land 123
Werk voor leerli ngbouwvakkers staaisiakken
Inzet bergers bij calamiteit
101DALMATIËRS
PZC
Storten van
is begonnen
CONVENANT Woningbou wverenigingen, onderwijs en branche slaan handen ineen
geslaagd
vanaf nü verkrijgbaar
dinsdag 10 november 2009
Uitvoerder/leermeester Ronald Suijk (links) van bouwbedrijf Van der Linde brengt leerling Stefan van der Schraaf, toekomstig assistent-uitvoerder, de
kneepjes van het vak bij op een bouwproject van RWS/Marsaki aan de Maelstede in Kapelle. foto Ronald den Dekker
M. Vreeke uit Vlissingen, docent
techniek en docent bouwtechniek
verbonden aan Pontes Pieter Zee
man te Zierikzee, is geslaagd voor
het examen Othopedagogiek,
Orthodidactiek en Onderwijskun
de.
ZIERIKZEE - Het betwiste storten
van staal- en fosforslakken in de
Oosterschelde is begonnen. Aan
de Schouwen-Duivelandse voet
van de Zeelandbrug is aannemings
bedrijf Van Oord uit Middelburg
in opdracht van Rijkswaterstaat
Zeeland begonnen met de vooroe-
verversteviging. Tijdens de werk
zaamheden geldt daar een duikver-
bod.
Volgens de Nederlandse Onderwa
tersport bond (NOB), Zeeuwse Mi
lieu Federatie (ZMF) en Stichting
De Oosterschelde is het soorten
van staal- en fosforslakken slecht
voor het milieu. Zij vrezen dat gif
tige stoffen uit de slakken spoelen
of in de voedselkringloop terecht
komen.
Protesten tegen de omstreden
stort - die zelfs leidde tot kamer
vragen van de Partij voor de Die
ren - haalden echter niets uit. Vol-
geps Gedeputeerde Staten blijkt
echter nergens uit dat de slakken
slecht zijn voor het milieu.
„Het vervelende is dat het weten
schappelijk niet hard te maken is
dat deze manier van vooroeverver-
sterking slechts is voor het mi
lieu", reageert Desmond van San
ten van de NOB.
Hij voegt daaraan toe dat de NOB
op korte termijn met de ZMF en
een aantal deskundigen om tafel
gaat om te kijken of er een alterna
tieve methode vooroeververdedi-
ging ontwikkeld kan worden. „Dat
moet wel snel, want de volgende
ronde van vooroeververdediging is
waarschijnlijk al in maart volgend
jaar."
Het streven is vijf tien tot procent
van de bouwprojecten van Zeeuw
se corporaties in te richten als leer
lingbouwplaats. Volgens de part
ners is het juist in tijden van crisis
noodzakelijk te investeren in vak
manschap. De intentieverklaring
die morgen wordt ondertekend, is
een voorafje op het daadwerkelijke
convenant dat later dit jaar voor
een periode van vier jaar wordt ge
sloten.
Buiten de provincie zijn dergelijke
afspraken al gemaakt. Dit is de eer
ste in Zeeland. Volgens directeur
Jan den Engelsman van Bouwop
leiding Zeeland is het convenant
van groot belang voor de regionale
bouwnijverheid. „Vanaf 2011 be
gint de vergrijzing echt toe te
slaan. We moeten zorgen dat er
tot die tijd nieuwe vakmensen in
stromen in de bouwsector. Juist
nu de bouw het door economi
sche crisis moeilijk heeft en er
minder arbeidsplaatsen in die sec
tor beschikbaar zijn, loop je het ge
vaar dat we over enkele jaren goed
geschoolde krachten tekortkomen.
Bovendien bestrijden we zo ook
de jeugdwerkloosheid."
Volgens Den Engelsman is de Re
gionale Woningbouwvereniging
Samenwerking één van de drijven
de krachten achter het convenant.
RWS/Marsaki hebben onlangs een
van de Groene Groep overgeno
men deel van een bouwproject
aan de Maelstede in Kapelle tot
leerlingbouwplaats verklaard. Daar
werken drie leerlingbouwvakkers
onder begeleiding van vakkundig
personeel van de aannemer. Ver
der worden vier tot vijf leerling-
bouwvakkers, die worden inge
huurd via Bouwopleiding Zeeland,
ingezet bij de bouw van het hospi
ce aan de rand van Goes-West.
door Frank Balkenende
GOES - Om ervoor te zorgen dat de
kwakkelende bouwsector in de toe
komst voldoende vakkrachten
houdt, sluiten tien Zeeuwse wo
ningcorporaties, ROC Zeeland,
Bouwopleiding Zeeland, afdeling
Zeeland van Bouwen Nederland
en Fundeon (kenniscentrum voor
beroepsonderwijs in bouw en in
frastructuur) morgen een overeen
komst.
De partners beloven dat ze met el
kaar voldoende praktijkonderwijs
bieden aan leerlingbouwvakkers.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De Veiligheidsregio
Zeeland wil afspraken maken met
de sleep- en bergingsbedrijven
over de inzet bij calamiteiten. De
belangrijkste bergers in met name
het Westerscheldegebied is ge
vraagd offerte uit te brengen voor
een 24 uurs-inzetbaarheid.
Over die 'waakvlamfunctie' wordt
al jaren gepraat. Maar tot een slui
tende regeling leidde dat tot nu
toe niet. Voorzitter Jan Lonink van
de Veiligheidsregio wil nu snel
knopen doorhakken.
„We hebben de bergers inderdaad
om een offerte gevraagd voor het
24 uur stand-by zijn. Aanvankelijk
dachten we aan de inzet van eigen
middelen, maar dat is geldverkwis-
ting als je beseft dat de bergers
tientallen goed uitgeruste boten in
het Westerscheldegebied hebben
liggen, met onder meer prima blus
apparatuur. We willen met hen
trouwens voor het hele Deltage
bied afspraken maken", zegt Lo
nink.
Hij ontkent niet dat de belangrijk
ste bergers in het Westerscheldege
bied, Multraship uit Terneuzen en
de Unie van Redding- en Sleep
dienst (URS/Union) in Antwer
pen, tegenwoordig een volle doch
ter van Smit Internationale in Rot
terdam, de belangrijkste kandida
ten zijn.
De Veiligheidsregio wil snel beslis
sen. Er is extra geld beschikbaar
via Binnenlandse Zaken omdat de
Delta als één van de grootste risico
gebieden van Nederland geldt.
Daarnaast zijn besprekingen met
onder meer havenschap Zeeland
Seaports en het Havenbedrijf Ant
werpen, ondanks de terughou
dendheid van de Vlaamse haven
bestuurders door de discussie over
de verdieping, in een afrondend
stadium.
Lonink: „Snel beslissen moet, ook
al omdat zich dit jaar op de Wes-
terschelde al een stuk of tachtig in
cidenten voordeden. We kunnen
het ons als bestuur niet veroorlo
ven beslissingen vooruit te schui
ven. Die incidentbestrijding moet
zo snel mogelijk worden geregeld,
in het belang van de bewoners van
het \Yesterscheldegebied, maar
straks ook voor de kustbewoners
elders in Zeeland."
De Veiligheidsregio en de provin
cie (commissaris Karla Peijs voor
op) zijn, naast het inhuren van ber
gers, ook vast van plan Rijkswater
staat nauw te betrekken bij de inci
dentbestrijding op het water. Daar
toe wordt een beroep gedaan op
de nieuwe patrouillevaartuigen,
die waterstaat nu laat bouwen. Die
zouden volgens Lonink - mits aan
gepast - prima kunnen dienen als
commandovaartuigen bij calamitei
ten. Lonink: „Het zou kapitaalver
nietiging zijn als je al die vaartui
gen aanschaft terwijl ze er al zijn."