421 gezondheid Foutje? OPVOEDEN maandag 9 november 2009 door Annie de Vreugd Nederland zit in een se rieuze economische cri sis. In veel huizen wor stelen mensen met (de dreiging van) ontslag, faillisse ment of grote financiële proble men. Wonen in deze huizen ook kinderen, dan dringen zich bij de ouders vroeg of laat allerlei vra gen op. Vertellen we het de kinde ren? Wanneer vertellen we het de kinderen? Betrekken we hen bij al les? Of is het beter hen overal bui ten te houden, zodat ze de onbe zorgde jeugd krijgen waar ze recht op hebben? Laat maar meteen gezegd zijn dat kinderen zich niet laten foppen. Ouders kunnen hun problemen voor de buitenwereld lang verbor gen houden, maar hun kind heeft antennes voor dit soort dingen en heeft allang in de gaten dat er 'iets' aan de hand is. Ondanks allerlei enge verhalen van andere kinderen op school, denkt een kind heel lang dat bij hem thuis zoiets nooit zal gebeu ren. Hij heeft een rotsvast vertrou wen in zijn ouders. Zijn papa eh weet dat hem geen blaam treft. Dat het volwassen problemen en beslissingen zijn, waar het kind niets aan kan doen. Dat de ouders dat gaan oplossen. Dat situaties niet altijd hetzelfde blijven, maar dat het leven hoe dan ook door gaat. Ook al weten we op dit mo ment nog niet hoe. Een kind moet heel duidelijk worden ge maakt dat ondanks de grote pro blemen van de ouders, hij altijd hun kind blijft en zij van hem zul len blijven houden. Wat er ook ge beurt, dat staat vast. Pubers hebben beter door wat er aan de hand is. Ze vangen flarden op van een gesprek en begrijpen eerder uit welke hoek de wind waait. Het is goed dat ook zij wor den ingelicht over de situatie, zo dat ze niet zelf allerlei theorieën gaan bedenken die weinig realis tisch zijn. Oudere kinderen kunnen beter de zorgen van hun ouders begrijpen. Maar ook voor hen geldt dat het niet hun directe probleem is. Er moet voor worden gewaakt dat de rollen tussen ouders en kinde ren niet worden omge draaid. Misschien moet de puber een baantje gaan zoeken of een grotere studie schuld opbouwen. Maar ont slag, fail lissement en schul denberg blijven ook wat hem be treft pri illustratie Eliane Duvekot mama zullen er altijd zijn en alles blijft zoals het nu is. Dringen de problemen zijn huis toch binnen, dan is zijn veilige wereldje direct in gevaar. Een klein kind betrekt gebeurte nissen in huis vaak op zichzelf. Hij denkt al gauw dat hij de oor zaak is van de gespannen stiltes in huis. Zit mama te huilen om dat hij vanmiddag stout was? Heb ben papa en mama ruzie omdat hij de computer kapot heeft ge maakt? Een klein kind is volko men afhankelijk van zijn ouders, zijn bestaansrecht komt door hun grote problemen op de tocht te staan. Hij heeft grote kinderlijke zorgen. Mama praat bijna niet meer tegen hem en papa doet steeds boos als hij in de buurt is. Mag hij wel bij zijn papa en ma ma blijven als hij kennelijk de oor zaak van deze ellende is? Om de emotionele chaos bij het kind enigszins te beperken, is het belangrijk dat hij van meet af aan mair de pro blemen van zijn ouders. Waar ze wel begrip voor kunnen heb ben, maar die ze niet hoeven op te lossen. Dit alles is de theorie. In de prak tijk blijkt het allemaal veel minder simpel in el kaar te steken. Verdriet, boos heid en onzekerheid vertroebe len vaak denken en doen van de ouders. Ze hebben genoeg aan hun eigen problemen, die ook nog eens zo veel tijd kosten, dat de kinderen eigenlijk even teveel zijn. Peuters en kleuters kunnen hun gevoelens nog niet goed onder woorden brengen en uiten hun emoties vooral in gedrag. Bij alle ellende krijgen ouders te maken met kinderen die slaan, bijten, niet willen eten en slapen of weer onzindelijk worden. Een ouder moet wel heel veel in zijn mars hebben om naast zijn eigen pro blemen ook nog eens oog te heb ben voor de zorgen van zijn kind. En toch. Omwille van hun kind moet er naar gestreefd worden hen in deze moeilijke tijd niet te vergeten. Aandacht kost geen cent. Kleuters en pubers hebben gemeen dat ze in een stormach tige ontwikkelingsfase zitten. Ze hebben hun ouders juist nu meer dan ooit nodig. Opdracht verprutst? Presen tatie verknald? Gefeliciteerd met het zojuist verworven leermoment! Want fouten maken is helemaal niet erg, bepleit psycholoog Arjan van Dam in zijn boek De kunst van het falen. Sterker nog: wie fouten durft te ma ken, zal uiteindelijk juist méér succes hebben. door Corine van Zuthem illustratie Ronald Visser Hij was behoorlijk ge spannen voor de pre sentatie die hij moest geven. Er stond name lijk veel op het spel: een baan als docent bij een opleidingsinstituut. Rokende moeder beïnvloedt het gedrag van haar kind Kinderen van rokende moeders hebben meer kans op gedragspro blemen. Dat blijkt uit het Journal of Epidemiology and Community Health. Onderzoekers bestudeer den gegevens van ruim 14.000 moeders en kinderen uit 2000 en 2001. Zonen van zwaar rokende moeders hebben zelfs 80 procent meer kans op gedragsproblemen en hyperactiviteit. http://snipurl.com/t1 d5q Hoop op verbetering van een ziekte doet niet altijd leven Chronische patiënten die hopen op genezing, staan soms hun ei gen geluk in de weg. Dat melden onderzoekers van de universiteit van Michigan. Ze keken naar men sen met een stoma. Degenen die ervan uitgingen dat het een tijde lijke oplossing was, waren aan zienlijk minder gelukkig dan dege nen die te horen kregen dat het stoma permanent was. http://snipurl.com/t1d9v Veel sporten wekt behoefte aan nog meer sporten Extreem veel sporten, werkt ver slavend. Dat concluderen onder zoekers in het blad Behavioral Neuroscience. Ratten kregen een medicijn dat afkicken van heroine bevordert. Nadat ze extreem veel renden in een tredmolen, kregen ze acuut onthoudingsverschijnse len. De onderzoekers leiden daar uit af dat sporten heroïne-achtige stoffen vrijmaakt. http://snipurl.com/t1ddv Psycholoog Arjan van Dam, au teur van De kunst van het falen, was daarom zo nerveus dat het kof fiekopje trilde in zijn handen. „Ik dacht: dit wordt nooit wat, het zal vast slecht gaan. Ik stond op het punt om me af te melden en naar huis te gaan. Ik was verschrikkelijk bang om een fout te maken en te horen te krijgen dat ik niet ge schikt zou zijn als docent. Daar door schoot ik in een enorme kramp." Arjan van Dam is inmiddels werk zaam als freelance psycholoog en trainer. Hij heeft veel ervaring in het begeleiden en motiveren van werkzoekenden. Daarnaast do ceert hij psychologie en werkt hij mee aan een wetenschappelijk on derzoek van de Erasmus Universi teit in Rotterdam naar de effectivi teit van het stellen van leerdoelen. De angst om fouten te maken, zit in ieder mens, zegt Van Dam. „We zijn allemaal wel eens bang dat we het niet goed doen in de ogen van anderen. Er heerst een soort collec tieve faalangst." Waarom falen dan tot kunst verhef- fen? „Omdat fouten maken helemaal niet erg is. Het hoort erbij en geeft je de kans je te ontwikkelen en je te verbeteren. Als je goed met faal- ervaringen kunt omgaan, kun je zelfs meer succes hebben. Robert Kennedy zei: 'Alleen zij die gewel dig durven te falen, kunnen ooit iets geweldigs bereiken'." Hij vervolgt: „Bij het arbeidsreïnte- gratiebureau waar ik gewerkt heb, volgde een groep werkzoekenden een workshop 'leerdoelen stellen'. Als motto kregen ze mee: 'Laat maar lekker veel misgaan, daar kun je van leren'. Dat werkte uit stekend." Zegt dan: „Het klinkt misschien te genstrijdig, maar als je je heel erg richt op het voorkomen van fou ten, zul je er juist méér maken. Als een groot deel van je energie en concentratie in beslag genomen worden door de angst om te falen, zoals met mij gebeurde tijdens mijn presentatie, gaat dit ten koste gaat van de aandacht die je nodig

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 46