Vliegveld wil snel verharde baan
Dwangarbeiders voor het laatst bijeen
Trouwen op 10-10-2010
Beheer
Haestinge
verandert
De Bat CDA-lijsttrekker
TOEKOMSTPLAN Zeeland Airport gaat aantrekkingskracht vergroten
MJMRMMK
PeWABJ
woensdag 11 november 2009
HANSWEERT - De vereniging voor
Zeeuwse ex-dwangarbeiders wordt
opgeheven. Vandaag komen de lé
den voor de laatste keer samen in
het dorpshuis in Hansweert.
„Het aantal leden is de afgelopen
jaren snel gedaald", zegt voorzitter
Johan Jansen. „Het zijn er nu nog
ongeveer zestig. Toch heeft het be
sluit om te stoppen meer met on
ze hoge leeftijden te maken. We
hebben een bestuur van drie man,
maar de één kan bijna niet meer
zien, terwijl een ander een harto
peratie moet ondergaan. Op die
manier is het niet meer te doen."
Jammer vindt Jansen het wel. De
vereniging hield twee keer per jaar
bijeenkomsten, waar veel werd ge
praat. „Deze mensen hadden het
zelfde meegemaakt. Soms raakten
ze niet uitgesproken."
De laatste bijeenkomst begint van
daag om rr.oo uur in Kaj Munk.
WISSENKERKE - De gemeente
Noord-Beveland verwacht dat 10
oktober 2010 (10-10-2010) zo'n ge
wilde dag is om te trouwen, dat
het voor een keer de deuren ook
op zondag opent.
Twee paren dienden al een ver
zoek in om op die dag in het huwe
lijk te mogen treden. „Vier ambte
naren hebben aangegeven wel op
deze dag te willen werken, dus
GOES - Jo-Annes de Bat (29) is de
Goese CDA-lijsttrekker bij de ge
meenteraadsverkiezingen op 3
maart 2010. In het dagelijks leven
is hij directeur van de landelijke
CDA-Bestuurdersvereniging.
De Bat is al fractievoorzitter. Hij
nam dit jaar het stokje over van El-
lemijn van Waveren, die op de
tweede plaats staat. Hij is ook de
architect van het nieuwe vergader
systeem in de gemeente Goes,
waarbij er simultaan verschillende
onderwerpen in aparte kamers
kunnen er maximaal twaalf kop
pels in de echt worden verbon
den", zegt een gemeentewoord
voerster. Het college van B en W
moest voor deze uitzondering wel
een officieel besluit nemen.
SGP-wethouder Adri van der
Maas is om principiële redenen te
gen de 'zondags-huwelijken'. Bur
gemeester Henny van Kooten, ook
van SGP-huize, ging wel akkoord.
worden besproken. Dat zou moe
ten leiden tot levendiger discussies
en meer publiek op de tribune.
Hoogste nieuwkomer is Hester
van Rees uit Kloetinge op plaats
vijf Jong bloed is er onder andere
door de kandidatuur van Yannick
de Potter, ex-voorzitter van de
Goese jongerenraad. Van de huidi
ge raadsleden staat naast Van Wa
veren ook loop Polfliet op een ver
kiesbare derde plek. Wim Harinck,
Paul Favier en Guust de Kok keren
niet terug in de raad.
SINT-MAARTENSDIJK - De gemeente
Tholen gaat het beheer van ge
meenschapscentrum Haestinge in
Sint-Maartensdijk in de toekomst
anders vormgeven. De beheerder
komt in dienst van de gemeente
en gaat, door middel van een ex
ploitatieovereenkomst, ook het ho
recagedeelte runnen.
Tot nu toe wordt het beheer gere
geld door de Stichting Gemeen
schap Sint-Maartensdijk. Die heeft
een paar jaar geleden al aangege
ven daar van af te willen. Het colle
ge stond er meteen positief tegen
over, maar wilde eerst uitzoeken
of een andere beheervorm wel mo
gelijk was. Dat bleek zo te zijn.
Burgemeester en wethouders heb
ben nu de knoop doorgehakt.
De toekomstige beheervorm is de
zelfde als die voor De Wellevaete
in Sint-Annaland en Meulvliet in
Tholen. Overigens blijft de huidige
uitbater van Haestinge ook in de
nieuwe situatie actief.
door Maurits Sep
ARNEMUIDEN - De grasbaan op
vliegveld Midden-Zeeland moet
eind volgend jaar geasfalteerd zijn.
Een verharde baan is noodzakelijk
om meer vluchten en dus meer
geld binnen te krijgen. En dat is
weer nodig om van het vliegveld
een rendabel en aantrekkelijk be
drijf te kunnen maken.
Dat zeggen directeur Rob Gomers-
bach en commissaris Peter Geysen
van Zeeland Airport, de exploitant
van vliegveld Midden-Zeeland in
Arnemuiden. Zij hopen dat de
baan aangelegd kan worden in de
winter van 2010/11.
De grasbaan die er nu ligt, is een
aantal weken per jaar door slecht
weer onbruikbaar en dat maakt
Zeeland Airport 'onbetrouwbaar'
voor piloten en met name voor
het bedrijfsleven. Als het veld het
hele jaar door beschikbaar kan
zijn, zullen meer bedrijven er ge
bruik van maken. Dat levert meer
geld op en dat heeft het vliegveld,
dat afgelopen jaren verlies leed en
nu maar net uit de kosten komt,
hard nodig. „We willen een rende
ment van tien procent of meer",
zegt Gomersbach.
De wens van een verharde baan is
al vele jaren oud. Gomersbach en
Geysen vinden dat ze die nu beter
kunnen onderbouwen, omdat ze
een onderzoek hebben laten uit
voeren door Unipartners, een ad
viesbureau van de Universiteit van
Tilburg.
Daaruit blijkt dat voor het aantrek
ken van meer zakelijke vluchten
een verharde baan onmisbaar is.
Een asfaltbaan leidt niet tot zwaar
dere toestellen, benadrukken zij.
De grens blijft bij toestellen van
6000 kilo, net zo zwaar als de vlieg
tuigen die er nu komen. Voor de
omgeving is het wel beter, voegen
ze eraan toe, want een harde baan
is 'veiliger en stiller'.
Op basis van het rapport, Ready
for Departure, worden ook maatre
gelen genomen om het vliegveld
aantrekkelijker te maken voor pilo
ten, Zeeuwen, toeristen en zaken
lui. Dat kan door aanbiedingen
aan piloten (tien keer komen, elf
de keer gratis) en toeristen (in sa
menwerking met recreatieonderne
mers). Ook moeten de faciliteiten
verbeterd worden (nieuwbouw
van het restaurant).
Gomersbach: „Het vliegveld moet
een aantrekkelijke bestemming
worden, een topattractie in Zee
land en dus moeten we het in de
schijnwerpers zetten.''
Met de gewenste spoedige verhar
ding van de landingsbaan is de op
tie om de baan te draaien zodat
vliegtuigen niet meer over cam
ping de Witte Raaf vliegen, in de
ijskast terechtgekomen
Vliegveld Midden-Zeeland moet in de ogen van de directie een aantrekkelijke bestemming worden.
foto Lex de Meester
BOUWMATERIALEN
ALLES VOOR DE BOUWKLUS ONDER ÉÉN DAK!
www.jagertolhoek. ril
Schroevendraaier/boormachine
geleverd met 2 x 2.0 Ah NiCd accu's,
1-uurslader en stevige draagkoffer