Reusachtige betonnen schoenendoos
C
'Onderhoud moet nu op peil blijven'
t>< I vnalsii!
lO Acclall
N57 'Tunnel' wordt eind januari op zijn plaats gebracht in Kanaal door Walcheren
PZC
www.bezorgers.nl
woensdag 11 november 2009
- MMMMHBföföj jMSMMMmam
vmmsm
door Theo Giele
amiel Eurlings mag
straks als eerste offici
eel onder het Kanaal
door Walcheren lo
pen. Als de minister
van Verkeer en Waterstaat dan
zonder nat pak te halen de over
kant heeft bereikt, weten we zeker
dat het veilig genoeg is, grapt Eric
Mostert, omgevingsmanager van
Rijkswaterstaat voor het project
N57.1 Maart staat in de agenda ge
noteerd als de dag waarop Eurlings
deze voor Middelburg historisch
wandeling gaat maken. De eigen
lijke tunnel of aquaduct bestaat uit
een zinkelement van 120 meter
lang. Het zinkelement is gebouwd
in een put bij de Kleverskerkseweg
die straks dient als toerit naar de
tunnel. De ruwbouw is inmiddels
klaar. Nu is men' bezig met het
plaatsen van grote metalen staan
ders waaraan straks de metalen
kopschotten worden geplaatst zo
dat er een gigantische waterdichte
doos ontstaat. Die doos wordt, na
dat de bouwput vol water is gelo
pen en de damwanden tussen het
kanaal en de put zijn weggehaald,
al drijvend op zijn plaats getrok
ken. Daarna wordt de 'doos' naar
beneden getrokken in een sleuf
die in de kanaalboden is gebag
gerd. Het element zal in de nacht
van 28 op 29 januari worden uitge-
Links: fragment uit de strip 'Onder water vakwerk' gemaakt door Danker Jan
of bel 0800 - 022 27 10
WeGGNeR NieuwsMedia
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Wethouder Jacques
Suurmond van Vlissingen maakt
zich zorgen of er op de lange ter
mijn voldoende geld is om wegen,
rioleringen en groenvoorzieningen
in Vlissingen goed te kunnen on
derhouden. „Ik denk niet dat er zo
maar nog een schep geld bij kan."
Uit een onderzoek door de Reken
kamercommissie Vlissingen blijkt
dat er te weinig geld is vrijgemaakt
om de opgelopen grote achterstan
den in het onderhoud weg te wer
ken én daarna het onderhoud op
peil te houden. De komende drie
jaren is daarvoor nog 8,8 miljoen
euro te weinig beschikbaar.
„Dat klopt, maar je moet wel besef
fen dat dat een deel is van de ach
terstand die we hebben opgelopen
en waar we in 2006 mee aan de
slag zijn gegaan", nuanceert Suur
mond. „De opgave was dat we 33,5
miljoen euro nodig hadden. Daar
van is 24,7 miljoen wel gelukt en
die 8,8 miljoen dus nog niet. Maar
ik ben dus vooral heel blij dat we
nu al zo ver zijn. We zijn voor ze
ventig procent klaar."
Het zal niet lukken om in 2012 de
achterstanden helemaal wegge
werkt te hebben en dus blijft de
vraag hoe het daarna verder moet,
beaamt Suurmond. „Kunnen we
nog efficiënter werken om geld te
besparen, of kunnen we binnen
de begroting extra geld vrijmaken?
Want het mag niet zo zijn dat we
straks alle achterstanden hebben
weggewerkt en daarna weer terug
vallen omdat er te weinig geld is
het onderhoud op peil te hou
den."
Mocht er ook straks te weinig geld
zijn voor wegen, riolering en
groen, dan geeft Suurmond priori
teit aan veiligheid (bij wegen) en
gezondheid (bij riolen). „En dan
volstaat kwalitatief een 6 waar we
normaal streven naar een 8."