kan worden in de winter van 2010/11. De grasbaan die er nu ligt, is een aantal weken per jaar door slecht weer onbruikbaar en dat maakt Zeeland Airport 'onbetrouwbaar' voor piloten en met name voor het bedrijfsleven. Als het veld het hele jaar door beschikbaar kan zijn, zullen meer bedrijven er ge bruik van maken. Dat levert meer geld op en dat heeft het vliegveld, dat afgelopen jaren verlies leed en nu maar net uit de kosten komt, hard nodig. „We willen een rende ment van tien procent of meer", zegt Gomersbach. De wens van een verharde baan is al vele jaren oud. Gomersbach en Geysen vinden dat ze die nu beter kunnen onderbouwen, omdat ze een onderzoek hebben laten uit voeren door Unipartners, een ad viesbureau van de Universiteit van Tilburg. Daaruit blijkt dat voor het aantrek ken van meer zakelijke vluchten een verharde baan onmisbaar is. Een asfaltbaan leidt niet tot zwaar dere toestellen, benadrukken zij. De grens blijft bij toestellen van 6000 kilo, net zo zwaar als de vlieg tuigen die er nu komen. Voor de omgeving is het wel beter, voegen ze eraan toe, want een harde baan is 'veiliger en stiller'. Op basis van het rapport, Ready for Departure, worden ook maatre gelen genomen om het vliegveld aantrekkelijker te maken voor pilo ten, Zeeuwen, toeristen en zaken lui. Dat kan door aanbiedingen aan piloten (tien keer komen, elf de keer gratis) en toeristen (in sa menwerking met recreatieonderne mers). Ook moeten de faciliteiten verbeterd worden (nieuwbouw van het restaurant). Gomersbach: „Het vliegveld moet een aantrekkelijke bestemming worden, een topattractie in Zee land en dus moeten we het in de schijnwerpers zetten.'' Met de gewenste spoedige verhar ding van de landingsbaan is de op tie om de baan te draaien zodat vliegtuigen niet meer over cam ping de Witte Raaf vliegen, in de ijskast terechtgekomen Vliegveld Midden-Zeeland moet in de ogen van de directie een aantrekkelijke bestemming worden. foto Lex de Meester BOUWMATERIALEN ALLES VOOR DE BOUWKLUS ONDER ÉÉN DAK! www.jagertolhoek. ril Schroevendraaier/boormachine geleverd met 2 x 2.0 Ah NiCd accu's, 1-uurslader en stevige draagkoffer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 73