261 consument Ode aan de Hemaboot (mijmeringen van Sinterklaas) KOOPWAAR woensdag 11 november 2009 Rode, volle lippen, veel kleuren, uitbundig, maar ook zwart en minimalistisch. Deze winter kan alles op het gebied van make-up. Behalve een dikke laag mascara. Dat kan echt niet meer. door Wouter Klootwijk Nieuw bij de Hema. Een houten treintje? Nieuw? Ja, bij de Hema. Maar ik vroeg om iets ouds. Het speelgoed van de eeuw is maar even te koop geweest. Nou ja, van de eeuw is misschien overdreven, maar het ding had op zijn minst een prijs moeten krijgen en de ontwerper verdient roem. De boot van de Hema. Ik vond hem bij toeval, twee jaar geleden, in een Hema in Alkmaar. Hij stond op het onderste schap. Het mooiste speelgoed, verstopt zoals een supermarkt beschaamd de ordinaire macaroni van 19 cent het pond onderop legt. Puike maca roni. Prachtige boot. Hij is niet meer te koop, zegt de Hema, zon der opgaaf van reden. Ik kocht hem en schreef erover. Er volgde een runnetje. Er waren zelfs ouders die alle Hema's in de provincie afgingen voor de boot. Hij was op slag uitverkocht. Ik weet niet hoeveel er nog waren, maar had gedacht dat de winke lier onmiddellijk nieuwe zou bestellen. Want, zo redeneer ik nog immer optimis tisch naïef, als er vraag naar is, laat je het maken. Klant is koning, heb ik op school geleerd. We kunnen nog eens onderzoeken of dat echt zo is. U, koning lezer, koning klant met kleine kinderen, u e-mailt naar de Hema (http://www.hema.nl/nl-NL/ home/klantenservice.aspx) en vraagt om het containerschip. Kijken of we met ons allen de Hema omkrijgen. Het is een houten boot, geladen met twaalf gekleurde blokken die er, dat ziet een kind meteen, niet afvallen bij zwaar weer boven de Waddeneilanden. Er staat een hijskraan op met een magneet In de blokken zit ook een magneet, onzichtbaar. Het schip kan zichzelf laden en lossen. Niks bijzonders, zou je zeggen. Maar dat is het hem nou juist. Het is zo een dóódsimpel oerspeel- goed, zo goed bedacht, zo mooi gemaakt, zo reuze geschikt voor kleine kinderen om cerende kleuren. „Make-up volgt de mode. Dat is dit jaar met veel pailletten, lak en metallic stoffen. De make-up is dus glimmend, brons- en zilvertinten, zwart mét glitter, 'greige' (combinatie van grijs en beige), donkerbruin en warme kleuren, zoals paars", zegt Marleen van Coeverden. Amanda Rijff: „Het accent ligt op felle kleuren op de lippen en 'sun-kissed' wangen, maar niet over the top. In december is het vooral veel goud en zilver. Voor de ogen is het nog steeds: smokey eyes. In verschillende tinten, voor al veel paars en aubergine. Die laat ste kleur is niet geschikt voor men sen die vrij blank zijn, omdat er een groot contrast ontstaat, waar door je er eerder ziek dan mooi uit ziet. Smokey eyes zijn ook met an dere, zelfs lichte kleuren te maken. Het geheim zit 'm in het leren do seren, een mooi verloop van don ker naar licht maken. En een goe de kwast." Zoals elk seizoen zijn er ook deze winter enkele make-upitems die in elke handtas zouden móeten zit ten, benadrukken beide visagistes. „Een perfecte lipstick en een eyeli ner of kajal pencil. De eyeliner breng je aan door het penseeltje horizontaal op de wimpers te leg gen en een lijn langs de wimpers te trekken door met het kwastje de wimpers licht aan te raken. Kies een eyeliner met een goed penseel, dat is het halve werk." Rijff: „Wil je je wimpers optisch langer laten lijken, tamponeer dan met een nat, plat kwastje tussen je wimpers in. Het is als het ware een onzichtbare eyeliner." Wat kan echt niet meer? Amanda Rijff: „Lagen mascara. Het accent moet op de ogen liggen, niet op de mascara. Als je alleen mascara op de bovenwimpers aanbrengt, maakt dat je ogen veel groter." Mar leen van Coeverden: „We zijn af van de nude look en glossy lippen. De nadruk ligt wel op de lippen, maar dan met een rode lipstick, die de lippen een fluweelzachte uitstraling geeft, zonder glans." reageren? consument@wegener.nl er hun eigen verhaal bij te verzinnen, zo vriendelijk, zo stil, dat je alleen al als je de boot ziet een kind wil. Maar speelgoed wint nooit een designprijs. Speelgoedont werpers blijven immer in de schaduw ter wijl slome bedenkers van de zoveelste drie zitsbank het tot bekende Nederlander kun nen schoppen. De Hema durft trouwens wel. De boot is ten onrechte uit het assortiment gehaald. Het warenhuis is het enige dat zelf speel goed (en andere spullen voor het huishou den en om op te eten) laat ontwerpen. Vroom Dreesman heeft dat een paar jaar geleden ook nog eens geprobeerd, maar het werd geen succes. Hema eigenwijst er vrolijk op los. Toen ik naar de boot vroeg, kreeg ik dit wervende antwoord: 'Al het houten speelgoed van He ma is geheel eigen ontwerp. De ontwerpen zijn op elkaar afgestemd met thema's en kleurbeelden. Het houten speelgoed heeft zowel een speel- als een educatieve waar de. Hema wil zich op die manier onder scheiden van andere speelgoedaanbieders. Dit jaar bevat het houten speelgoedassorti ment diverse kleurrijke producten waaron der een houten treinset, een gereedschaps kist en een tollenbaan.' Ja, bloedjemooi alle maal. En hoewel je van de houten trein niet kunt zeggen dat het een typisch eigen Hema-ontwerp is, is het wel een goed trein tje en niet zo stinkduur als de moeder aller houten treinen van Brio. Stel je voor, doos vol, met een trein en een viaduct en 15 rails voor nog geen 30 euro (tot 22 november zelfs voor 20 euro), terwijl Brio alleen al voor een doosje met een paar kale houten rails 27,50 euro wil hebben. Goed werk Hema, maar nou dat schip nog terug. reageren? klootwijk@wegener.nl Opvallend aan de wintermake-up zijn de vele kleuren die gebruikt worden. Blauw op de oogleden kan weer. foto EPA wel rustig te houden, als een soort tweede huid." Marleen van Coeverden: „Een mooie make-up valt of staat met een foundation. Probeer een ver zorgend product te gebruiken, bij voorbeeld Hydra Mineral Founda tion van Organic Elements. Het egaliseert de huid, maar laat die te gelijkertijd ook ademen. Gebruik altijd een transparante, losse poe der. Het maakt de huid zoveel mooier en de foundation is dan meteen gefixeerd." Het kleurenpalet van 2010 doet denken aan de jaren tachtig. Dat is niet zo heel gek: ook toen had de economie een dieptepunt bereikt. Het werd destijds gecompenseerd door overvloed in kleding en make-up, met respectievelijk schoudervullingen en felle fluores door Saskia Smith Make-uptrends staan min of meer haaks op de economische situa tie. Een paar jaar gele den, voor de val van de grote ban ken, was de make-up heel minima listisch. Minder was meer. Maar de geschiedenis leert ook dat wan neer de economie slecht draait, de lippen roder kleuren. Want met rood aangezette lippen heb je ver der weinig nodig. Een verkapte vorm van bezuinigen als het ware. Nu we in een economisch vacuüm zitten en de crisis eigenlijk al voor bij is, zijn er twee trends die om de voorkeur strijden: uitbundig versus integer. Wie nog niet ge looft in een goede afloop, gaat voor een veelvoud aan kleuren. Wie dat wel doet, past haar make up aan. Marleen van Coeverden is trainer en visagist van Royal Effem ma ke-up: „Wat het meest opvalt dit najaar is dat de make-up duidelijk aanwezig is, zowel in bescheiden als uitbundige vorm. Opvallend zijn ook de vele kleuren die ge bruikt worden. Blauw op de ogen kan weer." Amanda Rijff, visagist en account manager bij Laura Mercier, vult aan: „Het accent ligt deze winter op de lippen, die het liefst met fel rood moeten worden aangezet. Rood mag weer, al is het ook op passen met die kleur. Veel Neder landse vrouwen hebben roodtin- ten in het gezicht door bijvoor beeld couperose. Dat gaat dan moeilijk samen. Een rode kleur met een blauwe ondertoon is be ter, dat compenseert de roodheid in het gezicht." Welke make-uptrend dan ook wordt gevolgd, alles valt of staat met een goede basis. Om nog maar eens de noodzaak van een foundation aan te tonen: een rood gezicht, pigmentvlekjes en onzui verheden zijn allemaal weg te mof felen. Amanda Rijff: „De focus ligt op de huid, die is als het ware je vi sitekaartje en moet dus goed zijn. Probeer het wat betreft foundation Smokey eyes zijn ook met andere, zelfs lichte kleuren te maken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 28